• Anonym (Juli)

Får de göra så? Gällande semester

För tredje året i rad blir man nekad juli-augustisemester som önskat, utan får första veckorna i juni. När man ifrågasätter kommer svaret att det är "för du har inga små- eller skolbarn."

Är det verkligen okej? Så man ska inte kunna åka på släktträffar utomlands etc för det är senare under sommaren?

• Svar på tråden Får de göra så? Gällande semester
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Signe) skrev 2025-02-04 15:44:28 följande:
    I vår verksamhet kan man sällan bevilja semester utöver sommaren så där är man tvungen att söka FL (och nyttja period) om man tex vill ha ett par dagar kring påsk eller när förskolan är stängd. 
    Ok men så är det ju verkligen inte överallt. Jag har jobbat både kommunalt, regionalt och privat och aldrig har det varit uppstyrt till att endast få semester på sommaren?
  • Cartjan1
    Anonym (Signe) skrev 2025-02-04 15:31:44 följande:
    Men det är riktigt illa! Det är att fulspela ordentligt, att få nej på en ansökan och sen vabba....
    ....och gör så att det känns så fruktansvärt dåligt för andra när olyckan är framme😒 Minns förra sportlovet så blev min make nekad två dagar ledigt pga utbildning....gissa vilken familj som åkte på magsjuka? Jo, vi. Trodde någon på det? Nope....minns att han skämdes ihjäl och fick riktig ågren vilket känns så onödigt bara för att det finns de som sätter sådant här i system.
  • Anonym (Signe)
    Cartjan1 skrev 2025-02-04 18:22:38 följande:
    ....och gör så att det känns så fruktansvärt dåligt för andra när olyckan är framme😒 Minns förra sportlovet så blev min make nekad två dagar ledigt pga utbildning....gissa vilken familj som åkte på magsjuka? Jo, vi. Trodde någon på det? Nope....minns att han skämdes ihjäl och fick riktig ågren vilket känns så onödigt bara för att det finns de som sätter sådant här i system.
    Ja det är en tråkig följd. Att man får dåligt samvete eller så när man verkligen behöver vara frånvarande. 
    Eller blir sjuk under sin semester.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Maja) skrev 2025-02-04 17:03:32 följande:
    Ok men så är det ju verkligen inte överallt. Jag har jobbat både kommunalt, regionalt och privat och aldrig har det varit uppstyrt till att endast få semester på sommaren?
    Nej det är det inte.
    Men det finns verksamheter där marginalerna är små och där får man sällan semester beviljat annat än utifrån det som står i lag och avtal. Dvs sommar.
  • Anonym (Theli)
    Anonym (Signe) skrev 2025-02-04 18:31:52 följande:
    Nej det är det inte.
    Men det finns verksamheter där marginalerna är små och där får man sällan semester beviljat annat än utifrån det som står i lag och avtal. Dvs sommar.
    Så de som inte är föräldrar kan aldrig ta ledigt under året?
    Vilka branscher gäller det? 
    Säsongsarbete inom tex vintersport, trädgård eller industrier som fortfarande går efter industrisemester är vad jag kommer att tänka på som enbart ger semester på sommaren.
  • Anonym (Theli)

Tänkte lite bakvänt där med trädgård. De får snarare aldrig ledigt på sommaren. Liksom asfaltsläggare.

• Anonym (Theli)

Oavsett så bör reglerna om föräldraledighet ses över för att minska detta problem.

• Anonym
    Anonym (Theli) skrev 2025-02-05 05:39:16 följande:

Tänkte lite bakvänt där med trädgård. De får snarare aldrig ledigt på sommaren. Liksom asfaltsläggare.

En god vän till mig är trädgårdsmästare inom kommunen. Han har alltid en månad på sommaren, oftast v 28-31. Vet det för att jag själv oftast har dessa veckor och vi är lediga samtidigt.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Theli) skrev 2025-02-05 05:37:24 följande:
    Så de som inte är föräldrar kan aldrig ta ledigt under året?
    Vilka branscher gäller det? 
    Säsongsarbete inom tex vintersport, trädgård eller industrier som fortfarande går efter industrisemester är vad jag kommer att tänka på som enbart ger semester på sommaren.
    Det är alla möjliga verksamheter (nu snackar vi region, kommun etc) där bemanningen är så slimmad och ekonomin tajt att man inte kan tillåta semester annat än under sommaren. Vilket är det enda som regleras i lag.

Semester (liksom även inledande sjuk) blir ju dubbelt dyrt på det sättet. Den som är semesterledig bibehåller lön + får semesterdagstillägg utbetalda OCH måste ersättas av en vikarie som också ska ha lön.
    Om någon vabbar får hen löneavdrag vilket i alla fall till viss mån täcker lönen för ersättaren.

Så det är inte alls konstigt. Möjligt att man kan vara lite mer frikostig runt jul om verksamheten inte är aktiv på samma sätt då (få besökare, kunderna är också lediga etc) men även där skulle då någon som önskar semester kunna få nej till förmån för en förälder som enligt konstens alla regler har lagen i ryggen och lägger FL vecka 51+52. Om vi säger att det bara finns två medarbetare på enheten och en person behöver vara på plats. Då kan man räkna ut vilken det blir...
  • Anonym (Theli)
    Anonym skrev 2025-02-05 05:41:36 följande:
    En god vän till mig är trädgårdsmästare inom kommunen. Han har alltid en månad på sommaren, oftast v 28-31. Vet det för att jag själv oftast har dessa veckor och vi är lediga samtidigt.
    Jaha:)
    Jag har en närstående som alltid jobbat inom trädgård. Hen hade iofs eget företag så det jobbas hela säsongen. Men har ändå hört av personen att man ofta får jobba säsongen även som anställd. Var ett tag sen hen gick i pension förvisso.

Hur gör din vän på vintern? Inom kommun finns väl iofs alltid arbetsuppgifter som tex snöskottning att göra även på vintern gissar jag?
  • Anonym (JB)
    Cartjan1 skrev 2025-02-04 18:22:38 följande:
    Vet man att man har rent mjöl i påsen är det bara att sträcka på sig. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Signe) skrev 2025-02-04 18:31:52 följande:
    Nej det är det inte.
    När marginalerna är små borde det väl vara extra önskvärt att inte så många är lediga samtidigt? Den som tar ut sin semester under höst/vinter/vår jobbar ju under sommaren, och kan hålla ställningarna när kollegorna är lediga.

Men är det verksamheter som, av någon anledning, har en rejäl dip under sommaren så är det förstås mer passande att lägga alla semestrar då.
  • Anonym
    Anonym (Theli) skrev 2025-02-05 08:39:57 följande:
    Jaha:)
    Jag har en närstående som alltid jobbat inom trädgård. Hen hade iofs eget företag så det jobbas hela säsongen. Men har ändå hört av personen att man ofta får jobba säsongen även som anställd. Var ett tag sen hen gick i pension förvisso.

Hur gör din vän på vintern? Inom kommun finns väl iofs alltid arbetsuppgifter som tex snöskottning att göra även på vintern gissar jag?
    Han sköter snöröjning, sandning och till viss del saltning. Alltså halkbekämpning kort och gott.
    Sedan har de ett växthus som det är en del arbete med.

Vet inte i detalj vad han gör, men detta är vad han sagt.

Just det, han är händig så han hjälper till på någon verkstad de har om han har tid över också.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (.) skrev 2025-02-05 17:51:08 följande:
    När marginalerna är små borde det väl vara extra önskvärt att inte så många är lediga samtidigt? Den som tar ut sin semester under höst/vinter/vår jobbar ju under sommaren, och kan hålla ställningarna när kollegorna är lediga.

Men är det verksamheter som, av någon anledning, har en rejäl dip under sommaren så är det förstås mer passande att lägga alla semestrar då.
    Det är ju det som är problemet. Inom en kommun tex så är det färre barn på förskolorna, färre barn på fritids, färre som tar del av övrig kommunal service etc så i många verksamheter är det rimligt att lägga sommarsemestern juni-augusti enligt lag.
    Sen är man dålig på tänka utanför boxen (min erfarenhet) så istället för att ta vara på de enstaka som du skriver, som kanske vill vara ledig en månad i mars och kan jobba hela sommaren följer man lag och avtal slaviskt och knör in alla samtidigt. 
    Även om en kommun är EN arbetsgivare så kan man inte flytta folk mellan kontoren heller hur som helst. Som någon annan beskrivit ovan, en som är anställd på en skola kanske inte kan/får gå in på parkförvaltningen sommartid även fast det är mer att göra där. Likaså kan inte trädgårdsmästaren arbeta på en förskola hela oktober pga barnskötaren önskar vara ledig då.
  • Cartjan1
    Anonym (JB) skrev 2025-02-05 08:49:31 följande:
    Vet man att man har rent mjöl i påsen är det bara att sträcka på sig. 
    Jo, egentligen vet jag ju att det är så men kan inte komma ifrån att det är en mycket jobbig känsla när andra människor tror att man gör något som man verkligen aldrig skulle göra....

Nu arbetar jag inte längre så är inte direkt ett problem för oss (bortsett från förra sportlovet som jag nämnde, då jag och båda barnen låg i magsjukan från helvetet så behövde att maken vabbade och hjälpte till) men jag minns fortfarande hur stressigt det var när vi båda arbetade och något barn råkade bli sjuk under lov etc.
  • Anonym
    Anonym (Signe) skrev 2025-02-05 08:24:31 följande:
    Så det är inte alls konstigt. Möjligt att man kan vara lite mer frikostig runt jul om verksamheten inte är aktiv på samma sätt då (få besökare, kunderna är också lediga etc) men även där skulle då någon som önskar semester kunna få nej till förmån för en förälder som enligt konstens alla regler har lagen i ryggen och lägger FL vecka 51+52. Om vi säger att det bara finns två medarbetare på enheten och en person behöver vara på plats. Då kan man räkna ut vilken det blir...
    Den personen som gör så mot sin enda kollega kommer förhoppningsvis bli utsatt för samma sak den dagen då f-dagarna är slut.

Då sitter den och lipar över orättvisan i att den måste jobba.
  • Anonym (Signe)
    Anonym skrev 2025-02-06 05:14:15 följande:
    Den personen som gör så mot sin enda kollega kommer förhoppningsvis bli utsatt för samma sak den dagen då f-dagarna är slut.

Då sitter den och lipar över orättvisan i att den måste jobba.
    Det hoppas man, att hen förstår då hur det känns att vara på andra sidan. 
Svar på tråden Får de göra så? Gällande semester