• Anonym (Meningslöst)

När ska man få en stadig arbetsplats?

Är runt 30 år och har jobbat sedan gymnasiet. Hoppat mellan olika jobb från år till år. Varit som längst på en arbetsplats i 3 år. Har aldrig haft en fastanställning eller känt mig trygg. Det är en ständigt oro att bli av med jobbet och behöva söka nytt. 

Jag har haft mitt nuvarande jobb i 1 år nu och har trivts så jävla bra och nöjd med lön, uppgifter, varit plikttrogen till 110%, sällan borta (inte varit sjuk ELLER borta från arbetet på 4 månader, inte EN enda gång), jag kommer i tid, jag gör det jag ska, eller så gott jag kan! Men som det ser ut nu så ser det inte ljust ut. Många har blivit uppsagda och på detta ställe är det först in och först ut som gäller. 

Jag orkar fan inte hålla på att söka jobb, börja på ett nytt ställe, för att sedan behöva söka nytt jobb osv osv. Jag kommer aldrig orka hålla på såhär. 

• Svar på tråden När ska man få en stadig arbetsplats?
  • Anonym (Meningslöst)
    Anonym (Utbilda dig!) skrev 2025-02-04 19:49:51 följande:

Som någon annan skrev: utbilda dig. Med endast en gymnasieutbildning i bagaget blir det ofta som du beskriver.

1. Har inte råd och vill inte ha sjuka skulder resten av mitt unga liv. 

2. Har alltid haft det svårt och kämpigt i skolan och klarade gymnasiet på håret. Skulle aldrig i mitt fucking liv sätta min fot i skolan igen och speciellt inte när man har ?rätt? till stöd som man aldrig fått eller kommer få. 

• Anonym (Utbilda dig!)
    Anonym (Meningslöst) skrev 2025-02-04 19:58:58 följande:

1. Har inte råd och vill inte ha sjuka skulder resten av mitt unga liv. 

2. Har alltid haft det svårt och kämpigt i skolan och klarade gymnasiet på håret. Skulle aldrig i mitt fucking liv sätta min fot i skolan igen och speciellt inte när man har ?rätt? till stöd som man aldrig fått eller kommer få. 

Ja, det är ju ditt val förstås. Men då återstår ju endast lågkvalificerade yrken och där är det ofta väldigt hög personalomsättning.
  • Anonym
    Anonym (Utbilda dig!) skrev 2025-02-04 20:03:46 följande:
    Ja, det är ju ditt val förstås. Men då återstår ju endast lågkvalificerade yrken och där är det ofta väldigt hög personalomsättning.
    Allas mål är inte kvalificerade yrken!

Jag har jobbat i ett vanligt knegaryrke, samma arbetsplats i 20 år och har inga planer på att sluta.
    Vi är ett gäng som är trogna vår ag, sen kommer det folk och går också naturligtvis.

Men hög personalomsättning skulle jag inte säga att vi har.

Hur tror du att samhället skulle se ut om ingen knegade också?
  • Anonym (Utbilda dig!)
    Anonym skrev 2025-02-04 20:09:14 följande:
    Allas mål är inte kvalificerade yrken!

Jag har jobbat i ett vanligt knegaryrke, samma arbetsplats i 20 år och har inga planer på att sluta.
    Vi är ett gäng som är trogna vår ag, sen kommer det folk och går också naturligtvis.

Men hög personalomsättning skulle jag inte säga att vi har.

Hur tror du att samhället skulle se ut om ingen knegade också?
    Har inte skrivit att det är allas mål, jag skrev att okvalificerade yrken ofta har hög personalomsättning. Restaurang och handel har till exempel oerhört hög personalomsättning. Inte heller har jag skrivit att vi inte ska ha lågkvalificerade yrken. Vet inte var du fått det ifrån.
  • Anonym (My)
    Anonym (Meningslöst) skrev 2025-02-04 19:25:04 följande:

Vad är rätt bransch då? Vården eftersom alla behöver vård? Ja, där började jag och har varit där många vändor mellan åren men det är inget för mig. Jag har vart i handeln några vändor, kul ett tag men stå och plocka varor och få utskällningar av otrevliga kunder. Nää, det klarar inte min nfp-diagnos med i långa drag. 

Så jag hittade något annat. Montering. Helt annat yrke. Inget jag gjort tidigare. Passar mig perfekt. Men går ju skit på de företaget man är på nu. 

Vilken typ av montage? Mitt företag söker med ljus och lykta efter folk 30-50 som vill jobba med montage till specialmaskineri men det är inte många som klarar av det tyvärr. 
  • Anonym (Meningslöst)
    Anonym (My) skrev 2025-02-04 21:48:27 följande:
    Vilken typ av montage? Mitt företag söker med ljus och lykta efter folk 30-50 som vill jobba med montage till specialmaskineri men det är inte många som klarar av det tyvärr. 
    Har gjort lite allt möjligt. Labb och medicinprodukter bla. Men även lite andra mindre maskiner.

Jag hade som sagt ingen utbildning eller erfarenhet av att montera överhuvudtaget men det lärde de ut på plats. 
  • Kvittning
    Anonym (Meningslöst) skrev 2025-02-05 07:27:26 följande:
    Har gjort lite allt möjligt. Labb och medicinprodukter bla. Men även lite andra mindre maskiner.

Jag hade som sagt ingen utbildning eller erfarenhet av att montera överhuvudtaget men det lärde de ut på plats. 

Det behöver kanske inte vara så mörkt ändå även om jag förstår att det känns som jättetungt just nu. 

Du har hittat en bransch du trivs i. Du har lyckats hitta ditt första jobb i den branschen trots att du saknade utbildning och erfarenhet. 

Nu har du både den utbildning du fått på företaget och erfarenhet med dig. Du har säkert också möjlighet att få goda referenser från din chef så du borde kunna hitta ett nytt jobb inom samma bransch betydligt lättare än vad du hittat detta jobb. Framförallt om du är beredd att flytta. 

Jag vet inte så mycket om montörsbranschen men det känns som ett normalt sett mansdominerat yrke och gissar att det där brukar finnas starka fackförbund och mindre deltid och osäkra anställningar än vad som är vanligt inom tex vården. 

Så även om det här jobbet sket sig pga av att företaget gått dåligt så har du alla förutsättningar för att kunna få ett nytt jobb inom branschen på ett nytt företag som förhoppningsvis går bättre. 

• Anonym (Meningslöst)
    Kvittning skrev 2025-02-05 16:44:09 följande:

Det behöver kanske inte vara så mörkt ändå även om jag förstår att det känns som jättetungt just nu. 

Du har hittat en bransch du trivs i. Du har lyckats hitta ditt första jobb i den branschen trots att du saknade utbildning och erfarenhet. 

Nu har du både den utbildning du fått på företaget och erfarenhet med dig. Du har säkert också möjlighet att få goda referenser från din chef så du borde kunna hitta ett nytt jobb inom samma bransch betydligt lättare än vad du hittat detta jobb. Framförallt om du är beredd att flytta. 

Jag vet inte så mycket om montörsbranschen men det känns som ett normalt sett mansdominerat yrke och gissar att det där brukar finnas starka fackförbund och mindre deltid och osäkra anställningar än vad som är vanligt inom tex vården. 

Så även om det här jobbet sket sig pga av att företaget gått dåligt så har du alla förutsättningar för att kunna få ett nytt jobb inom branschen på ett nytt företag som förhoppningsvis går bättre. 

Tack för din pepp! Jag försöker såklart tänka att jag förhoppningsvis får goda referenser i framtiden och att jag nu har en bra arbetsplats att skriva in i CV:t. Tyvärr kommer jag inte flytta men bor inte långt ifrån två stora städer. 
  • Anonym (LAS)

Det är väl inte förenligt med svensk lag att jobba tre år på samma ställe utan fast anställning? 

• Anonym (Mannen)

Skaffa dig en kompetens det är brist på. Jag har inte ens komplett gymnasieutbildning men har haft en efterfrågad kompetens så jag har kunnat välja jobb i nästan 20 års tid. Jobbar inom IT. Men det finns ju även andra branscher där det är likadant.

• Anonym (LAS)

Har du truck-kort och körkort? Om inte - skaffa! 

• Anonym (Meningslöst)
    Anonym (LAS) skrev 2025-02-05 18:25:08 följande:

Har du truck-kort och körkort? Om inte - skaffa! 

Körkort har jag såklart. Har funderat på truckkort
  • Kvittning
    Anonym (Mannen) skrev 2025-02-05 18:22:52 följande:

Skaffa dig en kompetens det är brist på. Jag har inte ens komplett gymnasieutbildning men har haft en efterfrågad kompetens så jag har kunnat välja jobb i nästan 20 års tid. Jobbar inom IT. Men det finns ju även andra branscher där det är likadant.

Fast TS har ju redan hittat ett yrke hen gillar och har fått utbildning inom. Problemet är ju inte att det är en brasch som saknar jobb utan att just det företaget hen arbetar på går dåligt. 

Tycker ärligt talat att alla tips om att börja på ytterligare ett nytt spår är dåliga tips, ts verkar ju redan vara inne på ett spår som är bra så det är ju bättre att fortsätta med det men försöka hitta ett nytt företag. 
  • Anonym (Mannen)
    Kvittning skrev 2025-02-06 09:26:24 följande:
    Fast TS har ju redan hittat ett yrke hen gillar och har fått utbildning inom. Problemet är ju inte att det är en brasch som saknar jobb utan att just det företaget hen arbetar på går dåligt. 

Tycker ärligt talat att alla tips om att börja på ytterligare ett nytt spår är dåliga tips, ts verkar ju redan vara inne på ett spår som är bra så det är ju bättre att fortsätta med det men försöka hitta ett nytt företag. 
    Ja, jag säger inte att TS ska satsa på IT men då kan TS bara välja ett företag där det är enklare att få längre anställning.
Svar på tråden När ska man få en stadig arbetsplats?