• Anonym (Ilona)

Nekad att köpa BRÖD, vilket jävla skämt!?

Alltså, jag är fortfarande helt förbannad. Jag var nere på mataffären idag för att handla lite frukostgrejer, och såg att de hade extrapris på bröd. Två limpor för ett riktigt bra pris, perfekt tänkte jag, men jag behövde faktiskt tre eftersom vi är flera i familjen och bröd går åt som smör här hemma.

Så jag lägger upp mina tre limpor på bandet och kassören säger:

?Du får bara köpa två per hushåll.?

Jag trodde hon skojade först. Jag menar, varför skulle det spela någon roll? Jag betalar ju för dem? Så jag säger:

?Men jag behöver faktiskt tre, kan jag inte bara betala fullt pris för den tredje??

Och hon bara:

?Nej, tyvärr, det är regler.?

Regler? För bröd? Vad händer med världen? Jag fattar om de vill begränsa folk under pandemi eller nåt, men det här är vanligt bröd! Och jag erbjöd mig att betala ordinarie pris för den tredje, men nej. Det var tydligen helt otänkbart.

Så vad gjorde jag? Jag gick ut, förbannad, utan mina tre limpor. Är det verkligen så vi ska ha det? Begränsningar på helt vanliga grejer som folk faktiskt behöver? Vad är nästa steg, ska man bara få köpa ett paket kaffe per gång också?

Någon mer som varit med om samma sak, eller är det bara min butik som tappat greppet?

• Svar på tråden Nekad att köpa BRÖD, vilket jävla skämt!?
  • Lynx123
    Anonym (Relativisera mera) skrev 2025-02-06 08:02:19 följande:
    Men lägg ner bara...

"Var glad att din man bara slår dig på fyllan, i många länder händer det varje dag"

Nu lever vi här, och det är helt rimligt att man får köpa så mycket bröd som man behöver till sin familj, även om två limpor kanske blir på erbjudande och en tredje till fullpris.
    Nej, var glad om du har råd med bröd. Har ingenting med våld i hemmet att göra. Menade att det var en överdriven reaktion. I-landsproblem! Drama, drama, drama!

Skulle inte förvåna mig om TS dessutom blev otrevlig mot den som satt i kassan.
  • Anonym (Men?)

Det är ju inte svårare än att låta någon annan familjemedlem följa med och köpa 1-2 bröd till?

• Anonym (Sofie)

Ja, alltså, det är ju fullt normalt att affärer begränsar hur mycket av något man får köpa? Jag har jobbat i affär, och vi hade några kunder som rent frågade hur många lådor vi hade av nåt, och om de kunde köpa allihopa. Även om affären tjänar på att det säljs fort, vill dom ju också slippa att något är slutsålt och det gör ju beställning av nya varor knepigare att förutbestämma.

Men ja, i vilket fall tar ju ingen och gör notis av att just du har köpt dina två bröd nu och att du absolut inte får köpa fler. Skulle du ha gått in igen och köpt mer bröd hade ingen stoppat dig. 

• Anonym (xxx)
    Ensam hemma skrev 2025-02-06 11:27:17 följande:

Men om jag bara ville köpa 1 bröd då, till ordinarie pris? 

Gör det då. 
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (Relativisera mera) skrev 2025-02-06 08:02:19 följande:
    Men lägg ner bara...

"Var glad att din man bara slår dig på fyllan, i många länder händer det varje dag"

Nu lever vi här, och det är helt rimligt att man får köpa så mycket bröd som man behöver till sin familj, även om två limpor kanske blir på erbjudande och en tredje till fullpris.
    Åh herregud - du jämför seriöst att bli misshandlad med att bli sur över att man bara får köpa två limpor av ett visst bröd? Herregud...
  • Anonym (Tanten)

Min son skulle handla och frågade om jag behövde något. Det var extrapris, 2 kaffepaket till rabatterat pris. Han köpte samma till sig själv. Han la upp mina varor, betalade med mitt medlemskort. La upp sina varor men blev nekad extrapriset på sina kaffepaket med sitt kort. Snäll som jag är gav jag honom ett av paketen men visst är det en underlig policy.

• Anonym (Herregud)
    Lynx123 skrev 2025-02-06 10:25:03 följande:
    Nej, var glad om du har råd med bröd. Har ingenting med våld i hemmet att göra. Menade att det var en överdriven reaktion. I-landsproblem! Drama, drama, drama!

Skulle inte förvåna mig om TS dessutom blev otrevlig mot den som satt i kassan.
    I couldn't agree more.
  • Anonym (M)

Men det är väl inte så svårt att förstå att det är ett begränsat parti för extra bra pris, man vill att så många av ens medlemmar/kunder ska ha möjlighet att ta del av erbjudandet. Men sen är det ju så att då har man de snikna som blir sura å ena sidan för att de inte får köpa mer än det står, sen har vi å andra sidan dem som blir sura om produkter för rabatterat pris är slut, båda är orsaken till den andres problem. 

Det är ju faktiskt ett vanligt förfarande att det är en produkt för ett bra pris med max 2 köp per hushåll exempelvis. Och om man faktiskt läser brukar det stå. Men som en som arbetat inom handel så vet jag att en väldigt stor andel har extremt svårt att läsa skyltar, och anser att det som står behöver väl inte gälla dem, det är väl valfritt? Nej det är såklart rimligare att regler och så bara gäller för dem som är nöjda med det?

Samma personer skulle bli redigt sura om de faktiskt följde det som gäller och sedan ser en annan kund som inte gör det och slipper undan med det. "Jaha varför gällde inte samma sak den personen?!" Jisses en del går verkligen in för att bli kränkta. Så som arbetande i butik är det generellt enklast att samma gäller alla och så är det bra med det. 

• Poison82

Väldigt vanligt. Man vill att det ska räcka till fler helt enkelt då man får begränsat. Sen går det liksom in i kassan för det rabatterade priset och man kan inte manipulera ett pris hur som helst.
    Vi som står i kassan går efter de regler som vi har fått till oss så sluta ta ut er frustration på oss!

• Anonym (Elsa)

Fattar att du blev lite irriterad men det är väl knappast nått att bli så irriterad över. Jag hade nöjt mig med 2 påsar bröd för ett bra pris och inte ställt till en scen. Jösses

Svar på tråden Nekad att köpa BRÖD, vilket jävla skämt!?