• Anonym (LiteTrött)

Särbo upprörd över namn

Lämnade exmaken för särbon för två år sen. Vi pratade då om att jag skulle byta efternamn, men det blev aldrig av och två år senare har jag ännu exets namn. Särbon har pikat om det många gånger och ifrågasatt om jag ens vill byta... vilket jag vill, men jag orkar inte med det projektet just nu och tycker inte det är någon stor grej... men tydligen är särbon nu upprörd över att jag än en gång inte påbörjat processen...

• Svar på tråden Särbo upprörd över namn
  • Anonym (LiteTrött)
    Anonym (J) skrev 2025-02-07 12:33:16 följande:

Hade inte trott dig efter flera år, förstår honom

Okej? Bara för att jag inte orkat krångla med ännu mer bara för att? 
  • Anonym (LiteTrött)
    Anonym (J) skrev 2025-02-07 12:36:20 följande:

Var öppen för din mans åsikt om detta, även om du inte tycker likadant. Annars kommer ni få problem, med mycket 

Han är inte min man. Han är min särbo, vi bor inte ens ihop och kommer inte göra heller.

Ah, jag ska lyssna på honom, men inte han på mig?
  • Anonym (J)
    Anonym (LiteTrött) skrev 2025-02-07 12:39:21 följande:
    Okej? Bara för att jag inte orkat krångla med ännu mer bara för att? 
    Men bråkar ni om det här eller tolkar du det som att han gör en grej av det? Du sa ju att du skulle byta, kan liksom vara så enkelt bara 

och han vill kanske hörs ihop med dig. Inte att du hör ihop med ditt ex.

Nej, du tycker inte så. Men en del andra gör det och man får ju respektera att man tycker olika och försöka mötas halvvägs och förstå varann. Man behöver inte vara svartsjuk för det. det är ju känslan i sig. Grejen. 
  • Anonym (J)
    Anonym (LiteTrött) skrev 2025-02-07 12:40:26 följande:
    Han är inte min man. Han är min särbo, vi bor inte ens ihop och kommer inte göra heller.

Ah, jag ska lyssna på honom, men inte han på mig?
    Din man, kille, pojkvän, kalla de vad du vill 
  • Anonym (J)

Men alltså, bråkar du med honom om den här simpla grejen ska ni nog inte vara med varann ändå? 

Han ska förstå dig i vad? att du ska byta namn men aldrig gör de för du inte hunnit? Bestäm när du ska göra det då. Har du ändrat dig, säg det. vad finns det att förstå dig i menar du?

Har han sagt varför? är det känsligt för honom? Eller har ni inte pratat alls. Du sitter ju och gör en tråd för att försöka förstå honom 

• Anonym (J)

Hur orkar man, prata med honom. 

• Anonym (LiteTrött)

Vi bråkar aldrig, däremot tar han upp det gång på gång. Det är inte jag som tar upp det. Jag sa det precis i början av skilsmässan, sen dess har jag bara sagt något om det när han frågat. Jag har inte sagt att jag inte hunnit, jag säger att jag inte ORKAT. Det är inte samma sak.

Jag hör inte ihop med exmaken. Aldrig i helvetet att jag hör ihop med den vidriga människan, även om vi råkar dela efternamn.

• Xenia
    Anonym (AnnoNym) skrev 2025-02-06 18:56:12 följande:

Jag hade inte heller uppskattat om min särbo fortsatt låtsas tillhöra sitt ex släkt. 

Släkt? Det beror väl på hur ovanligt efternamn det är. Om jag som frånskild hade ett vanligt son-namn (eller Lindberg, Lindgren, Bergström etc) så är
    det ju massor av släkter som har det namnet.

Varken exet eller nya särbon har någon orsak att tycka att hon "tillhör exets släkt".
    Det blev hennes nya efternamn och nu ska hon ändra igen. Heter hennes barn exets efternamn så tillhör hon ju dessutom sina barns släkt.

Visar på att kvinnor bör behålla sitt efternamn när de gifter sig. Annars måste de ändra när de skiljer sig, ändra igen när gifter om sig, ändra återigen när de skiljer sig igen.

Tänker på Marie Louise Bergenstråhle född Fuchs, gift tre gånger. Marie Louise De Geer Bergenstråhle hette hon ett tag. Nu heter hon Marie-Louise Ekman.
  • Anonym (Fyr)
    Anonym (J) skrev 2025-02-07 12:46:26 följande:

Hur orkar man, prata med honom. 

Frågan är hur DU orkar med att spamma så mycket. Hälften av alla kommentarer i tråden kommer ifrån dig.
  • Egon den stora
    Anonym (LiteTrött) skrev 2025-02-07 12:32:03 följande:
    Tar inte fem minuter att fixa nya kort osv, det är ett jäkla projekt. Jag har bytt namn två gånger tidigare, jag vet hur det fungerar.

Varför är det så klart? Det angår väl inte honom vad jag har för efternamn? Blir jag magiskt en annan person om jag byter? Nej, ingenting kommer förändras för honom.
    Det angick inte honom fram till den dag när du sa till honom att du skulle byta.  Då blev det ett löfte. 
    Energin du lagt på denna tråd kunde lätt räckt till namnbyte.  Så mycket jobb är det inte.
  • Anonym (LiteTrött)
    Egon den stora skrev 2025-02-08 16:21:01 följande:
    Det angick inte honom fram till den dag när du sa till honom att du skulle byta.  Då blev det ett löfte. 
    Energin du lagt på denna tråd kunde lätt räckt till namnbyte.  Så mycket jobb är det inte.
    Fruktansvärt löjligt att kalla det ett löfte. Jag har aldrig lovat något, det antyder att jag skulle byta för hans skull.
  • Anonym (fl)

Snacka om att särbon gör en höna av en fjäder. Det är ett namn som TS haft länge och att bli vald över exet men fortfarande vara så osäker över ett efternamn... Jisses.

• Anonym (S)

Det låter ju som att du lovar och lovar men sen blir det inget av det? Skulle tro att det är det som är problemet och inte själva namnet. Jag kan bli rasande på min sambo om han lovar nåt men så händer det inget. Det har med pålitlighet och respekt att göra. Vad är det bästa gång man "lovar" men en ny istid hinner inträffa innan det händer nåt? Och det är inte "svårt" att byta namn. Bara att anmäla det och skicka några mail. Har man jobb-mail så ligger det på HR/IT. Folk gifter sig ju med glädje så varför inte även kunna byta åt andra hållet? Så skyll inte på att det är "jobbigt". "Orkar" du inte så gör du väl inte då men lova inte heller sin sambo att göra det då!

• Anonym (LiteTrött)
    Anonym (S) skrev 2025-02-09 20:06:13 följande:

Det låter ju som att du lovar och lovar men sen blir det inget av det? Skulle tro att det är det som är problemet och inte själva namnet. Jag kan bli rasande på min sambo om han lovar nåt men så händer det inget. Det har med pålitlighet och respekt att göra. Vad är det bästa gång man "lovar" men en ny istid hinner inträffa innan det händer nåt? Och det är inte "svårt" att byta namn. Bara att anmäla det och skicka några mail. Har man jobb-mail så ligger det på HR/IT. Folk gifter sig ju med glädje så varför inte även kunna byta åt andra hållet? Så skyll inte på att det är "jobbigt". "Orkar" du inte så gör du väl inte då men lova inte heller sin sambo att göra det då!

Jag har aldrig LOVAT, jag har berättat att jag tänkt byta efternamn, det är verkligen inte samma sak som att lova. Vad i helvete har han med mitt namn att göra att det är något folk ens ser som något att lova till att börja med? Det är dessutom HAN som fortsatt ta upp det, inte jag.
  • Xenia
    Anonym (LiteTrött) skrev 2025-02-08 16:32:46 följande:
    Fruktansvärt löjligt att kalla det ett löfte. Jag har aldrig lovat något, det antyder att jag skulle byta för hans skull.
    Han tolkade det tydligen som ett löfte.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (fl) skrev 2025-02-08 16:36:22 följande:

Snacka om att särbon gör en höna av en fjäder. Det är ett namn som TS haft länge och att bli vald över exet men fortfarande vara så osäker över ett efternamn... Jisses.

Håller med
  • Anonym (LiteTrött)
    Xenia skrev 2025-02-09 21:40:50 följande:
    Han tolkade det tydligen som ett löfte.
    Betyder inte att han har rätt. Varför skulle man ens lova något sånt? Vad har han med det att göra?
Svar på tråden Särbo upprörd över namn