• Anonym (LiteTrött)

Särbo upprörd över namn

Lämnade exmaken för särbon för två år sen. Vi pratade då om att jag skulle byta efternamn, men det blev aldrig av och två år senare har jag ännu exets namn. Särbon har pikat om det många gånger och ifrågasatt om jag ens vill byta... vilket jag vill, men jag orkar inte med det projektet just nu och tycker inte det är någon stor grej... men tydligen är särbon nu upprörd över att jag än en gång inte påbörjat processen...

• Svar på tråden Särbo upprörd över namn
  • Anonym (Hanna)

Säg ifrån på skarpen att det inte är hans ensak. Du bestämmer när du gör det, om du gör det. 

• Anonym (F)

Finns det verkligen inget viktigare att lägga energi på?

• Anonym (M)

Så kul med en man som talar om för dig hur du ska leva ditt liv! Självklart ska du bara byta om du själv vill och då också precis när du känner för det.

Det här är inte en namnfråga utan en mansfråga. Ska du verkligen vara tillsammans med en kille som är så osäker och styrande?

• Anonym (hmm)
    Anonym (LiteTrött) skrev 2025-02-06 06:17:05 följande:
    Särbo upprörd över namn

Lämnade exmaken för särbon för två år sen. Vi pratade då om att jag skulle byta efternamn, men det blev aldrig av och två år senare har jag ännu exets namn. Särbon har pikat om det många gånger och ifrågasatt om jag ens vill byta... vilket jag vill, men jag orkar inte med det projektet just nu och tycker inte det är någon stor grej... men tydligen är särbon nu upprörd över att jag än en gång inte påbörjat processen...

Han låter kontrollerande och svartsjuk. Jag skulle börja fundera över om relationen innehåller fler varningsflaggor. 
  • Lynx123

Varningsflagga! Finns det andra saker han också vill bestämma över dig om?

• Studentpappa

Säg att du vill behålla det för exet har större kuk än dig, så är problemet ur världen sen.

Ride it like you stole it
  • Anonym (vanligt efternamn)

Har du sagt att du skall byta så är det väl bara att göra det? Eller var du inte seriös när du sa det?

Sen kan väl jag inte se det som nån speciellt stor grej och när ni inte ens bor ihop eller är gifta så...

Min fru tog tillbaka sitt flicknamn med tillsammans med mitt efter vi hade gift oss (hon har varit gift innan) och hennes döttrar tog hennes flicknamn i kombo med sin pappas namn som de hade sen födelsen.

Men samtidigt låter det som du redan hade träffat särbon och inlett en relation innan du lämnade exmaken så det är väl sånt som påverkar... du lämnade honom för mig men du har ändå spår kvar från honom med att du fortfarande heter som han typ...

• Anonym (G)

Då får han väl fria om han vill du ska byta efternamn. 

• cosinus

Har ni barn tillsammans med det namnet? Isf hade jag inte bytt ö h t.

Och i övrigt så bestämmer man sig både själv och kan ändra sig.

Jag sa när barnen föddes att jag skulle ta makens namn om vi gifte oss (han sa direkt att han inte ville byta). Barnen fick därmed heta som honom för att vi skulle heta samma hela familjen om vi gifte oss. Det gjorde vi också några år senare men då hade jag ångrat mig, ville inte längre byta så jag har kvar mitt flicknamn.

Hade någon lämnat sitt ex för mig hade jag aldrig bråkat om ett namn. Vissa byter tillbaka, andra inte.

Svar på tråden Särbo upprörd över namn