• Anonym (Oliv)

Sen mens pga inositol?

Hej! Sorry för rörigt inlägg? 

Någon som varit med om att mensen försenats pga inositol? 

Jag började med inositol (pulver, 1600 mg) för ca 1 månad sedan någonstans mitt i cykeln och det är det enda jag gjort annorlunda denna cykel. Hann ta den i 3 veckor innan jag slutade när jag märkte att min mens blev sen med ca en vecka på CD 34 (inte gravid) då jag väntar på min mens för att kunna börja med letrozol. Jag har haft alla pms-symton som jag brukar innan mens (humörsvängningar, kramper, migrän, ömma bröst, osv) MEN dock i 3 veckor nu och är nu på CD 44 (min cykel brukar vara mellan 24-30 dagar). Jag är inte gravid (tagit kanske 10 tester) och fick provera utskrivet för att få igång min mens igen, men är orolig att inositolen påverkat min cykel så pass att den inte kommer nu heller, trots provera?Någon som varit med om att provera inte fungerat eller att mensen försenats pga inositol?

• Svar på tråden Sen mens pga inositol?
  • Emmakatt

Hej! 

Jag har enbart positiva erfarenheter av inostol. För min del har det absolut påverkat min ägglossning blev regelbund efter förlossning. Ägglossning syntom och ägglossning tester bekräftar att min ägglossning Lommer regelbundet då test efter förlossning inte har varit postiva och jag har haft långa cyklar. 

Vet ej om man kan motsatta. 

• Anonym (Närhur)
    Emmakatt skrev 2025-02-07 14:49:39 följande:

Hej! 

Jag har enbart positiva erfarenheter av inostol. För min del har det absolut påverkat min ägglossning blev regelbund efter förlossning. Ägglossning syntom och ägglossning tester bekräftar att min ägglossning Lommer regelbundet då test efter förlossning inte har varit postiva och jag har haft långa cyklar. 

Vet ej om man kan motsatta. 

hur har du tagit inositol? Hur stor dos tog du och när på dygnet?  

Jag försöker få min cykel att bli regelbunden efter förlossning. Just nu tar jag på morgonen, men läst att kvällen ska vara mer fördelaktig? 

• Emmakatt

Jag har två barn och använt efter båda graviditeterna. Vi vill ha en tredje tätt. Har 23 månader mellan 1 och 2. mellan 1 och 2 barnet, 

1 barnet blev min cykel regelbunden efter 11 månader. Blev dock gravid och fick missfall efter 3 månader. Fick men mens 3 månader efter förlossning. började med inostol 9 månader efter förlossning. 

2 barnet ville vi vänta tills min dotter blir 9 månader fick min mens 10 veckor efter förlossning. Började med inostol efter en månad. Haft enbart regelbundet cykel hittils 6 månader efter förlossning.

Har ätit donaferty Tagit en påse morgon kväll för jämnt koncentration enligt deras rekommendation. Totalt 4 gram myo- inostol. Gravidkollen hävisar tills flera studier som hänvisar till att 4 gram kan ha positiv effekt. 

Om cykeln blir kortare när den har blivit regelbunden  har jag  minskat till 1 gång per dygn. 

• Anonym (Närhur)
    Emmakatt skrev 2025-02-08 16:13:38 följande:

Jag har två barn och använt efter båda graviditeterna. Vi vill ha en tredje tätt. Har 23 månader mellan 1 och 2. mellan 1 och 2 barnet, 

1 barnet blev min cykel regelbunden efter 11 månader. Blev dock gravid och fick missfall efter 3 månader. Fick men mens 3 månader efter förlossning. började med inostol 9 månader efter förlossning. 

2 barnet ville vi vänta tills min dotter blir 9 månader fick min mens 10 veckor efter förlossning. Började med inostol efter en månad. Haft enbart regelbundet cykel hittils 6 månader efter förlossning.

Har ätit donaferty Tagit en påse morgon kväll för jämnt koncentration enligt deras rekommendation. Totalt 4 gram myo- inostol. Gravidkollen hävisar tills flera studier som hänvisar till att 4 gram kan ha positiv effekt. 

Om cykeln blir kortare när den har blivit regelbunden  har jag  minskat till 1 gång per dygn. 

Tack 🙏 precis slutat amma i hopp om att kunna få en tvåa. Har pulver nu, men så svårt att dosera donaferty verkar ju enklare 😊
  • Emmakatt

doneferty är dyrare men jag tycker det är smidigt med att det är påsar. innehåller även folsyra. 

• Anonym (Närhur)
    Emmakatt skrev 2025-02-09 17:35:16 följande:

doneferty är dyrare men jag tycker det är smidigt med att det är påsar. innehåller även folsyra. 

Jag beställde imorse 😊 tack för tipset 🙏
Svar på tråden Sen mens pga inositol?