• Anonym (.)

Jag tar vilket jobb jag vill - Jag vågar inte berätta om mina verkliga ambitioner

Hej,

jag har precis fått jobbet på McDonald's. Jag varken studerar eller är ungdom. Jag är glad för jobbet. Men jag skäms.

Jag har ju mina ambitioner inom estetiska verksamhet. Men vågar inte vara helt öppen med detta. Så när främlingar frågar mig vad jag gör, så säger jag att jag bara jobbar på McDonald's. Men det känns pinsamt. Det känns som om alla tänker ett: ''Jaha'', inombords.

Framförallt tänker jag på kvinnor, som man kanske visar att man inte är tillräcklig bra make. Ingen pojkväns/make-material.

Är det dåligt av en 30+ att jobba på McDonald's.

• Svar på tråden Jag tar vilket jobb jag vill - Jag vågar inte berätta om mina verkliga ambitioner
  • Anonym (B)

Ja det är illa att jobba på McD i din ålder men mycket bättre än att vara arbetslös. Du har ett hederligt jobb och har en inkomst, bra! 

Om du har andra ambitioner, ta då steg för att förverkliga detta. Det låter inget vidare att säga att du jobbar på McD och drömmer om att bli skulptör. Bättre om du kan säga att du går en kvällskurs i skulptur för det är det som intresserar dig. 

• Anonym (jm)
    Anonym (B) skrev 2025-02-08 20:02:10 följande:

Ja det är illa att jobba på McD i din ålder men mycket bättre än att vara arbetslös. Du har ett hederligt jobb och har en inkomst, bra! 

Om du har andra ambitioner, ta då steg för att förverkliga detta. Det låter inget vidare att säga att du jobbar på McD och drömmer om att bli skulptör. Bättre om du kan säga att du går en kvällskurs i skulptur för det är det som intresserar dig. 

Varför är det illa? Rent filosofiskt? 
    Det är väl jättebra att man bidrar till samhället? 
    Varför är vissa jobb mer ''förmer'' än andra? 
    Visst, läkarstudier är ju såklart krävande,men en dålig läkare kan orsaka extrem stor skada, till och med död.
  • Anonym (B)
    Anonym (jm) skrev 2025-02-08 20:23:23 följande:
    Varför är det illa? Rent filosofiskt? 
    Det är väl jättebra att man bidrar till samhället? 
    Varför är vissa jobb mer ''förmer'' än andra? 
    Visst, läkarstudier är ju såklart krävande,men en dålig läkare kan orsaka extrem stor skada, till och med död.
    Nästan vem som helst klarar av ett jobb på Donken. Behövs ingen utbildning eller erfarenhet. Man har inga högre ambitioner om man jobbar där. Om man är i TS ålder har man haft många år på sig att få ett intresse för en riktning i livet, utbilda sig inom sitt intresse, satsa på att bli bra på något. Annars flyter man bara med, jobbar med vad som helst för att få lite pengar, försöker inte att bli det bästa man kan bli, bryr sig inte om utmaningar. 

Det är helt ok att göra så, men inte sänder det direkt signaler om att jag är en intressant människa. 

Det är naturligtvis skillnad mellan detta jobb och att ha utbildat sig i flera år med krävande studier som inte alla klarar av, för att sen utföra ett pressande jobb som få behärskar. Det tyder på målmedvetenhet, ambitioner, driv och fallenhet.

Jag beundrar människor som är duktiga på vad de gör, vare sig de är rörmokare, mekaniker, vetenskapsmän, lärare, sjuksköterskor eller tandläkare.  
  • Anonym (Tufftuff)

Vi lever i en tuff ekonomisk tid just nu. Och dom som klarar sig bäst är av samma klientel som dom som alltid klarat sig bäst ur kriser. Det vill säga, dom som har förmågan att anpassa sig. 

Många har svårt att svälja sin stolthet, men det brukar oftast slå tillbaka på en själv, speciellt i tuffa tider. Att du tagit ett jobb som faktiskt ger dig en inkomst är bättre än inget jobb alls. 

Ett jobb är alltid en merit och det ger dig en vana att jobba. Härifrån kan du jobba dig uppåt. Sök jobb nu medan du har jobb, då har du bättre chans att få ett annat jobb. 

• Anonym (Tufftuff)
    Anonym (B) skrev 2025-02-08 22:36:12 följande:
    Nästan vem som helst klarar av ett jobb på Donken. Behövs ingen utbildning eller erfarenhet. Man har inga högre ambitioner om man jobbar där. Om man är i TS ålder har man haft många år på sig att få ett intresse för en riktning i livet, utbilda sig inom sitt intresse, satsa på att bli bra på något. Annars flyter man bara med, jobbar med vad som helst för att få lite pengar, försöker inte att bli det bästa man kan bli, bryr sig inte om utmaningar. 

Det är helt ok att göra så, men inte sänder det direkt signaler om att jag är en intressant människa. 

Det är naturligtvis skillnad mellan detta jobb och att ha utbildat sig i flera år med krävande studier som inte alla klarar av, för att sen utföra ett pressande jobb som få behärskar. Det tyder på målmedvetenhet, ambitioner, driv och fallenhet.

Jag beundrar människor som är duktiga på vad de gör, vare sig de är rörmokare, mekaniker, vetenskapsmän, lärare, sjuksköterskor eller tandläkare.  
    Det där gäller inte nu. Folk blir arbetslösa till höger och vänster. Jag har själv en specialutbildning inom it. Har/hade även ett stort intresse för det. Precis när jag var redo att börja jobba med det så hade marknaden mättats och ingen ville ha en nyutbildad. Så då stod man där, utan jobb och med en värdelös utbildning. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Tufftuff) skrev 2025-02-08 22:56:40 följande:
    Det där gäller inte nu. Folk blir arbetslösa till höger och vänster. Jag har själv en specialutbildning inom it. Har/hade även ett stort intresse för det. Precis när jag var redo att börja jobba med det så hade marknaden mättats och ingen ville ha en nyutbildad. Så då stod man där, utan jobb och med en värdelös utbildning. 
    Visst, det är klart det händer. Skaffa jobb på Donken då är ju helt ok, bra med ett jobb. Hoppas du kan gå någon extra kurs och få nytt jobb inom det du är intresserad av. Utbildningen du gått är säkert inte värdelös, den hjälper dig tex kanske att klara av nästa kurs bättre. 
  • Anonym (Tufftuff)
    Anonym (B) skrev 2025-02-08 23:05:06 följande:
    Visst, det är klart det händer. Skaffa jobb på Donken då är ju helt ok, bra med ett jobb. Hoppas du kan gå någon extra kurs och få nytt jobb inom det du är intresserad av. Utbildningen du gått är säkert inte värdelös, den hjälper dig tex kanske att klara av nästa kurs bättre. 
    Jag kommer inte ta någon mer kurs då jag inte har råd, tid eller ork plus att IT branschen är mättad som helhet. Istället har jag gjort som TS och tagit helt andra jobb än det jag vill jobba med. Vi får se hur allt utvecklas.. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Fik)

Inte om du jobbar som restaurangchef eller med annat ansvar.

• Anonym (W)

Grattis till jobbet! 

Sluta skämmas. I din bransch krävs mycket av en person. Att jobba skitsnabbt medan man är övervakad och man ska alltid vara trevlig och serviceminded medan saker piper och en del är otrevliga.
    Skulle bli väldigt förvånad om ens hälften som läser denna tråden skulle klara av arbetsmiljön. Jag skulle det inte. Så snälla, var stolt över dig själv och ditt jobb nästa gång du tar på uniformen😉

• Anonym (W)
    Anonym (M2) skrev 2025-02-08 11:13:47 följande:

Vad är det för främlingar som frågar var du arbetar?

Om du dejtar så kan du ju berätta om dina estetiska ambitioner. Men är det bara drömmar och du inte gör något konkret för att nå dit, utan nöjer dig med ditt arbete, ja då framstår du väl lite som en looser. 

Men det är klart, du kan träffa någon som inte bryr sig, som själv har ett lågstatusjobb och trivs med det. Lika barn leka bäst. 

Det heter inte lågstatusyrke, det heter låglöneyrke!
  • Anonym (Birka)

Den som jobbar heltid behöver aldrig skämmas. 

• Anonym (M2)
    Anonym (W) skrev 2025-02-10 02:14:59 följande:
    Det heter inte lågstatusyrke, det heter låglöneyrke!
    Menar du att ordet lågstatusyrke inte finns? Klart det finns. 
  • Anonym (skam)

Hur mycket man än vill att yrke och status inte ska betyda någonting så är det ändå ett faktum att det gör det. Vi värderas av andra delvis utifrån vår status, och yrke är en sådan sak som ger status. Vi män värderas då delvis av kvinnor efter vårt yrkesliv och andra prestationer, alldeles oberoende om kvinnorna vill erkänna det eller ej. Sen finns det förstås alltid kvinnor som inte bryr sig om detta, men det är lite som att en väldigt kort man har svårt att träffa kvinnor - det är en realitet att det är en försvårande faktor även om det också finns kvinnor som kan tänka sig att träffa en kort man.

Så jo, ditt yrke påverkar din möjlighet att träffa kvinnor. Det är klart att kvinnor i allmänhet väl inte vill ha en drällig konstnärstyp som inte kan försörja sig själv, men att betona konstnärsambitionerna samtidigt som man har försörjning med ett heltidsjobb tror jag smäller högre än att bara jobba på McDonalds.

Jag jobbade för övrigt på McD under något år när jag pluggade för ca 20 år sedan. Tyckte det var hemskt för det var så stressigt, så jag bytte till att jobba i hemtjänsten istället vilket var mycket bättre på alla sätt.

• Anonym (W)
    Anonym (M2) skrev 2025-02-10 14:02:36 följande:
    Menar du att ordet lågstatusyrke inte finns? Klart det finns. 
    Klart det finns, men de som använder det har ofta ett behov av att poängtera att låg lön är lika med låg status vilket inte stämmer alls. 
    En sjuksköterska och en influencer gör verkligen inte samma viktiga jobb även om influencern i många fall tjänar mer. Att säga att ett yrke har låg status är som att säga att det inte är lika viktigt.
    Varför inte bara säga låglöneyrke?
  • Anonym (.)
    Anonym (skam) skrev 2025-02-08 10:10:57 följande:
    Ja, det är klart att det låter dåligt att jobba på McDonalds när man är 30+. Det låter som att man saknar förmåga eller ambitioner eller både och, och även om det inte är avgörande för kvinnor i allmänhet så är det nog någonting som drar ner helhetsintrycket av dig.

Så jag tycker definitivt du ska prata om dina kreativa ambitioner. Det är ingen skam i framställa dig själv som en "konstnärssjäl" lite grann, om du förstår vad jag menar. Det är ju inte osant, utan du arbetar ju på McD för brödfödan medan du har ambitioner om någonting annat som jag förmodar att du arbetar med på fritiden. Det är ju inget fel att berätta om det, för det är det som är din strävan och drivkraft.

Jag har en kompis som sade upp sig från sitt fasta jobb i vården för några år sedan för att följa sin dröm och starta ett företag inom ledarskapsutveckling. Han har inte kommit igång med att dra in några pengar ännu, men han och hans medarbetare jobbar intensivt med detta. Sen tar han lite bemanningsjobb ibland för att få ekonomin att gå ihop. När han dejtar någon tjej säger han såklart inte att "jo jag är mestadels arbetslös, men tar bemanningsjobb då och då" utan han säger att han håller på att starta upp ett företag inom ledarskapsutveckling, och det är väldigt spännande och givande och man får se hur det går men han tror på sin idé osv osv.

Sen kan det förstås vara att de konstnärliga ambitionerna inte heller smäller så högt hos en del kvinnor, men jag tror att det låter betydligt bättre än att "bara" jobba på McD.

Vilket bra svar!

Tack skall du ha!

Dessa bemaningsjobb. Hur får man dessa? Jag har hört om det förut. Jag har försökt söka, men hittar inte.

Folk säger att man skriver in sig på en sida och sedan hör arbetsgivare av sig och så får man jobb/uppdrag? Låter fantastiskt, men jag har aldrig hittat.

TACK PÅ FÖRHAND!

Svar på tråden Jag tar vilket jobb jag vill - Jag vågar inte berätta om mina verkliga ambitioner