• Anonym (Renlighet är viktigt)

Maken skiter i handhygienen - Blir arg och stött när man tar upp det!

Jag och min man har varit gifta i 8 år och har två barn i förskoleåldern.

Problemet är att han tydligen Inte fått lära sig hur viktigt handhygien är hemifrån och tvättar SÄLLAN händerna. Jag tvättar säkert händerna 100 gånger per dag, så är verkligen skillnad där!

Han duschar 1 ggr/v , klipper naglar osv med jämna mellanrum och borstar tänder rätt regelbundet, men hoppar Ibland över tandborstningar. Ogillar detta starkt, men har inte märkt att han luktar illa i munnen så har undvikit bråk pga detta. Jag skulle såklart önska att han duschade varje, eller åtminstone varannan dag, då det är en principsak enligt mig! Duschar man ofta så håller sig kläder och sängkläder fräschare längre osv. 

Brukar nämna vikten av att duscha ofta, och önska att han duschar den dagen jag byter sängkläder i alla fall!(typ 1ggr veckan) men han kan ha varit oduschad en vecka då, och drar han då ut en dag extra på det så är min renbäddning förgäves!

Skulle önska att han ändrade sig med allt detta! Blir så ledsen när jag tänker på hur olika synsätt vi har på hygien och att typ gett upp då han alltid säger ?Du kan inte lära mig hygien när jag levt såhär i 39 år? (så gammal är han).

Det värsta är dock handhygienen och det MÅSTE han ju för fan sköta!

Imorse så ropade sonen på 5 år från toan ?PAPPA, jag är klar!!!!? Och min man gick till toan och torkade sonen. Efter det tvättade han INTE HÄNDERNA trots att sonen bajsat!!

När han kom tillbaka till sovrummet så frågade jag ?Bajsade X??, ?Ja? sa min man. Jag frågade då varför han inte tvättat händer(vilket han borde ha gjort även vid kiss i för sig..? och han kontrade med att ?men jag använde ju 3 lager toapapper? och ?jag blev inte smutsig om händerna? jag sa att bakterierna går igenom fler lager än så och dessutom hör det till vett och etikett?.

Han blir stött och börjar säga att jag är är sjuk i huvudet, att jag inte beter mig som en människa, att det enda jag gör är att bryta ner hans psyke och inget annat osv.

Hur FAN gör jag? :( Känner mig så hjälplös. Är utbildad inom mikrobiologi så har stenkoll på bakterier, men hur i hela friden kan jag bevisa hur jävla äckligt detta är för min man utan att han hela tiden ska bli stött och vara arg på mig resten av dagen? Hur ska han fatta allvaret i detta äckliga beteende och att JAG är den som har rätt och inte han?

• Svar på tråden Maken skiter i handhygienen - Blir arg och stött när man tar upp det!
  • beli

TS, hur är ert sexliv?

Börja sexvägra. När han frågar varför, säg att du inte vill ha sex så länge han är lortig. Det borde väl motivera honom?

Jag skulle ALDRIG ha låtit det gå flera år utan att sätta hårt mot hårt.

• Core
    beli skrev 2025-02-10 09:28:57 följande:

TS, hur är ert sexliv?

Börja sexvägra. När han frågar varför, säg att du inte vill ha sex så länge han är lortig. Det borde väl motivera honom?

Jag skulle ALDRIG ha låtit det gå flera år utan att sätta hårt mot hårt.

Vilket hårt är det TS ska sätta hårt mot? Att han har en annan syn på saken? Är det ett medel han använder som är hårt?

Att använda sex som maktmedel är om något smutsigt. Är man inte autistisk vet man att alla har sina brister i en relation, jag kan garantera dig att TS man skulle kunna skapa ett eget inlägg och sätta TS i dålig dager, om han tog upp situationer ur sitt eget perspektiv. Ska vi då tipsa honom om att använda sex som maktmedel? Äcklig inställning som inte är många pinnhål bort från det samhälle vi i stora drag lämnat bakom oss.

Visst, det är man och kvinnas rätt att själv välja sex, men om man aktivt har det som ett verktyg är man sjuk.
  • beli
    Core skrev 2025-02-10 09:42:09 följande:
    Vilket hårt är det TS ska sätta hårt mot? Att han har en annan syn på saken? Är det ett medel han använder som är hårt?

Att använda sex som maktmedel är om något smutsigt. Är man inte autistisk vet man att alla har sina brister i en relation, jag kan garantera dig att TS man skulle kunna skapa ett eget inlägg och sätta TS i dålig dager, om han tog upp situationer ur sitt eget perspektiv. Ska vi då tipsa honom om att använda sex som maktmedel? Äcklig inställning som inte är många pinnhål bort från det samhälle vi i stora drag lämnat bakom oss.

Visst, det är man och kvinnas rätt att själv välja sex, men om man aktivt har det som ett verktyg är man sjuk.
    Jag förstår inte ens hur man kan vilja ha sex med nån som inte ens tvättar händerna. Så det finns en direkt koppling där. Jag skulle inte sexvägra om mannen hade andra brister, men just bristande hygien påverkar ju sexet direkt.
  • Core
    beli skrev 2025-02-10 10:01:17 följande:
    Jag förstår inte ens hur man kan vilja ha sex med nån som inte ens tvättar händerna. Så det finns en direkt koppling där. Jag skulle inte sexvägra om mannen hade andra brister, men just bristande hygien påverkar ju sexet direkt.

TS skriver att han inte lärt sig hemifrån, vilket innebär att tidigare gick det bra för henne att han brast på den punkten. Det du föreslår är att nu ska hon helt plötsligt börja fostra honom med sexvägran? 

Den sunda inställningen är ju då att fråga sig själv om man mår bra i relationen, om hans brister är värda att leva med, osv. Inte tvinga honom att vara något nytt, med sex som tvångsmedel?

• Mrs Moneybags

Jag skulle inte kunna ha sex med en smutsig person, men TS har uppenbarligen inga problem med det eftersom de har barn tillsammans. Det handlar inte om att straffa någon eller försöka styra någon, jag kan bara inte ens ha en sådan person i min säng. Särskilt inte med bajsiga händer. Jag kan inte heller ta i något som han har tagit i, t ex tallrikar eller glas, bestick och mat mm. Vi skulle få leva separata liv i samma hem. Och jag har låååångt ifrån ocd. Men att tvätta händerna efter toalettbesök samt att duscha mer än en gång i veckan är ett absolut krav.

Att bara duscha en gång i veckan tyder även på att han är en latoxe som inte tränar regelbundet. Också avtändande. 

HUR kunde du inte märka att han var en smutsgris när ni blev tillsammans?

Jag kan inte ta i en man som är lortig och inte tvättar sig ordentligt.

• Anonym (men)
    Anonym (Renlighet är viktigt) skrev 2025-02-09 11:52:14 följande:
    Maken skiter i handhygienen - Blir arg och stött när man tar upp det!

Jag och min man har varit gifta i 8 år och har två barn i förskoleåldern.

Problemet är att han tydligen Inte fått lära sig hur viktigt handhygien är hemifrån och tvättar SÄLLAN händerna. Jag tvättar säkert händerna 100 gånger per dag, så är verkligen skillnad där!

Han duschar 1 ggr/v , klipper naglar osv med jämna mellanrum och borstar tänder rätt regelbundet, men hoppar Ibland över tandborstningar. Ogillar detta starkt, men har inte märkt att han luktar illa i munnen så har undvikit bråk pga detta. Jag skulle såklart önska att han duschade varje, eller åtminstone varannan dag, då det är en principsak enligt mig! Duschar man ofta så håller sig kläder och sängkläder fräschare längre osv. 

Brukar nämna vikten av att duscha ofta, och önska att han duschar den dagen jag byter sängkläder i alla fall!(typ 1ggr veckan) men han kan ha varit oduschad en vecka då, och drar han då ut en dag extra på det så är min renbäddning förgäves!

Skulle önska att han ändrade sig med allt detta! Blir så ledsen när jag tänker på hur olika synsätt vi har på hygien och att typ gett upp då han alltid säger ?Du kan inte lära mig hygien när jag levt såhär i 39 år? (så gammal är han).

Det värsta är dock handhygienen och det MÅSTE han ju för fan sköta!

Imorse så ropade sonen på 5 år från toan ?PAPPA, jag är klar!!!!? Och min man gick till toan och torkade sonen. Efter det tvättade han INTE HÄNDERNA trots att sonen bajsat!!

När han kom tillbaka till sovrummet så frågade jag ?Bajsade X??, ?Ja? sa min man. Jag frågade då varför han inte tvättat händer(vilket han borde ha gjort även vid kiss i för sig..? och han kontrade med att ?men jag använde ju 3 lager toapapper? och ?jag blev inte smutsig om händerna? jag sa att bakterierna går igenom fler lager än så och dessutom hör det till vett och etikett?.

Han blir stött och börjar säga att jag är är sjuk i huvudet, att jag inte beter mig som en människa, att det enda jag gör är att bryta ner hans psyke och inget annat osv.

Hur FAN gör jag? :( Känner mig så hjälplös. Är utbildad inom mikrobiologi så har stenkoll på bakterier, men hur i hela friden kan jag bevisa hur jävla äckligt detta är för min man utan att han hela tiden ska bli stött och vara arg på mig resten av dagen? Hur ska han fatta allvaret i detta äckliga beteende och att JAG är den som har rätt och inte han?

Konstigt att ni varit tillsammans i åtta år och fått två barn ihop innan du märke detta.

Också konstigt att du tror att det är bra att tvätta händerna 100 ggr per dag. Om du nu är utbildad inom mikrobiologi så borde du veta bättre och ha en mer nyanserad bild av hygien. 
  • Anonym (Rob)

Kvinnor verkar inte ha särskilt hög standard på sina män 😅.
    En annan duschar varje dag och tvättar händerna ofta.

• Anonym (Ui)

Men herregud, det måste ju vara något fel på honom! Hur gick det ens att ha sex med honom för att göra barnen?

• Anonym (Tea)

Och honom är du gift med? Skulle aldrig funkat för mig. Är noga med handhygienen och självklart tvättar man händerna efter toabesök och när man varit ute, innan matlagning, ja innan man stoppar nåt i munnen helt enkelt. Duscha gör man ju också varje dag.

• Anonym (Skiter i det idag)

Har levt med en kvinna i många år hon tjatade på om tvätta händerna. Efter bajsning gjorde jag alltid så även innan jag träffade henne men nästan aldrig efter jag pinkat. Så jag fick börja med det också.

Idag i vi separerade och jag säger högt när jag punkat klart, nix pix inget tvätta händer nu det skiter jag i:)))

Lycka till!

Ps. På den tiden kunde vi dock ha sängkläder 2-3mån. Idag byter jag själv efter 2v ca. Gött och leva själv.

• beli
    Anonym (Skiter i det idag) skrev 2025-02-12 06:58:44 följande:

Har levt med en kvinna i många år hon tjatade på om tvätta händerna. Efter bajsning gjorde jag alltid så även innan jag träffade henne men nästan aldrig efter jag pinkat. Så jag fick börja med det också.

Idag i vi separerade och jag säger högt när jag punkat klart, nix pix inget tvätta händer nu det skiter jag i:)))

Lycka till!

Ps. På den tiden kunde vi dock ha sängkläder 2-3mån. Idag byter jag själv efter 2v ca. Gött och leva själv.

Efter så lång tid inser du alltså inte ens att du beter dig äckligt.
  • Anonym (Skiter i det idag)
    beli skrev 2025-02-12 08:53:57 följande:
    Efter så lång tid inser du alltså inte ens att du beter dig äckligt.
    Nope lite skit rensar magen. Men skulle jag bjuda in dig över en middag så skulle jag skärpa mig :)

Tittar jag överlag bland mina vänner så är det 50/50 som tvättar sig efter pinkning.
  • KimLinnefeldt

Det största problemet är inte att han tvättar händerna mer sällan än du. Största problemet är att han tar dig för given, att han inte bryr sig om att du ska vara nöjd och glad i äktenskapet. 

Tala allvar med honom om det, att du tycker att ni ska gå varandra till mötes, sträva efter att göra varandra lyckliga. Att hans annorlunda värderingar om hygien nöter på dina känslor för honom, det gör det mindre attraktivt för dig att röra honom och vara intim i och utanför sängen.

Att han inte tvättar händerna innebär ingen sjukdoms- eller skaderisk. Bakterier är inte så farliga. Det är en estetiskt fråga, en fråga om tycke och smak. Men din smak är lika viktig som hans.

• Anonym (Glad)
    Anonym (Skiter i det idag) skrev 2025-02-12 06:58:44 följande:

Har levt med en kvinna i många år hon tjatade på om tvätta händerna. Efter bajsning gjorde jag alltid så även innan jag träffade henne men nästan aldrig efter jag pinkat. Så jag fick börja med det

också.

Lycka till!

Sängkläder i 2-3 månader är fasen värre än att inte tvätta händerna efter pinkning. Även om det är äckligt också.
    Du står med dasen i handen och sen går du och brer en macka?
    Gäller det även om du har gäster hemma?
    Skulle du fortsätta att skippa handtvätt om du träffar en ny kvinna?
    Anonym (Skiter i det idag) skrev 2025-02-12 09:44:17 följande:
    Nope lite skit rensar magen. Men skulle jag bjuda in dig över en middag så skulle jag skärpa mig :)

Tittar jag överlag bland mina vänner så är det 50/50 som tvättar sig efter pinkning.

Hur vet du hur många av dina vänner som tvättar sig?
Svar på tråden Maken skiter i handhygienen - Blir arg och stött när man tar upp det!