• EbSmith

Kompisen har dåligt inflytande

Min son (5 år) har en jämnårig kompis på förskolan som jag upplever har dåligt inflytande. Jag märker direkt att de har lekt när jag hämtar honom på eftermiddagarna för då är han uppkäftig och pratar om att slåss samt säger en massa fula ord. I början ganska harmlösa ord som "jävlar" och "fan!", men även räcka finger och "håll käften!" Och "hora!" Har kompisen lärt honom.

Står nu inför skolvalet och jag vet vilken skola kompisens föräldrar tänker välja och där finns bara en förskoleklass, vilket innebär att de kommer gå i samma klass. Finns andra skolor i närheten, men detta är den som har bäst omdöme, samt om jag väljer annan skola kommer det innebära en mindre omväg till och från jobbet. Är samtidigt rädd att beteendet bara kommer eskalera om de två går i samma klass, men samtidigt finns risken alltid att han kommer komma i kontakt med andra liknande kompisar. Så är det att gå för långt att välja en annan skola än kompisen? Eller hur ska jag hjälpa ungen att se vad en bra kompis är?

• Svar på tråden Kompisen har dåligt inflytande
  • Anonym (Äh)

Du ska se att pedagogerna är erfarna och professionella nog att få ordning på den där idiotungen. Ska en enda idiots beteende diktera ditt barns liv i många år framåt...? Välj den skola ni vill ha bara.

• Fliselisan

Svår fråga. Allra troligast har det andra barnet det svårt hemma. Sånt där kommer oftast inte från ingenstans. Att skolan skulle få ordning på pojken är inte troligt om inte förskolan lyckats nu, som har betydligt mer personal.

Vågar du när barnen blir större och kanske fortfarande leker att din son får leka hemma hos honom? Nu spekulerar jag bara men kanske pappan i familjen är våldsam och kallar mamman för de här sakerna. 

• Anonym (L)

Du kan inte basera skolvalet på den här pojken. De kanske inte ens fortsätter leka i förskoleklassen. 

Om den skolan har bäst omdöme så ska du självfallet välja den. 

Sedan får du prata med sonen och personalen om pojkens beteende. 

• Hjelm

Du måste väl förstå att även om din son inte längre går i samma grupp som denne pojke, kommer det alltid att finnas andra barn runt honom som uppvisar dåliga beteenden? 

Välj den skola du tycker verkar bäst. Sätt din tilltro till pedagogerna att ta striden för ett bra klimat i klassrummet och lär ditt eget barn vad som är rätt och fel, vilket språk man använder och hur man uppträder. Mer kan du inte göra.

• EbSmith
    Fliselisan skrev 2025-02-09 21:10:42 följande:

Svår fråga. Allra troligast har det andra barnet det svårt hemma. Sånt där kommer oftast inte från ingenstans. Att skolan skulle få ordning på pojken är inte troligt om inte förskolan lyckats nu, som har betydligt mer personal.

Vågar du när barnen blir större och kanske fortfarande leker att din son får leka hemma hos honom? Nu spekulerar jag bara men kanske pappan i familjen är våldsam och kallar mamman för de här sakerna. 

Föräldrarna är separerade (enligt mamman pga att pappan varit våldsam bland annat) och vi har varit hemma hos dem en gång hos mamman, innan jag fattade hur illa pojken beter sig. Hon har två tonåringar från tidigare förhållanden med som inte heller verkar fått nån uppfostran. Jag reagerade då på att pojken skrek "jävla fitta!" Till sin äldre bror när han blev arg, utan att mamman reagerade på det. Tror även mamman har alkoholproblem, så funderat länge på att göra orosanmälan.
  • Anonym (I)

Finns såna ungar på varje skola. Så nej du kan inte rädda honom från det. Du kan endsat forma din egen unge. Lär honom rätt och fel. Han är gammal nog för snacket vad som är bra kompisar och inte. Uppfostran sker hemma. Ni ska rusta honom för samhället. Idioter påträffar man varje dag. 

• Fliselisan
    EbSmith skrev 2025-02-10 05:51:17 följande:
    Föräldrarna är separerade (enligt mamman pga att pappan varit våldsam bland annat) och vi har varit hemma hos dem en gång hos mamman, innan jag fattade hur illa pojken beter sig. Hon har två tonåringar från tidigare förhållanden med som inte heller verkar fått nån uppfostran. Jag reagerade då på att pojken skrek "jävla fitta!" Till sin äldre bror när han blev arg, utan att mamman reagerade på det. Tror även mamman har alkoholproblem, så funderat länge på att göra orosanmälan.

Stackars pojke. Förstår att du funderar kring det här, särskilt då din son verkar dras med och du ser en förändring. Visst kommer det kanske finnas fler barn som är på det här sättet, men i mina öron låter pojken ganska extrem och det är inte jätte vanligt med ett sådant språk hos ett så litet barn. 

Det är jättesvårt att bedöma skolor efter omdömen, tycker du ska åka dit och titta på skolan och gå på deras träffar när de bjuder in blivande förskoleklass föräldrar.

Vet du vilken skola de flesta andra kommer välja? Hur är ditt barn i övrigt, har han lätt för att knyta kontakter eller ett kan ett klassbyte bli svårt?

Jag hade valt den andra skolan om den verkade ok, om jag trodde att mitt barn skulle komma att trivas där. Hade inte förlitat mig på att skolan skulle få bukt med pojken när det ser ut hemma som du beskriver. Skolan kommer heller inte vara villiga att prata med dig om den här pojken, det tar de med pojkens föräldrar. Att få en resurs idag är oftast väldigt svårt och kräver oftast en eller flera diagnoser, knappt ens då skolan tar in resurs.

• Spucks
    Anonym (Äh) skrev 2025-02-09 18:43:11 följande:

Du ska se att pedagogerna är erfarna och professionella nog att få ordning på den där idiotungen. Ska en enda idiots beteende diktera ditt barns liv i många år framåt...? Välj den skola ni vill ha bara.

Oi, vad kul och häftig du är, som kallar ett litet barn för idiot. Och stolt över det verkar du dessutom vara. Då får man ju undrar runt vilken ålder din intellektuell nivå ligger - jag gissar ungefär på "idiotens".
  • Auriela

Omdömen om skolor betyder inte särskilt mycket enligt min erfarenhet. Det är vilken klasslärare man får som är viktig. Så försök kolla upp det istället om det är möjligt. 

Jag har aldrig varit med om barn som i förskolan håller på och säger sådant som den här pojken utan att det blivit stort ståhej från personal och andra föräldrar. Så frågan jag ställer mig är hur er förskola fungerar? Att det skulle finnas fler sådana barn är inte troligt (om ni inte bor i ett utsatt område där det verkar vara mer dåligt språk?).

Svar på tråden Kompisen har dåligt inflytande