• Anonym (hm)

Ines prinsessnamn - vad känner ni som döpt era barn till Ines?

Ines är nu ett prinsessnamn - vad känner ni som döpt era barn till det? Kul? Eller ångest?
  • Svar på tråden Ines prinsessnamn - vad känner ni som döpt era barn till Ines?
  • Ezmeraldah
    Anonym (Inse rocks!) skrev 2025-02-11 02:12:01 följande:
    Jag tror nog att någon kommer att få heta Inse efter det här eller jag hoppas detSkrattande

I Framtiden:

"Namnet Inse uppfanns av den svenska kungen 2025. Kungen hade dyslexi och fick namnet på en lapp, därav missförståndet.
    Idag finns hela 4034 svenska flickor med tilltalsnamnet Inse. Det anses dessutom vara det enda flicknamnet som skapats av en kung i modern tid så att heta Inse är ett riktigt kungligt namn!"
    Hur gick det till när Kungen och Silvia blev ett par, klarade Kungen av att presentera Silvia i offentliga sammanhang? "Det här är min fästmö Silvia Sommerlath!". Eller hade han hennes namn på en lapp? Blev det fel ibland på grund av hans dyslexi? Han råkade kanske presentera Silvia som "Stina Svensson" när han läste på lappen? För man kan ju inte ha koll på sin flickväns namn när har dyslexi! Eller så har vi en fullständig idiot som kung. 
  • Anonym (hm)

De som döpte sitt barn till Ines innan det blev populärt (med tanken om att det var ett relativt ovanligt namn, för bara några år sen) kan nog bli ledsna över att prinsparet valde just det namnet, för det kommer absolut stiga i popularitet nu.

• Anonym (Frida)

Ni har jag ingen dotter, men Ines står fortfarande högt på listan över tänkbara namn ifall jag får en dotter någon dag.

En kompis son som heter Erik Alexander var jätteglad när en prins fick nästan identiskt namn. En annan kompis döpte sina tvillingdöttrar till Stella och Celeste och några veckor senare fick de veta att Victorias dotter skulle heta Estelle, det lät ju som en kombination av de två namnen 😄

Jag tror knappast att mina kompisar Madeleine, Victoria, Filips föräldrar blev ledsna när de döpt sina barn till liknande eller samma namn som kungabarnen. Varför ska man bli ledsen?

• Anonym (hm)

Därför att så många vill ha "inte så vanliga namn" idag. Ines var ett sånt namn, men inte längre. Jag är säker på att många kan se den negativa aspekten som tänker i de banorna, vilket väldigt många idag verkar göra. Så många namntrådar här som bekräftar det, namnet x och y ? håller det på att bli för vanligt? Folk vill inte ha vanliga namn, och nu blir Ines inte så exklusivt längre.

• Anonym (Silvia)
    Anonym (hm) skrev 2025-02-12 22:01:14 följande:

Därför att så många vill ha "inte så vanliga namn" idag. Ines var ett sånt namn, men inte längre. Jag är säker på att många kan se den negativa aspekten som tänker i de banorna, vilket väldigt många idag verkar göra. Så många namntrådar här som bekräftar det, namnet x och y ? håller det på att bli för vanligt? Folk vill inte ha vanliga namn, och nu blir Ines inte så exklusivt längre.

Ines har ju legat på topplistorna de senaste åren så det är definitivt inte ovanligt och har inte varit ovanligt på länge. Det är tvärtom ett väldigt vanligt flicknamn. Det var säkert därför prinsparet fastnade för det. 

Det finns minst en Ines i varje klass. Det finns inget exklusivt över det. 
  • Anonym (Gissning)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-12 02:24:22 följande:
    "Råkade" ja... Han sa det ju TVÅ gånger. Det var ju inte alls en "felsägning". Han visste helt enkelt inte vad hans barnbarn hette?! Jag förstår självklart att man kan läsa fel och att man ofta kastar om bokstäver när man har dyslexi. Att Ines blir Inse är ju en klassisk dyslexi-miss. Det hade varit fullt förståeligt att det blev fel om det inte vore för att det var hans eget barnbarn som han borde veta namnet på! Man kan absolut säga fel när man ska säga sitt barnbarns namn men inte två gånger. Så nej, han kan varken skylla på felsägning eller dyslexi för faktum kvarstår: han visste inte namnet på sitt barnbarn. Det går liksom inte att prata sig ur det för det var så det var. Jag blir så provocerad när han inte kan stå för det utan kommer med ursäkter. Fuck him. 
    Mun gissning är att han har en språkstörning och eventuellt en begåvning i genomsnittets nedre delen. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (hm) skrev 2025-02-12 21:18:57 följande:

De som döpte sitt barn till Ines innan det blev populärt (med tanken om att det var ett relativt ovanligt namn, för bara några år sen) kan nog bli ledsna över att prinsparet valde just det namnet, för det kommer absolut stiga i popularitet nu.

Om man gillade det när man döpte barnet så gillar man det nu också. Det har ju inte att göra med hur populärt det är.

Vill man däremot bara ha ett namn för att det inte är populärt, ja då får man väl byta. Till Inse kanske. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Silvia) skrev 2025-02-13 09:49:36 följande:
    Ines har ju legat på topplistorna de senaste åren så det är definitivt inte ovanligt och har inte varit ovanligt på länge. Det är tvärtom ett väldigt vanligt flicknamn. Det var säkert därför prinsparet fastnade för det. 

Det finns minst en Ines i varje klass. Det finns inget exklusivt över det. 
    2024 låg det på plats 27, 267 st nyfödda fick det. 
  • felix le chat
    Anonym (Frida) skrev 2025-02-12 21:26:29 följande:

Ni har jag ingen dotter, men Ines står fortfarande högt på listan över tänkbara namn ifall jag får en dotter någon dag.

En kompis son som heter Erik Alexander var jätteglad när en prins fick nästan identiskt namn. En annan kompis döpte sina tvillingdöttrar till Stella och Celeste och några veckor senare fick de veta att Victorias dotter skulle heta Estelle, det lät ju som en kombination av de två namnen 😄

Jag tror knappast att mina kompisar Madeleine, Victoria, Filips föräldrar blev ledsna när de döpt sina barn till liknande eller samma namn som kungabarnen. Varför ska man bli ledsen?

Håller med men med z
    Inez 
  • Anonym (Silvia)
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-13 12:56:17 följande:
    2024 låg det på plats 27, 267 st nyfödda fick det. 
    2022 på plats 13 och 2023 på plats 15. 
  • Hjelm

Varför i hela fridens namn skulle man ha "ångest" över att ens barn heter som en kunglighet?

• Anonya
    Ezmeraldah skrev 2025-02-12 02:24:22 följande:
    "Råkade" ja... Han sa det ju TVÅ gånger. Det var ju inte alls en "felsägning". Han visste helt enkelt inte vad hans barnbarn hette?! Jag förstår självklart att man kan läsa fel och att man ofta kastar om bokstäver när man har dyslexi. Att Ines blir Inse är ju en klassisk dyslexi-miss. Det hade varit fullt förståeligt att det blev fel om det inte vore för att det var hans eget barnbarn som han borde veta namnet på! Man kan absolut säga fel när man ska säga sitt barnbarns namn men inte två gånger. Så nej, han kan varken skylla på felsägning eller dyslexi för faktum kvarstår: han visste inte namnet på sitt barnbarn. Det går liksom inte att prata sig ur det för det var så det var. Jag blir så provocerad när han inte kan stå för det utan kommer med ursäkter. Fuck him. 
    Nej, om man tror han visste namnet på sitt barnbarn och ändå läste fel är det förstås konstigt. Nu var det så att han fått veta namnet precis innan tillställningen när han skulle läsa upp det. 

Jag tycker synd om kungen. Inte kul vara så påpassad och då man gör ett fel så uppmärksammas det av pressen och en massa människor och blir ett skämt långt framöver. Han har inte valt att vara kung, liksom inte barnen och barnbarnen valt att födas in i kungafamiljen. Tycker det är förlegat. Ingen borde behöva tvingas in i sånt liv och inte ha möjlighet att göra vad som helst i livet.
  • Ezmeraldah
    Anonya skrev 2025-02-13 13:09:25 följande:
    Nej, om man tror han visste namnet på sitt barnbarn och ändå läste fel är det förstås konstigt. Nu var det så att han fått veta namnet precis innan tillställningen när han skulle läsa upp det. 

Jag tycker synd om kungen. Inte kul vara så påpassad och då man gör ett fel så uppmärksammas det av pressen och en massa människor och blir ett skämt långt framöver. Han har inte valt att vara kung, liksom inte barnen och barnbarnen valt att födas in i kungafamiljen. Tycker det är förlegat. Ingen borde behöva tvingas in i sånt liv och inte ha möjlighet att göra vad som helst i livet.
    Och han hade inte en minut att stämma av innan så det blev rätt? Det kunde ju ha varit så att barnet skulle heta Ilse men att det blev ett tryckfel så det stod Inse. Eller att det skulle vara Maria men så stod det Marie. Eller att Liliana blev Lilian Eller vadsomhelst.

Jag har inte dyslexi men om jag skulle läsa namnen i tv så hade jag ägnat en minut åt att provläsa för nån och stämma av att det var rätt namn i rätt ordning, rätt uttal osv. Jag hade ju inte bara tagit lappen och läst rakt av. Jag hade stämt av med nån av de andra: "Så Inse är alltså tilltalsnamnet? Prinsessan Inse - låter det bra när jag uttalar så? Nu ska vi se om jag minns namnen utantill, kan du kolla så det blir rätt?" Därför att för mig hade det varit viktigt med mitt barnbarns namn. Det var det inte för Kungen.

Jag tycker också synd om Kungen av en herrans massa skäl men inte för att han förväntas veta sitt barnbarns namn. Han har varit kung ganska länge nu... Så han borde kanske lärt sig av erfarenhet att det kan bli fel ibland..  

Jag tycker att vi daltar för mycket med män. "Han fick veta namnet precis innan han skulle läsa lappen" - ja herre Jesus. Tror knappast att en kvinna hade kommit undan med sånt och fått höra i medierna att det var "gullligt". 
  • Anonym (Anonym S)

Hellre Inse då, håller med Knugen.

• Ezmeraldah
    Anonym (Gissning) skrev 2025-02-13 09:53:15 följande:
    Mun gissning är att han har en språkstörning och eventuellt en begåvning i genomsnittets nedre delen. 
    Språkstörning har han säkert. Åtminstone har han dyslexi som påverkar talet. Men fortfarande. Han kunde ha ägnat en minut åt att provläsa för nån och öva en gång på att säga "Prinsessan Inse" och be nån lyssna och ge feedback. Min gissning är att han har ett ointresse som många män har.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Anonym S) skrev 2025-02-13 17:29:09 följande:

Hellre Inse då, håller med Knugen.

Ilse (ILSE) är ju ett ganska vanligt namn. 
  • Anonym (Gissning)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-13 17:33:31 följande:
    Språkstörning har han säkert. Åtminstone har han dyslexi som påverkar talet. Men fortfarande. Han kunde ha ägnat en minut åt att provläsa för nån och öva en gång på att säga "Prinsessan Inse" och be nån lyssna och ge feedback. Min gissning är att han har ett ointresse som många män har.
    Det tror jag med. Efter alla år borde han vara medveten om sina svårigheter och kunna lägga ner en minut för att slippa en situation som denna.
  • Anonym (Fel)

Inse. Tänker då på Imse. Imse vimse spindel. Det kanske var det kungen också tänkte på.

Svar på tråden Ines prinsessnamn - vad känner ni som döpt era barn till Ines?