• hexagoner

Hur ska jag hjälpa min vän?

Hej på er,

Jag har en väldigt nära vän till mig som jag känt, ja sen dagis ungefär.  

Hans liv har inte varit det lättaste. En väldig tuff barndom som även det uttryckt sig i en rätt så stökig skolgång. 

Hans mamma och pappa har inte varit några bra för föräldrar, både missbruk och våld. 

Han har haft de struligt senare i uppväxten, hamnat med fel folk tagit dåliga beslut osv. 

Ialf så har hans liv på dom senare åren varit bra och han har vuxit som människa.  Han har gått till en psyskolg på VC där han fick hjälp med sin ångest.  

Han har förut haft det väldigt struligt med jobb och har inte riktigt skött sig alla gånger men nu har han ett fast jobb sköter sig och arbetar på bra. 

Han har även hittat en tjej sen 4 år tillbaka som han delar sin vardag med och det fungerar super bra mellan dom. 

Så allt rullar på för honom men ändå så tar ångesten upp en för stor del av hans liv.  

Jag har läst stoicism ett bra tag och försöker få honom att även försöka applicera det på hans eget liv.  

Stocism är ju för att stärka det mentala. Försöka landa i en acceptans att saker du kan kontrollera och saker du inte kan kontrollera och då tänka lite mer ?det är som det är? istället för att direkt oroa sig för något du inte kan påverka, som läkarbesök, busstider vädret sjukdomar osv.  

Detta blev han helt såld på till en början sen var han tillbaka till sitt vanliga jag och är en av de största pessimistiska och oroliga människor ja känner just nu. 

Han kan helt stänga av ifall något inte går som planerat på jobbet, om något inte går som han tror osv. ?Allt är åt helvete? enligt han själv. 

Jag har även försökt få honom att uppskatta det han har, sina vänner jobbet sin flickvän men det andra, ångesten väger över allt tydligen. 

Jag kan fatta att stoicism inte är för alla men det var ialf något och är något som hjälpt mig så mycket när jag mött motgångar. 

Jag vet inte vad jag ska göra som vän mer. 

Har ni något tips? Böcker som kanske har förändrat ert synsätt på livet?  Jag vill bara få honom vara glad och mer positiv. 

Tack för att ni läste!

• Svar på tråden Hur ska jag hjälpa min vän?
  • Anonym (Ångest)

Först och främst, vill han ha din hjälp? Har han bett dig att hjälpa honom?

• hexagoner
    Anonym (Ångest) skrev 2025-02-11 16:37:59 följande:

Först och främst, vill han ha din hjälp? Har han bett dig att hjälpa honom?

Han har fått hjälp han har ju gått till psykolog men är fortfarande väldigt orolig och negativ av sig. 

Så på ditt svar; Ja.

• Anonym (d)
    hexagoner skrev 2025-02-11 16:54:47 följande:

Han har fått hjälp han har ju gått till psykolog men är fortfarande väldigt orolig och negativ av sig. 

Så på ditt svar; Ja.

Ett ja på vaddå?
  • hexagoner
    Anonym (d) skrev 2025-02-11 16:55:36 följande:
    Ett ja på vaddå?

Svar ja på om han behöver hjälp eller vill ha, spelar mindre roll. Har du inget vettigt att tillföra så ber jag dig sluta svara.

• Anonym (d)
    hexagoner skrev 2025-02-11 17:52:17 följande:

Svar ja på om han behöver hjälp eller vill ha, spelar mindre roll. Har du inget vettigt att tillföra så ber jag dig sluta svara.

Jisses vad aggressivt när du är otydlig som fan. Fast det vet du antagligen.
  • Anonym (Ångest)
    hexagoner skrev 2025-02-11 16:54:47 följande:

Så på ditt svar; Ja.

Ja, det framgick att han har gått till psykolog. Men har din vän bett dig att hjälpa honom? Låter inte så.
  • hexagoner

Vet inte om ni missförstår mig, detta handlar inte om hurvida min vän vill ha eller behöver hjälp. Det handlar om vad jag som vän kan göra för honom så att han mår bättre, enbart de det handlar om för jag bryr mig väldigt mycket om honom. 

• Anonym (M)
    hexagoner skrev 2025-02-11 18:14:47 följande:

Vet inte om ni missförstår mig, detta handlar inte om hurvida min vän vill ha eller behöver hjälp. Det handlar om vad jag som vän kan göra för honom så att han mår bättre, enbart de det handlar om för jag bryr mig väldigt mycket om honom. 

Innan man svarar på den frågan är det viktigt att veta om han vill ha din hjälp. Vill han inte det, så ska du inte göra något. 

Så det handlar visst om vad han vill och behöver. 

Det handlar om din vän, inte dig och vad du vill. 

• Anonym (Ångest)
    Anonym (M) skrev 2025-02-11 18:22:19 följande:

Innan man svarar på den frågan är det viktigt att veta om han vill ha din hjälp. Vill han inte det, så ska du inte göra något. 

Så det handlar visst om vad han vill och behöver. 

Det handlar om din vän, inte dig och vad du vill. 

Precis så!

• Anonym (Tyvärr)

Vissa människor är oroliga och nere bara. Jag är
    åt det hållet. Det går inte att ändra. Så
    mitt förslag är att du visar ho om att du accepterar honom precis som han är och fortsätter vara hans vän. 

• Aniiee
    hexagoner skrev 2025-02-11 18:14:47 följande:

Frågan de andra ställer är ju om han VILL ha DIN hjälp. Inte om han vill ha eller behöver hjälp i allmänhet, utan DIN. För som vän är din uppgift inte att hjälpa honom, utan att vara hans vän, och om du försöker pådyvla honom din hjälp när/om han inte vill ha DIN hjälp så förstör du bara, både i hans länkande och i er vänskap.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Konfucius)

Jag hade stor glädje av att lära mig meditation med mindfulness. Läste boken "Mindfulness/En väg ur nedstämdhet" (Natur&Kultur), av psykologer och buddhistiska läromästare. Mycket seriös, inget flum. Där fanns ett flera veckors program som jag följde, och mådde sedan mycket bättre. CD med guidad meditation medföljde.

Mindfulness handlar mycket om att ankra sig i stunden så att man inte oroar sig för framtiden eller har ångest för historien. Och att inse att tankar bara är tankar, att man kan välja vilka tankar man vill behålla.

• hexagoner
    Anonym (Konfucius) skrev 2025-02-11 19:38:56 följande:

Jag hade stor glädje av att lära mig meditation med mindfulness. Läste boken "Mindfulness/En väg ur nedstämdhet" (Natur&Kultur), av psykologer och buddhistiska läromästare. Mycket seriös, inget flum. Där fanns ett flera veckors program som jag följde, och mådde sedan mycket bättre. CD med guidad meditation medföljde.

Mindfulness handlar mycket om att ankra sig i stunden så att man inte oroar sig för framtiden eller har ångest för historien. Och att inse att tankar bara är tankar, att man kan välja vilka tankar man vill behålla.

Äntligen ett vettigt svar! Tack så mycket den ska jag tipsa han om! 
  • hexagoner
    Aniiee skrev 2025-02-11 19:35:41 följande:
    Frågan de andra ställer är ju om han VILL ha DIN hjälp. Inte om han vill ha eller behöver hjälp i allmänhet, utan DIN. För som vän är din uppgift inte att hjälpa honom, utan att vara hans vän, och om du försöker pådyvla honom din hjälp när/om han inte vill ha DIN hjälp så förstör du bara, både i hans länkande och i er vänskap.

Om du läser mitt inlägg igen. Han har varit hos en psykolog för han ville ha hjälp. Han lyssnade mig på när jag pratade om stocism och sa att det kunde vara ett sätt att hjälpa honom ur oron villket hann fann glädjande men nu har han halkat tillbaka tyvärr i samma banor. 

Men ser att detta är helt fel forum då de flesta av er börjar ifrågasätta saker som är ganska så självklara om man läser mitt inlägg.

Men fick i alla fall ett vettigt svar och med det lämnar jag denna tråd, hej! 

• Dexter dot com
    hexagoner skrev 2025-02-11 21:27:08 följande:

Om du läser mitt inlägg igen. Han har varit hos en psykolog för han ville ha hjälp. Han lyssnade mig på när jag pratade om stocism och sa att det kunde vara ett sätt att hjälpa honom ur oron villket hann fann glädjande men nu har han halkat tillbaka tyvärr i samma banor. 

Du har gett honom tips som han tog emot men som tydligen inte var rätt eftersom han antingen inte använde sig av det eller så fungerar det inte på honom. Han har fått verktygen men sen är det ju upp till honom vad han gör med dom.
Svar på tråden Hur ska jag hjälpa min vän?