Anonym (Rädd) skrev 2025-02-12 20:16:12 följande:
Hur jobba med sin dödsångest?
Jag är en kvinna mitt i livet, medelålders. Äldre föräldrar. Barn.
Och grav dödsångest.
Jag kan stundtals få nästan panik över insikten att mina föräldrar nog inte har alltför många år kvar. Vad hände liksom? Ibland känns det som livet rusade förbi. Jag vill ha ett ögonblick av barndomen tillbaka med dem pigga bredvid.
Samtidigt älskar jag mina barn och vill ju ha dem här och nu.
Men jag är rädd att förlora föräldrarna för alltid. Rädd för att gå bort själv - bli ett ingenting. Jag vill inte. Jag vill ju finnas och att mina nära och kära ska finnas.
Döden skrämmer mig något alldeles oerhört som koncept och ju äldre jag blir desto mer skrämmer den mig eftersom den blir verkligare. Aldrig mer få prata med de jag älskar liksom? Otänkbar tanke.
Hur jobbar ni andra med det här? Jag kan. Inte vara den enda.
Hej :)
Jag har känt som du många gånger. I perioder har det ätit upp mitt liv och jag har blivit djupt deprimerad flera gånger. Då har jag varit så vansinnigt rädd för att sluta existera att jag slutat leva.
Jag tvingades söka hjälp tillslut. Terapi och medicin och det gav mig livet tillbaka. Det visade sig att jag har bipolär sjukdom och den här extrema dödsångesten kom i början av de depressiva skoven. Nu har jag ätit medicin i tio år och det har varit tio fantastiska år.
Sen fick jag ångestdämpande medicin att ta när det blir akut, om man får panik är det bättre att ta ångestdämpande för att bryta det och komma ner på jorden. De som en livboj, jag har alltid med mig även om det är flera år sen jag senast tog en tablett.
Jag tänker sällan på det, men jag behöver inte tränga undan det helt, utan är helt medveten om att jag måste ta tillvara på tiden.
Faktum hur livet ser ut kommer inte att ändras, men jag kan njuta och jag är inte längre rädd att drabbas av dödsångest.
Det du känner nu behöver inte betyda att det känns så om ett år, eller när du är gammal!
Stor kram till dig