• Anonym (Vad händer?)

Psykiskt eller fysiskt?

Så förvirrad.

Har i princip hela mitt snart 40-åriga liv haft ett stabilt psyke. Stresstålig, jämn i humöret. Alltid glad. Dock haft lättare generell ångest under lång tid som jag inte märker av då jag går på citalopram sedan många år.

För ett tag sen fick jag en akut inflammation i sköldkörteln och är nu under utredning. Innan och efter det har jag blivit mer och mer personlighetsförändrad men vet inte om det hänger ihop med sköldkörteln.

Jag går från att vara låg och inte orka göra nästan något till att vara nästan manisk och helt i hundra både hemma och på jobbet. Mycket inre stress, vill bara krypa ur kroppen ibland av panik. Även kollegor på jobbet har kommenterat min förändring. 

Nu är jag inne i en period då jag är väldigt effektiv och igång, allt sker i rasande fart. Till och med pulsen är hög och jag hör mina hjärtslag. 

Tidigare har jag alltid haft en jämn nivå i livet. Tex städat på fasta dagar, veckohandlat, följt rutiner i lugn och ro. Nu är det mer allt eller inget? Vad är detta?

Ska givetvis lyfta det med läkaren vid nästa tillfälle.

• Svar på tråden Psykiskt eller fysiskt?
  • burleskburkläsk

Jag tror att många faktorer spelar in, du gör rätt i att reda i det annars kommer du troligen gå i väggen!

Sköldkörteln är nog "hyvudproblemet".

Hur länge har du haft Citalopram?

Jag är en man 45+ som har haft Citalopram förr.

• Anonym (Vappe)

Vet inte ditt kön. Men om du är kvinna så kan det där vara klimakteriet som börjat. Sköldkörteln kan definitivt också vara en orsak. Båda påverkar ju hormonerna väldigt mycket som i sin tur påverkar humör och energinivå. 

Annars kan det vara brist på något viktigt vitamin eller mineral. 

• burleskburkläsk
    Anonym (Vappe) skrev 2025-02-12 23:11:49 följande:

Vet inte ditt kön. Men om du är kvinna så kan det där vara klimakteriet som börjat. Sköldkörteln kan definitivt också vara en orsak. Båda påverkar ju hormonerna väldigt mycket som i sin tur påverkar humör och energinivå. 

Annars kan det vara brist på något viktigt vitamin eller mineral. 

Bra svar!

Det med vitaminer och mineraler och annat är superviktigt.

Insåg att jag själv hade brist i ett ämne, får nu i mig det jag skall och mår otroligt mycket bättre.
Svar på tråden Psykiskt eller fysiskt?