• Anonym (Linda)

Ni som röstade Sd är ni nöjda med deras politik?

Sd har ju alltid sagt att de värnar svenskarna men jag ser många svenskar som har det värre än någonsin. Sjukvård, äldreomsorgen och skola dras det ner på från redan katastrofnivå pga Tidöpartierna ej vill tillföra kommuner och regioner de resurser som krävs. Mediciner blir mycket dyrare att hämta ut, a-kassa försämras, bostadsbidraget minskar. Hyror och matpriser skenar. Eller var det bara friska och välbeställda svenskar Sd brydde sig om?

• Svar på tråden Ni som röstade Sd är ni nöjda med deras politik?
  • Anonym (DDD)

Och vill man ha en strikt invandringspolitik så är det realistiska alternativet till SD ... vadå?

Besvikna SD-väljare har inte mycket att välja på om de vill ha verklig förändring eftersom SD redan ligger längst ut på skalan av de partier som har makt.

Som SD-väljare får man leva med att det går för långsamt eftersom KDML bromsar-

Visst man kan rösta på AfS men till vilken nytta?

• Anonym (Linda)
    Anonym (DDD) skrev 2025-02-15 09:38:35 följande:

Och vill man ha en strikt invandringspolitik så är det realistiska alternativet till SD ... vadå?

Besvikna SD-väljare har inte mycket att välja på om de vill ha verklig förändring eftersom SD redan ligger längst ut på skalan av de partier som har makt.

Som SD-väljare får man leva med att det går för långsamt eftersom KDML bromsar-

Visst man kan rösta på AfS men till vilken nytta?

Med Sd får man lite minskad invandring i utbyte mot borgerlig arbetarfientlig högerpolitik, vet inte om det är värt det. Även S vill ju ga stram invandring numera men med en bättre ekonomisk politik. Här är några saker Sd röstat ja till: försämrad a-kassa och tuffare krav på arbetslösa. Du ska vara beredd att flytta över halva landet. Ok vart finns bostäderna?, slopad fri tandvård för unga, mycket dyrare att hämta ut mediciner (många kroniskt sjuka är förtvivlade), minskat bostadsbidrag till barnfamiljer, sänkt skatt för höginkomsttagare och riskkapitalister, etc
  • Anonym (B)
    Anonym (Linda) skrev 2025-02-15 11:15:52 följande:
    Med Sd får man lite minskad invandring i utbyte mot borgerlig arbetarfientlig högerpolitik, vet inte om det är värt det. Även S vill ju ga stram invandring numera men med en bättre ekonomisk politik. Här är några saker Sd röstat ja till: försämrad a-kassa och tuffare krav på arbetslösa. Du ska vara beredd att flytta över halva landet. Ok vart finns bostäderna?, slopad fri tandvård för unga, mycket dyrare att hämta ut mediciner (många kroniskt sjuka är förtvivlade), minskat bostadsbidrag till barnfamiljer, sänkt skatt för höginkomsttagare och riskkapitalister, etc
    Frågan är hur mycket sånt skit Centern vill införa också, de är ju väldigt sugna på marknadshyror bla. Må dessa aldrig få någon makt.

Annars hade jag helst sett ett arbetarvänligt parti som hade stram invandring och hårda straff. Som det är nu väljer man mellan pest eller kolera.

Kanske hade en S och SD regering varit något, men det kommer aldrig hända.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (B) skrev 2025-02-15 11:25:57 följande:
    Frågan är hur mycket sånt skit Centern vill införa också, de är ju väldigt sugna på marknadshyror bla. Må dessa aldrig få någon makt.

Annars hade jag helst sett ett arbetarvänligt parti som hade stram invandring och hårda straff. Som det är nu väljer man mellan pest eller kolera.

Kanske hade en S och SD regering varit något, men det kommer aldrig hända.
    Ja C är väl det parti som står längst högerut ekonomiskt. Sjukt att S samarbetar med dom egentligen. Nyliberaler som drömmer om att krossa facket
  • klyban
    Anonym (Nicke) skrev 2025-02-14 18:30:38 följande:

Så fan heller, är grymt besvikna på dom. Dom vann mycket röster på att dom marknadsförde sig så fint att vara för vanligt folk och arbetare. Man skulle värna så gott om detta. Genom att inte röra och sänka akassan.
    Tandvården var även den något som man höll hårt på, och att det borde ingå i högkostnadsskyddet. Ändå har man nu försämrat den för yngre personer. 

Nu förstår alla att SD är ett högerparti med högerextremistiska åsikter. Dom har/haft en hel del nötter som verkar/verkat i partiet. Och kommit med en del sjuka utspel. Kvinnosynen kan ju ifrågasättas med.
    En journalist skrev nyligen att dom har stora problem med att locka kvinnliga väljare. Och kommer nog aldrig lyckas med det. Speciellt inte efter ett särskilt utspel som mer eller mindre grundar sig i att kontrollera kvinnor. Inspirerade av USA högerkonservativa politik möjligtvis.

Det blir även extra tydligt att SD bara har en sak fråga och det är invandringen. Även om den är viktig. Är det alldeles för tunt för att kunna stå sig som parti i längden. Och de vänder kappan efter vinden. Och rättar sig efter det Tidö vill. 

Det är inget parti som kommer bli störst. Då kommer ligga på sina 19-20% som ges av arga vita män med högerextremistiska åsikter och som hatar kvinnor.  Nu finna det ju andra partier som reglerat och stramat åt sin invandringspolitik. Frågan borde rimligen vara behövs ens SD längre?  Vem är partiet till för? Denna gruppen av män utgör ju ingen majoritet.

Och det är bara en liten del av alla vallöften de har brutit, och jag misstänker att de inte hade en enda tanke på att genomföra flera av dessa stora vallöften och med tanke på inget ens försökts att genomföra dom.
    Liberté skrev 2025-02-14 23:34:17 följande:
    Som sagt verkar du intr förstå hur representativ demokrati fungerar.

SD är inte ett regeringsbärande parti i denna stund. Således sitter de inte i regeringen utan är ett sk stödparti.

DU fick en fråga om vilka förslag detta var som slagits ned, tydligen var det en för jobbig fråga att ge ett sakligt svar på.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (DDD)
    Anonym (Linda) skrev 2025-02-15 11:15:52 följande:
    Det skulle socialdemokraterna säkert vilja hävda för att locka till baka sina gamla väljare som gått till SD.
  • Anonym (Mamma)

Jag är nöjd! Om SD ensamma fått bestämma och inte lyckats med mer DÅ hade jag börjat bli lite less vid det här laget men det är ju en hel bröt som ska tycka och bestämma! Jag är glad att SD åtminstone kan FÖRSÖKA sträva åt rätt håll!! Jag hoppas de tendenserna kommer gälla i framtiden om det blir nytt styre efter nästa val!

• klyban
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-15 14:11:28 följande:

Jag är nöjd! Om SD ensamma fått bestämma och inte lyckats med mer DÅ hade jag börjat bli lite less vid det här laget men det är ju en hel bröt som ska tycka och bestämma! Jag är glad att SD åtminstone kan FÖRSÖKA sträva åt rätt håll!! Jag hoppas de tendenserna kommer gälla i framtiden om det blir nytt styre efter nästa val!

Inte för arbetaren som de påstod sig ville hjälpa, det är ett gigantiskt brutit vallöfte.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Linda)

Jag läste Åkessons bok för några år sedan och där skrev han mycket om folkhemmet och att Sd var de nya socialdemokraterna men då har han väl ändrat sig totalt för nu är han med och monterar ner välfärden och struntar i fattiga svenskar 

• Aniiee
    Anonym (Xena) skrev 2025-02-14 15:34:32 följande:
    Sedan 1990 har den årliga kostnaden för invandringen ökat från 100 miljarder till 267 miljarder.

Den genomsnittliga kostnaden per invandrare är 74 000 årligen från det att personen har fått asyl - livet ut.

Utöver detta har vi de gängkriminella. En aktiv medlem kostar samhället i genomsnitt 23 miljoner. C:a 40 000 är anslutna till kriminella nätverk.

Att gå med i Nato, hjälpa Ukraina med pengar och vindkraftverk känns som lite mera acceptabelt än för invandringen.

"Den pågående våldsvågen i Sverige handlar mycket om invandringen" säger Ulf Kristersson. Om man inte instämmer med detta så stoppar man huvudet i sanden när det gäller hur det nu ser ut i Sverige. 31 sprängningar i januari.
    Aniiee skrev 2025-02-14 18:22:28 följande:
    Dum fråga, men hur mycket av det är ren inflation?

Fann svaret själv, eftersom ingen svarade. Några tusenlappar söder av 200 miljardet är ren inflation. Så i själva verkat har kostnaden för invandringen ökat med ca 67 miljarder i reella kostnader, alltså ca 30%, snarare än de förespeglade ca 170%
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (L)

Jag tycker att politiker är ett skämt.Kolla bara på samhället.Det enda som kan göra är att snacka.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (L) skrev 2025-02-15 22:27:04 följande:

Jag tycker att politiker är ett skämt.Kolla bara på samhället.Det enda som kan göra är att snacka.

Fast det fungerar väl inte så dåligt? Grejen är att hälsan tiger still som ordspråket är! Man hör BARA från gnällspikar!!
  • Anonym (DDD)
    Aniiee skrev 2025-02-15 16:53:08 följande:
    Aniiee skrev 2025-02-14 18:22:28 följande:
    Dum fråga, men hur mycket av det är ren inflation?

Fann svaret själv, eftersom ingen svarade. Några tusenlappar söder av 200 miljardet är ren inflation. Så i själva verkat har kostnaden för invandringen ökat med ca 67 miljarder i reella kostnader, alltså ca 30%, snarare än de förespeglade ca 170%
    Siffrorna är 26(!) år gamla och handlar om åren 1990 mot 1999. Inflationen är inte en stor faktor på dessa nio år
    -

www.svd.se/a/e9027e1b-aba1-32ae-9b17-590f6149d926/vad-kostar-invandringen

Samma beräkning för 2024? Gud vet ... 
  • Anonym (Johan)

Trots att jag inte röstar SD vill jag mena att de varit väldigt bra för samhället.. invandringen har minskat, straffskalan strängare, priset vid pumpen betydligt lägre, större kontroll av bidrag och förhoppningsvis kommer de snart igång med utvisning av personer som inte hör hemma i landet. Även bra att de tillsammans med regeringen satsat på svagare grupper som de med lägst sjukersättning mm. 
    Däremot är inte allt toppen. Elpriserna har de misslyckats med eller rättare sagt försämrat genom att låta storbolagen höja nätpriserna hur de vill och det är fortfarande massa skjutningar och sprängningar i samhället men det är mer regeringen än just SD. Sen går det inte att fixa Sverige helt efter sossarnas ( och Reinfeldts) tid vid styret. 

Svar på tråden Ni som röstade Sd är ni nöjda med deras politik?