• Anonym (Son.)

Snåla föräldrar, dax att säga upp kontankten?

Hej!

Har någon här erfarenhet av snåla föräldrar eller liknande?

Min far är så otroligt snål att jag känner att det är ingen ide att fortsätta kontakten då han är orimligt dumsnål mot sina närmsta.

Då min far har förlorat körkortet pga av sjukdom och att mamma inte kör bil längre så stod deras 20år gamla bil i garaget och kostade pengar, bilen är värd ca 15-20tusen, så jag erbjöd 17.000, så kan vi behålla bilen i familjen men då tyckte pappa att bilen kunde stå kvar i garaget och ruttna bort, även ett par däck utan fälg så erbjöd jag 1500 som var någon säsong kvar, då säger han att däckfirman erbjuder 1600!

Min far vann 5-6miljoner för 15år sedan och är idag pensionär med god pension och inga stora utgifter. Detta är bara ett axplock vad det gäller pengar, han ska alltid prata om någon 100lapp hit och dit, men när man kommer på besök så passar det bra att bli skjutsad överallt ,så att han kan handla här och där osv, jag känner att jag har helt enkelt tröttnat att han behandlar mig som en kund när jag är hans son, eller tänker jag fel?
    H

• Svar på tråden Snåla föräldrar, dax att säga upp kontankten?
  • Anonym (han)
    Jemp skrev 2025-02-18 15:57:39 följande:
    Det framgår inte varför barnet inte kan köpa en annan bil till marknadspris, som han erbjudit för denna. Inte heller att det finns något exceptionellt stort behov.
    Nä, men sonens förslag känns ju ändå som win win. Pappan kan inte använda bilen längre. Sonen har gett ett bud (som tom låg inom bilens värde). Pappan nekar detta för att han kanske skulle kunna få mer. Och är villig att hellre låta bilen rosta i garaget, än att sonen skulle få den för ett pris som eventuellt är något lägre än han skulle kunna klämma ur.

Däremot ser pappan inga hinder att själv utnyttja sonen för att få skjuts hit och dit.
    Pappan borde väl i så fall kan betala nån annan för att skjutsa honom till olika ställen. 
  • Anonym (svinhugg går igen)

Jag tycker inte att ni som svarar har tagit hänsyn till skalförskjutningen som blir när en person har mycket pengar.

Om en person med låg lön som går på a-kassa ger någon en present för 300 kr så är det typ wow.

Om samma person istället har tre bostäder och minst 10 mille investerat- inte så wow.

Så tänker rätt många, det blir uppenbart när man själv får lite mer tillgångar.

TS kräver inte att någon som är fattig ska sälja sin gamla bil till underpris, TS tycker det är rimligt att få köpa en bil som bara står till marknadspris av en far som mycket väl kan köpa en helt ny bil om han ville.

I det perspektivet är farsan snål, medan den nämnda fattiga studenten inte hade varit det, för för studenten är ett möjligt försäljningspris på 2000 kr över för bilen ett tillskott i kassan som hade märkts.

För någon som redan har miljoner är det närmast försumbart, och lika fjantigt som att bråka om dricksen på en lunchnota om man har ingenjörslön.

• Jemp
    Anonym (han) skrev 2025-02-18 16:34:58 följande:
    Nä, men sonens förslag känns ju ändå som win win. Pappan kan inte använda bilen längre. Sonen har gett ett bud (som tom låg inom bilens värde). Pappan nekar detta för att han kanske skulle kunna få mer. Och är villig att hellre låta bilen rosta i garaget, än att sonen skulle få den för ett pris som eventuellt är något lägre än han skulle kunna klämma ur.

Däremot ser pappan inga hinder att själv utnyttja sonen för att få skjuts hit och dit.
    Pappan borde väl i så fall kan betala nån annan för att skjutsa honom till olika ställen. 
    Det var en väldig massa prat om rost när bilen står i garage..
    Men till tråden: sonen lägger ett bud på en vara som inte är till salu. Pappan vill ha den kvar. Sonen blir arg/besviken och vill bryta kontakten. Vem är snål? Och varför?
  • Anonym (K)

Har inte läst hela tråden nu, men nej ts, du tänker inte fel. Jag hade varit besviken och tagit avstånd om mina föräldrar betett sig så snålt som han gör. 

• Anonym (Annika)
    Anonym (Really?) skrev 2025-02-17 18:50:13 följande:
    Håller med Jemp. Att sälja den dyrare till någon annan hade varit snålt (typ) men nu får han ju istället inget för den. Det kan inte vara snålt. Kanske har han något slags hopp att han ska kunna köra igen. Så var det för min pappa. Nej, han kunde aldrig köra igen, men det sista som överger oss är hoppet.
    Precis så är det med min mamma, hon håller fast vid sin husbil fast hon innerst inne vet att hon aldrig mer kommer kunna använda den.
  • Anonym (M)
    Anonym (Annika) skrev 2025-02-19 07:12:47 följande:
    Precis så är det med min mamma, hon håller fast vid sin husbil fast hon innerst inne vet att hon aldrig mer kommer kunna använda den.
    Om du hade velat köpa den för att använda du då? Hade hon svarat som TS pappa? Att hon hellre ser den ruttna bort
  • Anonym (R)

Jag växte upp med en far som var snål på den nivån att han tyckte vi kunde ha det mörkt hemma för att spara energi eller äta dåligt för att hålla nere kostnaderna. 

När han dog fick vi barn heller inte ut något arv för det tyckte han inte att vi behövde fastän vi alla har familjer med barn utan nu sitter hans fru efter ett omgifte på alla tillgångarna.

Jag avskyr i alla fall idag snålhet för jag vet hur livsfientlig denna attityd är och försöker istället vara så generös jag kan.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (J)

Det många inte verkar förstå är att det inte alls behöver vara att föräldern är just snål. Den BLIR det också om den kanske känner av att, här är någon som vill åt sker eller pengar. 

• Anonym (J)

Att BRY sig har INGENTING med pengar att göra. Att BRY sig är OMTANKE. KÄRLEK. RESPEKT. 

Man kan inte köpa kärlek.

En förälder har inget tvunget ansvar att ge barnet pengar, bilar, eller vad det än är. Det är att vara bortskämd. 

• Anonym (J)

Bilen kanske betyder mycket för honom och då får man faktiskt bara ta och acceptera det!

Om du har en tavla som har ett stort känslomässigt värde för dig. ska du ge bort/sälja den då för att pappan vill ha den? Nej. 

Det är HANS ägodel. Du har ingen rätt öbeehu att säga vad han ska göra med den. 

Och än en gång. Om man sänder ut signaler om att man vill åt någons pengar eller bilar eller vad det än är , så är det väl klart att denna föräldern blir så kallat snål! Visar man respekt däremot så kanske föräldern hade med glädje givit bort den. Gratis. 

Varför är det så konstigt enligt vissa? Märkligt 

• Anonym (M)
    Anonym (R) skrev 2025-02-19 10:09:01 följande:

Jag växte upp med en far som var snål på den nivån att han tyckte vi kunde ha det mörkt hemma för att spara energi eller äta dåligt för att hålla nere kostnaderna. 

När han dog fick vi barn heller inte ut något arv för det tyckte han inte att vi behövde fastän vi alla har familjer med barn utan nu sitter hans fru efter ett omgifte på alla tillgångarna.

Jag avskyr i alla fall idag snålhet för jag vet hur livsfientlig denna attityd är och försöker istället vara så generös jag kan.

Fast det hade ni kunnat bestrida efter han dog. Ni har rätt till eran laglott.
  • Anonym (R)
    Anonym (M) skrev 2025-02-19 10:22:05 följande:
    Fast det hade ni kunnat bestrida efter han dog. Ni har rätt till eran laglott.
    Jo, men det är bundet i en fastighet så då måste hon sälja. Därför valde vi att inte kräva ut våra laglotter.

Men min poäng är att en förälder borde förstå att barn mitt uppe i livet kan behöva ett kontant arv för att göra livet enklare och roligare för sig själva och sina familjer. Men en snål människa tänker inte så.
  • Anonym (han)
    Jemp skrev 2025-02-18 22:45:07 följande:
    Det var en väldig massa prat om rost när bilen står i garage..
    Men till tråden: sonen lägger ett bud på en vara som inte är till salu. Pappan vill ha den kvar. Sonen blir arg/besviken och vill bryta kontakten. Vem är snål? Och varför?
    Bilen är bara ett symtom. Troligen är pappan snål och krävande mot sonen på en massa sätt och detta med bilen blir sista spiken.

Pappan kräver skjuts hit och dit av sonen. Men när sonen ber om nåt för egen del då är det nej från pappan. Hellre att han låter bilen stå än att sonen skulle få nån fördel och pappan ev förlora några kronor. 
  • Anonym (M)
    Anonym (R) skrev 2025-02-19 10:29:55 följande:
    Jo, men det är bundet i en fastighet så då måste hon sälja. Därför valde vi att inte kräva ut våra laglotter.

Men min poäng är att en förälder borde förstå att barn mitt uppe i livet kan behöva ett kontant arv för att göra livet enklare och roligare för sig själva och sina familjer. Men en snål människa tänker inte så.
    Vadå, menar du att han skulle ha tänkt på att sålt den fastigheten innan han dog då så att det fanns ett kontant arv för er?
  • Anonym (R)
    Anonym (M) skrev 2025-02-19 10:40:56 följande:
    Vadå, menar du att han skulle ha tänkt på att sålt den fastigheten innan han dog då så att det fanns ett kontant arv för er?
    Självklart inte men han hade alla möjligheter att ordna så att det hade funnits kontanta medel att skifta ut efter sin död.

Men han valde alltså aktivt att se till att det var tomt eftersom han var för snål för att se att värdet i att kunna ge sina barn ett arv vid en tidpunkt när de skulle behöva det.
  • burleskburkläsk
    Anonym (Son.) skrev 2025-02-17 18:23:52 följande:
    Snåla föräldrar, dax att säga upp kontankten?

Hej!

Har någon här erfarenhet av snåla föräldrar eller liknande?

Min far är så otroligt snål att jag känner att det är ingen ide att fortsätta kontakten då han är orimligt dumsnål mot sina närmsta.

Då min far har förlorat körkortet pga av sjukdom och att mamma inte kör bil längre så stod deras 20år gamla bil i garaget och kostade pengar, bilen är värd ca 15-20tusen, så jag erbjöd 17.000, så kan vi behålla bilen i familjen men då tyckte pappa att bilen kunde stå kvar i garaget och ruttna bort, även ett par däck utan fälg så erbjöd jag 1500 som var någon säsong kvar, då säger han att däckfirman erbjuder 1600!

Min far vann 5-6miljoner för 15år sedan och är idag pensionär med god pension och inga stora utgifter. Detta är bara ett axplock vad det gäller pengar, han ska alltid prata om någon 100lapp hit och dit, men när man kommer på besök så passar det bra att bli skjutsad överallt ,så att han kan handla här och där osv, jag känner att jag har helt enkelt tröttnat att han behandlar mig som en kund när jag är hans son, eller tänker jag fel?
    H

Min Farfar var mångmiljonär och tänkte bara på sig själv.

Såg honom tre gånger, varje gång han kom på besök var han ett nervvrak, sökte tröst och ville ge nån menlös leksak jag redan växt förbi.
    Såg honom när jag var ca 3, 7 och 14.

Gången när jag var 7 fick jag sitta i hans nya vita sportbil med elhissar i alla fyra dörrar samt takluckan.
    Vi har inte pratat totalt 50 meningar.

Han var en driven affärsman och ägde vad jag vet fem olika företag, han var otrogen mot min Farmor och lämnade henne och hennes två barn för en yngre hetare kvinna att skaffa sig ett liv med.

Tråkigt att inte nån kontakt funkade men han hade bara tid till sig själv...han brann för pengar och inte människor.

Skiter i pengarna, hade varit roligt att bara ha honom där...men men.
Svar på tråden Snåla föräldrar, dax att säga upp kontankten?