• Anonym (hemskt)

Kissar på mig ofrivilligt

Jag är en kvinna på snart 40 år som aldrig har fött barn.
    Det kommer kiss om jag nyser tex. Men kan även läcka lite ibland annars med. 
    Jag har gjort knipövningar i nästan ett år och mannen tycker jag är ?tajt? under sex.
    Så borde ju ha tränat upp musklerna då? Men att det ändå kommer urin borde ju vara något fel och annan orsak då?
    Får man gratis inkontinensskydd på vårdcentralen?

• Svar på tråden Kissar på mig ofrivilligt
  • Anonym (Bästa jag gjort)

Hade fruktansvärda problem med läckage. Läckte till och med under samlag ibland om trycket blev för stort, vilket ledde till att jag inte ville ha sex även om min man inte brydde sig alls om detta.

Tog upp min problematik med min gynekolog som remitterade mig till urolog. 

Där fick jag göra en del övningar och tester. Under undersökningen bar jag en binda och skulle hoppa, hosta osv. Sedan mätte de mängden urin i bindan och den var blöt, rejält blöt. Blev inbokad för operation. 

Enkel operation, du är sövd och hela ingreppet tog knappt 15 minuter. Åkte hem cirka 2 timmar senare och läckaget var som bortblåst. Lite öm över magen några dagar efteråt, men inte värre än mild mensvärk. 

Idag, 7 år senare, kan jag hoppa studsmatta utan minsta läckage. Det är det bästa jag gjort. 

• Anonym (hemskt)

Tack för alla svar, får nog läsa igenom igen för det var mycket tips

Men ett inlägg är borta, vet någon vad som stod i det?

• Anonym (Ssk)
    Anonym (hemskt) skrev 2025-02-18 10:46:36 följande:

Tack för alla svar, får nog läsa igenom igen för det var mycket tips

Men ett inlägg är borta, vet någon vad som stod i det?

Jag tror det var ett inlägg som ifrågasatte trådens trovärdighet.

Det är bra att du håller på med knipövningar, men ibland kan det krävas mer. Att ta kontakt med vården är det bästa du kan göra.

Några tips på vägen:
    Detta kanske låter trist men att sluta röka om du gör det, att dra ner på koffein, te och annat vätskedrivande, gå ner i vikt om du har övervikt, kan hjälpa på traven.
    Operation går snabbt och relativt smärtfritt och de flesta som genomgått en sådan kan leva fullt ut med lek med barn och fysisk aktivitet efteråt.

Lycka till!
  • Anonym (hemskt)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-02-18 11:05:57 följande:
    Jag tror det var ett inlägg som ifrågasatte trådens trovärdighet.

Det är bra att du håller på med knipövningar, men ibland kan det krävas mer. Att ta kontakt med vården är det bästa du kan göra.

Några tips på vägen:
    Detta kanske låter trist men att sluta röka om du gör det, att dra ner på koffein, te och annat vätskedrivande, gå ner i vikt om du har övervikt, kan hjälpa på traven.
    Operation går snabbt och relativt smärtfritt och de flesta som genomgått en sådan kan leva fullt ut med lek med barn och fysisk aktivitet efteråt.

Lycka till!
    Ingen rökning, ingen övervikt, kaffe dricker jag fast inte senare på dagen, den blir nog svår att sluta? Jobbar du på vårdcental? Får man inga inkontinensskydd om man inte gjort operation tex? Tycker det är väldigt jobbigt att kontakta vården för övrigt. Ville åtminstone veta lite mer först om hur det funkar. När jag har ringt vårdcentralen om olika saker så brukar det vara som att de argumenterar emot och ställer frågor och letar anledningar till att jag inte ska få komma
  • Anonym (Trä)

Hur har det ser ut med träning genom åren? Har du vart något aktiv i något? Promenader, cykling etc?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (hemskt) skrev 2025-02-18 11:32:02 följande:
    Ingen rökning, ingen övervikt, kaffe dricker jag fast inte senare på dagen, den blir nog svår att sluta? Jobbar du på vårdcental? Får man inga inkontinensskydd om man inte gjort operation tex? Tycker det är väldigt jobbigt att kontakta vården för övrigt. Ville åtminstone veta lite mer först om hur det funkar. När jag har ringt vårdcentralen om olika saker så brukar det vara som att de argumenterar emot och ställer frågor och letar anledningar till att jag inte ska få komma
    Ja du behöver inte sluta med kaffe helt och hållet. Inkontinensskydd kan man få på recept även om man inte har gjort operation. Tyvärr kan man behöva ligga i och tjata på vården, det gäller att vara tydlig med att detta är något som verkligen stör dig så du inte kan leva fullt ut. Om den ena vårdcentralen inte lyssnar, testa med en annan eller privat klinik. Det är synd att det ska vara så och jag hoppas på att vården får mer resurser i framtiden så vi kan ta emot fler patienter som verkligen behöver oss.
  • Anonym (hemskt)
    Anonym (Trä) skrev 2025-02-18 11:51:30 följande:

Hur har det ser ut med träning genom åren? Har du vart något aktiv i något? Promenader, cykling etc?

Ja jag har varit och är aktiv med främst promenader men även ibland cykling och sim, men låg nivå skulle jag säga
  • Anonym (nappis)

Kan vara en låsning i ländryggen. Gå till en duktig naprapat

• Anonym (Trä)
    Anonym (hemskt) skrev 2025-02-18 12:02:44 följande:
    Ja jag har varit och är aktiv med främst promenader men även ibland cykling och sim, men låg nivå skulle jag säga

Ok, då hade jag om jag vore du försöka att träna och röra på dig mer för att se om det blir bättre. 

Jag läckte mer efter mitt första barn än med mitt andra. Tror anledningen till att det var bättre andra gången var för att jag tränade och rörde på mig innan, under och efter graviditeten. Är fortfarande ganska aktiv och är 40+ och ännu har det inte blivit värre. 

• Anonym (Ssk)
    Anonym (234) skrev 2025-02-18 02:38:12 följande:

Känslig fråga kanske? men är du normalviktig?

Jag är 35 och har inte fött barn men när jag gick upp i vikt för ett par år sen så började jag även läcka vid nysningar.
    Tror att det kan ha att göra med den extra tyngden/trycket nedåt.

Jobbigt, men inget jag sökt vård för.
    Hoppas att det blir bättre av träning, knipövningar och viktnedgång :)

Det stämmer att ökad vikt sätter ökat tryck på blåsan (ökat buktryck) och kan göra det svårare att hålla sig. Därför råder vi alltid överviktiga patienter med nedsatt blåsfunktion att nå normalvikt.
  • Anonym (hemskt)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-02-18 15:35:38 följande:
    Det stämmer att ökad vikt sätter ökat tryck på blåsan (ökat buktryck) och kan göra det svårare att hålla sig. Därför råder vi alltid överviktiga patienter med nedsatt blåsfunktion att nå normalvikt.
    Jag växlar lite 23.5 - <25, kan det ändå vara idé att försöka  gå ner i vikt även om det inte är övervikt?
  • Anonym (hemskt)
    Anonym (nappis) skrev 2025-02-18 12:34:03 följande:

Kan vara en låsning i ländryggen. Gå till en duktig naprapat

Är det inte (också?) kiropraktorer som brukar hålla på med låsningar i rygg och skelett?
  • Anonym (nappis)
    Anonym (hemskt) skrev 2025-02-18 16:02:47 följande:
    Är det inte (också?) kiropraktorer som brukar hålla på med låsningar i rygg och skelett?
    Jag tycker att naprapat är mycket bättre och snällare för kroppen. Kiropraktor bara knäcker medans naprapaten masserar och knäcker lite grann
  • Anonym (C)

Stackare, hoppas du får hjälp. Osäker på om du kan få gratis skydd på vårdcentralen men det finns att köp överallt. Lider med dig då jag själv lidit av urininkontinens även om det var av annan typ men jag lyckades bli av med problemen med hjälp av uroterapeut. Men jag glömmer aldrig hur hemskt det var.

Svar på tråden Kissar på mig ofrivilligt