• Anonym (Malin)

Måste båda vara okej med ett nej?

Med en annan tråd som inspo.

Ponera att ett par planerar att flytta ihop. Den ena skaffar en större lägenhet etc och säger plötsligt nej, jag vill inte flytta ihop längre, jag vill bo här ensam, vad händer då? Har den andra någon rätt till lägenheten etc, som står i den andras namn, iom att den skaffades när de tänkte flytta ihop? Eller är det fritt fram att bara ändra sig?

• Svar på tråden Måste båda vara okej med ett nej?
  • Anonym (Elakt)

Syrran:
    Tur att din syster slipper den velpottan till partner mer iaf!

• Anonym (Syrran)
    Anonym (Elakt) skrev 2025-02-19 08:53:30 följande:

Syrran:
    Tur att din syster slipper den velpottan till partner mer iaf!

Ja, helt otroligt vidrigt gjort. Tur att hon kunde flytta hem till mamma o pappa iaf. Även om det inte direkt är det man drömmer om som 22-åring....
  • Ezmeraldah
    Anonym (Syrran) skrev 2025-02-18 04:04:54 följande:
    Måste båda vara okej med ett nej?

Det hände min syrra. Hon o hennes numera ex skulle flytta ihop. Exet fick en hyrestrea, syrran sa upp sin tvåa med 3 månaders uppsägningstid. 2 veckor innan inflytt ångrade sig hennes ex o skulle bo där själv. Syrran fick flytta hem till våra föräldrar som tack och lov hade plats för henne. Hennes bohag fick hon magasinera. Tog närmare två år innan hon fick nytt hyreskontrakt.

Därför ser man till att båda står på kontraktet. Det hade blivit jobbigt om.det tagit slut efter två år också (även om man då har rätt till "skälig uppsägningstid" som brukar vara tre månader). Om om man är 22 år har man kanske inte varit ett stabilt par i särskilt många år så då tycker jag att man kan hyra ut sin lägenhet ett tag medan man provar att bo ihop. För man vet ju aldrig hur det fungerar att bo under samma tak på heltid. 
  • Anonym (Halva sanningen?)
    Anonym (Elakt) skrev 2025-02-19 08:46:57 följande:
    Usch vad elakt! Ingen normal person skulle ställa sin partner eller ex på bar backe. Även om han dumpade henne borde hon fått hyra ett rum i lägenheten. 
    Tur att hon slapp hemlöshet.
    Hur kan du säga detta utan att känna till bakgrunden?

Han kanske bestämde att han skulle bo själv i den lägenheten som han har kontrakt och juridisk rätt till, t ex på på grund av något hon har gjort mot honom, eller något hon inte har gjort, att hon t ex inte har uppfyllt ett löfte eller brutit mot en överenskommelse de hade träffat och som var ett villkor för att de skulle flytta ihop?

T ex hon hade varit otrogen eller vägrat göra slut med sin KK? Knarkat? Hon tänkte ta med sig både katten och hunden trots att han är allergisk? Hon hade inte betalat sina gamla skulder så som hon lovat och därför kommer hon inte kunna betala sin del av hyran? Hon hade inte slutat röka? Hon tänkte låta sin mamma som är alkis komma och bo hos dem, etc, etc...

Förmodligen är bakgrunden och orsaken en annan än de av mig uppräknade exemplen.
    Men om vi fick möjlighet se saken ur hans synvinkel så finns det sannolikt en helt naturlig förklaring, men som har undanhållits oss i tråden.
  • Anonym (Elakt)
    Anonym (Halva sanningen?) skrev 2025-02-19 10:03:46 följande:
    Hur kan du säga detta utan att känna till bakgrunden?

Han kanske bestämde att han skulle bo själv i den lägenheten som han har kontrakt och juridisk rätt till, t ex på på grund av något hon har gjort mot honom, eller något hon inte har gjort, att hon t ex inte har uppfyllt ett löfte eller brutit mot en överenskommelse de hade träffat och som var ett villkor för att de skulle flytta ihop?

T ex hon hade varit otrogen eller vägrat göra slut med sin KK? Knarkat? Hon tänkte ta med sig både katten och hunden trots att han är allergisk? Hon hade inte betalat sina gamla skulder så som hon lovat och därför kommer hon inte kunna betala sin del av hyran? Hon hade inte slutat röka? Hon tänkte låta sin mamma som är alkis komma och bo hos dem, etc, etc...

Förmodligen är bakgrunden och orsaken en annan än de av mig uppräknade exemplen.
    Men om vi fick möjlighet se saken ur hans synvinkel så finns det sannolikt en helt naturlig förklaring, men som har undanhållits oss i tråden.
    Jag litar på personen som skrev det utefter hur hon förklarade det och jag anser det vara elakt, ja.

Oavsett om saker är sant eller ej så får man utgå från det när man svarar. Annars kan man ju inte kommentera alls på forum?
    Men du skriver en uppsats om att det kaaaanske kan bero på att syrran varit dum och att hon då förtjänade att kastas ut?! 
    Ditt försvar är väldigt känslomässig här. Har du själv kastat ut någon som fått sova ute kanske?
  • Anonym (Halva sanningen?)
    Anonym (Elakt) skrev 2025-02-19 10:17:16 följande:
    Jag litar på personen som skrev det utefter hur hon förklarade det och jag anser det vara elakt, ja.

Oavsett om saker är sant eller ej så får man utgå från det när man svarar. Annars kan man ju inte kommentera alls på forum?
    Men du skriver en uppsats om att det kaaaanske kan bero på att syrran varit dum och att hon då förtjänade att kastas ut?! 
    Ditt försvar är väldigt känslomässig här. Har du själv kastat ut någon som fått sova ute kanske?
    Oavsett ditt försvarstal så gäller att:
    om vi fick möjlighet se saken ur hans synvinkel så finns det sannolikt en helt naturlig förklaring, men som har undanhållits oss i tråden.

Är du säker på att det inte kan ligga något i det jag skriver här?

Du är alltid säker på att om två personer befinner sig i någon typ av konflikt med varandra, så är det alltid tillräckligt att höra den ena parten för att du säkert ska kunna avgöra vem som är elak och vem som har rätt eller fel?

Du är nog rätt ensam om att tro att det räcker med att höra den ena parten...

Det du skriver föder misstanken att du är kanske är säker på att det alltid räcker att höra den ena parten under förutsättning att den parten är av kvinnligt kön?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Elakt)
    Anonym (Halva sanningen?) skrev 2025-02-19 12:50:36 följande:
    om vi fick möjlighet se saken ur hans synvinkel så finns det sannolikt en helt naturlig förklaring, men som har undanhållits oss i tråden.

Du är alltid säker på att om två personer befinner sig i någon typ av konflikt med varandra, så är det alltid tillräckligt att höra den ena parten för att du säkert ska kunna avgöra vem som är elak och vem som har rätt eller fel?

Det du skriver föder misstanken att du är kanske är säker på att det alltid räcker att höra den ena parten under förutsättning att den parten är av kvinnligt kön?
    Jag kan inte utesluta att det ligger mer bakom. Brukar du ifrågasätta alla inlägg du ser där någon kommenterar ett annat inlägg, för vi har inte hört båda?

Det är ett forum och inte tingsrätten nu!

Hahahah är du så könsfixerad så att det hindrar dina tankegångar så får du väl vända på det då? Tjejen ändrar sig 2 veckor innan gemensam flytt och kastar ut killen? Killen ändrar sig 2 veckor innan flytt och kastar ut sin pojkvän som har sagt upp kontraktet? Välj det som passar om det ska vara så svårt för dig. Jag ser till handlingarna och skiter fullständigt i kön. Det borde du också göra, sunshine;)
  • Anonym (Syrran)
    Anonym (Halva sanningen?) skrev 2025-02-19 12:50:36 följande:

Varken vi i familjen eller syrran fick se saken ur hans synvinkel. Så inget har undanhållits i tråden. Han hade tydligen tänkt göra slut i ett halvår då känslorna inte var rätt. Sånt händer, men varför låter man då sin partner sen 3 år tillbaka säga upp sin lägenhet för att man ska flytta ihop? För att 2 veckor innan inflytt ångra sig? En vettig människa gör ju slut och så är det bra så. Mig veterligen har min syster varken varit otrogen, knarkat eller dragit på sig en massa skulder, förutom CSN då. 
  • Anonym (M)

Om du behöver bevis så kanske sms:a om saken så att det framgår att ni faktiskt hade ett muntligt avtal.

• Anonym (Malin)
    Anonym (M) skrev 2025-02-20 17:15:26 följande:

Om du behöver bevis så kanske sms:a om saken så att det framgår att ni faktiskt hade ett muntligt avtal.

?
  • Anonym (M)
    Anonym (Malin) skrev 2025-02-20 17:16:48 följande:
    ?
    Jag tänkte på det som skrivits tidigare i tråden om att muntliga avtal gäller juridiskt, men kan vara svåra att bevisa. Om man då börjar sms:a om saken så att personen tillstår att man hade ett muntligt avtal, så kan man ju påvisa det.
Svar på tråden Måste båda vara okej med ett nej?