• Anonym (Malin)

Måste båda vara okej med ett nej?

Med en annan tråd som inspo.

Ponera att ett par planerar att flytta ihop. Den ena skaffar en större lägenhet etc och säger plötsligt nej, jag vill inte flytta ihop längre, jag vill bo här ensam, vad händer då? Har den andra någon rätt till lägenheten etc, som står i den andras namn, iom att den skaffades när de tänkte flytta ihop? Eller är det fritt fram att bara ändra sig?

• Svar på tråden Måste båda vara okej med ett nej?
  • Anonym (Malin)

Lägenheten står alltså i personen som inte vill flytta ihop längres namn. Måste man ha hunnit flytta in för att ha någon rätt till den?

• Anonym (Malin)
    Jemp skrev 2025-02-17 21:28:33 följande:

Har partnern hunnit säga upp/sälja sitt boende?

Gör det någon skillnad? Hen har aldrig bott i den nya lägenheten, aldrig ens varit i den. 
  • Anonym (Rosie)
    Anonym (Malin) skrev 2025-02-17 21:24:15 följande:

Ponera att ett par planerar att flytta ihop. Den ena skaffar en större lägenhet etc och säger plötsligt nej, jag vill inte flytta ihop längre, jag vill bo här ensam, vad händer då? Har den andra någon rätt till lägenheten etc, som står i den andras namn, iom att den skaffades när de tänkte flytta ihop? Eller är det fritt fram att bara ändra sig?

Nej, jag skulle inte tro det? Ren gissning alltså från min sida här nu, men känns som att om lägenheten är i den enas namn, och hen nu vill bo där själv blir det så. Speciellt om den andre inte flyttat in.

Kanske om den andre personen sagt upp sitt boende under förutsättningen att de skulle flytta ihop så kanske tre månaders uppsägning gäller..?
  • Cereal Killer

Jag tänker att om man inte är eller någonsin har varit sambo så gäller inte sambolagen. Jag är inte jurist men det känns som det logiska.

• Anonym (L)
    Anonym (Malin) skrev 2025-02-17 21:24:15 följande:

Muntliga avtal gäller i princip, men kan vara svåra att bevisa.
    När det gäller köp av fastighet är inte muntligt avtal nog.
    Detta är inte ett köp men jag kan inte tänka mig att muntliga avtal gäller när det gäller detta även om det skulle gå att bevisa, tror att person 2 har noll rätt till något. 
  • EpicF
    Anonym (Malin) skrev 2025-02-17 21:25:39 följande:

Lägenheten står alltså i personen som inte vill flytta ihop längres namn. Måste man ha hunnit flytta in för att ha någon rätt till den?

Om lägenheten enbart står i den enes namn så har den andre inte någon rätt till lägenheten. Sedan kan man hävda muntliga avtal och att de gäller, men man har all rätt i välden att ändra sig ang samboskap. 
  • Anonym (N)

Det vore riktigt dåligt och ologiskt om personen hade rätt till lägenheten i detta fall.

Är man sambo kan man skriva samboavtal för att slippa goldiggers , men de flesta skriver inte samboavtal bara för att de kanske flyttar ihop senare...

Självklart får man ändra sig och inte flytta ihop.

• Anonym (bostad)
    Sambolagen börjar alltså gälla när ni införskaffar en bostad eller bohag som ni tänker er att sambo i/med. Det ni hade innan ni bestämde er för att bli sambor fortsätter att vara ert eget. Om ni exempelvis köper en bostad för att sambo där men aldrig hinner flytta in är bostaden ändå samboegendom.

lawline.se/answers/nar-borjar-sambolagen-galla-1

3 §  Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §.
    lagen.nu/2003:376

Men jag gissar deyt kan tvistas om i rätten. Kontakta en advokat.
  • Anonym (L)
    Anonym (bostad) skrev 2025-02-18 00:04:17 följande:
    Sambolagen börjar alltså gälla när ni införskaffar en bostad eller bohag som ni tänker er att sambo i/med. Det ni hade innan ni bestämde er för att bli sambor fortsätter att vara ert eget. Om ni exempelvis köper en bostad för att sambo där men aldrig hinner flytta in är bostaden ändå samboegendom.

lawline.se/answers/nar-borjar-sambolagen-galla-1

3 §  Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §.
    lagen.nu/2003:376

Men jag gissar deyt kan tvistas om i rätten. Kontakta en advokat.
    Svårt att påvisa syftet med att skaffa en ny lägenhet, att bo tilsammans 6 månader är annars ett riktmärke. 

https://lexly.se/fakta-och-rad/samboavtal/nar-raknas-man-som-sambo

Normalt anses en gemensam folkbokföringsadress ge presumtion för äktenskapsliknande samlevnad - om ett par bor ihop men en av dem är folkbokförd på en annan adress ska det göras en helhetsbedömning. Då ska det klart framgå att parterna haft en gemensam permanent bostad och ett gemensamt hushåll under en längre tid, sex månader brukar gälla som riktmärke
Svar på tråden Måste båda vara okej med ett nej?