• Anonym (Jag)

Köpa lägenhet för dubbla värderingen?

En mäklare har gjort en värdering på en lägenhet för 1.9 miljoner. Den som ska sälja (släkting) vill att vi ska köpa för minst dubbla priset alltså 3.8 miljoner. Hur hade ni resonerat kring detta? 

• Svar på tråden Köpa lägenhet för dubbla värderingen?
  • Anonym (Jag)

Ja jag är väldigt besviken. Speciellt eftersom en annan släkting fick köpa en bostad för 400 000 över värderingen. Alltså inte det dubbla 

• Anonym (JB)

Men varför i allsin dar ska du göra det? Hur tänker släktingen??

• Anonym (balubas)

Detta låter ju bara jättedumt.

Låt släktingen lägga bostaden på marknaden så får ni väl se vad ni får den för, eller skit i det om den nu går för högt.

Det är väl inte den enda lgh i världen ni kan tänka er, eller?

Och nu har arbetslösheten ökat ännu mer i januari så det finns nog bostadsklipp att göra denna våren också innan värderingarna drar iväg igen.

• Anonym (Jag)
    Anonym (JB) skrev 2025-02-19 19:16:08 följande:

Men varför i allsin dar ska du göra det? Hur tänker släktingen??vi undrar också hur han tänker  

• Kermit1561

Varför skulle du betala dubbla??  Frågan är om du ens skulle få lån till ett sådant pris, eller betalar du kontant? 

• Anonym (E)
    Anonym (Jag) skrev 2025-02-20 10:21:16 följande:

Hen tänker väl att mäklaren har helt fel. 

Gå vidare, säg bara att ni inte vill betala överpris. Tack men nej tack.

• Bagar Bengtsson
    Anonym (Dollar) skrev 2025-02-19 12:57:40 följande:
    Förutsatt då att ni alla parter var överens om innan att ni accepterade ett medelvärde och att alla parter höll sig till den överenskommelsen även EFTER värderingarna gjorts och medelvärdet räknats fram.

Problemet i TS text är att släktingen är så helt off från mäklarens värdering att det knappast finns den typen av acceptans för ett "medelvärde" hos den släkting som säljer.

Släktingen verkar helt enkelt bara se en skitstor hög pengar framför sig.

Då återstår bara att låta släktingen sälja det på öppna marknaden

Jag skulle aldrig gå med på en sådan deal, varken som säljare ELLER köpare om man skulle vara tvungen att slutföra dealen efter en mäklarnas värdering.

Däremot så får man en bättre prisbild men tycker man att värderingen ändå är fel varför ska man då köpa/sälja och vara missnöjd?

Bättre då att låta marknaden bestämma om man efter värderingen inte är överens.

• Anonym (Dollar)
    Bagar Bengtsson skrev 2025-02-20 12:50:19 följande:

Jag skulle aldrig gå med på en sådan deal, varken som säljare ELLER köpare om man skulle vara tvungen att slutföra dealen efter en mäklarnas värdering.

Den jag svarade på, denens släkt gjorde så. 

Som jag skrivit: det handlar om hur man värderar pengar.
  • Anonym (Jag)

Vi tänker naturligt inte gå med på detta. Undrade mest om det är normalt att höja de dubbla 

• Anonym (balubas)
    Anonym (Jag) skrev 2025-02-20 17:51:25 följande:

Vi tänker naturligt inte gå med på detta. Undrade mest om det är normalt att höja de dubbla 

Nej, då får man nog uppvisa en mäklare som är villig att hålla med om det, i så fall.
  • Egon den stora

Nej det kan bara tolkas som att dom egentligen inte alls vill sälja till er.  Tycker dom att det låter väldigt lågt får dom i så fall ta in ytterligare en mäklare om dom skulle vilja.  
    Vad är taxeringsvärdet?  Det kan ju ge en ledtråd i alla fall,  men vill ni väldigt gärna ha det så buda i den när det kommer ur på försäljning, då ser man ju vem som har mest rätt. 
  • Anonym (Dollar)

Nä det är inte normalt och det handlar bara om att de tycker och tror att den ska vara värd mer. Att de tror att de vet bättre än en mäklare.

De hade garanterat en siffra i huvudet (säker "fyra miljoner miiiinst!") innan mäklaren kom och gjorde dem besvikna. Då är det mäklaren som hade fel och inte de själva.

Du kan inte argumentera emot en fantasi om en skitstor hög med pengar.
Svar på tråden Köpa lägenhet för dubbla värderingen?