Inlägg från: Anonym (Dollar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dollar)

Köpa lägenhet för dubbla värderingen?

Ett klassiskt exempel på att

1 - folk begriper inte pengars värde. En miljon extra är MYCKET pengar och 1,9 miljoner extra är ännu mycket mer pengar.

2 - folk blir knäppa av pengar. Som en släkting som tycker att egentligen är lägenheten värd så här mycket så det vill jag ha - oavsett vad mäklaren säger.

Som om folk med ett personligt intresse av att själva få ut så mycket pengar som möjligt visste bättre än de som jobbar med saken dagligen

Om det inte finns något sentimentalt värde i lägenheten så tackar man nej till att köpa för dubbla priset och går vidare i livet.

• Anonym (Dollar)
    Anonym skrev 2025-02-19 11:31:30 följande:

Ibland visar ju marknaden och budgivningen också att det var mäklaren som hade fel.

Mäklare har alltid fel. De prickar aldrig in exakt vad en bostad går för till slut men mäklaren har extrem sällan fel med 100% som släktingen menar i det här fallet.

Så pass väl känner ändå mäklarna marknaden.

Släktingen ser sin enda(?) chans i livet att kamma hem stort i ett svep och tänker inte låta någon mäklares tråkiga värdering komma mellan sig och sin dröm.
  • Anonym (Dollar)
    Anonym (en till värdering!) skrev 2025-02-19 12:52:34 följande:

När vi i släkten skulle sälja en lägenhet pga dödsfall och  vi dela på arv och en släkting skulle köpa den kontaktade vi 3 mäklare som värderade lägenheten och dom gav rätt så stora skillnader i sina värderingar så vi tog ett medelvärde av dom tre.

Förutsatt då att ni alla parter var överens om innan att ni accepterade ett medelvärde och att alla parter höll sig till den överenskommelsen även EFTER värderingarna gjorts och medelvärdet räknats fram.

Problemet i TS text är att släktingen är så helt off från mäklarens värdering att det knappast finns den typen av acceptans för ett "medelvärde" hos den släkting som säljer.

Släktingen verkar helt enkelt bara se en skitstor hög pengar framför sig.

Då återstår bara att låta släktingen sälja det på öppna marknaden
  • Anonym (Dollar)
    Bagar Bengtsson skrev 2025-02-20 12:50:19 följande:

Jag skulle aldrig gå med på en sådan deal, varken som säljare ELLER köpare om man skulle vara tvungen att slutföra dealen efter en mäklarnas värdering.

Den jag svarade på, denens släkt gjorde så. 

Som jag skrivit: det handlar om hur man värderar pengar.
  • Anonym (Dollar)
    Anonym (Jag) skrev 2025-02-20 17:51:25 följande:

Vi tänker naturligt inte gå med på detta. Undrade mest om det är normalt att höja de dubbla 

Nä det är inte normalt och det handlar bara om att de tycker och tror att den ska vara värd mer. Att de tror att de vet bättre än en mäklare.

De hade garanterat en siffra i huvudet (säker "fyra miljoner miiiinst!") innan mäklaren kom och gjorde dem besvikna. Då är det mäklaren som hade fel och inte de själva.

Du kan inte argumentera emot en fantasi om en skitstor hög med pengar.
Svar på tråden Köpa lägenhet för dubbla värderingen?