Skulle ni då vara för legalisering av sexköp?
Om det inte skulle vara ev äckligt att sälja sex, skulle ni då kunna tänka er att sexköp då skulle bli lagligt att köpa i Sverige.
Om det inte skulle vara ev äckligt att sälja sex, skulle ni då kunna tänka er att sexköp då skulle bli lagligt att köpa i Sverige.
Avkriminalisering, avkriminalisering, avkriminalisering. Inte legalisering.
Avkriminalisering, avkriminalisering, avkriminalisering. Inte legalisering.
Jag är man, och tycker inte att det av princip är fel med sexköp eller att det per definition är äckligt. Däremot är jag ändå för vår nuvarande lagstiftning. Varför?
1. En stor mängd av de kvinnor som säljer sex är i någon sorts utsatt situation (missbruk, trafficking osv), att köpa sex av dem tycker jag är fel därför att de inte är i en jämlik situation.
2. Det går inte alltid att med säkerhet veta om en kvinna som säljer sex tillhör kategorin ovan eller mer är en "vanlig" tjej som inte blir utnyttjad på något sätt.
3. Om köp av sexuella tjänster legaliserades så kommer det att uppstå inrättningar som garanterar sexarbetarnas säkerhet och att det inte rör sig om någon som utnyttjas. Detta kommer dock att bli mycket dyrare, så många kommer ändå att välja gatuprostitution eller liknande.
4. Om köp av sexuella tjänster legaliseras och därmed normaliseras så kommer efterfrågan att öka, och där efterfrågan ökar tenderar utbudet att öka. Och det är inte bara efterfrågan på dyra tjänster som kommer att öka, utan det kommer garanterat också att öka efterfrågan på billigare sextjänster där man alltså kan vara säker på att är kvinnor som utnyttjas.
Mitt argument är alltså inte sexualmoraliskt utan mer utilitaristiskt. Även om en legalisering av köp av sexuella tjänster gör situationen bättre för de kvinnor som faktiskt av helt fri vilja vill sälja sex samt för de män som vill köpa sex så kommer det att leda till att fler kvinnor blir utnyttjade och orsakas lidande. Jag tycker det står bortom allt tvivel att det är så det kommer bli, och jag kan inte se att mäns frihet att få köpa sex eller ett fåtal kvinnors frihet att få sitt sexsäljande socialt accepterat väger tyngre än att fler kvinnor utnyttjas på ett empatilöst sätt och traumatiseras som följd av detta.
Och ja, jag är medveten om att jag bara pratar om manliga köpare och kvinnliga säljare. Man skulle också kunna prata om män som säljer sex, men det får någon annan göra.
Återigen. Om det nu finns personer som säljer sex för att de verkligen själva vill det, då kan de också välja själva vilka de ska sälja till. Och det är väl ganska troligt att de väljer att sälja endast till personer de finner attraktiva?
Alltså är det inte säkert att legalisering av sexköp skulle leda till att fler män får ha sex.
Och de flesta män vill väl hellre ha sex med någon som vill, än att betala för sex med någon som är tvingad på ett eller annat sätt? Eller?