• Anonym (Inte äckligt längre för någon.)

Skulle ni då vara för legalisering av sexköp?

Om det inte skulle vara ev äckligt att sälja sex, skulle ni då kunna tänka er att sexköp då skulle bli lagligt att köpa i Sverige.

• Svar på tråden Skulle ni då vara för legalisering av sexköp?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Ronny) skrev 2025-02-23 21:01:00 följande:
    Det är en objektiv sanning att sexarbetare är utsatta, vilket i sig torde ha relevans.
    Ja, det är ju så det är.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Hel del) skrev 2025-02-23 21:17:46 följande:
    Man skulle kunna hävda att kvinnor som säljer sex bär en offerkofta.
    Absolut inte.
  • Anonym (En kille)

Avkriminalisering, avkriminalisering, avkriminalisering. Inte legalisering. 

• ClumsySmurf
    Börje P skrev 2025-02-23 17:46:45 följande:
    Du efterlyser alltså "belägg för att män som är emot sexköp är pk för att få en klapp på axeln", eller hur?
    Jag tyckte jag var tydlig nog förut, men låt då oss rensa ekvationen.
    [...]
    vem som helst kan göra en ekvarion av vad som helst men det betyder ju inte att det stämmer med verkligheten
    du får backa upp det med något

• Anonym (manlig)
    Anonym (En kille) skrev 2025-02-23 23:39:51 följande:

Avkriminalisering, avkriminalisering, avkriminalisering. Inte legalisering. 

Jag tycker att en avkriminalisering vore ännu sämre än en legalisering, eftersom det skulle öka efterfrågan men utan att möjliggöra alternativ som är säkra för både säljare och köpare.
  • Börje P
    Anonym (manlig) skrev 2025-02-23 23:25:02 följande:

Jag är man, och tycker inte att det av princip är fel med sexköp eller att det per definition är äckligt. Däremot är jag ändå för vår nuvarande lagstiftning. Varför?

1. En stor mängd av de kvinnor som säljer sex är i någon sorts utsatt situation (missbruk, trafficking osv), att köpa sex av dem tycker jag är fel därför att de inte är i en jämlik situation.
    2. Det går inte alltid att med säkerhet veta om en kvinna som säljer sex tillhör kategorin ovan eller mer är en "vanlig" tjej som inte blir utnyttjad på något sätt.
    3. Om köp av sexuella tjänster legaliserades så kommer det att uppstå inrättningar som garanterar sexarbetarnas säkerhet och att det inte rör sig om någon som utnyttjas. Detta kommer dock att bli mycket dyrare, så många kommer ändå att välja gatuprostitution eller liknande.
    4. Om köp av sexuella tjänster legaliseras och därmed normaliseras så kommer efterfrågan att öka, och där efterfrågan ökar tenderar utbudet att öka. Och det är inte bara efterfrågan på dyra tjänster som kommer att öka, utan det kommer garanterat också att öka efterfrågan på billigare sextjänster där man alltså kan vara säker på att är kvinnor som utnyttjas.

Mitt argument är alltså inte sexualmoraliskt utan mer utilitaristiskt. Även om en legalisering av köp av sexuella tjänster gör situationen bättre för de kvinnor som faktiskt av helt fri vilja vill sälja sex samt för de män som vill köpa sex så kommer det att leda till att fler kvinnor blir utnyttjade och orsakas lidande. Jag tycker det står bortom allt tvivel att det är så det kommer bli, och jag kan inte se att mäns frihet att få köpa sex eller ett fåtal kvinnors frihet att få sitt sexsäljande socialt accepterat väger tyngre än att fler kvinnor utnyttjas på ett empatilöst sätt och traumatiseras som följd av detta.

Och ja, jag är medveten om att jag bara pratar om manliga köpare och kvinnliga säljare. Man skulle också kunna prata om män som säljer sex, men det får någon annan göra.

Se där! Äntligen tunga argument som även ett sexmissbrukande svin som undertecknad lyssnar till, så tack så mycket för det!
    Några invändningar vill jag likväl anföra.
    Trafficking är av ondo, men det finns andra lagar än just förbud mot sexköp som kan begränsa den typen av verksamhet. Kopplerilagen räcker  långt. Och jo, det går även för en lindrigt begåvad sexköpare att räkna ut om kvinnan ifråga är utnyttjad av någon annan eller ej. Är hon t.ex. svenska eller inte, till att börja med?

Det är också skillnad på legalisering och avkriminalisering. Sexarbete innebär verkligen ingen karriär med framtiden för sig. Det skall därför inte belönas med möjligheter till sjukskrivning och/eller pension, som i Belgien, enligt min ringa åsikt 
    Jag tycker dock att det är fullständigt orimligt att en socialt fungerande kvinna som vill ha en liten givande sidoinkomst skall riskera att bli av med sin lägenhet eller få sina barn tvångsomhändertagna av beskäftiga myndigheter. Likaså är det orimligt att hennes kunder skall riskera fängelsestraff och tio år i belastningsregistret. Någon form av mellanväg måste finnas.

Självklart talar jag i egen sak. Ingen kvinna har någonsin varit kär i mig, och så kommer det aldrig att bli heller. Det är faktum jag måste förhålla mig till, så enkelt är det. Jag har att välja på att sitta hemma som bitter incel, eller att betala, på ett sätt eller annat. Jag har valt det senare.
  • Anonym (Man)
    Börje P skrev 2025-02-23 22:48:58 följande:
    Men det är ju strålande! Du har alltså träffat fruntimmer som ger bort något gratis, inte bara en utan två gånger! Bäste anonyme broder, du är min överman! Jag lyfter på hatten! Fortsätt så!
    Jag förstår inte vad du menar med gå bort något gratis, tror du inte att även kvinnor vill ha sex för att dom tycker det är skönt?
  • Anonym (Man)
    Börje P skrev 2025-02-24 00:33:52 följande:
    Se där! Äntligen tunga argument som även ett sexmissbrukande svin som undertecknad lyssnar till, så tack så mycket för det!
    Trafficking är av ondo, men det finns andra lagar än just förbud mot sexköp som kan begränsa den typen av verksamhet. Kopplerilagen räcker  långt. Och jo, det går även för en lindrigt begåvad sexköpare att räkna ut om kvinnan ifråga är utnyttjad av någon annan eller ej. Är hon t.ex. svenska eller inte, till att börja med?

Det är också skillnad på legalisering och avkriminalisering. Sexarbete innebär verkligen ingen karriär med framtiden för sig. Det skall därför inte belönas med möjligheter till sjukskrivning och/eller pension, som i Belgien, enligt min ringa åsikt 
    Jag tycker dock att det är fullständigt orimligt att en socialt fungerande kvinna som vill ha en liten givande sidoinkomst skall riskera att bli av med sin lägenhet eller få sina barn tvångsomhändertagna av beskäftiga myndigheter. Likaså är det orimligt att hennes kunder skall riskera fängelsestraff och tio år i belastningsregistret. Någon form av mellanväg måste finnas.

Självklart talar jag i egen sak. Ingen kvinna har någonsin varit kär i mig, och så kommer det aldrig att bli heller. Det är faktum jag måste förhålla mig till, så enkelt är det. Jag har att välja på att sitta hemma som bitter incel, eller att betala, på ett sätt eller annat. Jag har valt det senare.
    Blir man mindre incel om man köper sex och gäller detsamma om man runkar?
  • persikofjaril

Återigen. Om det nu finns personer som säljer sex för att de verkligen själva vill det, då kan de också välja själva vilka de ska sälja till. Och det är väl ganska troligt att de väljer att sälja endast till personer de finner attraktiva?

Alltså är det inte säkert att legalisering av sexköp skulle leda till att fler män får ha sex. 

Och de flesta män vill väl hellre ha sex med någon som vill, än att betala för sex med någon som är tvingad på ett eller annat sätt? Eller?

• Börje P
    Anonym (Man) skrev 2025-02-24 07:27:14 följande:
    Jag förstår inte vad du menar med gå bort något gratis, tror du inte att även kvinnor vill ha sex för att dom tycker det är skönt?
    Svar:  1. Ja. 2. Nej

Därmed har jag sagt mitt i denna tråd. Tack för mig!
  • Anonym (manlig)
    Börje P skrev 2025-02-24 00:33:52 följande:

Jag tycker att du blandar ihop olika saker i din diskussion om legalisering kontra avkriminalisering. Det är kvinnors rätt till sjuskrivning, det är socialtjänstens syn på kvinnor som säljer sex och det är männens rätt att få köpa sex utan att riskera straff.

För det första säger du emot dig själv lite. Å ena sidan tycker du inte att sexarbete ska ses som en karriär och som ett yrke, vilket ju indikerar att du tycker det är moraliskt klandervärt på något sätt om man jämför med andra yrken, men å andra sidan tycker du inte att det ska vara en grund för socialtjänsten att bedöma att det föreligger oro för barnen. Jag tycker du är lite inkonsekvent här, för om det rör sig om en "socialt fungerande kvinna som vill ha en liten givande sidoinkomst" som ska vara tillåtet, och också utan straff för män, varför skulle det då inte betraktas som alla andra jobb? För mig känns det som att du har en moraliserande syn på att kvinnor säljer sex, men inte på att män köper sex.

Sen finns ju kopplerilagen redan och trots detta finns det mycket trafficking. Och jo, det är kanske lätt att förstå vilka kvinnor som är utnyttjade eller ej. Inte vet jag, men vad jag vet är att vi människor är väldigt bra på att lura oss själva när det ligger i vårt intresse, och jag håller det inte alls för osannolikt att många män som är normalbegåvade ändå kan intala sig själv att just den här utländska tjejen som verkar så trevlig nog inte är ett offer för att bli utnyttjad på något sätt, utan hon har bara åkt hit av helt fri vilja för att göra ett arbete. Men så förekomsten av trafficking trots kopplerilagen samt det faktum att i länder där man har legaliserat prostitution så har också andelen "svartprostitution", där många är utnyttjade på olika sätt, också ökat markant som jag har förstått det.

Jag förstår att du har ett egenintresse i detta och det hedrar dig att du är öppen med det. Hade jag varit i din situation hade jag kanske resonerat på ett annat sätt, men eftersom jag inte är det kan jag så att säga kosta på mig att se bortom dina behov och då tycker jag att det är långt mycket värre att en del kvinnor blir utnyttjade på det sätt som sker redan idag i Sverige (och som jag är övertygad om skulle öka vid en liberalisering av lagstiftningen) än att t.ex. du och en del andra män inte har tillgång till sex, eller behöver riskera straff om ni ändå köper sex. Från mitt perspektiv är det en rimlig avvägning.
Svar på tråden Skulle ni då vara för legalisering av sexköp?