• Anonym (Ledsen)

Vad är felet på mamma

Enda sen jag var liten har mamma varit konstig mot mig, det började när jag blev tonåring.
    Jag var inte den bästa ungen. Skolkade mycket från skolan. Hade dåliga vänner som var ganska busiga. Men jag var ändå lugn och lyssnade på mamma och var hemma i tid, rökte inte, drack inte och hittade på skit eller ljög om vart jag var etc.

När jag var 12 så skilde hon sig då pappa varit otrogen i alla år fick hon veta, gav henne klamydia och levde ett dubbelliv. Han hade sparat pengar sidan om sitt jobb och köpt en lägenhet utan hennes vetskap och där träffade han alla sina älskarinnor. Detta tog knäcken på henne. Hon blev deprimerad, började dricka. Hon drack dock bara på helgen när hon var ledig, men hon drack 3 liter på en dag vilket gjorde att hon blev utslagen.

Våra mysiga helger med hyrfilm, popcorn och skratt blev till att jag var ute hos vänner eller i mitt rum spelade spel och mamma satt i köket och söp. Hon började sen ta till starkare alkohol och dessutom börja dricka mitt i veckan, gick bakfull till jobbet och många gånger också sjukskrev för att vara hemma och supa några dagar.
    Jag kunde ibland ha vänner hemma och klockan kunde vara 17-18. Då sov hon, för hon hade ju suttit uppe hela natten och supit.
    Jag och vänner spelade spel, skrattade och hade det kul. Detta störde henne, jag visade ingen respekt för att hon sov. Det fick jag höra dagen efter "din bortskämda snorunge. Du är egoist exakt som din jävla pappa. Har ingen hänsyn till att jag låg och sov". Och jag förklarade då att klockan var ju inte mycket? Det var eftermiddag och jag hade det kul med vänner och bad om ursäkt.

Nåja. Spola tillbaka tiden, 23 år gammal blir jag och flyttar hemifrån. Riktigt skönt att slippa henne. Sista tiden bråkade vi, gled ifrån varandra och hon kunde skrika på mig "jag längtar tills du ska flytta härifrån så jag slipper dig. Är så trött på att ha dig här".
    När jag flyttade så ringde hon grät "hur kunde du lämna din mamma? Jag saknar dig. Det är så ensamt utan dig".
    Vi började få bra kontakt och de gånger jag märkte hon var full (hörde på hennes röst) då la jag alltid på telefon och lät henne återkomma när hon var nykter.

3 år senare.... Där mamma bodde var det så fint område, superbra hyresvärd och så fina lägenheter. När jag såg att det fanns en ledig lägenhet precis dörren mitt emot så tänkte jag att jag slår till. Och så mysigt också bo nära mamma.
    Det var trevligt en period och vi umgicks en del. Mamma har alltid varit kärleksfull, snäll och go' MEN med alkohol i kroppen. Rena djävulen som jag verkligen hatar! Blir helt annan människa.
    Hon hade hittat sig en man. Och de drack en del ihop. Jag vaknade 5 för att jobba och hon sitter på balkongen med denna man klockan 2 och skriker, bråkar. Jag fick ingen sömn. Gick och jobbade. Kom hem 17 och sa till henne. Till min förvåning var hon full fortfarande. Jag sa till henne "klockan var 2, en tisdag. Jag sov och skulle upp 5. Har du ingen hänsyn till andra? Man dämpar sig efter 21-22". Då skrek hon tillbaka "din förbannade bortskämda ungjävel. Har du glömt när du var 12 och bodde hemma? När jag sov och du väsnades med vänner? Aha? Har du glömt bort eller? Din jävla egoist. Exakt som din pappa".
    Då sa jag "menar du allvar att du ska jämföra den tiden med nu? Då var jag 12 år. Det var eftermiddag dessutom". Men inget svar mer än jävla egoist.
    Jag valde att flytta därifrån halvår senare då hon väsnades och höll på. Kändes som att provocera. Knallade och stönade högt och hade balkongdörren öppen..satt på balkongen skrek, pratade i telefon. Drack. Usch

4 år senare och jag är 30 år. Jag har inte pratat med mamma på mer än halvår då jag fick nog. Ca 5 år sen började hon förändras mer och även när hon var nykter. Kunde komma med så fula kommentarer och blickar.
    Titta så hånande och äcklade på mig.
    En dag var hon nykter och vi skulle grilla pp gården, sola lite. Då säger hon "HAH, tänk att du är min dotter. Du har inte ärvt mina vackra ben i alla fall. Dina är korta och tjocka".
    "Du som är sjuksköterska. Har du ingen koll på om du ska åka in för ditt skärsår eller ej? Jag som inte är utbildad har mer koll. Vad har du i huvudet egentligen, ingenting. Korkad som din moster".
    "Så mycket jag offrat för dig men du är sån otacksam bortskämd ungjävel".
    När jag berättade om min fd. sambo som var otrogen och lämnade mig. "Ahhh är det något att gråta över? Vad ska jag säga? Kolla vad din pappa gjorde i alla år. Har du glömt? Det är ingenting vad du går igenom".
    "Varför tar du miniräknare för att räkna rabatt? Vad har du ens lärt dig i skolan?, du kan ingenting".
    "Fy fan som du ser ut. Hur kan du bli så tjock? Vad äter du ens? Kolla mig, 57 år och bättre kropp än dig"
    "Titta så vackra bröst jag har, och ammat 2 barn. Inte som dina. Det är hemskt. Du är ung och utan barn. Jag vill se hur du ska se ut när du fött barn".
    "Oj så god parfym. Salvador dali, han är bra. Han var konstnär. Visste du det? Ah vad vet du egentligen, ingenting. Vet inte vad du har i huvudet".

Så jag fick nog. Varje gång jag träffade henne kände jag av hennes dåliga energier och jag blev trött, irriterad, ledsen. Hon pratade alltid fult och nedvärderande om mig och la såna fula kommentarer. Och pratade skit om allt och alla! Jag orkade inte längre så jag bröt med henne.
    Men jag är så förvånad och tom på ord och undrar vad är det för fel på henne ens? För innan var hon hemsk när hon var full men sista åren var hon hemsk alltid, även som nykter. Sån bitter, negativ, avundsjuk och äcklig människa som kollar med hat och äcklad och fylld med hat och rasistisk.
    Hon pratar skit om mig till hela familjen och målar upp mig som ett svin och det värsta är att de alla tror på henne. Hon är så falsk och manipulativ också. Mostrar ringer och ger mig dåligt samvete, "hur kan du ignorera din mamma sådär? Det är ändå din mamma. Jag förstår att hon är som hon är men försök förbise det, det är trots allt din mamma och du har bara henne".
  • Svar på tråden Vad är felet på mamma
  • Anonym (M)

Är så hemskt ledsen för vad du har behövt gå igenom. Såna ord etsar sig fast och såna beteenden läker inte över en natt. 

Det du beskriver hade nästan kunnat vara mitt liv. Jag är enda barnet till två alkoholister, som har lyckats leva ett liv beroende under radarn och helt utan omvärldens insyn. 

Jag är ingen expert, men utifrån det du berättar så skulle jag tippa på att sanningen om dina föräldrars relation och separation antagligen innehåller lite mer därtill än vad hon vill låta påskina. Alkoholist är ingenting man plötsligt blir pga en yttre omständighet, däremot har separationen säkert varit utlösande. Alkoholismen är progredierande - det är så mycket som förändras och försämras med alkoholisten, ju längre de kommer i sitt beroende. 

Mina föräldrar var en gång i tiden två varma, sociala, öppna och kärleksfulla människor med arbete, bra socialt nätverk, släkt och vänner. Men i takt med att min mammas beroende förvärrades, så drog hon med sig min far på kuppen - mamma förlorade jobbet, förlorade vänner, blev osams med sin omgivning och blev en allt elakare människa - även i nyktert tillstånd. Likaså min far. De senaste 10 åren har jag sett på medan deras liv sakta men säkert har gått mot förfall; pappa arbetar ännu men de är ensamma, bittra och periodvis mycket mycket elaka. Det är beroendepersonen i dem som talar och agerar. Abstinensen, dålig sömn och rubbade signalsubstanser gör dem elaka. 

Jag våndades i många år - tills jag, efter min mammas elaka fyllebabbel, vände på kappan och bröt kontakten för max fem år sedan. Idag har mamma utvecklat demens och jag är inte förvånad om alkoholen sannolikt har varit en bidragande faktor. 

Beroendet förvärras och den psykiska misshandeln växer i takt med den. Ta hand om dig själv; ta stöd av AA anhöriggrupper, prata med en terapeut, omge dig med folk som stöttar dig och skriv ned affirmationer varje kväll. 
    Du är stark ovh du kommer att klara dig, men du behöver tid att läka. Vill du PM:a för att ventilera, så finns jag här. 

Ta inte mer skit från din mamma. Hon har en sjukdom och det är bara hon som kan välja om hon vill bli fri och frisk från den. 

Mina föräldrar drabbades av sin ?karma? (låter hemskt att säga så, jag vet). Mamma har nu blivit så dålig på kort tid att det förmodligen bara är en tidsfråga innan hon tvingas flytta till ett boende - och min far är näst intill helt utan nätverk och vänner. Men efter år av trauma pga deras beteenden och ett 12-stegsprogram ser jag äntligen klart och kan distansera mig. 

• Anonym (användarnamn)

Felet är väl att hon är sjuk och skadad. Vet inte om det går att bli bättre ens om man skulle vilja när man kommit till det stadiet. Hon är antagligen helt förstörd.

Vet inte om vissa i tråden menar att hon var (sån här/en sjuk eller dålig människa?) hela tiden men det trädde fram vid otroheten? 

Sa hon verkligen aldrig några elakheter då innan du var 12?

• Emerencia
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-02-21 16:10:17 följande:

Jag har redan brutit kontakten med henne. Pratade och sågs sist i början på juli. September ringde hon för att önska mig grattis och då sa hon "ja jag fick höra av Eva (moster) att du gått upp ännu mer i vikt. Vad sysslar du med? Du måste ha kontroll och tänka på din hälsa. Du är ung. Se på mig som är äldre, äter bra och håller min form. Jag har även fött 2 barn men jag har bättre kropp än dig. Och vem är killen du dejtar? En j*vla arab, muslim. Usch fy". Då la jag på och blockade henne.
    Jag har gått upp i vikt pga PCOS, så jag väger 71 till mina 160. Jag har fin form på kroppen då fettet lagt sig överallt. Tur det. Men ändå, alltid ska påpeka min kropp och utseende. Dumförklara mig alltid och får mig känna mig så värdelös och korkad.
    Jag vet hon bettet sig illa och olämpligt. Det jag tänker är vad är felet med henne? För det är inte alkoholen man kan skylla på eftersom hon är hemsk nu även som nykter och varit det i 5-6 år. Eller så är det hennes rätta jag som kommit fram.

Det jag vet också att hon alltid skyller ifrån sig. Har hon gjort något fel eller sagt något fel och man tog upp det då hamnade hon i offer ställning, blev arg, skyllde ifrån sig och vänder felet mot dig istället så du får dåligt samvete över att ha sagt något. Och alltid offerkofta på!!! Alltid synd om henne. Ältar och ältar och lever bak i tiden. Tar upp saker som hänt 20-30 år sen. Fortfarande saker som att när jag bodde hemma så väsnades jag eller gick på toa mitt i natten och väckte henne. Pratar om pappa Fortfarande och allt han gjort. Jag var sambo med en narcissist som var otrogen och även misshandlade mig så jag hamnade på akuten. Jag mådde skit efter men jag ryckte upp mig och blickade framåt. Men hon, lever fortfarande bakåt och tänker på allt pappa gjorde och att han var otrogen.
    Berättar jag att min fd. Var otrogen och dessutom slog mig flera gånger så jag var nära att dö, det bryr hon sig inte om. För då byter hon direkt ämne till när pappa var otrogen I FLERA år och gav henne klamydia, det var hemskt och värre. Hon ska alltid jämföra, hon har det alltid värre.
    Jag vet inte. Men något fel är det på henne utöver alkoholen.
    Det är skönt att jag brutit med henne men samtidigt har dåligt samvete, för det är ändå min mamma som fött mig. Och flera gånger innan hon blev konstig så när hon var nykter då var hon så underbar och stöttade mig, hjälpte mig mycket. Jag vet inte :(
    Min syster har hon alltid sett upp till. Hon var lugn, skötte skolan exemplariskt. Högskolan direkt efter gymnasiet. Gifte sig och fick barn. Mammas favorit är hon och hon lyfter henne alltid

Du ska inte ha dåligt samvete för att du sätter gränser. För vad du upplever är din inre röst som ser till att du ska klara dig genom livet. Lyssna på den och håll avstånd från energitjuvarna. 

Du är fortfarande inte skyldig din mamma ett skit, trots att hon fött dig. Det var du som skulle vara en gåva till henne, inte tvärt om. Hon skulle ta hand om dig, skydda dig, ge dig pepp när livet blir tungt. Hon misslyckades att vara en mamma. 

Hitta andra människor och skapa nya relationer som istället ger dig energi. Ibland är det bättre att bara gå och inte kolla tillbaka. 

Jag har vänt ryggen till den ena halvan av släkten dvs 50% av mina släktingar. De var inget annat än energislukande, giriga egoister. Orkade inte med dom längre. Har inte haft kontakt på 10 år. Ibland är det bara bättre att inte titta tillbaka. 
  • Anonym (Demens...?)

Narcissism brukar ju inte komma på äldre dagar, så att säga, utan är en personlighetsstörning som bör ha märkts även tidigare, innan hon började dricka. Däremot kan det ju vara en typ av förvärvad hjärnskada, eller hur man bäst ska beskriva det. Demens till exempel brukar ofta debutera som en personlighetsförändring, snälla människor kan bli elaka. Och alkohol kan ge liknande skador alternativt skynda på en redan existerande demens. Så kanske något sådant...? Sjuk är hon i alla fall. Skulle råda dig att ta hjälp av en terapeut för att bearbeta detta, om du inte redan gjort det. Och från någon som redan varit igenom något liknande: försök gå vidare från det som varit. Att grubbla över varför din mamma är som hon är gynnar dig inte. Försök blicka framåt. 

• Anonym (Känner igen mig)

Jag känner igen mig, men det är andra typer av påhopp och det är efter pappa gick bort. Hon kunde vara elak innan, men hon söp inte då och pappa hade en slags överslätande, dämpande, lugnande effekt på hela familjen. Vi är toxiska alla 3 på olika sätt (Jag, storasyster, mamma) och efter pappa gick bort har liksom de dragen "släppts lösa" på något sätt.

Mamma och min storasyster (Som bor hos mamma) har supit förmodligen nästan varenda dag sedan mitten på december 2023 (Pappa gick bort 2017 så inte i samband med det) ihop med sina respektive.

• Anonym (Rebecka)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-02-21 21:07:54 följande:
    Vad fint skrivet. Tack snälla!
    Jag har insett att hon aldrig lär ändras och aldrig heller lär nyktra till. Hon lever i misär nu också och blivit av med jobbet. Gått ner massa i vikt och ser helt sjuk ut :/
    Smärtar att se. Hon var så vacker förr, liknade Michelle Pfeifer och bra karriär, hus, bil. Allt. 
    Hon vägrar söka hjälp, för enligt henne så behöver Hon inte det, det är inget fel på henne.
    Känner mig bättre utan henne men samtidigt får så dåligt samvete. Brukar se gamla bilder från förr, hur vacker hon var. Hur roligt vi hade allihopa tillsammans. Allt bara försvann när jag var 12 och de skiljdes.

Tack själv.
    Tråkigt att höra hur hon har förstört för sig själv och dig.
    Men du ska inte ha dåligt samvete för något.
    Du var bara ett barn när allt började och hon den vuxne, hon svek dig enormt när hon inte tog sitt ansvar som mamma, även du blev ju sviken av din pappa på sätt och vis, även du hade säkert känslor mitt i alltihopa.
    Det är HON  som ska ha dåligt samvete över hur hon har  handskats med sina känslor som låtit det gå ut över dig och behandlat dig respektlöst.
    Förmodligen bär hon på ett enormt dåligt samvete men hon är för stolt för att erkänna det och nu känns det som att hon vet att mycket är kört.

Oavsett hur illa våra familjemedlemmar beter sig, speciellt en förälder så finns det ändå en ovillkorlig kärlek som man bär med sig och man vill bara minnas det fina som var och vilja ha det tillbaka. Det är normalt.
    Men sedan finns det en gräns.
    Tror att din gräns är nådd nu och verkligen behöver gå vidare utan dåligt samvete. 

Ta hjälp av en professionell är mitt råd så du är mer rustad för framtiden.
    Tyvärr så känns det som att din mamma har för mycket i sitt bagage för att kunna ställa något till rätta.
    Men vem vet, kanske det kan komma ett förlåt någon dag.
    Mark Levingod hade ju ett väldigt komplicerat förhållande med din alkoholiserade mamma ( vad jag minns) och han fick till slut ett förlåt.

Hur som helst önskar jag dig ett rikare och kärleksfullare liv än du fått hittills.

• Anonym (användarnamn)
    Anonym (Rebecka) skrev 2025-02-22 11:16:42 följande:

Tack själv.
    Tråkigt att höra hur hon har förstört för sig själv och dig.
    Men du ska inte ha dåligt samvete för något.
    Du var bara ett barn när allt började och hon den vuxne, hon svek dig enormt när hon inte tog sitt ansvar som mamma, även du blev ju sviken av din pappa på sätt och vis, även du hade säkert känslor mitt i alltihopa.
    Det är HON  som ska ha dåligt samvete över hur hon har  handskats med sina känslor som låtit det gå ut över dig och behandlat dig respektlöst.
    Förmodligen bär hon på ett enormt dåligt samvete men hon är för stolt för att erkänna det och nu känns det som att hon vet att mycket är kört.

Oavsett hur illa våra familjemedlemmar beter sig, speciellt en förälder så finns det ändå en ovillkorlig kärlek som man bär med sig och man vill bara minnas det fina som var och vilja ha det tillbaka. Det är normalt.
    Men sedan finns det en gräns.
    Tror att din gräns är nådd nu och verkligen behöver gå vidare utan dåligt samvete. 

Ta hjälp av en professionell är mitt råd så du är mer rustad för framtiden.
    Tyvärr så känns det som att din mamma har för mycket i sitt bagage för att kunna ställa något till rätta.
    Men vem vet, kanske det kan komma ett förlåt någon dag.
    Mark Levingod hade ju ett väldigt komplicerat förhållande med din alkoholiserade mamma ( vad jag minns) och han fick till slut ett förlåt.

Hur som helst önskar jag dig ett rikare och kärleksfullare liv än du fått hittills.

Ett förlåt kanske känns som det betyder mycket om det kommer till slut, men är egentligen inte mycket i sammanhanget kan jag tycka. Om man tänker på alla förlorade år och lidande genom åren. Men jag tror det ändå är bra för ens egen skull att förlåta för att kunna gå vidare även om personen inte bett om förlåtelse.
  • Xenia
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-02-21 17:49:53 följande:
    ---
    Och också annan sak. Jag tog studenten och tog ett tag tills jag började läsa till sjuksköterska men innan dess jobbade jag på restaurang, äldreboende, lager. Så när jag jobbade på restaurang. Så hörde jag henne prata med en gammal kusin till henne "ja åhh, Michelle (min syster) är socionom och så duktig. Lovisa (jag) jobbar ju som redovisningsekonom. Hon är så duktig". Och i själva verket jobbade jag på restaurang och fick höra att jag är hopplöst fall som inte studerat som min syster gjorde.
    Det där är en dålig förälder som visar att ett barn är favoriten och ett annat är "syndabocken". Eller som ljuger om ett barn för att få skryta om det.

Det är alldeles utmärkt att pröva på flera jobb innan man bestämmer sig för att studera. (Det är förstås inte fel att veta direkt vad man vill bli heller, man behöver inte ställa de ena mot det andra.)

Kanske alla föräldar har favoritbarn men jag änker att det är extra tydligt hos narcissistiska föräldar. Ett barn är mer lyckat, mer framgångsrikt och blir "the golden child" som förälderna ser som en förlängning av sig själv. Det andra blir syndabcken som man trycker ner.

Ännu något som tydigen översatts från engelska.

"Han har sina favoritbarn

"Din syster studerar så bra, det är synd att du inte tog examen." "Hörde du att din kusin blev accepterad i ett fantastiskt samhälle?" "Är inte nyheten om din brors förlovning underbar? När hittar du någon?? "Du har en så konstig figur, varför kan du inte se ut mer som din syster?" "Din bror tar mig alltid ut på middag när han är i stan."

Narcissistiska mammor gillar att säga saker som vänder deras barn mot varandra. Det är spännande eftersom du kan vara favorit ena stunden och offer i nästa.

Tävla med dig

"Åh, jag var mycket yngre när jag gjorde de där proven." "Ditt hår är så rörigt, du har förmodligen fått det av din pappa." "Min figur är bättre än din." "Hur är du klädd? Du har uppenbarligen ingen stil."

Istället för uppmuntran använder den narcissistiska mamman kritik, upphöjer sig själv och undergräver barnets självkänsla.

Det är viktigt att inse att du inte bär skulden för din narcissistiska förälders beteende och att du inte är ansvarig för deras lycka. Narcissistisk föräldrar de har ofta problem med empati och att förstå andra människors känslor, så det är viktigt att inse att din relation med din förälder inte handlar om dig personligen, utan om deras eget beteende och begränsningar." 
    citymagazine.si/sv/ar-din-mamma-en-giftig-narcissistisk-mamma-da-hon-talar-exakt-dessa-meningar/

Kom ihåg att du inte är skyldig din mamma något. Det är föräldrar som är skyldiga att älska och stötta sina barn och din mamma gjorde inte det och gör det fortfarande inte.

Det är därför jag tycker du bör prata med en terapeut så du slipper ifrån dina skuldkänslor. Så länge du har dem, så styr din mamma i viss mån ditt liv, du är inte fri.

• Anonym (Dottern)

Det är en sorgeprocess att inse att "det här är den mamma jag fick". Att det inte blev en sån mamma jag önskade mig, och att hon aldrig kommer bli det. Även om det är en jobbig process, tror jag att den acceptans som sorgeprocessen landar i, är enda vägen framåt. 

I mitt fall har jag fått gå igenom sorgen två gånger. Min mamma är narcissist och min pappa var medberoende. Efter deras skilsmässa gifte mamma om sig med en alkoholist, som faktiskt verkar ha hittat sätt att hantera henne (supa och inte vara mottaglig för hennes fulspel). Pappa gifte om sig med en kvinna som är ännu värre narcissist än mamma. Pappas fru har isolerat honom från hela hans ursprungsfamilj, han har inga vänner kvar och jag är den enda av hans barn han får ha kontakt med. Mina syskon har han brutit med eftersom de "inte visar tillräcklig respekt". Det är alltså ett par av sina barnbarn han aldrig har träffat. 

TS, hur är det med din pappa, lever han? Det låter som om ni inte har kontakt (din mamma har säkert demoniserat honom duktigt), men skulle du vilja ha kontakt med honom? Om din pappa inte lever, skulle du vilja ha kontakt med någon av släktingarna på hans sida (utgår från att din mamma har utmålat även dem som djävulens anhang)?
    Jag kan tänka mig att din pappa var medberoende under dina föräldrars relation, även om han skötte uppbrottet på en väldigt osmidigt sätt.

• mamaleona

Som mamma o 57år, har 4 barn, känner jag mig gråtfärdig av din text. Skulle känna för att ge din mamma en rejäl örfil, fy f.n hur kan man bete sig sådär mot sitt barn. Du är en stark o fin ung kvinna, stå på egna ben o bry dig inte i henne mera. Tyvärr får man inte välja sina föräldrar. O hon är inte värd dig. Kram

• Anonym (C)

Usch vilken hemsk människa! Och gud vad ytlig hon är. Hon mår verkligen inte bra, och tycker att du ska strunta i att svara när dina mostrar ringer. Vissa människor, även om det är släkt, måste man klippa banden med då dom behandlar en sådär. Själv haft det tufft med min mamma under barndomen, men hon är inte sådär nu. Hade hon fortsatt hade jag absolut klippt banden så du har gjort helt rätt!

All styrka till dig! Försök och släpp allt med den där sidan av släkten. Dom är inte värd dig.

• Anonym (Min mamma är narcissist)

Min mamma är narcissist. Oavsett om din mamma är det eller inte så har du växt upp i en dysfunktionell familj och du och din mamma har haft en destruktiv relation. Det mest sunda för dig lät vara att fortsätta att inte ha kontakt med henne. Du kan inte rädda henne. En person måste vilja rädda sig själv, annars går det inte. Och försök få bort ditt dåliga samvete. 

Jag bröt kontakten med min mamma när jag var 24 och hade så dåligt samvete att jag inte visste vad jag skulle göra av mig. Hon skuldbela mig och sa typ att jag förstörde hennes liv genom att bryta kontakten med henne. Men jag har förstått att hon visste precis vilka knappar hon skulle trycka på hon kände mig väl. Samtidigt som hon inte ville att jag skulle bryta kontakten med henne var hon väldigt elak och kunde inte se att hon gjort ett enda misstag under hela min uppväxt. Hon sa inte förlåt och hon tänkte inte ändra sig, men hon ville att vi skulle ha kontakt ändå. Det skulle ju varit på bekostnad av mitt mående. Så jag stod på mig och jag ignorerar fortfarande hennes kontaktförsök. 

Jag har märkt så mycket skillnad i mitt mående sedan jag bröt kontakten med henne. Jag är så mycket tryggare i mig själv och jag vet att jag visste är bra nu. Jag hade dock några jobbiga månader direkt efter att kontakten bröts då jag hade så dåligt samvete och samtidigt bearbetade att av alla mammor som finns hade jag fått en son var narcissist. Jag fann det orättvist, och det är det ju. Men jag har accepterat läget och lever ett lyckligt liv med min egna familj. 

• Anonym (Ledsen)

Tack för era fina svar och beklagar för er som varit med om liknande :(.
    Det är sorgligt att föräldrar beter sig så här.

Saken är den att innan föräldrarna skiljdes så drack dem såklart. Men inte som alkoholister gör, att de vaknade och bara måste ha i sig något. Utan det var mest när vi reste. Pappa blev pilot när jag var 8 och köpte sitt egna plan så vi reste en del i Europa och åt på fina restauranger och då vet jag att de alltid beställde en flaska vin till maten som de delade på. Det var det. 
    Men de drack aldrig till vardags eller så. Till högtider kunde de dela en flaska. Men när jag tänker tillbaka. När jag var 9-10 så började pappa jobba utomlands en del och han sa han skulle vara borta 2-3 dagar men kunde vara borta ibland 2-3 veckor. Han hade sina älskarinnor tyvärr. Med tiden märkte jag att varje gång pappa åkte iväg så såg mamma så ledsen ut. När vi såg film så var hennes tankar annanstans och samma när jag fråga henne något så tog det ett tag tills hon reagerade och svarade. Jag tror hon hade känsla av vad som pågick. Vi kvinnor har ju den känslan.

När pappa började vara borta mer på "affärsresor" så på helgen gjorde hon mat och vi åt och då tog hon sig 2-3 glas vin även nu, utan pappa. 
    Sen kom det ju fram allt när jag var 12 år, alla affärer han hade. Så de skiljdes och hon började dricka till maten först några glas, sen blev det en flaska, sen blev det varje helg, mitt i veckan, sen blev det bag in box. Det blev mer och mer.
    Pappa var elak och dryg ibland och snål, väldigt egoistisk av sig emellan åt minns jag. Och skulle ofta hävda sig och visa att han har pengar, han är pilot och han har eget plan. Han var så uppslukad i jobbet och studier, så han var faktiskt inte hemma så ofta. Det var mest mamma som tog hela lasset med oss barn och hemmet.

Men innan de skiljdes så fick jag aldrig höra några nedlåtande ord eller så. Hon var alltid snäll och behandlade mig och syster lika, lyfte oss alltid, såg oss, pushade oss. Och jag var hennes prinsessa, gjorde verkligen allt för mig och oss.
    Allt bara förändrades när hon började dricka allt mer :( vet inte ens hur och varför det blev så?
    Som någon skrev, om hon var narcissist tänker jag så borde väl det ha märkts innan?
    Pappa dog sen när jag var 25 år i cancer. Innan dess hade jag inte så mycket kontakt. Han hörde aldrig av sig. Det var alltid jag som hörde av mig. Men vi sågs en gång ute på krogen och då pratade vi en del och han berättade allt han gjort och att han ångrar sig, för han förlorade sin underbara fru och familj. Han var väldigt ångerfull och han och mamma började få kontakt igen och hade en fin vänskap. Och jag och pappa började umgås lite mer men sen efter 3 veckor så gick han bort.

Jag är bara mest så ledsen över hur hon har blivit så här. Jag förstår alkoholen, hon dränker sina sorger. Men att hennes personlighet och hela hon förändrats, och även som nykter. Till så elak, hatfull, bitter, negativ och hemsk. Rena motsatsen av hur hon var innan. 
    Nu är hon sån alltid men med alkohol tusen gånger värre.
    Vet inte hur jag ska komma över detta med att inte ha dåligt samvete.
    Det känns skönt att ha brutit kontakten och slippa må dåligt av henne men får stundtals så dåligt samvete och ångest över att jag övergivit min mamma. Känner mig hemsk emellanåt. Min ena kusin sa till mig också 2 månader sen när jag träffade på henne på stan. Vi har inte setts på ett tag;  "hur kan du ens bete dig så? Det är din mamma för fan. Man kastar inte bort sin mamma. Hon har fött dig, burit dig i 9 månader. Hon gick nästan bort när hon födde dig. Och detta är tacken? Alla gör fel. Det är din mamma, du måste förlåta henne och vara sams". 
    Åhh...

• Xenia

Den där jäkla kusinen vet inget om vad du fått höra av din mamma, strunta i henne. Du har ingen skyldighet att stå till svars inför henne eller någon annan oförstånde släkting. Jag skulle svara något i stil med "jag bestämmer över mitt liv, kan du inte respektera det så behöver vi inte umgås mer".

Hur länge ska man vara tacksam för att ens mamma har fött en, det var ett val hon  gjorde, hon ville ha barn (fast hon uppenbarligen inte klarade av att vara en god mamma när det blev problem).

Kanske fungerade frontalloben förr så att hon kunde hejda sina elaka impulser. Hon ville vara en bra mamma. Troligen ville hon ha ett perfekt äktenskap och en perfekt familj. När er pappa drog försvann den möjligheten och då tröstade hon sig med alkohol. Så söp hon bort alla hämningar. 

• Anonym (användarnamn)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-02-23 15:26:19 följande:

Tack för era fina svar och beklagar för er som varit med om liknande :(.
    Det är sorgligt att föräldrar beter sig så här.

Saken är den att innan föräldrarna skiljdes så drack dem såklart. Men inte som alkoholister gör, att de vaknade och bara måste ha i sig något. Utan det var mest när vi reste. Pappa blev pilot när jag var 8 och köpte sitt egna plan så vi reste en del i Europa och åt på fina restauranger och då vet jag att de alltid beställde en flaska vin till maten som de delade på. Det var det. 
    Men de drack aldrig till vardags eller så. Till högtider kunde de dela en flaska. Men när jag tänker tillbaka. När jag var 9-10 så började pappa jobba utomlands en del och han sa han skulle vara borta 2-3 dagar men kunde vara borta ibland 2-3 veckor. Han hade sina älskarinnor tyvärr. Med tiden märkte jag att varje gång pappa åkte iväg så såg mamma så ledsen ut. När vi såg film så var hennes tankar annanstans och samma när jag fråga henne något så tog det ett tag tills hon reagerade och svarade. Jag tror hon hade känsla av vad som pågick. Vi kvinnor har ju den känslan.

När pappa började vara borta mer på "affärsresor" så på helgen gjorde hon mat och vi åt och då tog hon sig 2-3 glas vin även nu, utan pappa. 
    Sen kom det ju fram allt när jag var 12 år, alla affärer han hade. Så de skiljdes och hon började dricka till maten först några glas, sen blev det en flaska, sen blev det varje helg, mitt i veckan, sen blev det bag in box. Det blev mer och mer.
    Pappa var elak och dryg ibland och snål, väldigt egoistisk av sig emellan åt minns jag. Och skulle ofta hävda sig och visa att han har pengar, han är pilot och han har eget plan. Han var så uppslukad i jobbet och studier, så han var faktiskt inte hemma så ofta. Det var mest mamma som tog hela lasset med oss barn och hemmet.

Men innan de skiljdes så fick jag aldrig höra några nedlåtande ord eller så. Hon var alltid snäll och behandlade mig och syster lika, lyfte oss alltid, såg oss, pushade oss. Och jag var hennes prinsessa, gjorde verkligen allt för mig och oss.
    Allt bara förändrades när hon började dricka allt mer :( vet inte ens hur och varför det blev så?
    Som någon skrev, om hon var narcissist tänker jag så borde väl det ha märkts innan?
    Pappa dog sen när jag var 25 år i cancer. Innan dess hade jag inte så mycket kontakt. Han hörde aldrig av sig. Det var alltid jag som hörde av mig. Men vi sågs en gång ute på krogen och då pratade vi en del och han berättade allt han gjort och att han ångrar sig, för han förlorade sin underbara fru och familj. Han var väldigt ångerfull och han och mamma började få kontakt igen och hade en fin vänskap. Och jag och pappa började umgås lite mer men sen efter 3 veckor så gick han bort.

Jag är bara mest så ledsen över hur hon har blivit så här. Jag förstår alkoholen, hon dränker sina sorger. Men att hennes personlighet och hela hon förändrats, och även som nykter. Till så elak, hatfull, bitter, negativ och hemsk. Rena motsatsen av hur hon var innan. 
    Det känns skönt att ha brutit kontakten och slippa må dåligt av henne men får stundtals så dåligt samvete och ångest över att jag övergivit min mamma. Känner mig hemsk emellanåt. Min ena kusin sa till mig också 2 månader sen när jag träffade på henne på stan. Vi har inte setts på ett tag;  "hur kan du ens bete dig så? Det är din mamma för fan. Man kastar inte bort sin mamma. Hon har fött dig, burit dig i 9 månader. Hon gick nästan bort när hon födde dig. Och detta är tacken? Alla gör fel. Det är din mamma, du måste förlåta henne och vara sams". 
    Åhh...

Då kan du svara till personen att du har inte hela historien och jag har verkligen försökt i många år men jag orkar inte mer nu, jag går under och jag ber dig acceptera mitt val.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-02-23 15:26:19 följande:

[...]
    Åhh...

Det du skriver är väldigt likt sårbar narcissism
    Är det så att hon under alla år supit försökt att intala sej själv att hon är en bra mamma, duger som hon är kan hon ha utvecklat narcissistiska drag

"Man kastar inte bort sin mamma"

Ungefär som att påstå att det är omoget att inte prata med någon som ger en silent trearment

"Vet inte hur jag ska komma över detta med att inte ha dåligt samvete."
    Kolla första klippet
    Will I Ever Be Good Enough? With Dr. Karyl McBride

Today's special guest is Dr. Karyl McBride. This episode is focused around trauma recovery for adult children of narcissistic mothers. Being a child of a narcissist often leaves people wondering...Will I ever be good enough? And Will I Ever Be Good Enough? is the title of Dr. McBride's first book. Her most recent, Will The Drama Ever End? is out now in hardcover, audiobook and ebook formats and in paperback. She focuses on the recovery process and provides helpful tools and context in this episode.

About Dr. McBride:
    Karyl McBride, Ph.D., LMFT, is a licensed Marriage and Family Therapist in Denver, Colorado with thirty-nine plus years of public and private practice. She specializes in treating clients with dysfunctional family issues. For the past many years, Dr. McBride has been involved in private research regarding parental narcissism and the debilitating effects of narcissism in relationships. She has treated many adult children of narcissistic parents as well as many others involved in relationships with narcissists in her private practice. Dr. McBride is considered a pioneering and leading expert in her field. Dr. McBride also has extensive clinical experience in the fields of trauma, sexual abuse, domestic violence, divorce, and stepfamily therapy, marital and family therapy, specialized trauma treatment in Eye Movement Desensitization Reprocessing (EMDR), and individual adjustment issues related to anxiety, depression, and life transitions. In her career, Dr. McBride has done forensic consulting and has served as an expert witness in numerous civil and criminal cases involving children and sexual abuse. She has nine years? experience conducting sexual abuse investigations with law enforcement and has conducted training for law enforcement in the area of sexual abuse investigations. In 1996, she was invited to present her doctoral research at the International Police Research Conference in Ljubljana, Slovenia.
    The Psychology Of Narcissism - Professor W Keith Campbell | Modern Wisdom Podcast 278

W Keith Campbell is Professor of Psychology at the University of Georgia's Franklin College and an author.

Expect to learn what The Dark Triad is, how narcissists and psychopaths are linked, what social media's influence has been on narcissism, why you might want to increase narcissistic tendencies and much more...

• Anonym (Ledsen)
    ClumsySmurf skrev 2025-02-24 05:53:28 följande:
    Det du skriver är väldigt likt sårbar narcissism
    Är det så att hon under alla år supit försökt att intala sej själv att hon är en bra mamma, duger som hon är kan hon ha utvecklat narcissistiska drag

"Man kastar inte bort sin mamma"

Ungefär som att påstå att det är omoget att inte prata med någon som ger en silent trearment

"Vet inte hur jag ska komma över detta med att inte ha dåligt samvete."
    Kolla första klippet
    Will I Ever Be Good Enough? With Dr. Karyl McBride

Today's special guest is Dr. Karyl McBride. This episode is focused around trauma recovery for adult children of narcissistic mothers. Being a child of a narcissist often leaves people wondering...Will I ever be good enough? And Will I Ever Be Good Enough? is the title of Dr. McBride's first book. Her most recent, Will The Drama Ever End? is out now in hardcover, audiobook and ebook formats and in paperback. She focuses on the recovery process and provides helpful tools and context in this episode.

About Dr. McBride:
    Karyl McBride, Ph.D., LMFT, is a licensed Marriage and Family Therapist in Denver, Colorado with thirty-nine plus years of public and private practice. She specializes in treating clients with dysfunctional family issues. For the past many years, Dr. McBride has been involved in private research regarding parental narcissism and the debilitating effects of narcissism in relationships. She has treated many adult children of narcissistic parents as well as many others involved in relationships with narcissists in her private practice. Dr. McBride is considered a pioneering and leading expert in her field. Dr. McBride also has extensive clinical experience in the fields of trauma, sexual abuse, domestic violence, divorce, and stepfamily therapy, marital and family therapy, specialized trauma treatment in Eye Movement Desensitization Reprocessing (EMDR), and individual adjustment issues related to anxiety, depression, and life transitions. In her career, Dr. McBride has done forensic consulting and has served as an expert witness in numerous civil and criminal cases involving children and sexual abuse. She has nine years? experience conducting sexual abuse investigations with law enforcement and has conducted training for law enforcement in the area of sexual abuse investigations. In 1996, she was invited to present her doctoral research at the International Police Research Conference in Ljubljana, Slovenia.
    Mamma har alltid sen hon började dricka gråtit varje gång och sen varje gång sagt "ja jag har varit en dålig mamma men jag har kämpat och försökt".
    "Jag vet jag inte varit en perfekt mamma men jag älskar er"

Ska titta på videorna. Tack snälla
  • Anonym (samma)

De låter som min mor o far förutom att dom inte drack sprit. Under hela mina uppväxt har dom varit väldigt elak till mig inte mina syskon bara mig jag var som man kalla då" familjens svarta får". 
    Så när jag flytta hemifrån samma år som jag fyllde 18 samma år kapa jag också kontakten med hela min familj. Har tre syskon också. De bästa beslutet som jag har gjort.  Iår fyller 33 år. För två år sen så fick jag min hämnd mot min familj låter elakt kanske. Då hade kronofogden tagit över huset från dom. Tydligen hade inga av mina syskon råd köpa huset eller stå på lånet. Så jag köpte huset med kontanta medel. Då trodde mina föräldra att dom kunde bo kvar. 
    Men gjorde klart för dom att ni kan hyra de om blir godkända via uc men de blev dom inte så fick ta hjälp av kronofogden kasta ut dom. Idag vet jag inte var dom bor bryr mig inte heller huset som bodde står tomt också. Då jag egentligen inte vill ha huset. 

Så mitt tips kapa baden helt.  De kommer bli tufft några månader men sen kommer de bli bättre. Lev ditt eget liv skit i va andra tycker. 

Svar på tråden Vad är felet på mamma