• Anonym (TS)

Jobbig upplevelse på BB, önskar jag hade fött någon annanstans

Det viktigaste är ju att barnet är friskt.. Och amningen funkar jättebra nu när hon är snart 3 veckor gammal och har gjort det sen vi kom hem.

Men jag känner mig lite ledsen ändå för en kompis har precis fått barn och fött på ett annat sjukhus och bara lagt upp och skrivit om hur positivt och mysigt allt har varit och hur fantastisk personalen är. Är såklart glad för hennes skull men ledsen för att min upplevelse nästan bara var negativ.

Jag födde med akut snitt , hade fastat i nästan 24 timmar för att det blev uppskjutet.. Barnet var stort för tiden och min mjölk rann inte till ordentligt förrän fjärde dygnet och hon gick ner ganska mycket. Förstår såklart att hon behövde tillmatning mer ersättning då och var ganska beredd på det innan.. men jag kände mig så misslyckad,  varje gång de eller pappan gav ersättning sa de typ ?Oj hon var VERKLIGEN  hungrig?.. Jag hade bett om att få amma innan men ändå tog de henne några gånger och sa att jag skulle få vila , vågade inte säga nej sen kom de tillbaks och hade gett henne ändå utan att jag fick amma. Sen sista natten mer eller mindre tvingade de mig att ge flaska istället för kopp fast jag var rädd att det skulle förstöra amningen för annars skulle jag inte få åka hem. Då var jag dessutom ensam för pappan hade åkt hem. 

Morgonen när vi skulle få åka hem (efter fyra nätter) kände jag att mjölken hade börjat rinna till och när jag var hemma hade jag massa mjölk , gav ersättning två gånger efter jag kom hem sen har jag bara ammat och nu går hon upp jättebra i vikt, var på BVC idag. 

Det blev ju bra till slut men känner mig ledsen för att det nästan bara var ångest och tårar på BB , det kändes som ett fängelse medan det verkar som att det bara är mysigt för andra. Det fanns personal som var bra också men det var ju många olika. 

Det var nästan exakt samma sak med mitt äldre barn som är 3 nu. Det var också snitt,, mjölken rann också till på fjärde dagen när vi kom hem från sjukhuset, mådde väldigt dåligt på BB då också och behövde ge ersättning (men inte flaska). Sen när jag kom hem kunde jag amma helt och han gick upp jättebra i vikt. Tänkte egentligen då att jag inte ville tillbaks till samma sjukhus men sen blev det så ändå eftersom jag hade en jättebra läkare på specialstmödravården. 

Har faktiskt fött på det sjukhuset som min kompis var på också innan och upplevelsen på BB var bättre .. Men där var jag inte nöjd med Spec MVC eftersom en läkarmiss ledde till att det blev akutsnitt .. Så därför valde jag det andra sjukhuset nästa gång men ångrar nästan det.

Vet inte riktigt vad jag ville med det här.. Men är det någon mer som har haft jobbiga upplevelser på BB? Skulle vara skönt att höra att man inte är ensam även om jag såklart inte önskar någon annan det. 

• Svar på tråden Jobbig upplevelse på BB, önskar jag hade fött någon annanstans
  • EpicF

Jag tycker du ska ta upp det med avdelningchefe/avdelningsläkare om du orkar. Man ska absolut inte bli tvingad att ge ersättning med flaska för att man ska få åka hem. 

Och barnmorskorna ska lyssna på dig när du säger att du vill amma före ersättning och du ska också få lov att göra. 

Beklagar det du varit med om. Men vad bra att allt fungerar med amning 😊

• Anonym (TS)
    EpicF skrev 2025-02-21 17:17:42 följande:

Jag tycker du ska ta upp det med avdelningchefe/avdelningsläkare om du orkar. Man ska absolut inte bli tvingad att ge ersättning med flaska för att man ska få åka hem. 

Och barnmorskorna ska lyssna på dig när du säger att du vill amma före ersättning och du ska också få lov att göra. 

Beklagar det du varit med om. Men vad bra att allt fungerar med amning 😊

Tack för svar :) Jo ska fundera på det.. Skönt att höra att det inte bara var jag som överreagerar iallafall. 
    Är glad att det funkar nu, trodde verkligen inte att amningen skulle funka efter allt det även om jag har ammat tre barn innan. 

Hade sagt till min barnmorska på MVC att jag ville ge ersättning i kopp och inte flaska om det behövdes och hon hade skrivit det i min journal också. Men sista natten ville jag bara hem så gick med på det till slut , hade nog brutit ihop helt om jag inte hade behövt stanna ännu längre, det kändes verkligen som ett fängelse och så var jag ensam då också utom ett tag på kvällen när min vuxna äldsta dotter som tur var kom dit och hälsade på. Är glad att det inte förstörde amningen iallafal

Svar på tråden Jobbig upplevelse på BB, önskar jag hade fött någon annanstans