• Anonym (Segment 1)

Vad är en bra personlighet?

Enligt dig?

• Svar på tråden Vad är en bra personlighet?
  • Xenia
    Anonym (Segment 1) skrev 2025-02-21 19:01:27 följande:

En bra personlighet enligt mig är någon som:
    vänlig (såklart)
    inga starka åsikter åt något håll (om det nu inte gäller en kris)
    gillar människor och har en i grunden positiv syn på människor 
    ansvarstagande
    känsla för rättvisa
    tolerant för andra människors egenheter
    tar hand om sig själv på bästa sätt
    kan säga nej 
    kan tolka sina känslor på rätt sätt så det inte går ut över andra.

Då är jag ingen bra personlighet enligt dig. Jag har mycket starka åsikter. 

Ska man vara neutral gentemot Hitler och Stalin? Ska man vara neutral mellan Ryssland och Ukraina? Nej, jag står på offrens sida och är emot diktatorer. Jag är också emot Trump och hur jag än försöker kan jag inte fatta att så många amerikaner röstade på honom. Än mindre kan jag fatta att en del svenskar gillar honom. Jag tycker att har man en (stark) känsla för rättvisa så har man också starka åsikter.

Jag har nog ingen positiv syn på människor längre, så som världen ser ut.

Sen tycker jag du verkar anse att man helt själv kan bestämma om man är en "bra personlighet", oavsett vad man upplevt.
  • Anonym (Fruktsallad)
    Xenia skrev 2025-02-22 11:06:46 följande:

Ska man vara neutral gentemot Hitler och Stalin? Ska man vara neutral mellan Ryssland och Ukraina? Nej, jag står på offrens sida och är emot diktatorer. Jag är också emot Trump och hur jag än försöker kan jag inte fatta att så många amerikaner röstade på honom. Än mindre kan jag fatta att en del svenskar gillar honom. Jag tycker att har man en (stark) känsla för rättvisa så har man också starka åsikter.

Sen tycker jag du verkar anse att man helt själv kan bestämma om man är en "bra personlighet", oavsett vad man upplevt.

Får jag kommentera dig? Om inte säg till så håller vi oss till ämnet istället.

Eftersom du är enkelanonym så dyker ditt namn upp ibland och jag skulle säga att du har starka känslor möjligtvis, men inte starka åsikter.

Det känns som att du tycker mer eller mindre som den lättillgängliga ideologin som Aftonbladet och Tv4 står för. Det är liksom inget som sticker ut.

Starka åsikter för mig är sådana åsikter som sticker ut och som även ibland kan provocera.

• Xenia
    Anonym (Fruktsallad) skrev 2025-02-22 11:19:56 följande:

Eftersom du är enkelanonym så dyker ditt namn upp ibland och jag skulle säga att du har starka känslor möjligtvis, men inte starka åsikter.

Det känns som att du tycker mer eller mindre som den lättillgängliga ideologin som Aftonbladet och Tv4 står för. Det är liksom inget som sticker ut.

Starka åsikter för mig är sådana åsikter som sticker ut och som även ibland kan provocera.

Man kan ha starka åsikter även om man delar dem med majoriteten.  Starka är inte det samma som kontroversiella. I USA bland republikaner skulle säkert mina åsikter vara kontroversiella.
  • Xenia

En personlighet som verkar vänlig mot alla, behöver inte vara en bra personlighet. En dag får man en kniv i ryggen och inser att den här personen inte alls tyckt om en och är beredd att offra en för sin egen fördel.

Dvs det är inte alltid så lätt att veta vem som är "en bra personlighet".

• Anonym (Fruktsallad)
    Xenia skrev 2025-02-22 11:29:03 följande:
    Man kan ha starka åsikter även om man delar dem med majoriteten.  Starka är inte det samma som kontroversiella. I USA bland republikaner skulle säkert mina åsikter vara kontroversiella.

Olika åsikter är olika kontroversiella beroende på vilket narrativ man befinner sig i. Det är precis det jag menar. Det som är starka åsikter här kan vara normgivande åsikter någon annanstans. 

För mig går starka åsikter och att sticka ut går lite hand i hand.

Att tycka samma som majoriteten är inte starka åsikter, utan kan möjligen följas av starka känslor.

Det är min definition av starka åsikter.

• Anonym (Mx)

Det tycker inte jag. Starka åsikter är att stå upp för sina åsikter, att de delas av många är ingen nackdel. 

Sedan är det ju många som provoceras av de åsikter som de flesta i Europa har, dvs om demokrati och yttrandefrihet. Det är bara att lyssna på Vance, som blev provocerad när folk protesterade mot hans tal. 

• Anonym (Mx)

Menar du att de som är woke har starka åsikter? För det är ju många som provoceras av dom. 
  • Anonym (Fruktsallad)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-22 11:39:48 följande:
    Menar du att de som är woke har starka åsikter? För det är ju många som provoceras av dom. 
    Klurig fråga. Personligen tycker jag nog inte det eftersom woke ligger närmare den ideala samhällsbilden som till stor del anammas av politiker och media.

Vad tycker du?
  • Anonym (Segment 1)
    Xenia skrev 2025-02-22 11:06:46 följande:

Vad gäller starka åsikter, jag föreställer mig en person som är orubblig i sitt synsätt, en oförmåga att betrakta saken från andras ögon. Ingenting positivt i mina ögon.

Så t ex så kan du säga något negativt om hitler för att det lirar med personlighetsdraget "känsla för rättvisa" men om du vore en person som hela tiden skulle dra upp hitler så skulle jag antagligen tycka du vore jobbig.

Det jag radade upp är en bra personlighet enligt mig. Andra kanske tycker att en bra personlighet handlar om att man ska uppvisa starka åsikter ofta.

Själv eftersträvar jag att försöka uppnå personlighetstypen som jag radade upp. Jag tycker inte att jag är där men har en tänkt riktning.

• Freddie K

En bra personlighet för mig är:

En som är snäll, lyssnar, är omtänksam, har humor och intelligens och är allmänt trevlig. Inte så för att bli överkörd, men en trevlig och gemytlig personlighet, helt enkelt. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Segment 1)
    Anonym (Fruktsallad) skrev 2025-02-22 11:45:23 följande:
    Klurig fråga. Personligen tycker jag nog inte det eftersom woke ligger närmare den ideala samhällsbilden som till stor del anammas av politiker och media.

Vad tycker du?
    Tycker sk woke ligger närmare "känsla för rättvisa" än motsatsen. t ex en person som inte känner sig kränkt om en transa befinner sig i det allmänna rummet.

Motsatsen skulle i så fall vara en person som högljudd protesterar mot att en transa befinner sig i det allmänna rummet. Dvs "starka åsikter"

Såg en video om en Karen som protesterade över att det satt några transor i hotelllobbyn. "I want to talk to your manager" och att pojkar kommer att operera bort deras snoppar för att de såg transor. Typexempel på en dålig personlighet (enligt mig förstås)
  • Anonym (Segment 1)

"Tolerant för andra människors egenheter" skulle nog också klassas som woke.

Verkar som en bra personlighet (enligt mig och de saker jag radade upp) rör sig i spektrumet "woke"

• Xenia
    Anonym (Segment 1) skrev 2025-02-22 13:51:23 följande:

Vad gäller starka åsikter, jag föreställer mig en person som är orubblig i sitt synsätt, en oförmåga att betrakta saken från andras ögon. Ingenting positivt i mina ögon.

Så t ex så kan du säga något negativt om hitler för att det lirar med personlighetsdraget "känsla för rättvisa" men om du vore en person som hela tiden skulle dra upp hitler så skulle jag antagligen tycka du vore jobbig.

Det jag radade upp är en bra personlighet enligt mig. Andra kanske tycker att en bra personlighet handlar om att man ska uppvisa starka åsikter ofta.

Själv eftersträvar jag att försöka uppnå personlighetstypen som jag radade upp. Jag tycker inte att jag är där men har en tänkt riktning.

Finns ju ingen orsak att dra upp Hitler i tid och otid. Men mtp kriget i Ukraina och Putin och Trump så skulle jag påpeka vissa likheter. Att vara som majoriteten kan vara att just inte ha några starka åsikter utan hålla tyst om omgivningen inte delar dem. Jag tycker problemet inte är att folk har starka åsikter utan att de är fega och inte vill stöta sig med folk. Typ "antirasist i Sverige, rasist i Sydafrika".

Dessutom tycker jag många är så tröga och fantasilösa. "Det där ligger långt borta, det lägger jag mig inte i."
  • Anonym (Segment 1)
    Xenia skrev 2025-02-22 14:21:17 följande:
    Finns ju ingen orsak att dra upp Hitler i tid och otid. Men mtp kriget i Ukraina och Putin och Trump så skulle jag påpeka vissa likheter. Att vara som majoriteten kan vara att just inte ha några starka åsikter utan hålla tyst om omgivningen inte delar dem. Jag tycker problemet inte är att folk har starka åsikter utan att de är fega och inte vill stöta sig med folk. Typ "antirasist i Sverige, rasist i Sydafrika".

Dessutom tycker jag många är så tröga och fantasilösa. "Det där ligger långt borta, det lägger jag mig inte i."
    Tror inte man ska förväxla inga starka åsikter med att vända kappan för vinden. Exemplet du drar upp landar i konflikt med många andra av mina punkter

vänlig (såklart)
    inga starka åsikter åt något håll (om det nu inte gäller en kris)
    gillar människor och har en i grunden positiv syn på människor 
    ansvarstagande
    känsla för rättvisa
    tolerant för andra människors egenheter
    tar hand om sig själv på bästa sätt
    kan säga nej 
    kan tolka sina känslor på rätt sätt så det inte går ut över andra.
  • Anonym (J)

Icke dömande, tålmodig men ändå rimliga gränser. Lugn. humoristisk 

Svar på tråden Vad är en bra personlighet?