• Anonym (Ledsen)

Så oälskad av min man.

Jag är en 40+ kvinna som behöver råd. Vad gör man när den man lever med slutat bry sig om en som partner?

Vi har två barn, och sen yngsta kom för ett par år sen ser han inte åt mig som kvinna längre. Noll initiativ till sex, noll till kyssar och kramar. Verkligen noll. 

Jag känner mig som jag lever i ett vakuum där jag är totalt oälskad som person av honom. Jag försöker ta initiativ själv men han skämtar ofta bort mina försök, suckar, säger ojoj vad du ska hålla på, sånt här hinner vi inte, backar undan eller liknande.

Det känns verkligen jobbigt, jag ser mina vänner och bekanta vars partners bryr sig och känner mig totalt oälskad.

Jag har gått ned all vikt från barnen, jag går till frisör, sminkar mig och håller mig fräsch. Jag är kanske ingen supermodell men jag är inte fysiskt så ful som jag känner mig av detta. Det tycker jag verkligen inte.

Hur länge ska man orka? Jag älskar honom, när jag frågar så jadå, han älskar mig. Men han visar det absolut på inget vis. Och nej, det är inget annat kärleksspråk heller - jag får inga små presenter och jag roddar det mesta hemmavid.

Jag känner snart att jag stannar för barnens skull och för att jag ändå älskar den han var förr. Men jag SAKNAR den personen så enormt. Som brydde sig, köpte små saker ibland han visste jag skulle bli glad för, kunde ge mig en komplimang jag inte bett om eller en kram. Precis allt är borta.

Hur länge skulle ni orka i min sits? Jag har försökt lyfta det så många gånger men det slutar ofta med bara att jaja, men han är inte samma känsloperson som jag så det är ju så. Och det är klart man är olika, men NÅN ENDA GÅNG få känna sig älskad i ett förhållande, är det för mkt?

• Svar på tråden Så oälskad av min man.
  • Anonym (Ledsen)
    burleskburkläsk skrev 2025-02-23 06:22:41 följande:
    Jag är också man och håller med till 100%

Minns på en arbetsplats jag jobbade på, en äldre kvinna var ofta snuskig och frågan kom upp från någon om vilka som var sexuellt aktiva med sin partner, det var jag bara.
    Jag berättade för henne att jag trodde hon om nån var aktiv, hon sade att det hände max en gång om året och att hon inte brydde sig, hon valde mannen i stället för närhet.

Tänker jag tillbaka så vet jag min mor hade samma problem som trådstartaren, han duckade pussar och hela den baletten...visst de hade sex de gånger han druckit...önskar att hon dumpat honom då då hon verkligen var olycklig, det var inte heller nåt fel på henne...

Jag har jobbat med äldre, de säger fina saker till sina kvinnor, öppnar dörren, håller handen, pussas, ger betydande blickar...deras kvinna har förfallut och är gammal och grå men dessa män ser förbi detta då de ser sin kvinna som är det bästa i deras värld.

Han kommer inte helt plötsligt att vara som förut och går han tillbaka som förut så är han snart där han är nu igen.

Du kommer att hitta en annan man, var snäll mot dig själv och spola honom och få den kärleken du förtjänar!
    Jo, jag vill bara inte ha en skilsmässofsmilj om jag kan undvika det, särskilt eftersom jag ju älskar den han var innan.
  • burleskburkläsk
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-02-23 08:33:31 följande:
    Jo, jag vill bara inte ha en skilsmässofsmilj om jag kan undvika det, särskilt eftersom jag ju älskar den han var innan.
    Såklart, jag förstår...men det kommer inte bli som förut, bra att känna till iaf.

Så nu blir det kärlekstomt på resten av resan.

Tur är att du har barnen och att de har dig...så den kärlelen finns iaf 😊
  • Hjelm

Ett av mina ex började bete sig precis likadant som din man gör. Visade sig att han fått känslor för en annan kvinna. Han var inte otrogen (iaf inte vad jag vet) men det fick honom att undvika allt intimt på samma sätt som du beskriver att din man gör.

Oavsett vilket: du förtjänar att verkligen känna dig älskad av din partner. Annars är ni bara två vuxna som delar räkningar.

Låt honom förstå hur du faktiskt mår av detta och att du inte kan fortsätta relationen som den är. Den kräver en förändring eller tar slut.

Ingen drömmer om att skilja sig men tro mig, bättre att barnen växer upp i två sunda hem än ett där mamma alltid är olycklig och blir bitter. De märker mer än man tror.

• Anonym (Village wisdom)

Nu låter ni lite yngre men om man närmar sig 50 och/eller har övervikt förekommer att mannen blir svajig i potensen, och det kan avskräcka från sex. Han är rädd att misslyckas, och då blir det ett mentalt hinder så att han kanske definitivt misslyckas en gång, och sen är den onda cirkeln igång.

Jag hade precis samtal med en manlig vän som tyvärr drabbats av det där, och inte hade fått till sex på flera månader. Han grubblar för sig själv och överväger nu sildenafil, men tycker att eftersom han reagerar ibland när han inte vill men inte med sin partner så borde det vara psykologiskt.

Det är klart man kan sluta tända på någon också men det manliga maskineriet är ganska komplicerat och kan påverkas negativt av allt från dålig kondition till stress, högt blodtryck eller psykiskt mående, och det är bokstavligen så att en man kan känna sig som att han inte är en man längre då. 

TS du kan inte gå runt och undra längre för sånt här blir bara värre med tid. Du behöver ha ett ärligt samtal med din man, utan barn, om vad som gör att han inte ger dig någon uppmärksamhet längre. Är han trött, deprimerad, stressad eller har han slutat tro på er som par?

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (-) skrev 2025-02-22 22:47:09 följande:

Män blir såhär när de inte attraheras av sin kvinna längre. Attraktion är nödvändigt för att en man ska anstränga sig. Du får fundera på vad som känns mest lockande - att försöka hitta en ny man som attraheras av dig och får dig att känna dig begärd, eller vad du kan göra för att bli mer attraktiv så att din man får upp ögonen för dig igen. Jag hade föreslagit att du börjar klä dig sexigare (om du nu har kroppen till det) och börjat på poledance eller burleskdans.

Jag håller med om den fetade delen. Sen känner jag igen beteendet från ett ex som vänstrade. Ingen kärlek alltså, den är borta. Nån som inte vill krama dig eller göra dig glad längre kan man inte uppmana till det, det ska komma av fri vilja. Du vill ju inte ha mekaniska kramar som inte har känslor bakom.
  • Börje P

Du kanske har gått och blivit platt Ystad efter dina graviditeter? I annat fall är din man bög.

• Börje P
    Börje P skrev 2025-02-23 11:51:07 följande:

Du kanske har gått och blivit platt Ystad efter dina graviditeter? I annat fall är din man bög.

plattbystad
  • Dimisi
    Anonym (Village wisdom) skrev 2025-02-23 09:06:08 följande:

Nu låter ni lite yngre men om man närmar sig 50 och/eller har övervikt förekommer att mannen blir svajig i potensen, och det kan avskräcka från sex. Han är rädd att misslyckas, och då blir det ett mentalt hinder så att han kanske definitivt misslyckas en gång, och sen är den onda cirkeln igång.

Jag hade precis samtal med en manlig vän som tyvärr drabbats av det där, och inte hade fått till sex på flera månader. Han grubblar för sig själv och överväger nu sildenafil, men tycker att eftersom han reagerar ibland när han inte vill men inte med sin partner så borde det vara psykologiskt.

Det är klart man kan sluta tända på någon också men det manliga maskineriet är ganska komplicerat och kan påverkas negativt av allt från dålig kondition till stress, högt blodtryck eller psykiskt mående, och det är bokstavligen så att en man kan känna sig som att han inte är en man längre då. 

TS du kan inte gå runt och undra längre för sånt här blir bara värre med tid. Du behöver ha ett ärligt samtal med din man, utan barn, om vad som gör att han inte ger dig någon uppmärksamhet längre. Är han trött, deprimerad, stressad eller har han slutat tro på er som par?

Vilket bra svar! Exakt så!

Min man hade flera psykiatriska diagnoser. Han hamnade återkommande i något liknande som TSs man. Han var tacksam när jag orkade slå hål på hans skal och tvingade honom att våga leva.

Efter typ 15 år orkade jag inte längre. Vi slutade ha sex och det blev början på slutet. Kort efter att vi hade skiljt oss tog han livet av sig.

Ängsliga, osäkra människor, ofta perfektionister livrädda att göra fel, behöver ibland kärleksfullt sparkas igång för att börja leva. Men det är en tung uppgift och inget någon kan begära av dig.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (-) skrev 2025-02-22 22:47:09 följande:

Män blir såhär när de inte attraheras av sin kvinna längre. Attraktion är nödvändigt för att en man ska anstränga sig. Du får fundera på vad som känns mest lockande - att försöka hitta en ny man som attraheras av dig och får dig att känna dig begärd, eller vad du kan göra för att bli mer attraktiv så att din man får upp ögonen för dig igen. Jag hade föreslagit att du börjar klä dig sexigare (om du nu har kroppen till det) och börjat på poledance eller burleskdans.

Känns torftigt med äktenskap som bara bygger på sex och attraktion. Väldigt sorgligt och trist. Jag vet att det finns sådana äktenskap och enligt min erfarenhet håller de aldrig ett helt liv. 

Ett bra äktenskap tycker jag skall bygga på så mycket mer än bara attraktion och sex. Utan gemenskap, djup kärlek och vänskap får man inget partnerskap för livet. 

Vad händer när en i det attraktionsdrivna äktenskapet blir fysiskt svårt sjuk och oattraktiv? Då lämnar man för någon som är sexigare?

• Anonym (Ledsen)
    Börje P skrev 2025-02-23 11:51:07 följande:

Nej, jag har snarare motsatt problem.
  • Anonym (Ledsen)
    Dimisi skrev 2025-02-23 12:26:07 följande:
    Vilket bra svar! Exakt så!

Min man hade flera psykiatriska diagnoser. Han hamnade återkommande i något liknande som TSs man. Han var tacksam när jag orkade slå hål på hans skal och tvingade honom att våga leva.

Efter typ 15 år orkade jag inte längre. Vi slutade ha sex och det blev början på slutet. Kort efter att vi hade skiljt oss tog han livet av sig.

Ängsliga, osäkra människor, ofta perfektionister livrädda att göra fel, behöver ibland kärleksfullt sparkas igång för att börja leva. Men det är en tung uppgift och inget någon kan begära av dig.
    Ja, det är kämpigt. Jag har alltid varit driven i förhållandet men de första åren var han glad, tog egna initiativ och levde liksom upp - planerade saker och sa att han inte hade gjort så mycket saker som vi gjorde innan och att han var tacksam för att jag kommit in i hans liv.

Efter barnen nu har det liksom gått in i en total tvärnit. Och nej, han har inte sömnbrist nu, han har sovit hela nätter i ett års tid. Men precis all hans prio går till barnen. Och jag är tacksam att han vill göra dem glad och finnas för dem, men att även ge mig en kram eller en klapp på kinden ibland tar ingen tid och skulle göra allt.

Och jag har lyft det med honom och det enda svar är bara att han inte är sån. Men nånstans var han det i flera år, och nånstans måste jag faktiskt få känna att den jag lever med har nån form av känslor för mig.
  • Anonym (TuffBrud)

Du måste sluta. I dina svar förstår man att självförtroendet är på botten. Du måste lyfta dig själv igen! 

Och du borde lämnat för länge sen. Du förtjänar kärlek och närhet.
    Stanna för barnens skull? Så vilken typ av relation visar ni upp? Önskar du detta för dina barn? 

• Anonym (Något måste ske)

Absolut att småbarnsåren kan vara jobbiga med sömnbrist och det kan bli mindre sex och intimitet. Sen kommer det jag kallar "aktivitetsåren", med skjutsningar, tider att passa, läxor (mer stressigt än småbarnsåren ). Då är det mycket Familjen AB och man tappar lätt bort kärleksrelationen.

Men att helt sluta bry sig om sin partner, att inte visa någon kärlek eller omsorg, det är inte ok och inte ett liv jag skulle vilja leva. Om man redan nu med småbarn har det så, hur ska det bli sen? Ni kommer bara att glida ifrån varandra mer och när barnen är mer självständiga så finns inget kvar mellan er.

Sen vad det beror på. Kan vara tappat attraktion/känslor, träffat någon annan eller bara att han behöver ett wake-up-call.  

Jag tror att du behöver ta ett ordentligt snack med din man. Förklara hur du känner och acceptera inte att han bara suckar eller pratar bort frågan. Ge konkreta exempel på hur han var förr om han skyller på att han inte är "sån". Föreslå (eller kräv) parterapi. Man ska ju aldrig "hota" med något man inte kommer genomföra, men kanske ändå kan vara bra att säga att du är tveksam att leva i en sån relation som ni har nu. 

Slutligen tänker jag på att du ff ammar, kanske har du hormoner som far omkring i kroppen. Jag menar inte att du inte har rätt till dina känslor och önskemål, men man ska aldrig ta stora beslut när man inte är helt stabil. Sen tycker jag att det är så sorgligt när det blir så här, ni ska ju vara ett kärleksfullt team som växeldrar, stöttar och ser varandra. Du har ju nyligen burit och fött era två barn, klart att du ska få känna dig älskad! 

• Anonym (-)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-23 12:33:09 följande:

Känns torftigt med äktenskap som bara bygger på sex och attraktion. Väldigt sorgligt och trist. Jag vet att det finns sådana äktenskap och enligt min erfarenhet håller de aldrig ett helt liv. 

Ett bra äktenskap tycker jag skall bygga på så mycket mer än bara attraktion och sex. Utan gemenskap, djup kärlek och vänskap får man inget partnerskap för livet. 

Vad händer när en i det attraktionsdrivna äktenskapet blir fysiskt svårt sjuk och oattraktiv? Då lämnar man för någon som är sexigare?

Jag har aldrig sagt att det BARA ska finnas attraktion, mycket annat är också viktigt. Men om attraktionen försvinner för en man så försvinner motivationen att vara kärleksfull. Det kan vara likadant för kvinnor när de slutar se sin partner som attraktiv. 
  • Anonym (Man)

Du liksom barnen mår dåligt av att bo och leva så som det är nu.
    Mannens uteblivna kärleksyttringar borde få dig att tänka om. Förhållande kan vara destruktiva även utan våld eller otrohet. Det går inte tvinga någon till känslor. 
    Tala öppet och uppriktigt om dina behov  och agera.
    Dela på er eller lös problemet med en älskare om du envisas med att fortsätta bo med mannen. 
    Hade min fru sagt hon kände sig försummad hade jag själv rannsakat mina känslor och funderat på förhållandet . Kanske han tappat känslorna och är för feg ta steget själv?

Svar på tråden Så oälskad av min man.