• Anonym (Pandan)

Personlighetsförändring efter magsäcksoperation

Hej! 

Jag har en person i mitt liv som står mig väldigt nära, vi har funnits i varandras liv i cirka 14 år. Den här personen har alltid varit väldigt snäll och omtänksam mot mig, däremot haft det jobbigt och varit deprimerad dem senaste åren på grund av vikten, hälsan, jobb, ekonomi och så vidare. Personen har alltid haft svårt med emotionella känslor, aldrig direkt velat pratat om saker och ting och jag kan ha märkt av en viss brist på empati redan innan (iallafall en viss arrogans, svårt att avgöra). 

Personen bestämde sig iallafall för att göra en magsäcksoperation och efter det så har en obehaglig personlighetsförändring skett. Hen är totalt förändrad på alla sätt och vis och då menar jag inte på ett positivt sätt. Som en främling. Personen har blivit elak mot mig, respektlös, utnyttjande, finns absolut ingen som helst empati gentemot mig och otroligt självisk och egoistisk. Finns inte rum för mig och mina känslor/tankar längre och jag utnyttjas på alla möjliga sätt. Jag har blivit rädd för den här personen (har aldrig någonsin varit det), samtidigt som jag gör allt för att få finnas kvar i hens liv (jag är på ett sätt i en slags beroendeställning).

Själva operationen skedde snabbt och hen hade endast kontakt med läkaren som genomförde operationen och en gång skedde ett samtal med en dietist via Skype. Det pratades aldrig om personens psykiska mående och hen fick heller aldrig träffa någon samtalskontakt innan operationen vilket oroade mig då jag har för mig att det är obligatoriskt? Min fråga lyder då, är det någon här som sett personlighetsförändringar (inte till det positiva) efter magsäcksoperationer och vet varför det kan bli så?

• Svar på tråden Personlighetsförändring efter magsäcksoperation
  • Anonym (Pandan)
    Anonym (Fredrik) skrev 2025-02-23 13:17:54 följande:
    Det är ett mänskligt fenomen att man inte gillar egenskaper hos andra som man inte vill se i sig själv. Därför människor dras till liknande människor som de själva är.

Det har du inte sagt. Jag säger att det kan vara så. Är det så?
    När man läser vad du skrivit så tolkar jag det så. 
  • Anonym (Fredrik)
    Anonym (Pandan) skrev 2025-02-23 13:22:30 följande:
    När man läser vad du skrivit så tolkar jag det så. 
    I så fall skulle jag råda dig att låta relationen rinna ut i sanden. Såvida du inte vill förändras med henne.
  • Anonym (I)
    Anonym (M) skrev 2025-02-23 13:05:46 följande:
    Att göra en magsäcksoperation är dock inte att hålla någon diciplin. Det är en lätt utväg för att man inte klarar att hålla disciplinen. 
    Uppdatera dig. Utbilda dig. Läs på. Så slipper vi skämmas för dig. 
  • Anonym (Pandan)
    Anonym (Fredrik) skrev 2025-02-23 13:43:39 följande:
    I så fall skulle jag råda dig att låta relationen rinna ut i sanden. Såvida du inte vill förändras med henne.
    Har aldrig skrivit något kön på personen.
  • Anonym (Fredrik)
    Anonym (Pandan) skrev 2025-02-23 14:45:56 följande:
    Har aldrig skrivit något kön på personen.
    Du ifrågasätter din väns empati.

Du har inte funderat över din roll?
  • Anonym (Ely)

En kompis till mig blev ganska förändrad efter sin gbp. Den utlöste bipolär sjukdom, personen har nu varit manisk mer än något annat och knappt kommit ner mellan varven. Så var det aldrig innan.

• Anonym (Q)
    Anonym (Fredrik) skrev 2025-02-23 12:58:43 följande:
    Jag har själv gått ner i vikt. Man får en annan syn på omgivningen. Särskilt på de individer som har samma egenskaper som man försöker få bort i sig själv. 

Ja, ofrånkomligen minskar respekten för människor utan disciplin när man själv lyckas att hålla disciplinen. Det kan få som konsekvens att man upplevs som otrevlig av dessa personer. Kan även röra sig om andra personlighetsdrag som man förknippar med sitt förra liv.
    Människor utan disciplin? En person som genomgått en magsäcksoperation behöver oftast inte ha disciplin eftersom kroppen sköter dåliga matvanor genom illamående, magsmärtor och andra varierade symtom. En person utan operation måste ha 1000% mer disciplin än en opererad. Den som blivit opererad bör vara mer ödmjuka för andra överviktiga människor, då personen själv varit där. En operation är den enklaste vägen att gå. Hade det funnits en enklare väg, hade folk valt den.
  • Anonym (Pandan)
    Anonym (Ely) skrev 2025-02-24 13:22:31 följande:

En kompis till mig blev ganska förändrad efter sin gbp. Den utlöste bipolär sjukdom, personen har nu varit manisk mer än något annat och knappt kommit ner mellan varven. Så var det aldrig innan.

Låter inte bra alls...
  • Anonym (Q)
    Anonym (I) skrev 2025-02-23 13:46:16 följande:
    Uppdatera dig. Utbilda dig. Läs på. Så slipper vi skämmas för dig. 
    Vilken metod för viktnedgång är enklare än operation och varför väljer inte folk den istället? Svara gärna så att vi slipper skämmas för dig.
  • Anonym (Pandan)
    Anonym (Q) skrev 2025-02-24 22:57:44 följande:
    Människor utan disciplin? En person som genomgått en magsäcksoperation behöver oftast inte ha disciplin eftersom kroppen sköter dåliga matvanor genom illamående, magsmärtor och andra varierade symtom. En person utan operation måste ha 1000% mer disciplin än en opererad. Den som blivit opererad bör vara mer ödmjuka för andra överviktiga människor, då personen själv varit där. En operation är den enklaste vägen att gå. Hade det funnits en enklare väg, hade folk valt den.
    Håller med..
  • Anonym (I)
    Anonym (Q) skrev 2025-02-24 23:00:11 följande:
    Vilken metod för viktnedgång är enklare än operation och varför väljer inte folk den istället? Svara gärna så att vi slipper skämmas för dig.
    Obesitas har inget med disciplin att göra. Åter igen - utbilda dig. 
  • Anonym (M)
    Anonym (I) skrev 2025-02-23 13:46:16 följande:
    Personlighetsförändring efter magsäcksoperationUppdatera dig. Utbilda dig. Läs på. Så slipper vi skämmas för dig. 
    Det ÄR en lätt utväg. Obesitas eller ej. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (I) skrev 2025-02-25 07:20:27 följande:
    Obesitas har inget med disciplin att göra. Åter igen - utbilda dig. 
    Du vet verkligen hur man framför ett argument. Ditt argument är ?utbilda dig?. Jag vet att det inte har med disciplin. Jag vet också hur man ger svar istället för att bara skriva ?läs på?, ?utbilda dig?. Du ska kanske ska gå en kurs hur man utrycker sig meningsfullt, då du inte gör det idag.
Svar på tråden Personlighetsförändring efter magsäcksoperation