• Anonym (Vän)

"Rubbad" vän efter GBP?

Jag har en vän som efter sin mag-operation är totalt förändrad. Hon är så långt ifrån sina tidigare värderingar som det går, ochjag är totalt maktlös. Hon sabbat sitt äktenskap, gör bort sig framför vänner, grannar och barnens kompisars föräldrar. Hon lever som vilken tonåring i revolt som helst. Med skillnaden atthon är 40 och har familj.... Vad ska man göra? Hur ska jag som hennes vän få henne att inse att det hon pysslar med är vansinne? Ni som är opererade, känner ni igen er? Blir man lite rubbad ett tag? Går det över? Eller ska jag inse att den vän jag hade är borta och att en 40-årig tonåring har tagit över?

• Svar på tråden "Rubbad" vän efter GBP?
  • Balahir

haha varit med om samma sak med de tre vännerna som genomgått GBP... numera umgås vi inte :)

• Marie-anne

anonym vän! det är väldigt vanligt, har själv en vän som gjort det och han blev väldigt konstig och ville avsluta sitt liv, men han sökte som tur var hjälp, men jag tycker han blivit mer annorlunda.

• Loth

Har också upplevt liknande fenomen. Av de nära som genomgått operation har samtliga blivit förändrade i personligheten och ofta blivit lite nedstämda eller inåtvända.

Det måste vara oerhört påfrestande psykiskt med allt vad det innebär.

• Anonym (Vän)

Så uppmuntrande. Jag som hoppades på att hon var rätt unik. Men jag var väl lite rädd för fallet inte skulle vara så... Vad gör man då?

• Marie-anne

anonym vän, förlåt att jag inte var mer uppmuntrande, men allt man kan göra är att finnas där och när dom vill prata så gör dom det!

• Cheera

Min mamma vart likadan. Minns inte när hon gjorde operation men typ 98-99. År 2004-2008 var nog toppen av hennes revolt och de flesta har tagit avstånd. Hon har lugnat sig något men hon är absolut inte samma mamma som innan operationen.

Vet inte om det spelar någon roll om du pratar med din vän då de är just som tonåringar "jag vet bäst, alla andra har fel och JAG bestämmer över hur JAG ska leva MITT liv, tycker du annorlunda så kan du dra dit pepparn växer!" Lite den inställningen har dem.

Många i vår närhet har gjort operationen men detär bara min mamma som förlorade förståndet tillsammans med kilona.

• Anonym

TS! Uppmuntra henne att söka samtalsstöd och säg så rakt du förmår till din vän hur du upplever henne och hennes förändring.Fast om hon saknar självinsikt är det ju som att tala för döva öron antar jag...

• Anonym

Varför skulle de förändras?

Jag ifrågasätter inte era upplevelser
    utan undrar bara om trolig orsak.

• Anonym (Molly)

Jag har samma erfarenhet av en vän och en släkting. De har blivit totalt personlighetsförändrade. Jag har också förstått att det inte är ovanligt att det blir så, fast jag har ingen aning om orsaken. 

• Anonym (abc)

Fast hon kanske inte tycker det är vansinne? Kanske gör hon något för sig själv för första gången?

Har flera vänner som gjort op och samtliga har blivit mer utåtriktade, helt enkelt för att de fått det självförtroende som förut bara var spelat.  

Svar på tråden "Rubbad" vän efter GBP?