• Anonym (TS)

Ändra föräldrarledig till sjukskriven?

Hej!

Jag har blivit gravid igen, har en 9 mån bebis. Har redan fått foglossning, sist började det runt v20 och var nästan sängliggandes sista trimestern.

Har ett aktivt jobb där vi enbart sitter 1h under våra 9-11h arbetspass så det kommer ej gå att arbeta om foglossningen ej blir bättre. Var sjukskriven sista 3mån pga detta plus att arbetet är mycket tunga och otympliga lyft. 

Frågan jag har nu är om jag kanske ska vara sjukskriven istället för att använda föräldrardagarna och spara dom? 

Någon som varit med om samma? Vad säger försäkringskassan?

• Svar på tråden Ändra föräldrarledig till sjukskriven?
  • Jemp

Du kan inte sjukskriva dig i syfte att spara dagar.

Om du sjukskriver dig nu är det ju från föräldraledigheten, vilket innebär att ditt jobb inte spelar så stor roll utan huruvida du kan ta hand om barnet. Kan du inte det ska du sjukskriva dig, men då behöver ju pappan vara hemma. 

• Anonym (TS)
    Jemp skrev 2025-02-23 13:06:45 följande:

Du kan inte sjukskriva dig i syfte att spara dagar.

Om du sjukskriver dig nu är det ju från föräldraledigheten, vilket innebär att ditt jobb inte spelar så stor roll utan huruvida du kan ta hand om barnet. Kan du inte det ska du sjukskriva dig, men då behöver ju pappan vara hemma. 

Nej det vet jag. Men om jag skulle meddela min arbetsplats att jag ska börja jobba redan om 2mån och avsluta min föräldraledighet tidigare. Sen bli sjukskriven nån månad innan jag skulle börja arbeta egentligen. Då ser ju fkassan att jag skulle varit föräldrarledig men istället blir sjukskriven. 
  • Anonym (Belinn)

Jag blev sjukskriven på deltid sista halvan av graviditeten bland annat pga foglossning (fick också anpassade arbetsuppgifter). 

Sen var jag deltidssjukskriven under föräldraledigheten så att min sambo, som fick jobba hemifrån, kunde sköta bebisen och storasyskonet när det var moment jag inte kunde göra. Jag kunde inte lyfta min bebis och hade mycket svårt att gå så jag kunde inte lämna storasyskonet på förskolan, lägga bebisen på skötbordet mm. 

Det var aldrig några problem med f-kassan. 

Mina första månader efter förlossning var jag definitivt snarare sjuk/skadad än föräldraledig (även den gången jag inte blev sjukskriven), men jag skulle tro att man måste vara så dålig att man inte kan ta hand om barnet för att bli sjukskriven. 

Svar på tråden Ändra föräldrarledig till sjukskriven?