• Anonym (Li)

Kommer vi att ha råd att leva i vår nya bostad?

Vi ska flytta till en ny lägenhet men vår boendekostnad kommer bli väldigt mycket dyrare.

När hyran är betald kommer vi att ha 17.500 kr kvar att leva på. Vi har ett barn på 7 år.

Dessa dryga 17 tusen ska alltså räcka till ALLT. Mat, nöjen, kläder bil osv, 

Är det rimligt eller kommer vi behöva vända på varenda krona. Läste att man med två barn behöver räkna på mellan 25-  30 tusen i levnadskostnader exklusive boendekostnad. 

Vi har i nuvarande ort och boende haft så otroligt låg boendekostnad så har inte riktigt koll på hur mycket som egentligen gått till det nödvändiga

• Svar på tråden Kommer vi att ha råd att leva i vår nya bostad?
  • Anonym (Betty)
    Anonym skrev 2025-02-26 08:39:05 följande:
    En bra portion av trådens första del behandlar ämnet Det irrelevanta med folk som dräller in och ska förklara att de har mindre pengar än den som skrev.
    Har du läst det?

Det är inte din livssituation TS frågar om.
    Ts frågade im man klarar sig och jag sa att man kan klara sig eftseom jag klarar mig på mindre. Hur ska jag annars scara på frågan utan att utgå ifrån mig själv? Det var ju inte direkt så att ts skrev nån budget i trådstaren men alla sina utgifter så att jag kunde åtgå ifrån det. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym skrev 2025-02-26 08:39:05 följande:
    En bra portion av trådens första del behandlar ämnet Det irrelevanta med folk som dräller in och ska förklara att de har mindre pengar än den som skrev.
    Har du läst det?

Det är inte din livssituation TS frågar om.
    Självklart utgår man från egna erfarenheter om man svarar på en sådan fråga. Vad ska jag annars referera till om inte min egna ekonomi? Mitt svar blir att hon borde klara sig eftsedom att jag klarar mig på ännu mindre. Hade jag intr klarat mig på de pengarna hade tipset blivit till ts att de inte skulle klara sig. Inget konstigt.

Men visst, sen saknas det en el del uppgifter i trådsstarten för att helt kunna svara på frågan. 
  • Anonym
    Anonym (Betty) skrev 2025-02-26 09:19:20 följande:
    Hur ska jag annars scara på frågan utan att utgå ifrån mig själv? Det var ju inte direkt så att ts skrev nån budget i trådstaren men alla sina utgifter så att jag kunde åtgå ifrån det. 
    Inte alls helst, eftersom det irrelevanta i vad andra har för ekonomi som sagt redan avhandlats.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (M) skrev 2025-02-26 07:16:36 följande:
    Bilen behöver du för att du valt att bo där du bor. Skyll inte det på barnen. 
    Ok men med det resonemanget  så kan vi inte räkna in bilen i de vuxnas budget heller för en vuxen har ju som sagt  valt var man ska bo och jobba. Så då försvinner den posten på varför vuxna kostar mer än barn också. Ingen vuxen behöver ju heller bil då med det resonemanget. 

(Och nej jag behöver inte bilen för att jag har valt att bo där jag bor, jag behöver den pga barnens aktiviteter, aktiviteterna utspelar sig inte bara på ett ställe, så oavsett var jag bodde skulle jag behöva bil då jag inte kan bo på 30 olika ställen i sverige, men visst, jag har godkänt aktiviteterna).
  • Anonym (Betty)
    Anonym skrev 2025-02-26 09:29:47 följande:
    Inte alls helst, eftersom det irrelevanta i vad andra har för ekonomi som sagt redan avhandlats.
    Men då behövde inte ts skriva här om hon inte ville ha andras erfarenheter. Utan det enda rätta hade varit att göra en budget. Och den kan ju ingen hör göra för vi vet inte de siffrorna.  Totalt onödig tråd alltså. 
  • Anonym
    Anonym (Betty) skrev 2025-02-26 09:39:07 följande:
    Men då behövde inte ts skriva här om hon inte ville ha andras erfarenheter. Utan det enda rätta hade varit att göra en budget. Och den kan ju ingen hör göra för vi vet inte de siffrorna.  Totalt onödig tråd alltså. 
    Prova att läsa den.
  • Anonym (Li)
    Ensam hemma skrev 2025-02-26 09:18:55 följande:

Ska vi tala om direkt att det kommer att bli till att snåla på allt?

Ja om du skulle anse det?
  • Anonym (Li)

Kom på att jag inte räknat in barnbidraget i våra inkomster så räknar man med det blir det ju dryga 18 tusen vi har kvar.

• Anonym (Patrik)

Bra, ytterligare 16:50 mer varje dag.

• Anonym (Li)
    Anonym (Patrik) skrev 2025-02-26 13:08:43 följande:

Bra, ytterligare 16:50 mer varje dag.

Menade du det, eller var det ironiskt ????
  • Ensam hemma
    Anonym (Li) skrev 2025-02-26 14:27:54 följande:
    Menade du det, eller var det ironiskt ????
    Han räknade nog ut vad 500:- delat med 30 dagar på en månad innebär och avrundade nedåt.
  • Anonym (Li)
    Ensam hemma skrev 2025-02-26 16:24:08 följande:
    Han räknade nog ut vad 500:- delat med 30 dagar på en månad innebär och avrundade nedåt.
    Jo förstår det. Men menade om han menade att det gör ingen skillnad med att visa pengarna per dag. 
  • Anonym (hirvi)
    Anonym (Li) skrev 2025-02-26 12:59:41 följande:

Kom på att jag inte räknat in barnbidraget i våra inkomster så räknar man med det blir det ju dryga 18 tusen vi har kvar.

Jag och två barn klarade oss på betydligt mindre.
    Men vi hade inte råd att köpa någon ponny skall du veta.
  • Ensam hemma
    Anonym (Li) skrev 2025-02-26 16:30:10 följande:
    Jo förstår det. Men menade om han menade att det gör ingen skillnad med att visa pengarna per dag. 
    Det gör skillnad men inte så stor tror jag han menade.
Svar på tråden Kommer vi att ha råd att leva i vår nya bostad?