• Anonym (Hjälp)

Sjukvården ger ingen hjälp

Nu måste jag fråga hur ni skulle gjort för sjukvården ger mig ingen hjälp.
    Jag ska sätta in en spiral imorgon och är livrädd, dels har jag vart med om våldtäkt som gör hela ingreppet jobbigt och sen har jag precis gått igenom en abort som gjorde så fruktansvärt ont så smärtan gör mig rädd.
    Det ända dom har sagt är att jag ska ta alvedon och ipren innan men det vet vi alla att det inte hjälper och kollar man i min journal så ser dom ju att jag haft problem med preventinmedel och testat ALLT så detta är mitt sista hopp men min rädsla sätter så många spärrar.
    Jag försöker ringa för att få recept på lugnande eller riktigt smärtstillande men får inget svar och nu börjar paniken komma då jag ska dit imorgon och dom ber mig ringa nästa vardag. Jag vill samtidigt inte avboka tiden för behöver ju hjälp, har inte haft sex med min sambo på en månad nu då det verkligen inte funkar med p-piller. 

Ska jag åka in till vårdcentralen? Är det värt att ta den tiden från jobbet eller får jag ens någon hjälp då? 
    Hur hårt ska man behöva ta i för att få smärtstillande eller lugnande?

• Svar på tråden Sjukvården ger ingen hjälp
  • Anonym (Nej tyvärr)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-02-24 13:39:18 följande:
    Sjukvården ger ingen hjälp

Nu måste jag fråga hur ni skulle gjort för sjukvården ger mig ingen hjälp.
    Jag ska sätta in en spiral imorgon och är livrädd, dels har jag vart med om våldtäkt som gör hela ingreppet jobbigt och sen har jag precis gått igenom en abort som gjorde så fruktansvärt ont så smärtan gör mig rädd.
    Det ända dom har sagt är att jag ska ta alvedon och ipren innan men det vet vi alla att det inte hjälper och kollar man i min journal så ser dom ju att jag haft problem med preventinmedel och testat ALLT så detta är mitt sista hopp men min rädsla sätter så många spärrar.
    Jag försöker ringa för att få recept på lugnande eller riktigt smärtstillande men får inget svar och nu börjar paniken komma då jag ska dit imorgon och dom ber mig ringa nästa vardag. Jag vill samtidigt inte avboka tiden för behöver ju hjälp, har inte haft sex med min sambo på en månad nu då det verkligen inte funkar med p-piller. 

Ska jag åka in till vårdcentralen? Är det värt att ta den tiden från jobbet eller får jag ens någon hjälp då? 
    Hur hårt ska man behöva ta i för att få smärtstillande eller lugnande?

Tyvärr, att åka till VC utan tid för att be om lugnande eller smärtstillande kommer inte att funka.
  • Anonym (J)

Kondom? Varför utsätta sig för det där. Det är inte värt det.

Har också en rädsla för spiral efter att de satte den fel och skulle aldrig vilja sätta in en igen

• Anonym (J)

Ring avdelningen du ska till och fråga om lugnande. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (J) skrev 2025-02-24 13:47:50 följande:

Kondom? Varför utsätta sig för det där. Det är inte värt det.

Har också en rädsla för spiral efter att de satte den fel och skulle aldrig vilja sätta in en igen

Ja det är självklart ett alternativ men vi försökte med det och du blev jag gravid, vet inte om det var för att kondomen satt fel och åk åkte av eller om det var ett hål men jag går aldrig igenom en abort igen.
  • cosinus

Har du haft spiral innan? Jag tänker att om du inte haft det så verkar det normala vara att det inte ska göra särskilt ont.

Jag tillhör undantagen och är jättetjorvig att sätta spiral på. Men jag fick tredje gången göra det på gyn för att de skulle kunna kolla att den verkligen hamnat rätt.

Men det är ju inte ditt problem utan för dig är ju det största problemet att du då kanske behöver lugnande. Det måste ju gå att lösa men kanske inte till imorgon och frågan är hur man ska gå tillväga. Ett av mina spruträdda barn fick köra lustgas i samband med blodprov. Vi har även provat lugnande i samband med tandläkarbesök. Men allt lär ju kräva läkarbeslut misstänker jag.

Ring VC och fråga och har de ingen aning så ring upp på gyn och ställ frågan. De måste ju haft folk förr som antingen haft för ont eller varit för rädda.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (J) skrev 2025-02-24 13:48:30 följande:

Ring avdelningen du ska till och fråga om lugnande. 

Jag försökte med det men dom har bara öppet mellan 08.45-09.30 så kommer inte fram, ringer jag imorgon och dom inte svarar eller inte vill ge mig så kan jag inte avboka tiden utan kostnad.
  • Meddelande borttaget
  • Fjäril kär

Gå dit till din bokade tid och förklara på plats din panik och rädsla och varför.  Dom kan det där . Möjligen att du kan få komma tillbaka på en ny tid när dom kan hjälpa dig bättre . Jag vet en närstående med samma problem och fick remiss till sjukhuset och dess gynavdelning och fick sätta i spiral under narkos. Men hon gick via barnmorskan först .

• Anonym (Hjälp)
    cosinus skrev 2025-02-24 13:53:41 följande:

Har du haft spiral innan? Jag tänker att om du inte haft det så verkar det normala vara att det inte ska göra särskilt ont.

Jag tillhör undantagen och är jättetjorvig att sätta spiral på. Men jag fick tredje gången göra det på gyn för att de skulle kunna kolla att den verkligen hamnat rätt.

Men det är ju inte ditt problem utan för dig är ju det största problemet att du då kanske behöver lugnande. Det måste ju gå att lösa men kanske inte till imorgon och frågan är hur man ska gå tillväga. Ett av mina spruträdda barn fick köra lustgas i samband med blodprov. Vi har även provat lugnande i samband med tandläkarbesök. Men allt lär ju kräva läkarbeslut misstänker jag.

Ring VC och fråga och har de ingen aning så ring upp på gyn och ställ frågan. De måste ju haft folk förr som antingen haft för ont eller varit för rädda.

Jag har aldrig haft spiral innan med efter aborten så är jag så rädd för smärtan för misstänker att det kommer vara en liknande smärta och sen blev det inte bättre av att jag kollade en tråd på instagram och alla skrev att det är den västa smärtan dom upplevt och någon svimmade och det lät mer som en tortyrmetod istället för ett preventinmedel...
  • Anonym (Hjälp)
    Violetten91 skrev 2025-02-24 13:54:37 följande:
    Han kan väl sterilisera sig?
    Det är et väldigt bra alternativ men får vänta med det tills vi fått barn och det ska vi inte ha inom närmaste framtid.
  • Anonym (Hjälp)
    Fjäril kär skrev 2025-02-24 13:55:12 följande:

Gå dit till din bokade tid och förklara på plats din panik och rädsla och varför.  Dom kan det där . Möjligen att du kan få komma tillbaka på en ny tid när dom kan hjälpa dig bättre . Jag vet en närstående med samma problem och fick remiss till sjukhuset och dess gynavdelning och fick sätta i spiral under narkos. Men hon gick via barnmorskan först .

Ja det får nog bli så. Försökte gå via sjukhuset men det behövde vara i samma ärende som aborten för att få göra det. 
  • Lynx123

Har du testat kondom och pessar? Det, i kombination med säkra perioder, är ju säkert. Förstår att du inte vill genomgå abort igen men om det känns så otäckt med spiral ska du inte behöva använda en när det finns alternativ.

• Anonym (Kimchi)

Det där skulle du tänkt på att berätta när du bokade tiden. Jag har satt in spiral under lätt sedering. Funkat kanonbra. Har en jättedålig erfarenhet med första hormonspiralen som satts fel av BM. Fick opereras ut på KK. 

När du har sådant trauma med i bagaget så borde va erbjudits inlägg på operation. Ring och prata med dem. Argumentet att du inte haft sex på en månad tas ingen hänsyn till. Kondom finns. Har du inte tagit upp det med gyn då får du nästan skylla dig själv. Spiral sätts in på mottagningen utan bedövning i de allra flesta fall.  

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-02-25 13:04:41 följande:

Det där skulle du tänkt på att berätta när du bokade tiden. Jag har satt in spiral under lätt sedering. Funkat kanonbra. Har en jättedålig erfarenhet med första hormonspiralen som satts fel av BM. Fick opereras ut på KK. 

När du har sådant trauma med i bagaget så borde va erbjudits inlägg på operation. Ring och prata med dem. Argumentet att du inte haft sex på en månad tas ingen hänsyn till. Kondom finns. Har du inte tagit upp det med gyn då får du nästan skylla dig själv. Spiral sätts in på mottagningen utan bedövning i de allra flesta fall.  

Självklart använde jag inte att jag inte haft sex på en månad som argument till barnmorskan och självklart sa jag allt detta till henne vid första mötet men mitt problem var att jag inte fick någon hjälp.
    Hur som helst så är det gjort nu och jag proppade i mig en egenblandad kompott av piller jag hade hemma, ipren, alvedon, naproxen och två tabletter receptbelagt lugnande. det gjorde väldigt ont absolut men det var en kort stund och nu är det gjort. 
  • Anonym (Kimchi)

Men så skönt det är gjort. Klappa dig på axeln. Jättebra kämpat. 

Svar på tråden Sjukvården ger ingen hjälp