• Anonym (Tankar)

Hur dumt är det att skippa mammografi etc?

I en perfekt värld så kan man gå på mammografi, cellprov osv gratis eller nästan gratis. Inte där jag bor dock. Här kostar det mycket pengar. Så därav min fråga; hur stor är risken egentligen att man får obotlig cancer för att man inte har gått på undersökningarna med jämna mellanrum?

Upptäcks cancer oftast på en sån screening eller upptäcks den av en själv pga symptom? Finns det någon data på det här?

• Svar på tråden Hur dumt är det att skippa mammografi etc?
  • Anonym (R)

Jag är väldigt nyfiken på svaren här. Själv kan jag inte göra mammografi, det är så fruktansvärt smärtsamt och sist kräktes jag rakt ut. Eftersom det aldrig erbjudits något stöd eller alternativa undersökningar så antar jag att det inte är så viktigt då. Drömmer

• Lynx123
    Anonym (R) skrev 2025-02-26 19:19:19 följande:

Jag är väldigt nyfiken på svaren här. Själv kan jag inte göra mammografi, det är så fruktansvärt smärtsamt och sist kräktes jag rakt ut. Eftersom det aldrig erbjudits något stöd eller alternativa undersökningar så antar jag att det inte är så viktigt då. Drömmer

Då har du haft otur. Har själv varit med.om att det gjort ont ett par gånger men de andra har der varit okej. Du måste ändå bli undersökt - kan garantera att det är mycket värre att gå med oupptäckt BC.
  • Anonym (Jo)
    FtS70 skrev 2025-02-25 18:21:51 följande:
    Cancerformen är den fjärde vanligaste hos kvinnor och drabbar oftast kvinnor mellan 30-40 eller efter 70. Hoppa inte över screeningen och överväg vaccin om aktuellt.
    Ja, fick cellförändringar strax före 30
  • Anonym (Jo)
    Lynx123 skrev 2025-02-25 20:38:48 följande:

Missa ALDRIG! Du kan ångra dig bittert annars.

Håller verkligen med, missa inte.
  • Anonym (R)
    Lynx123 skrev 2025-02-26 20:03:50 följande:
    Då har du haft otur. Har själv varit med.om att det gjort ont ett par gånger men de andra har der varit okej. Du måste ändå bli undersökt - kan garantera att det är mycket värre att gå med oupptäckt BC.
    Ungefär den här attityden man möts av, noll förståelse. 

Jag har varit på två olika mottagningar. 
  • Anonym (GÅ)

Gå - det kan rädda ditt liv! Jag vet flera där bröstcancer har upptäckts tidigt tack vare mammografi. De hade inte märkt något själva. I Sverige ökar bröstcancer dessutom bland yngre kvinnor. Jag har en bekant som är 37 år som precis genomgått behandling. Än så länge har alla av runt 5-6 personer jag vet som har haft bröstcancer överlevt just för att det har upptäckts relativt tidigt. Det är väl värt pengarna skulle jag säga!

• Lönnsirap

Inte all cancer upptäcks vid mammografi och screening, så du behöver ju också ha pengar över till att söka vård när du får andra symptom.

Med detta sagt skulle jag prioriterat mammografi och cellprov ungefär såsom Sverige lagt upp det. Utifrån att det verkligen förebyggt svår sjukdom.

Särskilt cellprov hade jag prioriterat.

• Virriga Vera

Numera så är det ganska smärtfritt beroende på bättre utrustning.
  • Lynx123
    Anonym (R) skrev 2025-02-27 12:45:22 följande:
    Ungefär den här attityden man möts av, noll förståelse. 

Jag har varit på två olika mottagningar. 
    Vad menar du med noll förståelse? Jag säger ju att jag varit med om liknande men att det är värre att gå med oupptäckt BC. Eller hur tänker du? Att det är mindre.plågsamt att få en BC diagnos alldeles för sent? Om du inte går på kontroller så riskerar du ju ditt liv.
  • Anonym (Larry)

Min fru skippade kollen av underlivet. Hon fick så småningom livmoderhalscancer, vilket krävde jobbig strålning som lämnade obotliga ärr i slidan och anus.

Sen kom cancern tillbaka i en körtel, vilket krävde cellgifter. Håret föll av, hon mådde illa, blodcirkulationen blev permanent sämre med kalla händer och fötter som följd.

Nu går hon på efterkontroller men det ses som eventuellt kroniskt och kan döda henne på sikt.

Så att...

(Själv får jag en provsats för att skicka bajsprov en gång om året. Jag sköter det exemplariskt. Stomipåse är inte kul. Och tar PSA-prov för prostatakoll.)

• Anonym (R)
    Lynx123 skrev 2025-02-27 13:58:58 följande:
    Vad menar du med noll förståelse? Jag säger ju att jag varit med om liknande men att det är värre att gå med oupptäckt BC. Eller hur tänker du? Att det är mindre.plågsamt att få en BC diagnos alldeles för sent? Om du inte går på kontroller så riskerar du ju ditt liv.
    Jag tänker att det inte är värt smärtan. Eller i alla fall att det är värt att ta risken. Jag blir illamående bara av att tänka på den vidriga känslan, för det är inte bara ren smärta det handlar om.
    Att lämna cellprov har ibland varit smärtsamt, särskilt en gång då jag fick en blödning efteråt. Det är dock inte alls så farligt, dessa kontroller går jag på varje gång. 
  • Lynx123
    Anonym (R) skrev 2025-02-27 18:25:52 följande:
    Jag tänker att det inte är värt smärtan. Eller i alla fall att det är värt att ta risken. Jag blir illamående bara av att tänka på den vidriga känslan, för det är inte bara ren smärta det handlar om.
    Att lämna cellprov har ibland varit smärtsamt, särskilt en gång då jag fick en blödning efteråt. Det är dock inte alls så farligt, dessa kontroller går jag på varje gång. 
    Du bestämmer så klart över ditt eget liv men jag kan inte riktigt se hur en minuts smärta en gång om året kan vara värre än att förlora livet. Där har du rätt i att jag inte är förstående.
  • Anonym (R)
    Lynx123 skrev 2025-02-27 23:09:21 följande:
    Du bestämmer så klart över ditt eget liv men jag kan inte riktigt se hur en minuts smärta en gång om året kan vara värre än att förlora livet. Där har du rätt i att jag inte är förstående.
    För att du inte har upplevt samma känsla. 
  • Anonym (Mmm)

Kräks av mammografi? Jisses, du är nog det enda.
  • Virriga Vera
    Hur dumt är det att skippa mammografi etc?

När gjorde du mammografi sist, för de senaste gångerna jag gått så hade de nya maskiner som var mycket bättre och de behövde inte klämma ihop brösten så som de gjort tidigare.
  • Lynx123
    Anonym (R) skrev 2025-02-28 07:52:22 följande:
    För att du inte har upplevt samma känsla. 
    Och du har inte haft BC - än.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Pk) skrev 2025-02-25 17:35:51 följande:

Att få livmoderhalscancer är otroligt sällsynt och än mer så innan 40. Snittåldern är uppåt 70 år. Så rent statistiskt är det goda odds att våga hoppa över. 

Även bröstcancer är ju vanligast att få efter 50. Så ju yngre du är ju bättre odds och bättre samvete kan du ju ha att skippa screening. Bröstcancer är ju dock avsevärt vanligare och är kanske det du borde prioritera. Du kan kanske gå  ett glest intervall men ändå gå med jämna mellanrum. Var tionde kvinna i Sverige får trots allt bröstcancer. 

Både bröstcancer och livmoderhalscancer har ökat  betydligt bland unga, dvs under 50. Det är betydligt "vanligare" nu att få bröstcancer som ung än det var förr. 
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Pk) skrev 2025-02-25 17:35:51 följande:

Att få livmoderhalscancer är otroligt sällsynt och än mer så innan 40. Snittåldern är uppåt 70 år. Så rent statistiskt är det goda odds att våga hoppa över. 

Även bröstcancer är ju vanligast att få efter 50. Så ju yngre du är ju bättre odds och bättre samvete kan du ju ha att skippa screening. Bröstcancer är ju dock avsevärt vanligare och är kanske det du borde prioritera. Du kan kanske gå  ett glest intervall men ändå gå med jämna mellanrum. Var tionde kvinna i Sverige får trots allt bröstcancer. 

Om du ska kommentarer om livmoderhalscancer så sök upp rätt fakta! Du har så fel! 
  • Anonym (Larry)

Det hemska är att livmoderhalscancer orsakat av hpv-virus skulle kunna utrotas. Om alla barn vaccineras så försvinner smittan. Men det går tydligen inte att tvinga fram det eller få föräldar att se det som lika obligatoriskt som vaccin mot kikhosta och mässlingen. Vi utrotade polio och tbc, tror jag. 

Tyvärr finns det också vidskepliga människor som tror att vaccin är farligare än sjukdom, bland dem USAs nya hälsominister...

Svar på tråden Hur dumt är det att skippa mammografi etc?