• Anonym (något litet)

Få ner godis/snackskostnaderna, tips?

Jag visste faktiskt inte var jag skulle lägga den här tråden så det blev här i ekonomi-delen.

Vi äter inte så mycket godis och snacks i familjen men med 5 barn blir det ändå en slant. Godiset, och framför allt chokladen, och snacksen/chipsen har ju blivit väldigt dyrt på senaste tiden. Jag sprang in på mitt hemköp bredvid kontoret för att köpa fika till 10-mötet på jobbet och gick förbi hyllan med choklad. 48 kronor för en stor chokladkaka! 29 för en liten! En påse chips kostar 35. Lösgodiset är iofs billigare men ingen i familjen gillar riktigt lösgodis, och det kostar ändå 130 kr per kg.

Här drar jag absolut sträcket! Vi kan inte lägga 300+ kronor i veckan på godis och snacks!

Är det värt att bli "bullmamma?" Är det värt att göra eget godis, kanelbullar, kakor både mjuka och hårda? Är det värt att göra egen glass, som vi köper mycket av på sommaren? Ge mig alla era tankar.

• Svar på tråden Få ner godis/snackskostnaderna, tips?
  • burleskburkläsk

Små slantar blir fort stora.

Om man lägger 20:- om dagen på nåt sött.
    Gör man det varje dag hela månaden så blir det ca 600:- i månaden.

Har man gott om pengar är detta ingenting men det växer fort.

Det har säkert nämnts men man kanske kan baka och göra eget godis tillsammans...antar att det blir något billigare, något mer, väldigt mycket mer hälsosamt.

Baka mera! 🥳

• Anonym (något litet)

Tack för alla tips!

• Anonym (Nemo)

Poppa popcorn, vill du ha det sötare så lägg typ lika mängder socker, sirap och smör (inte så mycket) till det slutar bubbla så mycket i en stekpanna, häll i de poppade popcornen 

• MammaTillDansband

Mina barn får veckopeng, och vill de ha godis får de köpa det för veckopengen. Sen köper vi vuxna kanske någon chipspåse att ätas gemensamt. Popcorn (kärnor alltså) har vi alltid hemma.
    Bakning av kakor och bullar kan outsourcas till barnen från 8-10 års ålder, sen kanske någon vuxen får hjälpa till att ta ut det färdigbakade ur ugnen och så. 

Potatischips kan man göra i airfryern, om det finns en sådan hemma i köket. Blir ett kul helgpyssel, exempelvis.

• Anonym (E)

Nu har vi inte samma rutiner då tonåringarna hänger mest med kompisar på helgen och yngsta är fortfarande för liten för att förstå de olika dagarna men vi brukade köra popcorn på fredagarna och på lördagarna bakade vi, chokladbollar var ett återkommande billigt och enkelt alternativ 

• burleskburkläsk
    Anonym (E) skrev 2025-02-26 13:23:59 följande:

Nu har vi inte samma rutiner då tonåringarna hänger mest med kompisar på helgen och yngsta är fortfarande för liten för att förstå de olika dagarna men vi brukade köra popcorn på fredagarna och på lördagarna bakade vi, chokladbollar var ett återkommande billigt och enkelt alternativ 

Grattis, du lyckades göra mig sugen! 😁
  • Anonym (Nej tack , vi väljer att leva)

Varför vill man bygga på fetmatrenden i Sverige? Fredagsmys kan i längden bli dödligt med tanke på hur en del ser ut nuförtiden redan vid 30.

Vi har aldrig infört fredagsmys, det har varit vanlig middag hela barnets uppväxt.

Lördagar har vi haft godis, men då direkt efter lunch på eftermiddagen så man inte stimmar upp barnet med massa socker på kvällstid. Det har funkat hela hans uppväxt och han blir "mätt" efter en viss mängd godis och lägger undan resten. 

Kanske man får dessert eller en kaka på helgen också, men det är det.

Chips existerar inte om det inte är storhelg eller fest för många i hemmet. Det finns inget som man blir fet av så fort som chips.

• Just Precis

Finns väl urbilliga snacks på typ ÖoB om man är ute efter det, likaså kastrullpopcorn, men en portion chips är egentligen typ en näve så priset borde inte vara något problem.

Äter man plockgodis räcker 10 bitar gott och väl. Och att baka så man har till fika en gång i veckan är ingen större ansträngning.

Det går rätt fort att ändra sin uppfattning om vad som är en rimlig portion snacks/snask, så minska på mängden - det innebär bara fördelar.

• Dessanheterjag

Köp färdig kladdkaka istället för vanlig chockladka billigare och godare å kan dom dra det om kanon fomkr.blästa.

• Anonym (R)
    Just Precis skrev 2025-03-04 23:40:38 följande:

Finns väl urbilliga snacks på typ ÖoB om man är ute efter det, likaså kastrullpopcorn, men en portion chips är egentligen typ en näve så priset borde inte vara något problem.

Äter man plockgodis räcker 10 bitar gott och väl. Och att baka så man har till fika en gång i veckan är ingen större ansträngning.

Det går rätt fort att ändra sin uppfattning om vad som är en rimlig portion snacks/snask, så minska på mängden - det innebär bara fördelar.

Alltså att äta bara en näve chips har inte större syfte man blir ju bara mer sugen. Och det tar slut på 3 minuter så ingen större idé 
  • Anonym (något litet)

Tack igen för alla svar. Den här helgen var det faktiskt de två äldsta som klagade på att godisen de ville ha var så dyrt. Deras pappa (som inte vet om den här tråden) frågade dem om de trodde att det var billigare att göra eget godis. Det slutade med att barn och man ägnade helgen åt att baka och räkna portionspriser, så nu har vi frysen full med kanelbullar, chokladmuffins, cheescakebitar och sju sorters kakor, haha.

Svar på tråden Få ner godis/snackskostnaderna, tips?