• Anonym (något litet)

Få ner godis/snackskostnaderna, tips?

Jag visste faktiskt inte var jag skulle lägga den här tråden så det blev här i ekonomi-delen.

Vi äter inte så mycket godis och snacks i familjen men med 5 barn blir det ändå en slant. Godiset, och framför allt chokladen, och snacksen/chipsen har ju blivit väldigt dyrt på senaste tiden. Jag sprang in på mitt hemköp bredvid kontoret för att köpa fika till 10-mötet på jobbet och gick förbi hyllan med choklad. 48 kronor för en stor chokladkaka! 29 för en liten! En påse chips kostar 35. Lösgodiset är iofs billigare men ingen i familjen gillar riktigt lösgodis, och det kostar ändå 130 kr per kg.

Här drar jag absolut sträcket! Vi kan inte lägga 300+ kronor i veckan på godis och snacks!

Är det värt att bli "bullmamma?" Är det värt att göra eget godis, kanelbullar, kakor både mjuka och hårda? Är det värt att göra egen glass, som vi köper mycket av på sommaren? Ge mig alla era tankar.

• Svar på tråden Få ner godis/snackskostnaderna, tips?
  • Anonym (R)

Tragisk utveckling. Älskar choklad.

Istället för choklad så finns ju sådana billiga påsar med typ cola nappar eller sura nappar för typ 10kr st. Man känner sig oftast nöjd efter en sådan påse. 

• Fjäril kär

Popcorn kan ni ju göra själv.  Mycket billigare att köpa en stor påse kärnor och poppa själv och smaksätta med kryddor,  smält smör etc... så där kan ni ju börja. 

Sen kan ni väl kompromissa lite i familjen.  Köp mindre snacks både vad gäller förpackning och antal. , hitta andra saker som kan vara gott att ha som snacks.  

Börja titta över vilken affär som lönar sig att köpa snacks och godis i. Glöm inte bort affärer som ÖB , Rusta och Dollar för sånt.  Närmaste mataffären brukar oftast vara rena rånet. 
    Titta också efter extrapris,  köp inte bara samma och samma hela tiden utan variera er så kommer ni billigare undan. 

Baka kan i slutändan bli lika dyrt med tanke på priset på smör . Men chokladbollar nån gång ibland kan vara ett förslag. 

• Anonym (Ekomamma)

Vår familj äter bara godis på lördagar och snacks endast fredag och lördag. Ett enkelt sätt att få ner kostnaden är att begränsa antalet dagar. Vill barnen ha snacks övriga dagar så får de köpa för egna pengar.

Vi köper bara lösgodis och då på Willys som har det billigaste lösgodiset (89kr/kg). Ett kilo delar vi på under en lördag, 3 barn (16, 12 och 11 år) och 2 vuxna. Det blir lagom många bitar per person och vi äter det på förmiddagen efter lördagsstädning så vi fikar och äter godis tillsammans. I kombination med fika så räcker 1kg att dela på.

Snacks: Chips på fredagar och popcorn på lördagar. Så gör vi och det sparar väldigt mycket pengar. Vi köper popcornkärnor och poppar i kastrull. På fredagar kan vi ibland "lyxa" till det med en dipp till och då skär jag upp lite morötter och gurka till. 

Glass: Under sommarlovet har vi en regel "En glass om dagen när det är sommarlov", kan bli två också under varma dagar. Köper storpack styckglass på Willys. De har både blandlådor och många olika sorter. Köper bara vid kampanjer och då fyller vi frysen. Deras blandlåda kostar ofta 79kr (20 glassar) vid kampanj och man får köpa max 3 per hushåll. Ibland har de 3 för 100 på styckkartonger och det kan bli många glassar för en hundring. 

Bakning: Vi bakar i princip allt vårt fikabröd och kakor. Det är väldigt enkelt och billigt. Blir mycket på samma gång och håller länge i frysen. 

• Anonym (Hanna)

Man får väl tänka som med allt annat, att man planerar.
    Om ICA har Estrella chips 3 för 60 så köper vi så att vi har ett antal påsar. Då är det bara att gå ut i förrådet och hämta in en påse till fredagen istället för att behöva akutköpa en påse för 32 spänn. Många bäckar små.
    Plockgodis får ju gärna vara färskt men där har vi koll på butikernas ordinarie pris. Willys tar 7,90hg, ICA 10,90. Barnen är inga finsmakare utan har sina favoriter vilka finns hos båda. Annars kanske ICA har lite fräschare och större utbud men det spelar ingen roll för mina barn. De får plocka några bitar var.

• Lönnsirap

Självklart funkar det inte att titta förbi lokala Hemköp och plocka godis och snacks till 7 personer, regelbundet, varje vecka.

Chokladen har nu nått ett pris där jag personligen inte tycker det är värt det och då arbetstid för att istället göra en kaka, eller choklad-bollar helt blir värt det. 

Likaså är det med "riktigt smör", som bara för några år sedan var det enda, men som nu fått sällskap av margarin. 

Personligen köper jag sällan chips, choklad och snacks helt till ordinarie pris. Alltid är det något som är nedsatt och eftersom det är per definition onödigt, så försöker jag att välja antingen det som jag verkligen VILL ha, eller något prisvärt.

Så sätt igång och välj, och låt gärna barnen vara med och räkna på, och hjälpa till att prioritera.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (något litet) skrev 2025-02-26 09:57:10 följande:
    Få ner godis/snackskostnaderna, tips?

Jag visste faktiskt inte var jag skulle lägga den här tråden så det blev här i ekonomi-delen.

Vi äter inte så mycket godis och snacks i familjen men med 5 barn blir det ändå en slant. Godiset, och framför allt chokladen, och snacksen/chipsen har ju blivit väldigt dyrt på senaste tiden. Jag sprang in på mitt hemköp bredvid kontoret för att köpa fika till 10-mötet på jobbet och gick förbi hyllan med choklad. 48 kronor för en stor chokladkaka! 29 för en liten! En påse chips kostar 35. Lösgodiset är iofs billigare men ingen i familjen gillar riktigt lösgodis, och det kostar ändå 130 kr per kg.

Här drar jag absolut sträcket! Vi kan inte lägga 300+ kronor i veckan på godis och snacks!

Är det värt att bli "bullmamma?" Är det värt att göra eget godis, kanelbullar, kakor både mjuka och hårda? Är det värt att göra egen glass, som vi köper mycket av på sommaren? Ge mig alla era tankar.

Handla på Lidl istället för Hemköp så får du kanske råd. Hemköp är ju jättedyrt ! Sen finns ju riktiga lågpris affärer som Rusta där man kan fynda storpack.
  • Ascendere

Köp 3 påsar chips + en påse opoppade popcorn en gång i veckan (fredag eller lördag) hamnar runt 120 kr = 480 kr i månaden.
    Vill de ha mer så antar jag att de har någon form av veckopeng eller liknande. Problemet löst. 

• Anonym (Q)

Vi har inte ätit godis eller chips på flera veckor. Har vi vart sugna på något framför tv så har det blivit frukt och grönsaks tallrik. Tidigare så blev det godis och snacks ibland och inte varje helg och heller inte då både fredag och lördag. 
    Om man nu ska ha varje helg så behöver man kanske inte ha allt utan välja antingen chips, popcorn, godis. 

Förr räckte en 200 g chips till en familj på 4 och nu är påsarna större. 2 påsar borde då idag rimligtvis egentligen räcka till 7 personer. 

Svar på tråden Få ner godis/snackskostnaderna, tips?