Anonym (Buster) skrev 2025-02-27 16:34:10 följande:
Jag förstår vad du menar, och jag uppskattar verkligen att du lyfter det. Jag vill verkligen vara en person som lyssnar och bekräftar, för jag vet hur viktigt det är för en relation att båda känner sig hörda och förstådda.
Det är just därför jag tycker att det är så svårt ibland. Jag vill kunna ha en djupare koppling med henne, men det känns ofta som att det är väldigt ensidigt ? att jag lyssnar och bekräftar, men när jag själv behöver prata, så finns inte riktigt det utrymmet. Det är klart att jag kan bli bättre på att bekräfta henne innan jag tar upp mina egna tankar, och jag ska verkligen tänka på det.
Jag antar att det jag egentligen undrar är om det går att hitta en balans ? att vi båda känner oss lyssnade på och viktiga i relationen. För jag vill inte att det ska kännas som en envägskommunikation. Jag vill att vi ska kunna växa tillsammans och skapa något starkt.
Kort svar. Ja, det går att hitta en balans.
Du får läsa på om hur NPF-personer brukar fungera.
Du får också fundera på om du själv kan ändra på något. Diskutera tillsammans hur ni kan mötas halvvägs någon gång när ni inte är mitt i en diskussion.
Sitt ner och tillsammans prata om hur ni ser på er kommunikation... kom överens om att ni
båda har lika mycket rätt till att bli sedda och hörda och lyssnade på.
Fungerar inte det så kanske ni inte är rätt för varandra.
Kan du ge exempel på att det inte finns utrymme från hennes sida att lyssna på dig när du behöver prata? Går hon i från, säger hon att hon inte vill prata..? Osv.
Eller är det så att du kanske tar upp saker på ett sätt som att det upplevs som en "attack" istället för som en diskussion där bådas åsikter och känslor tas i beaktning. Kan vara något att fundera på.
Jag har ju ingen aning om hur era diskussioner brukar gå till.. om de kan anses "hälsosamma" eller inte.