• Anonym (Buster)

Annorlunda beteende känslor från partner med ADHD/ADD

Jag är inne på min tredje långa relation som vuxen. Mina tidigare partners har varit kvinnor utan diagnos. Min nuvarande partner sedan 2 år tillbaka har ADHD/ADD. Hon är lite rörigare än mina tidigare partners men är en fantastisk person som alltid vill väl.

Nu min lite konstiga fråga. I mina tidigare relationer har jag känt trygghet och värme. Det gör jag inte riktigt i denna relation. Hon säger ofta att hon älskar mig och säger även andra fina saker. Men det känns som att något saknas.

Det här blev kanske lite flummig och svårförklarat. Men någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Annorlunda beteende känslor från partner med ADHD/ADD
  • Anonym (.)
    Anonym (Buster) skrev 2025-02-27 16:34:10 följande:

Jag förstår vad du menar, och jag uppskattar verkligen att du lyfter det. Jag vill verkligen vara en person som lyssnar och bekräftar, för jag vet hur viktigt det är för en relation att båda känner sig hörda och förstådda.

Det är just därför jag tycker att det är så svårt ibland. Jag vill kunna ha en djupare koppling med henne, men det känns ofta som att det är väldigt ensidigt ? att jag lyssnar och bekräftar, men när jag själv behöver prata, så finns inte riktigt det utrymmet. Det är klart att jag kan bli bättre på att bekräfta henne innan jag tar upp mina egna tankar, och jag ska verkligen tänka på det.

Jag antar att det jag egentligen undrar är om det går att hitta en balans ? att vi båda känner oss lyssnade på och viktiga i relationen. För jag vill inte att det ska kännas som en envägskommunikation. Jag vill att vi ska kunna växa tillsammans och skapa något starkt.

Kort svar. Ja, det går att hitta en balans.
    Du får läsa på om hur NPF-personer brukar fungera.

Du får också fundera på om du själv kan ändra på något. Diskutera tillsammans hur ni kan mötas halvvägs någon gång när ni inte är mitt i en diskussion.
    Sitt ner och tillsammans prata om hur ni ser på er kommunikation... kom överens om att ni båda har lika mycket rätt till att bli sedda och hörda och lyssnade på. 
    Fungerar inte det så kanske ni inte är rätt för varandra.

Kan du ge exempel på att det inte finns utrymme från hennes sida att lyssna på dig när du behöver prata? Går hon i från, säger hon att hon inte vill prata..? Osv.
    Eller är det så att du kanske tar upp saker på ett sätt som att det upplevs som en "attack" istället för som en diskussion där bådas åsikter och känslor tas i beaktning. Kan vara något att fundera på.

Jag har ju ingen aning om hur era diskussioner brukar gå till.. om de kan anses "hälsosamma" eller inte.
  • Anonym (V)
    Anonym (Buster) skrev 2025-02-27 13:47:41 följande:
    Om du har ADD kanske du kan svara på om personer med ADD kan känna kärlek och bry sig om någon annan än sig sjäv? Eller är det bara en roll ni spelar för att "passa in"?
    Snälla man blir snarare för mycket kär när man väl blir det så man ibland blir medberoende. Det är snarare svårt att älska folk med adhd alltså precis tvärtom. För de är jobbiga och passar inte in i den romantiska bilden av en stabil relation, speciellt inte när man går mot 30 och det kanske ska planeras familj. 
  • Anonym (Kommer prata, kommer ta plats.)
    Anonym (V) skrev 2025-02-27 16:54:00 följande:
    Snälla man blir snarare för mycket kär när man väl blir det så man ibland blir medberoende. Det är snarare svårt att älska folk med adhd alltså precis tvärtom. För de är jobbiga och passar inte in i den romantiska bilden av en stabil relation, speciellt inte när man går mot 30 och det kanske ska planeras familj. 
    Givetvis avstår man barn med den typen av diagnos, men blir sur när någon vill råda en till att avstå man och kärlek bara för att man har damp och är jobbig. Pallar mannen med en så ser jag inte problemet.

Män klagar på ensamhet och att inte få ligga. Men väljer bort kvinnor för att de pratar för mycket?  
  • Anonym (Kvinna med add)
    Anonym (Buster) skrev 2025-02-27 13:47:41 följande:
    Om du har ADD kanske du kan svara på om personer med ADD kan känna kärlek och bry sig om någon annan än sig sjäv? Eller är det bara en roll ni spelar för att "passa in"?
    Nu kan jag bara prata för mig själv.
    Jag älskar innerligt när jag älskar någon.
    Det är allt eller inget.
    Adhd betyder inte att man inte känner något , mer att man känner väldigt mycket av allt.
  • Sjuktvabranamn

Var tillsammans med en kvinna med adhd i över fem år. Allt du beskriver passar in på hur hon var. Men kommer de till en punkt i förhållandet då det börjar kännas lite tråkigt eller blir mycket med olika motgångar så kommer det dessvärre gå utför snabbt. 
    På en månad hann mitt ex gå från att hon inte visste vad hon hade för känslor för mig längre och att hon hade tappat bort sig själv till att det tog slut och hon dessutom hade hunnit träffa en ny som gav henne de där snabba kickarna och bekräftelsen hon behövde. 
    Att vi har två små barn tillsammans betydde inte ett skit. 
    Och det är inte första gången det varit så här i vårt förhållande. Det är stora känslor till höger och vänster hela tiden. Det tröttnas snabbt på allt möjligt. Jag vet inte hur många gånger vi flyttade på våra år eller hur många olika jobb hon haft under den tiden. 

Jag kanske bara är bitter, men det kan bli svårt i längden tror jag. Du sa att hon har varit förlovad flera gånger. Jag tror du har svaret där. Hon kan säkert vara världens finaste person, det är mitt ex också, men när det går utför då är man inte värd något för dem. Tyvärr. 

Så mitt råd är att springa där ifrån medan du fortfarande kan. Det önskar jag att jag hade insett tidigare. Men å andra sidan så hade jag gjort det hade jag aldrig haft mina barn och dem är det finaste jag har. 

Men som sagt, spring! 

• Anonym (Kvinna med add)
    Sjuktvabranamn skrev 2025-02-28 08:46:37 följande:

Var tillsammans med en kvinna med adhd i över fem år. Allt du beskriver passar in på hur hon var. Men kommer de till en punkt i förhållandet då det börjar kännas lite tråkigt eller blir mycket med olika motgångar så kommer det dessvärre gå utför snabbt. 
    På en månad hann mitt ex gå från att hon inte visste vad hon hade för känslor för mig längre och att hon hade tappat bort sig själv till att det tog slut och hon dessutom hade hunnit träffa en ny som gav henne de där snabba kickarna och bekräftelsen hon behövde. 
    Att vi har två små barn tillsammans betydde inte ett skit. 
    Och det är inte första gången det varit så här i vårt förhållande. Det är stora känslor till höger och vänster hela tiden. Det tröttnas snabbt på allt möjligt. Jag vet inte hur många gånger vi flyttade på våra år eller hur många olika jobb hon haft under den tiden. 

Jag kanske bara är bitter, men det kan bli svårt i längden tror jag. Du sa att hon har varit förlovad flera gånger. Jag tror du har svaret där. Hon kan säkert vara världens finaste person, det är mitt ex också, men när det går utför då är man inte värd något för dem. Tyvärr. 

Så mitt råd är att springa där ifrån medan du fortfarande kan. Det önskar jag att jag hade insett tidigare. Men å andra sidan så hade jag gjort det hade jag aldrig haft mina barn och dem är det finaste jag har. 

Men som sagt, spring! 

Så du tänker att hon gjorde slut pga sin adhd?
    Snacka om diskriminering .

Jag levde med samma man i 19 år och var otroligt lojal i med och motgång.

Även vi med diagnoser har känslor som baseras på ömsesidig respekt .
  • Sjuktvabranamn
    Anonym (Kvinna med add) skrev 2025-02-28 15:58:14 följande:
    Så du tänker att hon gjorde slut pga sin adhd?
    Snacka om diskriminering .

Jag levde med samma man i 19 år och var otroligt lojal i med och motgång.

Även vi med diagnoser har känslor som baseras på ömsesidig respekt .
    Nej det säger jag inte. Men det hade absolut en bidragande faktor. 

Och jag har också diagnos inte adhd dock. 
  • Anonym (add)
    Anonym (Buster) skrev 2025-02-27 12:21:48 följande:
    Annorlunda beteende känslor från partner med ADHD/ADD

Jag är inne på min tredje långa relation som vuxen. Mina tidigare partners har varit kvinnor utan diagnos. Min nuvarande partner sedan 2 år tillbaka har ADHD/ADD. Hon är lite rörigare än mina tidigare partners men är en fantastisk person som alltid vill väl.

Nu min lite konstiga fråga. I mina tidigare relationer har jag känt trygghet och värme. Det gör jag inte riktigt i denna relation. Hon säger ofta att hon älskar mig och säger även andra fina saker. Men det känns som att något saknas.

Det här blev kanske lite flummig och svårförklarat. Men någon som känner igen sig?

Äter hon medicin? 

jag blir själv blir inte lika mysig när jag tar medicin, inte kärleksfull, vilket min sambo märker. 

• Anonym (Yrhöna)

Jag har adhd. Jag har svårt för impulskontroll när det kommer till känslor, jag har svårt att koncentrera mig när någon pratar för länge. Jag har en tendens att avbryta andra för om jag får en tanke så måste jag säga det på en gång för om jag väntar försvinner den. Alltså svårt att hålla en röd tråd.

Allt det här gör det rätt svårt att ha en bra kommunikation med någon. Plus att jag har svårt att läsa mellan raderna. Någon måste vara tydlig med vad de vill och tycker och tänker för det är inget jag kan lista ut på egen hand.

Jag bryr mig jättemycket i en relation och vill visa hänsyn till min partner. Men om inte han kommunicerar tydligt till mig så kommer jag inte förstå vad han vill. Plus att det kan ju kännas rätt rörigt i huvudet. Så ibland kanske man glömmer bort att visa hänsyn och empati till sin partner. Då kan det vara bra om han säger ifrån. 

Men visst fattar jag att det skulle vara tusen gånger lättare att vara med en kvinna som var lyhörd och duktig på att visa hänsyn och Kommunikativ.

• Anonym (Buster)
    Anonym (add) skrev 2025-02-28 19:48:29 följande:

Äter hon medicin? 

jag blir själv blir inte lika mysig när jag tar medicin, inte kärleksfull, vilket min sambo märker. 

Allvarligt vad äter du får medicin för att bli mysig? När  min partner började med Atomoxetin. Blev hon allt annat än mysig men hon tycker väl att den gör något bra med henne. Var nog efter att hon började med dem som hon blev avtrubbad.
  • burleskburkläsk
    Anonym (Buster) skrev 2025-03-01 08:36:56 följande:
    Allvarligt vad äter du får medicin för att bli mysig? När  min partner började med Atomoxetin. Blev hon allt annat än mysig men hon tycker väl att den gör något bra med henne. Var nog efter att hon började med dem som hon blev avtrubbad.
    Hmm, jag blev inte avtrubbad av Atomoxetin när jag hade det.

Inte för att det är av betydelse men jag är man.
  • Anonym (add)
    Anonym (Buster) skrev 2025-03-01 08:36:56 följande:

Jag skippar medicinen i perioder av diverse anledningar, bland annat för att jag blir avdankad känslomässigt och omysig. Jag tar attentin i väldigt liten dos dock, men det räcker. Atomoxetin testade jag först, Fyfan värsta skiten jag testat. Mådde riktigt dåligt 

Svar på tråden Annorlunda beteende känslor från partner med ADHD/ADD