• Eriksson20

Förvaltare aktuellt?

Hej,
    Jag är 26 år och har ingen funktionsnedsättning. Jag har inga problem med att betala hyran, handla, ta hand om mig själv eller ha sociala relationer. Jag har heller aldrig haft spelproblem och har inte tagit något på avbetalning sedan 2019.
    Mitt enda ekonomiska problem är en skuld på cirka 50 000 kr hos Kronofogden, som uppstod när jag var arbetslös. Eftersom jag har haft försörjningsstöd det senaste året har jag inte kunnat betala av den, men jag söker aktivt jobb för att kunna leva självständigt. Så snart jag får en inkomst vill jag lägga upp en avbetalningsplan.
    Den enda grunden socialtjänsten verkar ha för att föreslå förvaltarskap är att jag under vissa perioder har druckit för mycket och blivit omhändertagen för berusning några gånger. Men i övrigt är jag frisk, klarar mig själv och har alltid betalat mina räkningar i tid ? hyra, el, internet och hemförsäkring.
    Problemen började först när min ekonomihandläggare tog över betalningarna. Hon glömde räkningar, betalade för lite och på bara fyra månader hamnade jag hos inkasso två gånger.
    Nu har jag tagit emot hjälp för mina alkoholvanor och åkte frivilligt till ett behandlingshem på socialtjänstens begäran, även om jag själv anser att öppenvård hade räckt. Sju dagar efter att jag kom dit loggade jag in på 1177 av en helt annan anledning ? och upptäckte av en slump att en läkare jag bara träffat fyra gånger hade skrivit ett läkarintyg för förvaltarskap. Vi har aldrig ens pratat om god man eller förvaltare.
    När jag ringde min handläggare och frågade varför de skickat in det nu när jag är hjälpsökande ? och inte tidigare om det nu var så brådskande ? nekade hon först till att ha gjort det. Senare samma dag erkände hon att det faktiskt var hon som gjort anmälan, men att hon först ville prata ihop sig med ekonomihandläggaren innan de informerade mig. Då hade det redan gått 13 dagar sedan anmälan skickades in.
    Var planen att aldrig berätta för mig?
    Min fråga är nu: Hur stor är chansen att ett förvaltarskap faktiskt beviljas i min situation? Jag har aldrig ens haft en god man och har alltid skött min ekonomi själv när jag fått hantera den. För mig skulle ett förvaltarskap inte vara till någon hjälp ? snarare tvärtom. Det får mig att känna mig sviken, arg och djupt förnedrad att behöva fråga någon om tillåtelse för saker jag normalt har full kontroll över.
    De har även skickat brev till de närmaste anhöriga,som är mina föräldrar och dem tycker att det är helt absurt att jag ska ha förvaltare och dom kommer båda att skicka in deras förklaring varför. Jag har också förberett mig för det värsta och jag har nu redan 8 st nära anhöriga som kan överklaga beslutet åt mig.
  • Svar på tråden Förvaltare aktuellt?
  • Eriksson20
    Anonym (S) skrev 2025-02-28 18:57:24 följande:

Vilken/vilka diagnoser har du i intyget? 

Ocd/tvångssyndrom
  • Eriksson20
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 18:00:02 följande:

Kära TS. Jag förstår din situation till fullo. Jag har själv haft förvaltare. Då skrev läkaren att jag behövde det pga av min Asperger. Ja, det är sant. Tyvärr är man ganska så chanslös om det finns ett läkarintyg. Enligt våra myndigheter är läkare gudar, och gör aldrig något fel. Ja, jag fattar att läkarintyg väger tungt, precis som det bör, men att inte tänka kunna tänka kritiskt är så dumt. 

Mitt råd  till dig är att skaffa en bra advokat. Om läkaren skrivit att du inte förstår vad saken gäller, då  är det ute på djupt vatten. 

Håller på att kolla efter en advokat nu men då jag aldrig har suttit i rätten att är jag osäker vilken inriktning advokaten ska när det gäller förvaltare. Vet du?
  • Anonym (m)
    Eriksson20 skrev 2025-02-28 19:34:07 följande:
    Håller på att kolla efter en advokat nu men då jag aldrig har suttit i rätten att är jag osäker vilken inriktning advokaten ska när det gäller förvaltare. Vet du?
    Familjerätt tror jag det är. 
  • Anonym (Hm)

Jag jobbar själv inom socialtjänst. Oftast pratar man om god man. Om klienter själv vill så testar man det. Förvaltarskap är ju verkligen det sista man tar till då det är en stor inskränkning i klientens privatliv. Jag fick igenom förvaltarskap på en klient som verkligen hade noll koll sig själv, noll självinsikt och en fara för dig själv. Han skulle troligen blivit hemlös utan förvaltarskap. Nej, god man räckte tyvärr inte i det ärendet. 

Nåt som får mig att undra lite gällande din situation är varför du blev inlagd på behandlingshem? Det är dyrt för socialtjänsten och vanligtvis svårt att få igenom. Så jag gissar att dina problem är större än vad du vill inse. Omhändertagen pga berusning några gånger är en allvarlig sak för övrigt, ingenting som bara händer. 

Att din handläggare är nyexaminerad spelar ingen större roll, då hkn troligen bollar ditt ärende med både mer erfarna kollegor och arbetsledare. 

• Anonym (J)

Förvaltningsrätt

Behövs domstolsbeslut för att det ska bli förvaltare mot din vilja.  Du få ombud då.  

• Anonym (Hm)
    Anonym (J) skrev 2025-03-01 07:47:39 följande:

Förvaltningsrätt

Behövs domstolsbeslut för att det ska bli förvaltare mot din vilja.  Du få ombud då.  

Förvaltarskap brukar ofta vara mot ens vilja. Om det går igenom prövas det varje år, så inget som automatiskt varar för evigt alltså. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Hm) skrev 2025-03-01 10:09:00 följande:
    Förvaltarskap brukar ofta vara mot ens vilja. Om det går igenom prövas det varje år, så inget som automatiskt varar för evigt alltså. 
    Prövningen är dock väldigt biased. Jag menar på det sättet det är förvaltaren som kryssar i om det fortfarande behövs- och förvaltaren har all anledning till att vilja att det ska fortsätta. 
  • Anonym (Anonym)

Det låter märkligt att du anses behöva en förvaltare, om du själv kan hantera alla aspekter av ekonomi m.m.

Är många som har skulder, utan att någon trycker på en förvaltare. 

• Anonym (m)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-03-01 23:41:21 följande:

Det låter märkligt att du anses behöva en förvaltare, om du själv kan hantera alla aspekter av ekonomi m.m.

Är många som har skulder, utan att någon trycker på en förvaltare. 

Ja, det låter märkligt, och jag själv tycker det är märkligt. Men samtidigt så är det så det är. Jag har aldrig missköt min ekonomi. Aldrig. Ändå ansågs jag i behov av förvaltare. 
  • Anonym (Insikt?)

Frågan är hur stor självinsikt du har? 

Socialtjänsten brukar inte erbjuda behandlingshem åt personer som skulle klara sig bra med öppenvård 

• Anonym (Hm)
    Anonym (m) skrev 2025-03-01 23:44:19 följande:
    Ja, det låter märkligt, och jag själv tycker det är märkligt. Men samtidigt så är det så det är. Jag har aldrig missköt min ekonomi. Aldrig. Ändå ansågs jag i behov av förvaltare. 
    Socialsekreterare går inte in och betalar klienters räkningar om det inte finns risk med obetald hyra och el samt att pengarna går till alkohol/droger. Eftersom att ta över någons ekonomi också är ett stort ingrepp i det privata, så ber man om samtycke innan. Märklig om inte heller det har skett. 
  • Eriksson20
    Anonym (Hm) skrev 2025-03-02 09:06:22 följande:
    Socialsekreterare går inte in och betalar klienters räkningar om det inte finns risk med obetald hyra och el samt att pengarna går till alkohol/droger. Eftersom att ta över någons ekonomi också är ett stort ingrepp i det privata, så ber man om samtycke innan. Märklig om inte heller det har skett. 
    Det är det jag inte heller förstår,förut fick jag alla pengarna in på kontot och har alltid betalat mina räkningar första dagen pengarna kom in. Visst drack för en viss summa av de pengarna som skulle räcka till mat,men just med mat är jag väldigt ekonomisk köper nästan bara när det är extrapris eller sånt med kort datum som jag kan frysa ner,blir mycket falukorv,ris och köttfärssås med mycket krossade tomater och annat billigt. Klarar mig lätt på 400 kr i veckan.
  • Eriksson20
    Anonym (Insikt?) skrev 2025-03-01 23:55:16 följande:

Frågan är hur stor självinsikt du har? 

Socialtjänsten brukar inte erbjuda behandlingshem åt personer som skulle klara sig bra med öppenvård 

Jag vet om att jag dricker för mycket iallafall periodvis. Jag har gått i öppenvård i drygt 2 år nu men det har alltid varit typ emot min vilja,gick i en öppenvårdgrupp där man hade möten i 3 timmar 3 dagar i veckan och det blev för mycket. Sen har jag också varit i kontakt med terapeuten har aldrig riktigt fått ut någonting av det,vad skulle denna människa skulle kunna säga om mig själv som jag inte redan vet? Går dit i några veckor och har sagt allt jag kan komma att tänka på sen så slutar det alltid med att vi pratar som vänner istället för nån form av behandling.
  • Anonym (Insikt?)
    Eriksson20 skrev 2025-03-03 08:09:13 följande:
    Jag vet om att jag dricker för mycket iallafall periodvis. Jag har gått i öppenvård i drygt 2 år nu men det har alltid varit typ emot min vilja,gick i en öppenvårdgrupp där man hade möten i 3 timmar 3 dagar i veckan och det blev för mycket. Sen har jag också varit i kontakt med terapeuten har aldrig riktigt fått ut någonting av det,vad skulle denna människa skulle kunna säga om mig själv som jag inte redan vet? Går dit i några veckor och har sagt allt jag kan komma att tänka på sen så slutar det alltid med att vi pratar som vänner istället för nån form av behandling.
    Som sagt, man betalar inte detta för någon som inte har större problem. Du förstår inte heller behandlingen. 
  • Eriksson20
    Anonym (m) skrev 2025-03-05 12:20:03 följande:

Någon uppdatering,TS? 

Jag har pratat med överförmyndarenheten för några dagar sen de sa att jag hade rätt att skicka in varför jag anser att förvaltare inte behövs,jag har skrivit ganska många förklaringar och bevis på vad soc har gjort fel i mitt ärende men vart lite förvånad när dem sa att allt jag skickar in till dem kan soc även få ta del av,och det funkar ju inte riktigt då mycket av det jag skrivit har jag också tänkt använda som mitt försvar i tingsrätten. Och jag vill ju inte att dem ska få läsa det innan så dem får det lättare i rätten. De på överförmyndarenheten gissa på att jag ska till tingsrätten mellan början av maj till mitten,så har drygt 60 dagar på mig.
  • Eriksson20

Uppdatering: Utredningen vart nu nedlagd då ja ej uppfyller kriterierna för att bli satt under förvaltarskap.

• Anonym (m)
    Eriksson20 skrev 2025-03-27 06:54:21 följande:

Uppdatering: Utredningen vart nu nedlagd då ja ej uppfyller kriterierna för att bli satt under förvaltarskap.

Grattis! Vad skönt! Vilken lättnad!
  • Anonym (Hm)
    Eriksson20 skrev 2025-03-27 06:54:21 följande:

Gött! Grattis!
Svar på tråden Förvaltare aktuellt?