Inlägg från: Anonym (Hm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hm)

Förvaltare aktuellt?

Jag jobbar själv inom socialtjänst. Oftast pratar man om god man. Om klienter själv vill så testar man det. Förvaltarskap är ju verkligen det sista man tar till då det är en stor inskränkning i klientens privatliv. Jag fick igenom förvaltarskap på en klient som verkligen hade noll koll sig själv, noll självinsikt och en fara för dig själv. Han skulle troligen blivit hemlös utan förvaltarskap. Nej, god man räckte tyvärr inte i det ärendet. 

Nåt som får mig att undra lite gällande din situation är varför du blev inlagd på behandlingshem? Det är dyrt för socialtjänsten och vanligtvis svårt att få igenom. Så jag gissar att dina problem är större än vad du vill inse. Omhändertagen pga berusning några gånger är en allvarlig sak för övrigt, ingenting som bara händer. 

Att din handläggare är nyexaminerad spelar ingen större roll, då hkn troligen bollar ditt ärende med både mer erfarna kollegor och arbetsledare. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (J) skrev 2025-03-01 07:47:39 följande:

Förvaltningsrätt

Behövs domstolsbeslut för att det ska bli förvaltare mot din vilja.  Du få ombud då.  

Förvaltarskap brukar ofta vara mot ens vilja. Om det går igenom prövas det varje år, så inget som automatiskt varar för evigt alltså. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (m) skrev 2025-03-01 23:44:19 följande:
    Ja, det låter märkligt, och jag själv tycker det är märkligt. Men samtidigt så är det så det är. Jag har aldrig missköt min ekonomi. Aldrig. Ändå ansågs jag i behov av förvaltare. 
    Socialsekreterare går inte in och betalar klienters räkningar om det inte finns risk med obetald hyra och el samt att pengarna går till alkohol/droger. Eftersom att ta över någons ekonomi också är ett stort ingrepp i det privata, så ber man om samtycke innan. Märklig om inte heller det har skett. 
  • Anonym (Hm)
    Eriksson20 skrev 2025-03-27 06:54:21 följande:

Uppdatering: Utredningen vart nu nedlagd då ja ej uppfyller kriterierna för att bli satt under förvaltarskap.

Gött! Grattis!
Svar på tråden Förvaltare aktuellt?