• Anonym (Bokmärken)

Motverkar "orgasmglappet"?

Jag har läst och hört om det sk "orgasmglappet" i att män nästan alltid får orgasm och kvinnor mycket mer sällan, och att det är orättvist. Jag har också läst otaliga artiklar i tidningar (och foruminlägg) om hur dåliga män är i sängen. Alla fel vi gör. Jag läser inte i närheten lika många artiklar om vad kvinnor borde bli bättre på.

Det här har påverkat mig i mitt sexliv med min fru. Trots det ovannämnda så läser jag här på forumet ibland män som skriver att deras sex går ut på att få dera kvinnliga partner att njuta så mycket som möjligt. Att kvinnans njutning är viktigare än dera egen. Samma gäller mig. Men för mig har det resulterat i att allt handlar om hennes njutning. Jag vill inte komma själv. Jag gör alllt för att hon skall komma så många gånger som möjligt. Och kraftigare, längre och mer intensivt över tiden. Jag vill att hon skall vara helt urlakad av orgasmer. Sen ligger jag och håller om henne så att hon ibland somnar. 

Ofta klingar kåtheten av mig direkt efter att hon har fått sin sista orgasm. Det kan hända ibland att jag runkar av mig på toaletten efter att jag har smygit ur sängen när hon sover. 

Jag vet att många kvinnor här inte gillar mitt upplägg då dom också vill att mannen kommer som en bekräftelse på att dom är sköna och att han njuter av dom. Men jag kan inte förmå mig att själv njuta. Allt handlar om att hon skall få mer och mer och mer och jag inget. Det är den allmänna bilden av egoistiska män som har påverkat mig. 

Finns det någon annan man här som gör likadant?

• Svar på tråden Motverkar "orgasmglappet"?
  • Eurydike

Jag tycker det låter väldigt ensidigt att din fru ska få så många orgasmer och du ska runka av dig själv inne på toaletten efteråt. Om båda vore nöjda, visst, men det låter ju inte riktigt som att det är så. Att vilja ge så mycket i sängen utan att få särskilt mycket tillbaka känns destruktivt i längden. Det känns som att sexlivet handlar mer om prestation än om njutning för din del och du behöver fundera på varför det har blivit så. Lider du av perfektionism annars också? Brukar du ge mer än du får i andra sammanhang? Ibland får man mindre ju mer man ger.

• Anonym (A to the B)
    Anonym (Bokmärken) skrev 2025-03-03 08:02:29 följande:

Jag har läst och hört om det sk "orgasmglappet" i att män nästan alltid får orgasm och kvinnor mycket mer sällan, och att det är orättvist. Jag har också läst otaliga artiklar i tidningar (och foruminlägg) om hur dåliga män är i sängen. Alla fel vi gör. Jag läser inte i närheten lika många artiklar om vad kvinnor borde bli bättre på.

Skulle gissa att beteendet ts håller på med handlar om en kränkthet. Det är inte ovanligt att reagera med att gå in i en själviklädd offerroll. Det är så synd om män.
  • Anonym (Vilija)
    Anonym (A to the B) skrev 2025-03-03 16:52:09 följande:

Så komplicerat är det inte. Förstår du verkligen inte?

Nej, det gör jag inte. Du skrev att man kan njuta av att inte njuta. Hur får du ihop det? Kan man gå utan att gå med?

Det finns ju förvånansvärt många män som vill få sina snoppar uppätna av kannibaler t ex.

Hur många då? Ange siffra.
  • Anonym (A to the B)
    Anonym (Vilija) skrev 2025-03-03 17:39:37 följande:
    Nej, det gör jag inte. Du skrev att man kan njuta av att inte njuta. Hur får du ihop det? Kan man gå utan att gå med?

Det finns ju förvånansvärt många män som vill få sina snoppar uppätna av kannibaler t ex.

Hur många då? Ange siffra.
    Du kanske ska citera hela inlägget. Ligger du på en normal kognitiv nivå så borde du förstå vad jag skriver. Eller är du bara ett sånt där litet troll?...som skriver något för att du känner dig kränkt?

Så komplicerat är det inte. Förstår du verkligen inte?

1. Sex är något som borde ge något till alla inblandade.
    2. Det är inte bara orgasm som skapar njutning. Somliga gillar att medvetet förvägra sig orgasm för att det skänker dom en annan form av njutning. 

Det finns ju förvånansvärt många män som vill få sina snoppar uppätna av kannibaler t ex. (kolla upp det. Jag ljuger inte)

Ts inlägg kan ta olika inriktningar:

1. ts vill göra sig till ett offer för kvinnor för att han känner sig provocerad av orgasmglappet

2. ts går igång på att medvetet förvägra sig orgasm, ug i bdsm sammanhang.

3. ts har mentala problem och svårigheter att prestera för att han hört talas om orgasmglappet (aningen förankrat till 1.) tillåter sig inte att känna njutning.

• Anonym (Vilija)
    Anonym (A to the B) skrev 2025-03-03 17:43:08 följande:
    Du kanske ska citera hela inlägget.
    Nej, resten hade inte med min ursprungliga fråga om paradoxen att göra, hur man kan njuta utan att njuta.
  • Anonym (JJ)

Tycker nog som nån annan har skrivit att det låter lite som någon fetish / BDSM-grej. Har jobbat på strippklubb när jag var yngre och vet att det verkligen finns folk till allt, bland annat som den andra skrev att bli trampad på av höga klackar.

Frågan är ju TS om din tjej / fru också gillar det här upplägget? 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Bokmärken) skrev 2025-03-03 16:20:36 följande:
    Ja...jag ger och hon tar. Men jag fattar vad du menar. Jag tycker nog ändå att vi är nära. Vi har ett samspel. Däremot så har du säkert rätt i att jag är rätt prestationsinriktad. Det är jag nog i väldigt många sammanhang. 
    Men jag är inte otrygg  med henne eller vad det är du vill mena. Och jag får massor tillbaka. Kanske inte sexuellt men i övrigt. Sexuellt är det en autopilot som inte går att slå av. 
    Jag tänker att en del av ansvaret här också ligger hos henne, att det ska kännas bra för dig. Hon kanske borde tänka till lite med.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Bokmärken) skrev 2025-03-03 16:20:36 följande:
    Ja...jag ger och hon tar. Men jag fattar vad du menar. Jag tycker nog ändå att vi är nära. Vi har ett samspel. Däremot så har du säkert rätt i att jag är rätt prestationsinriktad. Det är jag nog i väldigt många sammanhang. 
    Men jag är inte otrygg  med henne eller vad det är du vill mena. Och jag får massor tillbaka. Kanske inte sexuellt men i övrigt. Sexuellt är det en autopilot som inte går att slå av. 

Jag förstår. Jag menade sexuellt samspel, och att ge och ta sexuellt, för att komma nära varandra på det planet med. Trygg, som i att ni förstår varandra och kan känna er avslappnade när ni har sex. 
    Du är nog inte ensam om att uppleva det så, generellt känns det som att det satts mycket prestation i sex, både för män och kvinnor. Man får försöka jobba på det.

• Anonym (Frimärke)
    Anonym (Bokmärken) skrev 2025-03-03 08:02:29 följande:

Det här har påverkat mig i mitt sexliv med min fru. Trots det ovannämnda så läser jag här på forumet ibland män som skriver att deras sex går ut på att få dera kvinnliga partner att njuta så mycket som möjligt. Att kvinnans njutning är viktigare än dera egen. Samma gäller mig. Men för mig har det resulterat i att allt handlar om hennes njutning. Jag vill inte komma själv. Jag gör alllt för att hon skall komma så många gånger som möjligt. Och kraftigare, längre och mer intensivt över tiden. Jag vill att hon skall vara helt urlakad av orgasmer. Sen ligger jag och håller om henne så att hon ibland somnar. 

Ofta klingar kåtheten av mig direkt efter att hon har fått sin sista orgasm. Det kan hända ibland att jag runkar av mig på toaletten efter att jag har smygit ur sängen när hon sover. 

Jag vet att många kvinnor här inte gillar mitt upplägg då dom också vill att mannen kommer som en bekräftelse på att dom är sköna och att han njuter av dom. Men jag kan inte förmå mig att själv njuta. Allt handlar om att hon skall få mer och mer och mer och jag inget. Det är den allmänna bilden av egoistiska män som har påverkat mig. 

Finns det någon annan man här som gör likadant?

Jag känner igen mig i vad bokmärket skriver. Hos oss kommer hon mer än mig. Jag håller också hennes orgasm som viktigast i vårt förhållande och jag kan få tillfredsställelse av/när hon kommer. Jag förstår att det kan vara tråkigt ibland för henne då hon också gillar att jag har det bra, dock inte lika mycket som jag tycker att hon ska ha. 

Vi har diskuterat och hon tycker hennes orgasm är viktigast och det gör ju jag med så vi har samsyn. Hon har efter många år tillsammans förstått att detta är något jag gillar så hon kan njuta och typ inte bli orolig/besviken om jag inte kommer då hon vet hur jag fungerar. 

• Anonym (Bokmärken)
    Anonym (Frimärke) skrev 2025-03-04 16:42:16 följande:

Jag känner igen mig i vad bokmärket skriver. Hos oss kommer hon mer än mig. Jag håller också hennes orgasm som viktigast i vårt förhållande och jag kan få tillfredsställelse av/när hon kommer. Jag förstår att det kan vara tråkigt ibland för henne då hon också gillar att jag har det bra, dock inte lika mycket som jag tycker att hon ska ha. 

Vi har diskuterat och hon tycker hennes orgasm är viktigast och det gör ju jag med så vi har samsyn. Hon har efter många år tillsammans förstått att detta är något jag gillar så hon kan njuta och typ inte bli orolig/besviken om jag inte kommer då hon vet hur jag fungerar. 

Se där...då är jag inte ensam om att fungera så här då alltså
  • Anonym (Frimärke)
    Anonym (Bokmärken) skrev 2025-03-07 15:45:58 följande:
    Se där...då är jag inte ensam om att fungera så här då alltså
    Nope, men vi ät möjligtvis i minoritet.
Svar på tråden Motverkar "orgasmglappet"?