• Anonym (Svärdottern)

Vill fira mitt barns födelsedag utan svärmor

Mitt barn fyller snart 1 år och jag har gått och längtat och planerat så länge! Vi planerar att ha kalas för honom med släkten några dagar efter på helgen, men fira själv födelsedagen hemma bara jag, min sambo och vår 1 åring!
    Min svärmor har en tendens att lägga sig och göra sin egen inblandning i saker större än vad jag är bekväm med och har nu bjudit in sig själv på hans födelsedag då hon själv säger att hon ?MÅSTE? vara med.
    Jag jobbar heltid så hinner bara träffa mitt barn ungefär 2h mellan jobb och läggdags och känner inte att det är tillräckligt med tid för att dela med sig till svärmor.
    Till historien hör att nästan hela min familj är död, har bara ett syskon kvar i livet. Så för mig känns det viktigt att vi får den här första födelsedagen ensamma så vi kan starta våra egna små traditioner och att vår nya lilla familj kan få bara mysa och vara i stunden utan att passa upp på någon utomstående.
    Min sambo är en riktig toffel när det kommer till sin mamma och vågar inte säga emot henne. Jag har sån ångest nu för jag tycker det är jobbigt att säga nej till svärmor, men samtidigt måste det väl vara okej att säga till någon som bjudit in sig själv att vi har andra planer och att det inte funkar just den dagen, men hon är hjärtligt välkommen på kalas med övriga släkten?

Hur hade ni gjort? 
  • Svar på tråden Vill fira mitt barns födelsedag utan svärmor
  • Anonym (Svärdottern)

Svärmor är inte pensionär så det går inte att hälsa på under dagen då hon också arbetar! Det är väldigt ofta hon säger att hon ska komma hem till oss och hälsa på men sen aldrig dyker upp eller hör av sig. Det här året har hon sagt att hon ska komma flera gånger men sen varken hört av sig eller kommit på avtalat tid, så hennes intresse känns inte speciellt stort om jag ska vara ärlig.
    Då jag själv förlorat mina föräldrar och mina släktingar har jag längtat efter dagen jag startar min egen familj och få känna den där gemenskapen och myset i traditioner och att få göra sånna här tillfällen magiska för min son. Därför känns det jobbigt att behöva dela de två timmarna med en farmor som aldrig annars dyker upp som hon säger att hon ska.
    Jag försöker inte hålla henne bort från sitt barnbarn, men vissa tillfällen känner jag måste få vara privata och bara för oss som ny liten familj. Hoppas det kanske reder ut lite!

• Anonym (H)

Men vad är det för tönt till karl!
    Hämta barnet efter jobbet och åk iväg till favorit-restaurangen. Eller ta en föräldraledig dag om du kan.

• Anonym (d)

Om ett år eller två kommer en ny tråd från ts... "svärmor/farmor vill aldrig sitta barnvakt".

Nä, man undrar ju varför.

• elmadumle

Farmor får fira barnet när övriga släkten kommer, födelsedagen vill föräldrarna ha för sig själva då det inte är mycket kvar av dagen när de kommer hem från jobb. Inte svårt att fatta att de ha de få timmarna för sig själva då. Farmor får finna sig i det och inte vara så ego.

• Anonym (Mandomsmannen)
    Anonym (H) skrev 2025-03-03 19:36:23 följande:

Men vad är det för tönt till karl!
    Hämta barnet efter jobbet och åk iväg till favorit-restaurangen. Eller ta en föräldraledig dag om du kan.

Tyvärr, tyvärr det är så här det blir Sverige är fullständigt feminsierat. 
    Män som inte vågar säga ifrån och bestämma. Varken över sin mamma och än mindre över sin fru/sambo.
    Resultat : 2 kvinnor som träter och som garanterat aldrig kommer att nå samförstånd.
  • Anonym (Svärdottern)
    Anonym (d) skrev 2025-03-03 19:41:40 följande:

Om ett år eller två kommer en ny tråd från ts... "svärmor/farmor vill aldrig sitta barnvakt".

Nä, man undrar ju varför.

Om så är fallet så har vi andra i våra liv som både ställer upp och som respekterar våra gränser ☺️ Så det är inga problem
  • Anonym (Svärdottern)
    Anonym (Mandomsmannen) skrev 2025-03-03 20:59:32 följande:
    Tyvärr, tyvärr det är så här det blir Sverige är fullständigt feminsierat. 
    Män som inte vågar säga ifrån och bestämma. Varken över sin mamma och än mindre över sin fru/sambo.
    Resultat : 2 kvinnor som träter och som garanterat aldrig kommer att nå samförstånd.
    Hahahaha nä du har helt rätt! Han kan absolut
    inte bestämma över sin sambo
  • Tom Araya

Jag håller med dig och din sambo måste sluta toffla för sin morsa eftersom det innebär att de kör över dig och det har de ingen rätt till.

Det är du och din sambo som tillsammans ska bestämma hur ni vill ha det, utan svärföräldrars eller någon annans inblandning.

Att ni har kalas för släkten, kanske till helgen, där svärmor är välkommen tycker jag duger alldeles utmärkt.

Om svärmor frågar så ska beskedet från er vara samstämmigt att firandet sker på lördag (exempelvis). Vad ni gör på själva födelsedagen som är mitt i veckan, det har ingen annan att göra med.

• Anonym (V)

Ni kan åka iväg så ni är inte hemma när hon dyker upp.

Varför kallar du er är svärmor och svärdotter när du är sonens tjej bara?
    Det är märkligt när vissa kvinnor hatar sina pojkväns mammor och ändå låtsas att de är deras svärmödrar.

• Anonym (Svärdottern)
    Anonym (V) skrev 2025-03-04 08:54:32 följande:

Ni kan åka iväg så ni är inte hemma när hon dyker upp.

Varför kallar du er är svärmor och svärdotter när du är sonens tjej bara?
    Det är märkligt när vissa kvinnor hatar sina pojkväns mammor och ändå låtsas att de är deras svärmödrar.

Jag ska väl inte behöva fly mitt eget hem? Det är min svärmor.
    Inte någonstans har jag skrivit att jag hatar henne? Jag ställde frågan i forumet för att jag vill ha hjälp med att säga ifrån så jag inte sårar henne. Det som ofta är problemet är att jag blir obekväm för hon väldigt ofta tar sig friheten att göra saker som jag inte känner mig bekväm med. Och att säga till på ett respektfullt sätt är väl mycket bättre än att vår relation sakta bryts ner? Jag hade inte velat göra henne obekväm och hade uppskattat om hon i en sån situation sa till mig.

Det jag har sagt är att jag gärna vill ha just hans födelsedag ifred då jag bara får 2h med
    honom och vi har planerat länge, men att hon är hjärtligt välkommen när övriga släkten kommer. Sen att hon alltid är välkommen hit men inte dyker upp när hon säger, så jag har aldrig försökt hålla henne ifrån sitt barnbarn.
    Så nej jag har ingen hemsk svärmor som jag inte vill veta av, tvärt om! Jag vill bara att våran nya lilla familj ska kunna få göra vissa saker ensamma utan hennes inblandning men framföra det på ett sätt så hon inte blir ledsen. Eller så hon åtminstone förstår att det inte är personligt, vi har inte bjudit in någon annan heller utan vi vill vara själva med vår son. 

• Anonym (d)
    Anonym (Svärdottern) skrev 2025-03-04 10:20:26 följande:

Jag ska väl inte behöva fly mitt eget hem? Det är min svärmor.
    Inte någonstans har jag skrivit att jag hatar henne? Jag ställde frågan i forumet för att jag vill ha hjälp med att säga ifrån så jag inte sårar henne. Det som ofta är problemet är att jag blir obekväm för hon väldigt ofta tar sig friheten att göra saker som jag inte känner mig bekväm med. Och att säga till på ett respektfullt sätt är väl mycket bättre än att vår relation sakta bryts ner? Jag hade inte velat göra henne obekväm och hade uppskattat om hon i en sån situation sa till mig.

Det jag har sagt är att jag gärna vill ha just hans födelsedag ifred då jag bara får 2h med
    honom och vi har planerat länge, men att hon är hjärtligt välkommen när övriga släkten kommer. Sen att hon alltid är välkommen hit men inte dyker upp när hon säger, så jag har aldrig försökt hålla henne ifrån sitt barnbarn.
    Så nej jag har ingen hemsk svärmor som jag inte vill veta av, tvärt om! Jag vill bara att våran nya lilla familj ska kunna få göra vissa saker ensamma utan hennes inblandning men framföra det på ett sätt så hon inte blir ledsen. Eller så hon åtminstone förstår att det inte är personligt, vi har inte bjudit in någon annan heller utan vi vill vara själva med vår son. 

Men varför kallar du då din man för sambo?
  • Anonym (S)

Vad vill pappan till barnet?
    Är ni riktigt överens om att det bara ska vara ni i lilla familjen på födelsedagen?
    Han kanske inte känner lika som du...

Du skriver mycket om dina behov och vad du vill men inget om hans behov och vad han vill....
    Jag hoppas att det finns utrymme för bådas tankar och behov...

Jag hoppas att ni är i konsensus...för olika tankar kring detta blir väldigt lätt konflikthärd som sliter på förhållandet...

Svar på tråden Vill fira mitt barns födelsedag utan svärmor