Mannen vill "bara" ha ett barn
Hej,Skulle kunna skriva hur långt som helst men ska försöka hålla det så kort det går. Min sambo och jag har ett barn på fyra år. Graviditeten var inte planerad men välkommen. Han var orolig i början men visade mer glädje med tiden. Vi hade inte hunnit prata så mycket om barn mer än att det fanns i framtiden. Jag hade nämnt att jag ville ha två barn, han nämnde inget om antalet.
I slutet av graviditeten pratade jag, i något sammanhang, om framtida syskon. Sambon släppte då bomben att han inte skulle vilja ha fler barn, det skulle bara bli ett. Bakgrunden är hans psykiska hälsa och att han inte bedömer att han klarar mer än ett barn. Jag blev lite sorgsen av beskedet och besviken på något sätt. Dels att mitt barn inte skulle få syskon, dels att den här graviditeten inte bara skulle bli min första utan också min sista. Men jag släppte det i hopp om att han skulle ändra sig i framtiden.
Under barnets första 2-3 år lät jag frågan om syskon ligga och tänkte inte jättemycket på det. Kanske för att livet för fullt upp med mycket. Men sedan har bebislängtan alltmer börjat infinna sig igen. Jag tog upp frågan med min sambo igen, som även denna gång sa nej. Några månader/ett år till och denna gång att han fortfarande inte vill men att han för min skull ska fundera.
Just nu är vi i en period där frågan tar upp allt utrymme, men utan att vi kommer fram till något. Jag har utvecklat en sorg och en slags besatthet nästan. Det är så mycket blandade känslor. Dåligt samvete över att jag bara inte kan "nöja" mig med vårt barn och göra livet som enbarnsfamilj till det bästa det kan bli. Sorg när jag ser andra gravidmagar, bebisar, flerbarnsfamiljer.. Jag orkar inte delta i raster på jobbet där kollegornas magar ska pratas kring. Jag får också frågor/ibland ögon på min mage om när nästa barn kan tänkas komma. Min sambo får aldrig denna typ av frågor.. Jag har även börjat bli ledsen av att äta p-piller, då jag ju inte vill ha dem. Jag känner nästan att jag håller på att bli sjuk/deprimerad över allting. Igår låg jag på sängen halva dagen och grät - vilken bra och närvarande mamma jag är till mitt barn...
Och mitt i allt detta förstår jag min sambo och tycker han gör rätt som tar frågan seriöst. Men min egen situation och egna känslor är så svåra att hantera. Jag har föreslagit familjerådgivning men min sambo är inte riktigt mottaglig.
Jag skriver tråden för att kanske få lite råd och erfarenheter från andra som varit eller är i liknande situationer.