• Anonym (Oense)

Vem åsikt väger tyngt i separerad relation - barn på sociala medier?

Ett separerat föräldrapar är oense om huruvida barn får synas på föräldrars sociala medier. Förälder 1 säger tvärt nej till att visa så mycket som en stortå av barnet. Förälder 2 tycker att det är okej att visa lite barn då och då. Halva ansiktet, ansikte täckt av skidglasögon eller liknande.

Vems åsikt väger tyngst? Har nejsägaren rätt att neka jasägaren?

• Svar på tråden Vem åsikt väger tyngt i separerad relation - barn på sociala medier?
  • Anonym (Oense)
    Anonym (Lotta) skrev 2025-03-04 14:34:09 följande:
    Men då får väl den som lägger sig skylla sig själva?

Vågar den inte lägga ut tre bilder under ett år när barnen är ok med det, så är det något som inte stämmer. Vad tror hen ska hända?
    Då skulle det absolut bli bråk!
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Oense) skrev 2025-03-04 14:42:50 följande:
    Då skulle det absolut bli bråk!
    Och vågar inte personen stå upp för sig själv då? 

Det verkar som att en förälder styr den andre, och den andre bara accepterar det. 
  • Anonym (MM)

Det här är en sån fråga som kräver två Ja för att funka. Om en säger Nej så blir det nej. 

• Anonym (nej)
    MammaTillDansband skrev 2025-03-04 13:42:29 följande:
    Utgångspunkt: Du (eller jag) kan inte bestämma någonting alls kring vad som händer hos den andra föräldern. För barnens och den skilda-föräldra-relationens skull är det bäst så. 
    Alltså de där stämmer väl ändå inte. I alla fall inte i såna beslut som är mer bestående och kan ge långtgående konsekvenser.

Ena föräldern kan inte ta hål i öronen på barnet under sin vecka och andra föräldern tar bort dem på sin vecka. Vissa saker måste man vara överens om, och är man inte överens så är det generellt så att nej väger tyngre än ja. 
  • Aniiee
    Anonym (Oense) skrev 2025-03-04 12:15:11 följande:
    Barnen är stora nog att fatta egna beslut och tillfrågas alltid.
    Då är det ju DERAS beslut. Är de stora nog att välja, ja, då ska de få välja.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • MammaTillDansband
    Anonym (nej) skrev 2025-03-04 15:32:51 följande:
    Alltså de där stämmer väl ändå inte. I alla fall inte i såna beslut som är mer bestående och kan ge långtgående konsekvenser.

Ena föräldern kan inte ta hål i öronen på barnet under sin vecka och andra föräldern tar bort dem på sin vecka. Vissa saker måste man vara överens om, och är man inte överens så är det generellt så att nej väger tyngre än ja. 
    Min tanke var inte bestående förändringar på barnets kropp, nej, eller händelser som innebär stor risk att skada barnet fysiskt eller psykiskt, då bör man givetvis gripa in. 
    Däremot anser jag att skilda föräldrar inte ska lägga sig i vad den andra föräldern gör när hen har hand om barnet/en. Det är inte bra för barnet att bli använt som slagträ i föräldrakonflikten och det är definitivt inte bra för de skilda föräldrarnas inbördes relation. 
  • Jemp
    Anonym (nej) skrev 2025-03-04 12:52:46 följande:
    Ja, och det betyder ju inte att det är vettigt eller att de borde göra det? 
    Det är en del av deras jobb att dokumentera.
  • Anonym (?)

Problemet är, det finns få lagliga metoder att hindra en förälder att lägga ut bilder, klippa håret på barnen, låta de se på TV mm under sina veckor.

Så även om en förälder säger nej så kan den andra fortfarande gör det.

• Anonym (123)

Respektive förälder bestämmer på sin egna vecka. 

Jag har en vän som är väldigt restriktiv med sociala medier och aldrig lagt ut en bild på sina barn. Hans ex är mammabloggare och får bra med inkomster på att lägga ut bilder på familjelivet så där är hans barn på bilder mest hela tiden.

Såklart han hade föredragit att hon också var restriktiv, men det är liksom inte upp till honom att styra vad hon lägger upp. Sedan så respekterar hon såklart honom och jag vet jag att hon är väldigt noga med vad hon lägger upp på barnen, det är mer hon själv och omgivningen som är i fokus än barnen. 

• Anonym (GG)
    Anonym (123) skrev 2025-03-04 22:02:12 följande:

Respektive förälder bestämmer på sin egna vecka. 

Jag har en vän som är väldigt restriktiv med sociala medier och aldrig lagt ut en bild på sina barn. Hans ex är mammabloggare och får bra med inkomster på att lägga ut bilder på familjelivet så där är hans barn på bilder mest hela tiden.

Såklart han hade föredragit att hon också var restriktiv, men det är liksom inte upp till honom att styra vad hon lägger upp. Sedan så respekterar hon såklart honom och jag vet jag att hon är väldigt noga med vad hon lägger upp på barnen, det är mer hon själv och omgivningen som är i fokus än barnen. 

Vad hemskt för din vän som tvingas titta på när hans ex lägger ut barnen till allmän beskådan!

Det här är långt ifrån samma sak som i TS där TS vill lägga ut bilder i en släktgrupp på typ whatsapp? Gissar jag i och med att det inte gäller allmän social media?
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (GG) skrev 2025-03-05 07:01:07 följande:
    Vad hemskt för din vän som tvingas titta på när hans ex lägger ut barnen till allmän beskådan!

Det här är långt ifrån samma sak som i TS där TS vill lägga ut bilder i en släktgrupp på typ whatsapp? Gissar jag i och med att det inte gäller allmän social media?

Om det stör honom behöver han inte titta . 

• Anonym (123)
    Anonym (GG) skrev 2025-03-05 07:01:07 följande:

Det är liksom något han får acceptera, hon är lika mycket förälder som han är. 

Precis som föräldern i ts fall får acceptera att den andra föräldern lägger ut bilder på deras barn. 

Sedan handlar det ju till syvende och sist om den enskilda förälderns beslut och om den som vill lägga ut bilder viker sig för att slippa bråk så är det hens beslut att göra så på samma sätt som det är hens beslut att lägga ut bilder och sedan ta fajten om det. 
Svar på tråden Vem åsikt väger tyngt i separerad relation - barn på sociala medier?