• Anonym (Slarvern)

Hur ofta gör ni slarvfel på jobbet?

Hej!

Hur ofta gör ni slarvfel på jobbet som påverkar andra?
    Själv lyckas jag göra bort mig sisådär ett par gånger i månaden. Helt klart pga tankspriddhet och förmodligen en hög dis stress. Som tur är så är jag varken läkare eller raketforskare men det kan bli jobbigt ändå för mina kollegor eftersom det är jag som är spindeln i det berömda nätet. 

• Svar på tråden Hur ofta gör ni slarvfel på jobbet?
  • Anonym (Kim)

Det vet jag inte. Jag arbetar med ekonomi, och det går alltid att rätta till felen.

• Anonym (Slarvern)
    Anonym (Kim) skrev 2025-03-05 16:11:25 följande:

Det vet jag inte. Jag arbetar med ekonomi, och det går alltid att rätta till felen.

Hinner det aldrig gå så långt att korrigeringen måste göras när skadan redan är skedd?
  • Anonym (A)

Händer kanske 1-2gr i månaden. Är dock småfel som går att fixa omgående, sker oftast i perioder när man är tankspridd och inte riktigt kan fokusera. Sen har man kollegor som gör det typ varje vecka medvetet och lägger sedan ansvaret på andra kollegor att fixa.

• Anonym (Kim)
    Anonym (Slarvern) skrev 2025-03-05 16:12:47 följande:
    Hinner det aldrig gå så långt att korrigeringen måste göras när skadan redan är skedd?
    Självklart görs korrigeringen efter felets begåtts, konstigt att göra det innan det blir fel. Men felen orsakar ingen direkt skada. 
  • Anonym (anonym)

Jag "slarvar" ofta. Det beror helt enkelt på att jag inte bryr mig längre. Jag arbetar nuförtiden endast för att få (den relativt sett höga) lönen. Att jag inte "bryr mig" längre handlar om de signaler jag får från arbetsgivaren och kunden från de tillfällen jag faktiskt har brytt mig. Jag har bara ett par år kvar till pensionen så jag försöker stå ut så länge jag kan, för att maximera pensionen.

Nu har det i och för sig inte lett till några katastrofer för företagen jag jobbar emot (inte minst för att jag förstår hur systemet fungerar så det märks inte i det stora hela) men inser ju att denna "Make me great again" -mentalitet inte är så bra för det allmännas bästa. Men jag anpassar mig utefter mentaliteten när tilliten till samhället med åren har eroderats. I slutändan står man sig själv närmast.

• Anonym (Aldrig)

Jag hör aldrig slarvfel. Jag slarvar inte. Sen kan det hända att något går fel, men det beror I så fall inte på slarv. Däremot kontrollerat jag andras jobb hela tiden för att jag vet att det begås fel, av slarv eller andra orsaker, i leden före mig. 

• Anonym (Slarvern)
    Anonym (Kim) skrev 2025-03-05 16:16:23 följande:
    Självklart görs korrigeringen efter felets begåtts, konstigt att göra det innan det blir fel. Men felen orsakar ingen direkt skada. 
    Skrattar högt! Så klart. Jag menade om andra påverkas negativt av slarvfelen innan du gjort korrigeringen. (Skrattar än)
  • Anonym (Slarvern)
    Anonym (A) skrev 2025-03-05 16:14:32 följande:

Händer kanske 1-2gr i månaden. Är dock småfel som går att fixa omgående, sker oftast i perioder när man är tankspridd och inte riktigt kan fokusera. Sen har man kollegor som gör det typ varje vecka medvetet och lägger sedan ansvaret på andra kollegor att fixa.

Ungefär samma här, dvs ett par ggr i månaden i snitt kanske. Det blir dock konsekvenser av det IOM att mina kollegor är beroende av att jag jobbar slarvfritt för att deras jobb ska funka. Så är det när man är spindeln i nätet, antar jag. He he.
  • Anonym (Slarvern)
    Anonym (anonym) skrev 2025-03-05 16:32:17 följande:

Jag "slarvar" ofta. Det beror helt enkelt på att jag inte bryr mig längre. Jag arbetar nuförtiden endast för att få (den relativt sett höga) lönen. Att jag inte "bryr mig" längre handlar om de signaler jag får från arbetsgivaren och kunden från de tillfällen jag faktiskt har brytt mig. Jag har bara ett par år kvar till pensionen så jag försöker stå ut så länge jag kan, för att maximera pensionen.

Nu har det i och för sig inte lett till några katastrofer för företagen jag jobbar emot (inte minst för att jag förstår hur systemet fungerar så det märks inte i det stora hela) men inser ju att denna "Make me great again" -mentalitet inte är så bra för det allmännas bästa. Men jag anpassar mig utefter mentaliteten när tilliten till samhället med åren har eroderats. I slutändan står man sig själv närmast.

Åh vad tråkigt att det gått så långt ändå. Själv har jag inte någon vidare bra lön men jag tycker iaf än så länge om mitt jobb så det uppväger stort. Det är ändå ganska många timmar man är på sitt jobb och ett helt liv på ett jobb jag vantrivts på, kan omöjligt uppvägas av en bra lön, anser jag.
    Nåja, jobbet är kul när jag inte slarvat. 
  • EpicF

Har hänt en gång på 15 år, och den gången gick det som tur var bra. Men numera gör jag aldrig slarvfel. Jobbar inom vården så slarvfel kan få förödande konsekvenser för mina patienter. 

• Anonym (Kim)
    Anonym (Slarvern) skrev 2025-03-06 11:01:38 följande:
    Skrattar högt! Så klart. Jag menade om andra påverkas negativt av slarvfelen innan du gjort korrigeringen. (Skrattar än)
    Nej, i regel inte. Jag arbetar inte med andras ekonomi på det sättet, utan projektekonomi. 
  • Anonym (V)

Om du vill känna dig bra. Så kan jag berätta om en person som jobbade med mig via kommunen.

Hon skulle följa med som stöd till läkarbesök B.la hon missade 4 av 6 besök, glömde helt enkelt. Det ena besöket var extra illa då vi hade bestämt att hon skulle hämta upp mig och vi skulle åka dit tillsammans. Hon glömde och då jag räknat med skjuts så hann jag ej dit, det var 6 månaders väntetid till den läkaren och jag blev utan intyg vilket gav stora konsekvenser.

Nu är hon befordrad och har ett mkt välbetalt jobb och lever sitt bästa liv. Man kommer långt med hög social förmåga. 

• Anonym (Slarvern)
    EpicF skrev 2025-03-06 11:08:22 följande:

Har hänt en gång på 15 år, och den gången gick det som tur var bra. Men numera gör jag aldrig slarvfel. Jobbar inom vården så slarvfel kan få förödande konsekvenser för mina patienter. 

Wow! Bra jobbat! Bara det att man vet hur illa det kan gå om man gör fel när man jobbar inom vården, gör kanske att man kollar både två och tre gånger extra kanske. 
    Önskar att jag aldrig gjorde fel, oftast leder mina fel till att logistik och planering inte funkar men det dödar ju ingen i alla fall. Illa nog iofs när det händer. Inte kul!

• Anonym (Slarvern)
    Anonym (V) skrev 2025-03-06 11:23:34 följande:

Om du vill känna dig bra. Så kan jag berätta om en person som jobbade med mig via kommunen.

Hon skulle följa med som stöd till läkarbesök B.la hon missade 4 av 6 besök, glömde helt enkelt. Det ena besöket var extra illa då vi hade bestämt att hon skulle hämta upp mig och vi skulle åka dit tillsammans. Hon glömde och då jag räknat med skjuts så hann jag ej dit, det var 6 månaders väntetid till den läkaren och jag blev utan intyg vilket gav stora konsekvenser.

Nu är hon befordrad och har ett mkt välbetalt jobb och lever sitt bästa liv. Man kommer långt med hög social förmåga. 

Herre gud! En sak är väl om det händer EN gång men efter den gången så ser man ju om man är lite vettig i huvudet kan man tycka - till att det inte händer igen! Stackare! Hoppas det gick bra till slut! 
  • Anonym (56 år)

Jag är ganska tankspridd och slarvig av mig. Jobbar med kundtjänst och försäljning av försäkringar. Allt går liksom in och sen ut i min hjärna. Vissa saker fastnar för alltid, men andra saker vill inte fastna hur mycket jag än försöker. Är lite äldre och kan skylla på det, men har alltid varit såhär. Har diagnos borderline och en massa annat. Alla arbetsgivare gillar mitt driv och att jag är snabb, strategisk och effektiv i mitt arbetssätt. Men jag gör många småfel och det får jag höra för.

Vet inte hur jag ska bli bättre. Mycket handlar också om stress såklart.

• Goneril
    Anonym (V) skrev 2025-03-06 11:23:34 följande:

Skulle jag inte släppa. Jag hade påmint henne och sagt att jag vill ha kompensation, se vad det medfört för dig. Min man som arbetade i näringslivet under många år och arbetade även ett tag i en kommunstyrelse. En jätteskillnad i arbetsmoral, i bankvärlden till exempel arbetade vi över utan att ifrågasätta allt eller springa till facket medan arbetstakt, planering och organisation inom offentlig sektor var katastrof. Hoppas det blivit bättre än när denna trådstart gjordes. Alltså: Aldrig offentlig sektor.
  • Anonym (Slarvern)
    Anonym (56 år) skrev 2025-03-06 12:07:22 följande:

Jag är ganska tankspridd och slarvig av mig. Jobbar med kundtjänst och försäljning av försäkringar. Allt går liksom in och sen ut i min hjärna. Vissa saker fastnar för alltid, men andra saker vill inte fastna hur mycket jag än försöker. Är lite äldre och kan skylla på det, men har alltid varit såhär. Har diagnos borderline och en massa annat. Alla arbetsgivare gillar mitt driv och att jag är snabb, strategisk och effektiv i mitt arbetssätt. Men jag gör många småfel och det får jag höra för.

Vet inte hur jag ska bli bättre. Mycket handlar också om stress såklart.

Välkommen i ?borderlineklubben?. Jag tror stressen och allt analyserande gör mig tankspridd.
  • Mammaa44

Handen upp!

Jag har ADHD och återhämtar mig nu efter en sjukskrivning.. så nog händer det allt tokigheter, men brukar kontrollera mitt eget jobb själv nu 2-3 ggr efteråt så jag hinner rätta till ev felaktigheter

• Anonym (Slarvern)
    Mammaa44 skrev 2025-03-06 14:06:02 följande:

Handen upp!

Jag har ADHD och återhämtar mig nu efter en sjukskrivning.. så nog händer det allt tokigheter, men brukar kontrollera mitt eget jobb själv nu 2-3 ggr efteråt så jag hinner rätta till ev felaktigheter

Ja det behövs inte mycket för att det ska ske en tabbe. Själv skyller jag på mild Bordeline. Allmänt tankspridd skulle min diagnos nog iofs kunna heta också. He he! 
Svar på tråden Hur ofta gör ni slarvfel på jobbet?