• Anonym (Hjärnspöken)

Hjärnspöken?

Min sambo har aldrig talat om sin lön för mig. Nu råkade jag se hans lönebesked och såg att han tjänar 27000kr mer än mig per månad. Jag är arbetslös och har det tufft ekonomiskt och jag trodde han med hade det, trots lön eftersom han ?aldrig har pengar? och lever snål. Hyreskontraktet står på honom så jag betalar för el, hyra och mat till honom varje månad. Äter vi ute splittar vi på nota och han vill inte investera i något nytt. Inga droger är inblandad!

Vi lever i ett ganska kärlekslöst förhållande där vi mer lever sida vid sida. Han med sina intressen och vänner och jag med mina. Detta får mig förstås att tvivla på relationen och ännu mer. Jag kräver inte att han ska betala allt för mig, men min hjärnspöke bakom detta är att han kanske enbart bor med mig för att kunna köpa lägenhet.
  • Svar på tråden Hjärnspöken?
  • Fjäril kär
    Anonym (Hjärnspöken) skrev 2025-03-05 23:56:15 följande:
    Som jag skrev så var det inte kärlekslöst hela tiden. Det kommer och går. Det är inte som innan vi flyttade ihop. Allt hänger ihop. Jag känner mig lurad nu när jag såg att han har så mycket mer än vad jag har varje månad och låtsas vara fattig. Jag har haft månader där jag verkligen haft det tufft ekonomiskt. På något sätt kan jag tycka att man åtminstone borde dela upp procentuellt om man ska leva som sambo, eller att den som tjänar betydligt mycket mer kan dra ett litet större ekonomiskt lass istället för att vi ska dela på allt. Varför låtsas man vara fattig när man inte är det?
    För att dom rätta känslorna inte finns där helt enkelt . Kanske dom aldrig varit riktigt där heller från början.  Han verkar ju aldrig varit intresserad av att vara en ärlig sambo från början heller. 
    Man beter sig inte så om man på riktigt älskar någon. Han har noll intresse av dig och hur du har det. 

Se till att flytta därifrån är mitt råd.  Helst nyss. 
  • Anonym (Msn53)

Han har ett eget mål eller en egen agenda 
    där är inte du med 
    annars hade han varit mer öppen, framförallt om han har känslor för dig och det verkar han inte ha 
    bekvämt att bo med någon som är medgörlig och dela alla kostnader med , typiskt mans tänk ?praktiskt? 

vad är det egentligen du ser hos honom ?som gör att du väljer att leva tillsammans med honom? 

ni verkar inte kompatibla om ni inte kan prata om sånt du skriver om 

du får ha ditt eget mål eller agenda och känna att du bor ganska billigt om du nu studerar eller är mellan två jobb 
    och utnyttja situationen tills du tjänar egna pengar så du är nöjd och kan dra vidare 

hej 

• Anonym (Olea)

Han låter inte som en lagspelare.

• Anonym (M)

Alla ser inte pengar på samma sätt,
    Min lön är väl min och hennes är väl hennes.

• Fjäril kär
    Anonym (M) skrev 2025-03-09 06:42:45 följande:

Alla ser inte pengar på samma sätt,
    Min lön är väl min och hennes är väl hennes.

Det är det nog ingen som misstycker.
    Men det blir något helt annat när man smusslar, undangömmer, kör fulspel och ljuger om sin inkomst.  
  • Goneril
    Anonym (Hjärnspöken) skrev 2025-03-05 18:56:53 följande:
    Det är möjligt att det är så. Det har aldrig varit på tal med gemensam ekonom och det är det sista året det känts kärlekslöst. Inte alltid ska tillägga. Det har alltid delats 50/50 på allt och det är därför jag tror det är mer en business. Jag tror därför att han sparar till eget boende så han kan flytta när han har pengarna.
    Känner du så är säkert din magkänsla riktig. Om han tjänar 27.000.- mer än du i månaden innebär det att han har en medel- eller relativt hög lön och du drar dig fram på existensminimum. Väldigt märkligt när man lever under samma tak. Det är absolut en uträkning med detta precis som du misstänker. När han kan köpa gör han det och drar. Då kommer inte du att vara förstahandsvalet; det är ju redan svajigt mellan er.                                                                                                                Ta det då för vad det är, med öppna ögon, du bor ju faktiskt billigare med honom än utan. Förvänta dig ingenting utan spela med,  det du ser är vad du får. Skaffa dig ett ett eget rum, hitta på lite egna saker, lite otrogen kan du också vara, men låt honom inte komma på dig. Egentligen skulle jag inte ha dåligt samvete, taskigt att han inte tar större delen av era kostnader, lever man ihop ska man väl ha samma standard.  Alltid en god förutsättning att båda befinner sig på samma nivå ekonomiskt. 
  • Anonym (M)
    Fjäril kär skrev 2025-03-09 11:04:42 följande:
    Det är det nog ingen som misstycker.
    Men det blir något helt annat när man smusslar, undangömmer, kör fulspel och ljuger om sin inkomst.  
    Ja full spel ska man väl inte köra, man kan ju ge å ta lite, men en kan ju bara dela lika upp till lägsta lön.
  • Anonym (Hjärnspöken)

När jag tog upp det visade det sig att jag hade rätt. Han har varit på visning på en lägenhet i området han alltid velat bo i förra veckan och har lagt bud. 

• Anonym (.)
    Anonym (Hjärnspöken) skrev 2025-03-11 09:17:02 följande:

När jag tog upp det visade det sig att jag hade rätt. Han har varit på visning på en lägenhet i området han alltid velat bo i förra veckan och har lagt bud. 

Så ni ska gå isär nu?
  • Anonym (Hjärnspöken)
    Anonym (.) skrev 2025-03-11 09:28:09 följande:
    Så ni ska gå isär nu?
    Jag vet inte om han tänkt att vi ska fortsätta vara tillsamman eller om det ska vara slut. Vet bara att han tänker flytta. Han tänker sova borta ett par dagar och vill då inte ha kontakt säger han. Får hoppas han kommer hem till helgen. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Hjärnspöken) skrev 2025-03-12 21:54:05 följande:
    Jag vet inte om han tänkt att vi ska fortsätta vara tillsamman eller om det ska vara slut. Vet bara att han tänker flytta. Han tänker sova borta ett par dagar och vill då inte ha kontakt säger han. Får hoppas han kommer hem till helgen. 
    Så det är han som bestämmer om ni ska göra slut? Du tänker inte lämna honom utan hoppas han kommer hem?
  • Anonym (Rövknullad)
    Anonym (.) skrev 2025-03-12 22:11:16 följande:
    Så det är han som bestämmer om ni ska göra slut? Du tänker inte lämna honom utan hoppas han kommer hem?
    Något i den här historien saknas, frågan är vad ts inte berättar. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Hjärnspöken) skrev 2025-03-12 21:54:05 följande:
    Varför hoppas du på en fortsättning med en man som så uppenbart inte vill ha dig?
  • Anonym (Göran.)

Har du funderat över om han utnyttjar dig. 

lagar mat städar sköter om allt i hemmet?

det är ju galet att han inte berättat om sin lön.  

Dessutom att han letar efter annat boende?

Gör dig fri från den har killen.  

• Anonym (Sofia)

Förstår helt hur du tänker. Däremot tänker jag att det är bra att vara sparsam och faktiskt snål. 

Kanske har din sambo inte tänkt på det bara. Kan ni inte sätta er och snacka om det? Däremot tycker väl jag att gör ni lika mycket i hemmet dä ska man väl dela lika på kostnader. Men är det du som lagar maten, städar mm då kan han väl bidra mer ekonomiskt så det blir mer jämställt. Dvs du bidrar ju mer till hushållet dä, kan väl vara nå att jämna ut för lite balans.

• Anonym (Hjärnspöken)
    Anonym (Rövknullad) skrev 2025-03-13 00:17:23 följande:
    Något i den här historien saknas, frågan är vad ts inte berättar. 
    Vad skulle jag inte berättat?
Svar på tråden Hjärnspöken?