• Anonym (Carin)

Ni som är bra på bakning, kan man byta ut smöret mot margarin i detta recept?

Som rubriken säger. Funkar det att byta ut smöret mot margarin i detta recept eller blir det konstigt? Bytte ut smör mot mjölkfritt margarin som jag hade lite kvar av när jag bakade muffins för ett tag sedan. De sjönk ihop, blev inte alls fluffiga. Tänker att det kanske berodde på att jag inte hade smör som jag brukar. 

alltommat.expressen.se/recept/mintchokladtarta/

• Svar på tråden Ni som är bra på bakning, kan man byta ut smöret mot margarin i detta recept?
  • Anonym (Carin)

Puff

• BeBey

Jag tänker att det är smaklös att ersätta smaklig, kvalitativ smör med billig margarinsmak. De smakar annorlunda! Med smör alla bakelser är 100% smakligare! 

Vjek. Jag skulle aldrig använda margarin och kan inte förstå hur man kan lägga det in i hemmagjorda bakelser?!

Obestämd

• Anonym (d)

Inga problem mer än smakmässigt, tror inte att det receptet blir äckligt för det.

• BeBey
    Anonym (d) skrev 2025-03-06 18:41:15 följande:

Inga problem mer än smakmässigt, tror inte att det receptet blir äckligt för det.

Jag tänker att en tårta eller vad som helst med margarin blir automatiskt inte smakfull. 
    Det är samma sak som att köpa färdiga tårtbottnar istället för att baka själv.
    De färdiga smakar billigt, som tvättsvamp. 
  • Anonym (4545)
    BeBey skrev 2025-03-06 18:27:02 följande:

Jag tänker att det är smaklös att ersätta smaklig, kvalitativ smör med billig margarinsmak. De smakar annorlunda! Med smör alla bakelser är 100% smakligare! 

Vjek. Jag skulle aldrig använda margarin och kan inte förstå hur man kan lägga det in i hemmagjorda bakelser?!

Obestämd

Allergi?
    Otrevligt svar!
  • BeBey
    Anonym (4545) skrev 2025-03-06 19:11:21 följande:
    Allergi?
    Otrevligt svar!
    TS har ingen allergi. 

Undantag förstås kan vara men fakt stannar fakt att margarin kan inte ge samma smak som smör. 

Jämför bara billiga "vaniljkakör" med kvalitativa smörkakor, Walkers Shortbreads och likadana...

Ni kan baka som ni vill, men jag skulle aldrig baka tårtor med mera med margarin... Tyst
  • Anonym (Carin)
    BeBey skrev 2025-03-06 18:27:02 följande:

Obestämd

Tänker att det kunde vara trevligt för min mjölkproteinallegiske kollega att kunna äta samma som vi andra.
  • Anonym (Carin)
    Anonym (d) skrev 2025-03-06 18:41:15 följande:

Jag undrar mest eftersom jag försökte göra muffins med mjölkfritt margarin och de blev platta och tråkiga och inte fluffiga och fina, men det kanske berodde på att jag inte kunde vispa margarin och socker ordentligt eftersom margarinet aldrig blev mjukt. Till aftereight-tårtan ska ju smöret smältas.
  • Anonym (Carin)
    BeBey skrev 2025-03-06 19:33:13 följande:
    TS har ingen allergi. 

Undantag förstås kan vara men fakt stannar fakt att margarin kan inte ge samma smak som smör. 

Jämför bara billiga "vaniljkakör" med kvalitativa smörkakor, Walkers Shortbreads och likadana...

Ni kan baka som ni vill, men jag skulle aldrig baka tårtor med mera med margarin... Tyst
    Det har jag iofs inte skrivit något om, men jag ska bjuda flera personer, varav en är allergisk mot mjölkprotein. Jag kan antingen göra en specialgrej till hen eller baka något som alla kan äta så att hen inte behöver känna sig utanför. Tänkte göra det sistnämnda. Jag har fått tag på after eight från England som inte innehåller smörolja som de som importeras från Tyskland (= de flesta) gör..
  • Anonym (Carin)
    BeBey skrev 2025-03-06 19:33:13 följande:
    TS har ingen allergi. 

Och ja, det är skillnad på smör och margarin. Smör är gott, margarin är äckligt, men om man ska bjuda en som är allergisk tycker jag att man ska anstränga sig lite!
  • cosinus

Jag har bakat mycket mjölkfritt då min ena son inte tålt det.

Jag har aldrig varit med om att något inte blivit rätt i konsistens eller form för att man bytt smör till margarin.

Däremot är ju smaken en annan sak. Jag tycker det går helt ok i recept där inte smöret är så dominant. T ex har jag inga problem med en mjölkfri kladdkaka men äter ogärna mjölkfria kolakakor. När jag gjorde bullar gjorde jag ofta degen mjölkfri (havremjölk ist för mjölk och margarin ist för smör) men sen delade jag upp den och bakade hälften med riktigt smör i fyllningen och hälften mjölkfria.

Så för att svara på din fråga. Jag tror inte det är något problem med kakans egenskaper men om man tycker smör vs margarin skiner igenom för mycket är ju en annan sak. Det är relativt mycket smör i den samtidigt som jag upplever att choklad är bra på att maskera det. Det blir garanterat god. Sen kommer vissa alltid argumentera för att den blivit ännu godare med smör. Frågan är hur många som tänker på det.

• Anonym (Carin)
    cosinus skrev 2025-03-11 16:30:56 följande:

Jag har bakat mycket mjölkfritt då min ena son inte tålt det.

Jag har aldrig varit med om att något inte blivit rätt i konsistens eller form för att man bytt smör till margarin.

Däremot är ju smaken en annan sak. Jag tycker det går helt ok i recept där inte smöret är så dominant. T ex har jag inga problem med en mjölkfri kladdkaka men äter ogärna mjölkfria kolakakor. När jag gjorde bullar gjorde jag ofta degen mjölkfri (havremjölk ist för mjölk och margarin ist för smör) men sen delade jag upp den och bakade hälften med riktigt smör i fyllningen och hälften mjölkfria.

Så för att svara på din fråga. Jag tror inte det är något problem med kakans egenskaper men om man tycker smör vs margarin skiner igenom för mycket är ju en annan sak. Det är relativt mycket smör i den samtidigt som jag upplever att choklad är bra på att maskera det. Det blir garanterat god. Sen kommer vissa alltid argumentera för att den blivit ännu godare med smör. Frågan är hur många som tänker på det.

Det var ett tag sedan jag bakade. Vad jag minns är det mintsmaken som dominerar. Det är både after eight och pepparmintsarom i smeten.
  • Anonym (Carin)
    Anonym (Carin) skrev 2025-03-12 08:00:16 följande:
    Det var ett tag sedan jag bakade. Vad jag minns är det mintsmaken som dominerar. Det är både after eight och pepparmintsarom i smeten.
    Rättelse: Det är inte pepparmintsarom i smeten, bara after eight, men det är mycket mintsmak ändå, och så är det mintglasyr ovanpå.
Svar på tråden Ni som är bra på bakning, kan man byta ut smöret mot margarin i detta recept?