• Anonym (Ts)

Hur länge kommer polis stalka mig?

De började plinga på min dörr för snart 2 år sen. En man och en kvinna civilklädda men visar bricka direkt. Om min särbo är här (oftast) går den kvinnliga polisen ut och pratar med honom. Manliga pratar alltid med mig.
    Första gången tyckte jag detta nya initiativ var fantastisk för par som lever eller lever med våld I nära relation så jag sa det. Men nu känner jag mig så "jagad" på nåt vis. 
    Lever inte med mannen som slog mig och har aldrig gjort.
    Frågade polisen när de ska sluta "när jag känner mig trygg men i nuläget kommer jag komma tillbaka.". 
    Det är POLIS jag är skyldig att öppna. 

Vid 2 tillfällen har 5 poliser sttt utanför dörren när jag öppnat och frågat hur jag mår.  Nån granne har klagat på ljud. Jag har varit helt ensam med tv på nästintill ljudlöst
     Fått varningar också. Jag gör INGET fel. Vågar knappt duscha efter kl 18. Så livrädd för alla grannar och främst för polisen. Vad f*n ska jag göra?

• Svar på tråden Hur länge kommer polis stalka mig?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (M) skrev 2025-03-07 06:55:26 följande:
    I trådstarden skriver du däremot "Lever inte med mannen som slog mig och har aldrig gjort" och nu skriver du att ni varit tillsammans i 3 år (dock utan misshandel). Så så länge ni är tillsammans får du nog räkna med att polisen kollar upp dig då och då.

VC frågar för att de ska kolla av om man fortfarande blir misshandlad. 

Ja, de har fortsatt sitt förhållande, men de lever inte ihop. 

Varför är det konstigt? 

• Anonym (Ts)
    Anonym (J) skrev 2025-03-07 07:11:43 följande:

Den dagen polisen slutar besöka er kommer misshandeln börja på nytt.

Den saken kommer inte hända. Han har aldrig misshandlat nån annan utan vi levde i ett passionerat destruktivt förhållande när vi träffades och blev galet kära. Nu är det lugnare och tryggare.

Undrade väl mest om fler fått dessa besök? Undrar även om dessa poliser har nån speciell utbildning? Men förstår att det nog inte är nån som vet.

De är i alla fall alltid välkomna men lite jobbigt är det.
  • Lynx123

Tänker ändå att det är fantastiskt att de finns där för dig. Du är fortfarande tillsammans med personen som misshandlade dig - MISSHANDLADE - och de är därför måna om ditt välbefinnande. Var glad att de bryr sig. Tänk själv om det var din mamma/dotter/syster/bästa vän...hade du inte velat att de hade fortsatt skydd? Och om den här personen så mycket som lyfter ett finger eller försöker förbjuda dig att umgås med familj och vänner så är polisen där på en sekund.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Ts) skrev 2025-03-07 07:23:59 följande:
    Den saken kommer inte hända. Han har aldrig misshandlat nån annan utan vi levde i ett passionerat destruktivt förhållande när vi träffades och blev galet kära. Nu är det lugnare och tryggare.

Undrade väl mest om fler fått dessa besök? Undrar även om dessa poliser har nån speciell utbildning? Men förstår att det nog inte är nån som vet.

Ja, det är flera som får dessa besök. Polisen arbetar aktivt för att göra besök där våld i nära finns. Både hos gärningsmännen och personerna som blivit utsatta. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Jag) skrev 2025-03-07 08:04:41 följande:

Ja, det är flera som får dessa besök. Polisen arbetar aktivt för att göra besök där våld i nära finns. Både hos gärningsmännen och personerna som blivit utsatta. 

Jättebra tycker både jag och mannen. Hoppas det kan rädda någon och det tror jag det kan. Just de som kommer till mig verkar vara helt fantastiska och så brukar jag inte kunna för polis efter allt jag varit med om tidigare.  Även om jag alltid varit offret.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2025-03-07 08:08:47 följande:
    Jättebra tycker både jag och mannen. Hoppas det kan rädda någon och det tror jag det kan. Just de som kommer till mig verkar vara helt fantastiska och så brukar jag inte kunna för polis efter allt jag varit med om tidigare.  Även om jag alltid varit offret.
    Känna* inte kunna 
  • Anonym (Mig lurar ingen)
    Anonym (Ts) skrev 2025-03-07 06:18:56 följande:

Har ett tillfälligt boende så måste flytta inom kort. Hoppas på att hitta nåt tills dess.
    När det gäller granne är jag som du sa "känd" av polis  sen tidigare incident. Men det är mycket skumt folk så polis går rundor ett par ggr per dag och de frågade mig om jag hört nåt. Så grannen (vem det nu är?) pekar troligen inte ut just mig utan klagar på oljud/bråk/skrik/störningar från nån lägenhet i huset.

Ja vi har fortsatt tillsammans men helt utan misshandel sen drygt 3 år nu.

De 2 civil poliserna eller den manliga, kvinnan har jag aldrig pratat med är jättetrevlig och lätt att få förtroende för. Det här är nåt nytt de gör för att rädda våldsutsatta kvinnor i tid. Inget fel så, tvärtom men jag tycker de borde lägga fokus på nån som behöver det mer än jag. 

Vid 2 tillfällen på VC har jag fått frågan om mannen slår mig. Vågar inte söka vård längre. Gick med bruten fot i flera veckor innan jag blev tvungen att åka in akut. 

Vad hände när du bröt foten?
  • Anonym (Vindfångare)
    Anonym (Ts) skrev 2025-03-07 08:08:47 följande:
    Har du fått någon vettig hjälp med varför du upprepade gånger råkat ut för gränslösa män och inte sätter punkt utan stannar med dem tills de skadar dig? 

Vad tror du själv är orsaken?
  • Anonym (Fläskberget)

Förlåt men jag kan inte ta nån som tar tillbaka sin misshandlare seriöst. Äckligt! Men ha det så bra du, du får leva det liv du valt och förtjänat. Synd bara att dyra resurser måste slösas på folk som vägrar att inse sitt egna bästa. Han måste vara jävligt bra i bingen?

• Anonym (8273)
    Anonym (Ts) skrev 2025-03-07 07:23:59 följande:

Han har aldrig misshandlat nån annan- MEN han har misshandlat DIG.

Tror helt ärligt, att detta inte är över, utan du lever mitt i det fortfarande. 

• Lynx123
    Anonym (8273) skrev 2025-03-08 20:37:44 följande:

Han har aldrig misshandlat nån annan- MEN han har misshandlat DIG.

Tror helt ärligt, att detta inte är över, utan du lever mitt i det fortfarande. 

Känner samma sak. Typ att det har blivit lugnare för att TS nu gör allt som han säger och tex. inte längre träffar vänner. En gång kvinnomisshandlare, alltid kvinnomisshandlare.

Hoppas innerligt att jag har fel...
Svar på tråden Hur länge kommer polis stalka mig?