• Anonym (Nypartisten)

Skulle detta (nytt parti) tilltala dig?

Skulle ett nytt parti tilltala dig om de står för följande?

Det samhälle med bla. Per Albin Hanssons "folkhem" som socialdemokraterna började bygga under 30-talet, men framförallt efter andra världskriget fram till mitten 70-tal.

Mer fokus på kärnan i myndighetens uppgift och mindre av allt runtomkring.

Gärna lägre skatt, men att den offentliga sektorn fungerar och har god kvalitet är viktigare.

Viktigt just nu:
    Krafttag mot kriminaliteten. förbättra skola och skolresultaten, bättre integrationsprocess, kraftigt stärkt civilt och militärt försvar och rättsväsende.

Nej till
    wokism, identitetspolitik, genusteoretiskt styrd myndighetsverksamhet, privatiseringar (i allmänhet, undantag kan finnas), oreglerad/okontrollerad invandring utan fungerande integrationsplan, mångkulturalism, hederskultur, gängkriminaliteten och religiös fundamentalism.

Ja till
    Demokrati, åsikts- och yttrandefrihet, jämlikhet, svens kultur och moraliska normer, kärnkraft, försvar, starkt och rättvist social- och sjukförsäkringssystem, välfärdsstaten, allmännyttan, tjänstemannaansvar, långsiktig planering, att manliga och kvinnliga idrottare ska får utöva sina sporter på sina villkor och inte villkor manipulerade av HBTQ-rörelsen, individens frihet att tycka, tänka och tro på vad man vill, en vettig miljöpolitik som leder till resultat och fungerar, återinföra en statlig, bättre och mer jämlik skola.

Rösta fram till sista december (2025), men skriv gärna också vad du tycker.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle detta (nytt parti) tilltala dig?
  • Anonym (I)
    Anonym (Nypartisten) skrev 2025-03-09 10:40:16 följande:
    Varför frågar du om du ändå inte bryr dig?

Det blev fler och mer detaljerade frågor än väntat. Jag blir förstås glad över intresset, men det är svårt att finna tiden för att svara all.

Jag kommer inte att starta det här partiet själv, men jag kan göra det tillsammans med andra som känner att detta är vad de vill engagera sig i.
    Tror personen försökte "sätta dit" dig. Lika bra att skita i denne, verkar mest vara negativ och avundsjuk att någon faktiskt har engagemang nog att titta på att starta ett parti.
  • EnAnonumius
    Anonym (Nypartisten) skrev 2025-03-09 08:09:53 följande:
    Om skola bedrivs och finansieras via staten istället för via kommunen så påverkas inte skolan av kommuners olika ekonomi.
    EnAnonumius skrev 2025-03-08 21:27:25 följande:
    Vet du vad hjälpmedel innebär i praktiken? Tvivlar på detta skarpt med tanke på hur du skriver i det stycket om hjälpmedel.
    Hjälpmedel är ett av de många verktygen man använder för att kunna uppnå (i detta fall) relevanta kunskaper.
    Din beskrivning av det hela går ju ut på motsatsen av vad det innebär med hjälpmedel.

Okey.. Så man fick typ "tjata" på dig för att få ett ordentligt svar..

Du kunde inte skriva att det handlade om kommunernas olika ekonomi?

Du vet det är rätt så otydligt att bara skriva "de ekonomiska skillnaderna".

Fast oavsett så kan ju de som har kapital, ändå ge sina barn fördelar genom att sätta dem i bra privata skolor.
    Anonym (Nypartisten) skrev 2025-03-09 08:09:53 följande:
    EnAnonumius skrev 2025-03-08 21:27:25 följande:
    Vet du vad hjälpmedel innebär i praktiken? Tvivlar på detta skarpt med tanke på hur du skriver i det stycket om hjälpmedel.
    Hjälpmedel är ett av de många verktygen man använder för att kunna uppnå (i detta fall) relevanta kunskaper.
    Din beskrivning av det hela går ju ut på motsatsen av vad det innebär med hjälpmedel.
    Rapporterna som säger att det finns stora brister i elevernas förmåga att läsa och skriva säger också att elever i svenska skolor skriver för lite för hand och läser för lite böcker utan dessa har istället ersatts med datorer, skärmar/pads och inläst text. Forskningen säger också att den tidiga och omfattande användningen av datorer eller skärmar/pads inte är evidensbaserat.

Detta är vad jag har kallat "digitala hjälpmedel".

Vad skulle du kalla dem med ett sammanfattande ord?Då får man titta på deras resultat och sedan väga detta mot vad forskningen säger.

Tycker du skall börja och lära dig vad hjälpmedel är för något. Det du skriver här är ju raka motsatsen till hjälpmedel (Igen). Så man kan ju undra om du har förstått den riktiga innebörden av vad ett hjälpmedel är för något i grunden.

Hur kan du hävda att det är ett hjälpmedel, när det är raka motsatsen till hjälp(medel) du skriver i din text?
    Även om du nu inte vet "rätt ord", så är det varken en ursäkt och/eller en förklaring till att använda helt fel ord, och tro sedan att folk skall "köpa det". 

Jag själv har läst dessa forskarrapporter, Och du klipper verkligen ut russinen ur kakan, och sedan sammanfattar det efter din egna agenda.

Forskarna säger inte att det är i sig de digitala mediernas fel på.
    Utan hur de digitala medierna brukas.
    Brukas det på fel sätt så blir det ju som du skriver i ditt stycke här.
    Fast brukar man det på rätt sätt så blir det just ett (riktigt) hjälpmedel för att uppnå relevanta kunskaper. Läsa böcker, det kan man göra bra via digitala medier.. Det finns något som heter E-böcker.
    Skrivandet det kan man lösa med att det skrivs mer uppsatser på pappret (tillbaka med papper och penna där)  alternativt att ungarna använder platta/padda till att skriva på.. Det finns program för att kunna skriva fritext för hand på en platta/padda..

P.S
    Du använde evidensbaserat helt fel i din sammanfattning.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Nypartisten) skrev 2025-03-09 08:18:34 följande:
    Det finns inget nystartat parti eller några volontärer i detta fall.

Jag presenterade en idé för att kolla av intresset.
    Jag hävdade aldrig i min kommentar  att det skulle finnas något nystartat parti och/eller volontär i ditt specifika fall. Så vad får du det ifrån? Men glöm inte bort att det var du som beklagade dig över att du inte får betalt, som politikerna,, för att svara p+å en massa frågor.🙄

Då passar jag på att ställa en motfråga till dig.
    Varför startar du en tråd om ett parti (även om det är en idé" om du saknar intresse att svara på eventuella frågor som kan dyka upp kring det hela?

• EnAnonumius
    Anonym (Nypartisten) skrev 2025-03-09 08:22:36 följande:
    Folk får helt enkelt acceptera att jag inte har tid att sätta mig in i alla frågor de ställer och sedan fundera ut bra svar, utan det blir svar på det där jag tidigare har läst och tänkt.

Det är ju fortfarande inte ett existerande parti och många går och röstar på existerande partier som de inte heller får dessa svar ifrån.
    Om du inte har "tid att sätta dig in i alla frågor", då kan man ju fundera på vad ditt syfte med din tråd var från första början.

Knappast genomtänkt att bara spotta ur med en massa populistiska utlåtande och tro att man inte skulle få frågor...
  • Tom Araya
    EnAnonumius skrev 2025-03-09 12:42:16 följande:
    Jag hävdade aldrig i min kommentar  att det skulle finnas något nystartat parti och/eller volontär i ditt specifika fall. Så vad får du det ifrån? Men glöm inte bort att det var du som beklagade dig över att du inte får betalt, som politikerna,, för att svara p+å en massa frågor.🙄

Då passar jag på att ställa en motfråga till dig.
    Varför startar du en tråd om ett parti (även om det är en idé" om du saknar intresse att svara på eventuella frågor som kan dyka upp kring det hela?
    Jag tror jag besvarade din fråga i inlägg #88:
    Anonym (Nypartisten) skrev 2025-03-09 10:40:16 följande:
    Det blev fler och mer detaljerade frågor än väntat. Jag blir förstås glad över intresset, men det är svårt att finna tiden för att svara all.

• EnAnonumius
    Anonym (I) skrev 2025-03-09 10:54:01 följande:
    Tror personen försökte "sätta dit" dig. Lika bra att skita i denne, verkar mest vara negativ och avundsjuk att någon faktiskt har engagemang nog att titta på att starta ett parti.
    Att ställa frågan om hur det ekonomiskt skall lösas är faktiskt högst relevant att ställa till någon som skall "titta på att starta ett parti".

• Anonym (I)
    EnAnonumius skrev 2025-03-09 13:05:04 följande:
    Att ställa frågan om hur det ekonomiskt skall lösas är faktiskt högst relevant att ställa till någon som skall "titta på att starta ett parti".
    Ja fast då får man ställa frågan seriöst och inte tramsa med en massa "Öh jag frågar men jag skiter i svaret". Då har man ställt frågan med ett oärligt syfte.
  • Anonym (Nypartisten)
    EnAnonumius skrev 2025-03-09 12:41:25 följande:
    Tycker du skall börja och lära dig vad hjälpmedel är för något. Det du skriver här är ju raka motsatsen till hjälpmedel (Igen). Så man kan ju undra om du har förstått den riktiga innebörden av vad ett hjälpmedel är för något i grunden.

Hur kan du hävda att det är ett hjälpmedel, när det är raka motsatsen till hjälp(medel) du skriver i din text?
    Även om du nu inte vet "rätt ord", så är det varken en ursäkt och/eller en förklaring till att använda helt fel ord, och tro sedan att folk skall "köpa det". 
    Om vi bortser från vårdens definition av hjälpmedel som något som finns för de med nedsatt funktion så är betydelsen av själva ordet att det är ett föremål eller redskap som ska underlätta arbete och det anser jag omfattar hur nämnda apparater används i skolarbetet.
    Det är definitivt inte motsatsen i alla fall. 

Du säger att det beror på "hur" dessa används.

Finns det andra sätt att använda datorer och liknande som innebär att du skriver förhand istället för med tangentbord (eller motsvarande)?

Finns det andra sätt att använda inläst text än som ersättning för skriven text?

Det vore önskvärt med mer grund och argument till ditt ställningstagande.
  • EnAnonumius
    Anonym (Nypartisten) skrev 2025-03-09 13:26:26 följande:
    Om vi bortser från vårdens definition av hjälpmedel som något som finns för de med nedsatt funktion så är betydelsen av själva ordet att det är ett föremål eller redskap som ska underlätta arbete och det anser jag omfattar hur nämnda apparater används i skolarbetet.
    Det är definitivt inte motsatsen i alla fall. 
    Just det... Ett redskap som skall underlätta arbetet.

Anser du det att det "underlättar" arbetet för eleverna med hur de digitala medierna används, (enligt dig) i skolorna? Du vill ju ta bort de digitala medierna, just för att det inte gynnar elevernas relevanta kunskaper, för eleverna mellan årskurs 0-6. Då är det ju knappast ett hjälpmedel, det handlar om i praktiken.
    Men vad är det för fel att ha digitala medier om de faktiskt används för att just underlätta?
    För som sagt, används den digitala median på rätt sätt som ett hjälpmedel, (enligt ordet rätta beskrivning) så är det ett bra verktyg för att uppnå relevanta kunskaperna.

Men uppenbarligen om man läser dina texter om digitala medier så används de ju inte på rätt sätt, och då blir det ju inget hjälpmedel, utan snarare ett stjälpmeddel.

• Anonym (xxx)
    Anonym (I) skrev 2025-03-09 13:23:10 följande:
    Ja fast då får man ställa frågan seriöst och inte tramsa med en massa "Öh jag frågar men jag skiter i svaret". Då har man ställt frågan med ett oärligt syfte.

Jag har frågat minst fyra gånger utan svar och får till slut ett intessägande svar om att återkomma. Visar det på ett engagemang från TS? 

• Anonym (Nypartisten)
    EnAnonumius skrev 2025-03-09 13:56:46 följande:
    Just det... Ett redskap som skall underlätta arbetet.

Anser du det att det "underlättar" arbetet för eleverna med hur de digitala medierna används, (enligt dig) i skolorna? Du vill ju ta bort de digitala medierna, just för att det inte gynnar elevernas relevanta kunskaper, för eleverna mellan årskurs 0-6. Då är det ju knappast ett hjälpmedel, det handlar om i praktiken.
    Säg istället vad du tycker att vi kallar dem i sammanhanget, så kallar vi dem för det och fortsätter med sakfrågan istället för tramset om vilka ord vi använder.
    Men vad är det för fel att ha digitala medier 
    Det har jag redan motiverat.
    För som sagt, används den digitala median på rätt sätt som ett hjälpmedel, (enligt ordet rätta beskrivning) så är det ett bra verktyg för att uppnå relevanta kunskaperna.
    Helt okej att i viss omfattning använda datorer, skärmar/pads och liknande i undervisningen efter att man hos alla har nått god kunskap/förmåga i att läsa och skriva.
    Kanske kan man börja smyga in det någonstans mellan årskurs 4 och 7, men nog inte tidigare.

• Anonym (I)
    Anonym (xxx) skrev 2025-03-09 14:17:43 följande:

Jag har frågat minst fyra gånger utan svar och får till slut ett intessägande svar om att återkomma. Visar det på ett engagemang från TS? 

Hen kanske inte svalde betet.
  • Anonym (Alma)

Nä jag är SD:are och trogen partiet

• Anonym (xxx)
    Anonym (I) skrev 2025-03-09 14:53:53 följande:
    Hen kanske inte svalde betet.

Hen blev snarare svarslös. 

Att inte svara är också ett svar. Och det smickrar inte TS. 

Men snällt ändå att du försvarar henom. Hen skulle inte klara av en utfrågning på riktigt. 

• Anonym (I)
    Anonym (xxx) skrev 2025-03-09 15:54:19 följande:

Hen blev snarare svarslös. 

Att inte svara är också ett svar. Och det smickrar inte TS. 

Men snällt ändå att du försvarar henom. Hen skulle inte klara av en utfrågning på riktigt. 

Bättre att hen gör det nu än när hen blir utfrågad då partiet redan startat. Men det är bra, då vet personen vad denne har kvar att jobba på. Behöver inte betyda att partiet är dömt att misslyckas, eller så är det. Den som lever får se.
  • EnAnonumius
    Anonym (Nypartisten) skrev 2025-03-09 14:18:45 följande:
    Säg istället vad du tycker att vi kallar dem i sammanhanget, så kallar vi dem för det och fortsätter med sakfrågan istället för tramset om vilka ord vi använder.

Ja du vad är det för fel att använda de rätta orden som padda/platta/dator? Det är ju det det handlar om när det kommer till detta med digital media.

Nej jag anser knappast att det är "trams" att rätta någon som använder ett ord helt felaktigt i ett sammanhang som du har valt att göra.
    Det har jag redan motiverat.

Okey...
    Helt okej att i viss omfattning använda datorer, skärmar/pads och liknande i undervisningen efter att man hos alla har nått god kunskap/förmåga i att läsa och skriva.
    Kanske kan man börja smyga in det någonstans mellan årskurs 4 och 7, men nog inte tidigare.

Och att lära sig läsa och skriva kan man göra på en platta/padda. Du kan ju knappast stagnera utvecklingen som sker. 

För vad är det för skillnad att läsa en bok via en platta i en e-boks program i stället för et fysisk bok man lånar på bibblan? Om barnet skall läsa "Mio min Mio" vad skulle det göra för skillnad att de läser "Mio Min Mio" på en e-bok i stället för en fysisk bok?
Svar på tråden Skulle detta (nytt parti) tilltala dig?