• Anonym (Nypartisten)

Skulle detta (nytt parti) tilltala dig?

Skulle ett nytt parti tilltala dig om de står för följande?

Det samhälle med bla. Per Albin Hanssons "folkhem" som socialdemokraterna började bygga under 30-talet, men framförallt efter andra världskriget fram till mitten 70-tal.

Mer fokus på kärnan i myndighetens uppgift och mindre av allt runtomkring.

Gärna lägre skatt, men att den offentliga sektorn fungerar och har god kvalitet är viktigare.

Viktigt just nu:
    Krafttag mot kriminaliteten. förbättra skola och skolresultaten, bättre integrationsprocess, kraftigt stärkt civilt och militärt försvar och rättsväsende.

Nej till
    wokism, identitetspolitik, genusteoretiskt styrd myndighetsverksamhet, privatiseringar (i allmänhet, undantag kan finnas), oreglerad/okontrollerad invandring utan fungerande integrationsplan, mångkulturalism, hederskultur, gängkriminaliteten och religiös fundamentalism.

Ja till
    Demokrati, åsikts- och yttrandefrihet, jämlikhet, svens kultur och moraliska normer, kärnkraft, försvar, starkt och rättvist social- och sjukförsäkringssystem, välfärdsstaten, allmännyttan, tjänstemannaansvar, långsiktig planering, att manliga och kvinnliga idrottare ska får utöva sina sporter på sina villkor och inte villkor manipulerade av HBTQ-rörelsen, individens frihet att tycka, tänka och tro på vad man vill, en vettig miljöpolitik som leder till resultat och fungerar, återinföra en statlig, bättre och mer jämlik skola.

Rösta fram till sista december (2025), men skriv gärna också vad du tycker.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle detta (nytt parti) tilltala dig?
  • Lynx123
    Anonym (Nypartisten) skrev 2025-03-08 09:04:10 följande:
    Vilka krav på utbildning ställer du på partierna och politikerna du röstar på?

Det vore mer konstruktivt om du tillför kunskap, om du har någon.
    Det gör jag gärna om någon kommer med ett förslag som har en faktisk, ekonomisk plan och inte innehåller saker som "svens kultur och moraliska normer".
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Nypartisten) skrev 2025-03-08 09:07:31 följande:
    Välkänd taktik att byta ämne när ditt föregående ämne vändes till en obekväm fråga till dig. 
    Vilken ekonomisk politik vill partiet ha?

Trejde gången jag fråga.
  • Anonym (Nypartisten)
    Aniiee skrev 2025-03-08 09:09:47 följande:
    Det du skrev var att skolan och bup ska ge föräldrarna mer kunskap i hur npfbarn ska hanteras. Föräldrar till barn med npf vet redan hur deras barn ska hanteras. 
    Jag uppfattar det som att det finns kunskapsluckor där, i synnerhet bland föräldrar till barn som precis fått en sådan diagnos. Här på FL finns många frågor om detta från föräldrar med NPF-diagnos.
    Men har jag fel så tar jag till mig.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Nypartisten) skrev 2025-03-08 09:07:31 följande:
    Välkänd taktik att byta ämne när ditt föregående ämne vändes till en obekväm fråga till dig. 

Aha du menar den retoriska (och omöjliga) frågan:

Oj! Vilka okända partier hittar du vars politik inte omfattar populism?

Hur skulle ett okänt parti gå att hitta? Så nej du fick inget svar på den "frågan". 

Men varför tror du att nya partier måste etablera sig genom populism? Populism är ett annat ord för kappvänderi, ett parti utan egna riktiga värderingar oxh stadigt partiprogram går inte att ta på allvar. 

• Anonym (Nypartisten)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-03-07 23:32:27 följande:

De gamla folkhemmet stod ju mer för konservatism än demokrati.

Nej, det gjorde det inte. Det var för sin tid en progressiv idé och demokratin och jämlikhet förbättrades markant från 30-talet och framåt, jämfört med hur det var tidigare.

Din ts går inte ihop, säkert därför som många gillar ditt budskap men ändå inte känner att de kan rösta för någon av dina punkter

Så kan det vara ibland. Det är nog många som inte förstår hur olika saker kan gå ihop inom samma parti...
    -Reinfeldt-moderaternas och Annie-Lööf-Centerns migrationspolitik mot den annars typiskt konservativa högerpolitiken.
    -Hur Miljöpartiet ekonomiskt ställer sig i mitten men i vissa frågor står närmare vänstern.
    -Hur vänsterpartier vurmar för en migrationspolitik som inte gagnar arbetarklassen, bl.a. vad det gäller tillgången på bostäder.
    -Hur partier som säger sig värna om Sverige och svenska värderingar tar ställning för Putin och han vänner runtom i världen.
    -Hur sk "miljövänner" vill stänga ner all kärnkraft, som är bland det renaste vi har.

I övrigt så låter dina tankar mera som val manifestation för M, KD samt S och SD. Därmed, inget nytt under solen.

Det som i så fall är nytt är att det (i mitt tycke) bästa från dessa partier nu hamnar i samma parti.

• Aniiee
    Anonym (Nypartisten) skrev 2025-03-08 09:13:27 följande:
    Jag uppfattar det som att det finns kunskapsluckor där, i synnerhet bland föräldrar till barn som precis fått en sådan diagnos. Här på FL finns många frågor om detta från föräldrar med NPF-diagnos.
    Varför svarar du hela tiden bara på delar av mina inlägg?
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Aniiee
    Anonym (Nypartisten) skrev 2025-03-08 09:13:27 följande:
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Nypartisten)
    Anonym (M) skrev 2025-03-07 23:33:59 följande:

Åh herre min skapare vilken naiv TS. Påstår inte att TS nödvändigtvis är SD:are även om det finns skäl att misstänka det, men han refererar till Per Albin på ungefär samma sätt. Per Albin borde vara fullständigt irrelevant för något parti idag. Han förde politik baserat på hur samhället såg ut DÅ. och vilka problem som fanns DÅ.  Även utan invandring och kriminalitet hade Per Albins politik inte fungerat IDAG då samhället ser annorlunda ut, omvärlden ser annorlunda ut och problemen utöver invandring och kriminalitet är helt annorlunda än då.  Referensen till Per Albin vittnar bara om naiv okunnighet i politik.

Du har helt rätt i att Per Albin Hanssons politik är irrelevant för dagens samhälle.
    Detta kräver att jag förtydligar mig.

Målbilden för det samhälle jag vill uppnå är ungefär det som Per Albin Hansson målade upp och strävade efter. Politiken för att nå dit kan 2025 naturligtvis inte vara densamma som på hans tid. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Nypartisten) skrev 2025-03-08 09:49:07 följande:
    Du har helt rätt i att Per Albin Hanssons politik är irrelevant för dagens samhälle.
    Detta kräver att jag förtydligar mig.

Målbilden för det samhälle jag vill uppnå är ungefär det som Per Albin Hansson målade upp och strävade efter. Politiken för att nå dit kan 2025 naturligtvis inte vara densamma som på hans tid. 
    Vad målade han upp och strävade efter?

Hur ser ditt partis ekonomiska program ut?
  • Anonym (Nypartisten)
    Aniiee skrev 2025-03-08 09:48:41 följande:
    Det andra i ditt inlägg har jag redan skrivit om och behöver inte upprepa. Jag har inget mer att tillägga där.
Svar på tråden Skulle detta (nytt parti) tilltala dig?