• vanillagirl

Inte ett enda positivt ägglossningstest

Hej! 

I somras slutade jag med p-piller för att jag och min sambo bestämde oss för att vi ville försöka skaffa barn snart. Hade noll koll på min cykel då och vi försökte inte så aktivt utan hade mer inställningen ?blir det så blir det?. Men nu de senaste tre cyklerna har vi försökt få koll på det här med ägglossning och skulle vilja försöka lite aktivare. 

Men jag har inte fått ett enda positivt ägglossningstest och börjar bli rädd att något är fel på mig? Har testat både CB och RFSU. Testar ej på första kissen för dagen och håller mig i över 4h om jag ska testa på eftermiddagen. Tror jag gör allt rätt?

Nu är jag mitt i en cykel, på dag 15. Denna gång testar jag hela cykeln, två gånger om dagen. Men är rädd att jag inte kommer få något utslag. Om det nu är så, så antar jag att jag kommer söka hjälp. Är det någon som vet hur det går till då? Kan de hjälpa till o se om man har ägglossning som man ska eller inte?

Jag började även tempa denna cykel men tanke på att det kanske kan bekräfta om jag överhuvudtaget har ägglossning. Vet dock inte hur trovärdigt det resultatet kommer att bli då jag jobbar skift och därmed inte kan tempa samma tid varje dag.

Vet inte om min mens räknas som oregelbunden. De 6 senaste har varit såhär många dagar: 27, 24, 32, 26, 23, 30. Min mens vara i 3-4 och är väl inte så riklig skulle jag säga. 

Är så rädd att det ska vara något fel på mig så att vi inte kan få barn? Så undrar väl mest om någon har varit med om samma sak? O hur det har gått för er isånafall?

• Svar på tråden Inte ett enda positivt ägglossningstest
  • Minilillis

Hej! 

Har kanske inga super bra svar men tänk på att de kan ta tid för kroppen att komma tillbaka till dem "normala inställningarna" men du ska absolut inte vara rädd för att fara till gyn och kolla hur de står till med kroppen. Bättre att kolla upp än att gå runt och fundera på hur de är! 😊

Kring äl tester så låter det som du tänker rätt. Det jag fått till mig av fertilitets klinik så ska jag själv varjefall äl-testa på morgonen. Men jag kör 2 ggr per dag. Har själv aldrig provat med tempning så där kan jag inte uttala mig 😊😅

• vanillagirl
    Minilillis skrev 2025-03-09 19:35:24 följande:

Hej! 

Har kanske inga super bra svar men tänk på att de kan ta tid för kroppen att komma tillbaka till dem "normala inställningarna" men du ska absolut inte vara rädd för att fara till gyn och kolla hur de står till med kroppen. Bättre att kolla upp än att gå runt och fundera på hur de är! 😊

Kring äl tester så låter det som du tänker rätt. Det jag fått till mig av fertilitets klinik så ska jag själv varjefall äl-testa på morgonen. Men jag kör 2 ggr per dag. Har själv aldrig provat med tempning så där kan jag inte uttala mig 😊😅

Tack snälla för svar! 😄

Ja så är det ju! Minns ju knappt vad som är normalt för mig heller eftersom man har använt preventivmedel så länge? Kanske har kroppen inte kommit igång helt ännu?

Men kan man ta hjälp för att bara kolla om man faktiskt har ägglossning? Eller kommer dem kräva att man har försökt skaffa barn i ett år innan man får hjälp? Känns som så bortkastad tid att ha försökt ett år isånafall om man nu inte skulle ha ägglossning som man ska?

• Minilillis
    vanillagirl skrev 2025-03-09 20:44:42 följande:

Tack snälla för svar! 😄

Ja så är det ju! Minns ju knappt vad som är normalt för mig heller eftersom man har använt preventivmedel så länge? Kanske har kroppen inte kommit igång helt ännu?

Men kan man ta hjälp för att bara kolla om man faktiskt har ägglossning? Eller kommer dem kräva att man har försökt skaffa barn i ett år innan man får hjälp? Känns som så bortkastad tid att ha försökt ett år isånafall om man nu inte skulle ha ägglossning som man ska?

Nemas! Dock vet jag inte om de va mycket av till bra svar eller ej 😅

Men precis, vem vet nästa månad kan de händer att de blir omslag på äl-sticka!😄 

Helt ärligt vet jag inte, men jag själv ringde till min gyn för alla mina 1000 frågar å då bokade vi tid och därigenom fick jag veta att jag hade pcos. Så jag vet att jag mest troligt aldrig ägglossat i mitt liv innan jag nu velat ha barn 😅

Fattar, man vill ju ha de svart på vitt så man vet att de rullar som de ska! Det jag vet att man kan med blodprov - progrestron prov få svar på om man ägglossat men det provet tar man 7-9 dagar efter den förmodade ägglossningen 😊
  • vanillagirl
    Minilillis skrev 2025-03-09 21:05:56 följande:
    Nemas! Dock vet jag inte om de va mycket av till bra svar eller ej 😅

Men precis, vem vet nästa månad kan de händer att de blir omslag på äl-sticka!😄 

Helt ärligt vet jag inte, men jag själv ringde till min gyn för alla mina 1000 frågar å då bokade vi tid och därigenom fick jag veta att jag hade pcos. Så jag vet att jag mest troligt aldrig ägglossat i mitt liv innan jag nu velat ha barn 😅

Fattar, man vill ju ha de svart på vitt så man vet att de rullar som de ska! Det jag vet att man kan med blodprov - progrestron prov få svar på om man ägglossat men det provet tar man 7-9 dagar efter den förmodade ägglossningen 😊
    Men då ska jag nog ta och ringa dit! Man kan ju fråga iallafall och det skulle kännas skönt att prata med någon som kan svara på ens funderingar och oro.

Aha! Hur funkar det, får du hjälp nu med att ägglossa? Misstänkte du det innan du sökte hjälp?

Det vore ju något om man kanske kunde få ta ett blodprov då. Får ringa och höra var de föreslår att man ska göra!☺️
  • ViTvåBlirTre

Jag fick aldrig så pass starkt utslag som man ska få för att det ska räknas som positivt med mina två första barn. Nu tredje gången testade jag 3 gånger om dagen runt ÄL och fick positivt 1 gång, mitt på dagen.
    I övrigt rekommenderar jag att tempa istället/också, fick så mycket bättre koll på min cykel när jag började med det 😊

• vanillagirl
    ViTvåBlirTre skrev 2025-03-09 23:19:23 följande:

Jag fick aldrig så pass starkt utslag som man ska få för att det ska räknas som positivt med mina två första barn. Nu tredje gången testade jag 3 gånger om dagen runt ÄL och fick positivt 1 gång, mitt på dagen.
    I övrigt rekommenderar jag att tempa istället/också, fick så mycket bättre koll på min cykel när jag började med det 😊

Tack för svar!!
    Då känns det ju lite tryggare för mig iallafall. Då är det inte helt omöjligt att bli gravid trots att man inte får något utslag på ägglossningen☺️
    Oj så man kan behöva testa 3 gånger om dagen för att inte missa alltså?

Ja jag har precis börjat med det också! Tänker att där borde jag ju se då om det skulle vara så att jag inte har någon ägglossning. Får jag ingen temperaturhöjning så har jag ingen ägglossning, om jag har fattat det rätt. Jag jobbar dock skift så att tempa ungefär samma tid varje dag går inte. Men jag tempar iallafall direkt när jag vaknar, så jag hoppas det ska ge ok resultat ändå. 

• Minilillis
    vanillagirl skrev 2025-03-09 21:48:29 följande:
    Men då ska jag nog ta och ringa dit! Man kan ju fråga iallafall och det skulle kännas skönt att prata med någon som kan svara på ens funderingar och oro.

Aha! Hur funkar det, får du hjälp nu med att ägglossa? Misstänkte du det innan du sökte hjälp?

Det vore ju något om man kanske kunde få ta ett blodprov då. Får ringa och höra var de föreslår att man ska göra!☺️
    Mem precis , råd fråga kan man alltid 😊

Precis, de är en process kan man säga så hoppas innerligt att de e ägglossnings stickorna dina som spökar och att kanske tempning ger bättre resultat 😄👏🏼 

Misstänkte inget, de uppdagades för många år sedan då jag fick komma till en påläst duktig läkare av andra orsaker.🤷🏼?♀️ Men skönt såhär i efterhand att när de väl blev dax att veta förutsättningarna.😊
  • Anonym (Babyplan)

Jag fick aldrig heller positiva ägglossningstest förrän jag bytte till babyplans ägglossningstest. Hade testat många märken innan och fick stegringar men teststrecket blev aldrig lika starkt eller starkare än kontrollstrecket förrän jag bytte till babyplan.

gjorde också så att jag kissade direkt när jag vaknade på morgonen och sen höll jag mig ca en timme utan att dricka något och kissade därefter på nytt och det urinet var det mest koncentrerade jag kunde få fram och då fick jag positiva test med det märket varje månad. 

lycka till! 

• vanillagirl
    Minilillis skrev 2025-03-10 14:04:00 följande:
    Mem precis , råd fråga kan man alltid 😊

Precis, de är en process kan man säga så hoppas innerligt att de e ägglossnings stickorna dina som spökar och att kanske tempning ger bättre resultat 😄👏🏼 

Misstänkte inget, de uppdagades för många år sedan då jag fick komma till en påläst duktig läkare av andra orsaker.🤷🏼?♀️ Men skönt såhär i efterhand att när de väl blev dax att veta förutsättningarna.😊
    Men så skönt att du ändå visste om det innan det var dags då! Håller tummarna för att det tar sig för er✊🏼
  • vanillagirl
    Anonym (Babyplan) skrev 2025-03-10 18:32:31 följande:

Jag fick aldrig heller positiva ägglossningstest förrän jag bytte till babyplans ägglossningstest. Hade testat många märken innan och fick stegringar men teststrecket blev aldrig lika starkt eller starkare än kontrollstrecket förrän jag bytte till babyplan.

gjorde också så att jag kissade direkt när jag vaknade på morgonen och sen höll jag mig ca en timme utan att dricka något och kissade därefter på nytt och det urinet var det mest koncentrerade jag kunde få fram och då fick jag positiva test med det märket varje månad. 

lycka till! 

Tack för svar! 

Då ska jag testa dem nästa gång! Jag upplever dock inte att jag får nån stegring överhuvudtaget. Strecket är alltid väldigt ljust och ibland knappt synbart, inte ens i närheten av kontrollstrecket. Men känns ju ändå värt att testa ett annat märke ifall de skulle kunna känna av bättre.

Det lät smart av dig! Testade det idag och jag håller med, det känns som att det blev mest koncentrerat då. Så det ska jag fortsätta med! Tack för tipset!☺️

• vanillagirl

Måste bara dela med mig av att jag fick ett positivt ägglossningstest imorse!! Är så glad! O vet att det inte innebär att man faktiskt ägglossar. Men känns ändå så bra!

Tror helt enkelt att jag testat för kort tid tidigare. Har ju haft oregelbunden mens, o det står på instruktionerna att man ska börja testa utefter sin kortaste cykel. Så jag har börjat testa på dag 6 innan och sen har jag gett upp efter 10 dagar typ. Nu är jag på dag 20 och fick positivt. Så jag har antagligen missat att testa då dem tidigare gångerna.

Woho! Känns som ett litet steg i rätt riktning detta! 

• Maramba
    vanillagirl skrev 2025-03-13 09:10:35 följande:

Måste bara dela med mig av att jag fick ett positivt ägglossningstest imorse!! Är så glad! O vet att det inte innebär att man faktiskt ägglossar. Men känns ändå så bra!

Tror helt enkelt att jag testat för kort tid tidigare. Har ju haft oregelbunden mens, o det står på instruktionerna att man ska börja testa utefter sin kortaste cykel. Så jag har börjat testa på dag 6 innan och sen har jag gett upp efter 10 dagar typ. Nu är jag på dag 20 och fick positivt. Så jag har antagligen missat att testa då dem tidigare gångerna.

Woho! Känns som ett litet steg i rätt riktning detta! 

Vad roligt! Grattis! 
Svar på tråden Inte ett enda positivt ägglossningstest