• Anonym (north)

Klarar man sig på 17k?

Ska flytta "hemifrån". Skrivit på kontrakt och fått nycklarna i veckan. Lång historia, men hittills inte haft lov att ha insyn i någon form av ekonomi utöver månadspeng. Men klarar man sig på 17k? Eller ca 6500 efter hyran? Hur bör de fördelas?

• Svar på tråden Klarar man sig på 17k?
  • Anonym (north)
    Anonym (Ekonomen) skrev 2025-03-09 18:15:13 följande:

Det blir lite tajt.

Hyran är alltså 10'500. Sen lär du behöva ett par tusen till andra räkningar, som till exempel el, mobil, bredband och a-kassan. Då har du 5000 kvar till mat, vilket med dagens inflation och livsmedelspriser lär gå åt. Problem kommer uppstå när du behöver köpa kläder, gå till frissan, tandläkaren och annat som hör livet till. Men kanske dina föräldrar kan bidra lite.

Nej, förlåt, jag skrev bara "hyran" men summan för hyra+försäkring+el+internet.
  • Anonym (J)
    Anonym (north) skrev 2025-03-09 18:35:50 följande:
    Em, det är ju det jag inte vet. Framgick inte det?
    Fråga dina föräldrar, alltså inte för att få pengar men de borde väl kunna ge råd så du slipper hänga på ett forum?
  • Anonym (north)
    Anonym (J) skrev 2025-03-09 18:41:00 följande:

Jag hade 7000-10000 kr för både hyra och mat så ja det går nog bra 

Hade?
  • Anonym (Maten)

Har du någon form av koll på vad som är billig och bra mat? Om inte så börja där och läs på! 

Det kan gå nästan hur mycket pengar som helst på mat, om man inte tänker sig för. Och vet man inte hur man får i sig det man behöver så kan man få näringsbrist ifall man försöker snåla.

• Anonym (north)
    Anonym (J) skrev 2025-03-09 18:42:18 följande:
    Fråga dina föräldrar, alltså inte för att få pengar men de borde väl kunna ge råd så du slipper hänga på ett forum?
    Tänk fem varv till är du hygglig.
  • Anonym (north)
    Anonym (Maten) skrev 2025-03-09 18:46:14 följande:

Har du någon form av koll på vad som är billig och bra mat? Om inte så börja där och läs på! 

Det kan gå nästan hur mycket pengar som helst på mat, om man inte tänker sig för. Och vet man inte hur man får i sig det man behöver så kan man få näringsbrist ifall man försöker snåla.

Kyckling och broccoli?
  • Anonym (Maten)
    Anonym (north) skrev 2025-03-09 18:49:32 följande:
    Kyckling och broccoli?
    Det låter som en bra början. :)

Jag är ingen superexpert själv. Det är många år sedan jag levde snålt, så jag minns inte helt plus att saker har förändrats med tiden. Men att laga vegetarisk mat från grunden, och att göra storkok och frysa in portioner, tror jag är tips som fortfarande håller. Och att passa på att köpa korv, färs och kyckling när det är extrapris är nog också bra.

På Livsmedelsverkets sajt kan man läsa om näringslära och vad man bör äta för att få i sig det man behöver. 
  • Anonym (Ekonomen)

Satsa på såna här till middag.

• Anonym (Em)

Jag tycker att det låter tight att leva på 6500kr idag. Men om man inte har bil, några lån, billiga försäkringar, sparar in på nöjen och äter billigt så funkar det väl. glöm inte bort att spara bara om du inte redan har en buffert. 

• Jemp
    Anonym (north) skrev 2025-03-09 18:35:50 följande:
    Em, det är ju det jag inte vet. Framgick inte det?
    Mobil
    akassa
    transport
    mat
  • Anonym (north)
    Anonym (Ekonomen) skrev 2025-03-09 19:11:10 följande:

Satsa på såna här till middag.

Världens godaste jordgubbar är svenska, solvarma smultron. Alldeles gratis från närmsta Småländska stenmur. Så det så. 

En jordgubbe för 200 spänn? Inte ens jag är så korkad. 
  • Anonym (north)
    Anonym (Em) skrev 2025-03-09 19:15:07 följande:

Jag tycker att det låter tight att leva på 6500kr idag. Men om man inte har bil, några lån, billiga försäkringar, sparar in på nöjen och äter billigt så funkar det väl. glöm inte bort att spara bara om du inte redan har en buffert. 

Spara ska jag komma ihåg att göra. 
  • Anonym (Göran.)

Det finns något som heter 50 30 20 metoden.  Googla det och då kan du få ett resultat på hur mycket du kan använda till boende bil mm.  Spara och unna dig. 

en bra fingervisning på hur mycket som ska gå till olika sker. 

• Lynx123

Skulle råda dig att skriva ner ALLT du handlar. Då får du snabbt en överblick över vad som kostar vad. Du kan t.e.x koka upp bönor eller linser och ha det som en grund i några dagar och sedan lägga till ugnsbakad kyckling, ägg och grönsaker efter behov och plånbok. Handla på stormarknad där det finns bra erbjudanden.

Undvik också alla typer av lån och lägg.inga pengar på spel, alkohol och tobak. Försök spara varje månad så att du bygger upp en buffert.

• Anonym (Maten)
    Anonym (Göran.) skrev 2025-03-09 19:27:29 följande:

Det finns något som heter 50 30 20 metoden.  Googla det och då kan du få ett resultat på hur mycket du kan använda till boende bil mm.  Spara och unna dig. 

en bra fingervisning på hur mycket som ska gå till olika sker. 

För en ung låginkomsttagare på dagens bostadsmarknad är ditt inlägg närmast ett hån.

Det går liksom inte att lägga så lite som 50 % på nödvändigheter när bara boendet äter upp 60% av ens inkomster.
  • Anonym (Göran.)
    Anonym (Maten) skrev 2025-03-10 11:42:04 följande:
    För en ung låginkomsttagare på dagens bostadsmarknad är ditt inlägg närmast ett hån.

Det går liksom inte att lägga så lite som 50 % på nödvändigheter när bara boendet äter upp 60% av ens inkomster.

Det tycker jag inte att det är.  Det är en bra metod för att veta hur man ligger till ekonomiskt.  

Det är inte min avsikt att håna någon. 

Med metoden får man en bra pejl på sin ekonomiska status.  

• Anonym (Lou)

Det borde gå bra utan bil, barn, tobaksovanor eller omotiverat slösande. Du får det inte fett men ja, det går absolut att leva på om du gör någorlunda genomtänkta val innan du spenderar pengar.

Svar på tråden Klarar man sig på 17k?