Hennes hund får vara med överallt - sunt?
Träffar en tjej. Vi har känt varandra ett tag som bekanta men har väl börjat dejta lite smått.
När vi träffats innan har det mest varit på tillställningar hemma hos gemensamma bekanta, och då har hon haft sin hund med sig, en riktigt fin liten svartvit shetland sheepdog. Inget konstigt att den varit med, fyra i kretsen har servicehundar och därför är det liksom alltid ok att även sällskapshundar är med. Det brukar vara en sex-sju hundar med i sällskapet totalt om alla är med samtidigt.
Sen tjejen och jag börjat träffas utanför dessa tillställningar har jag märkt att hunden är med överallt hela tiden förutom om vi går på restaurang. Jag har också fått veta att hunden är med på jobbet, jobbrelaterade resor, semesternresor, osv. Hunden har också fri tillgång till hela huset och alla möbler, även tjejens säng. Den ligger även under bordet när hon äter.
Att servicehundar är med överellt kan jag ju förstå, det är ju deras jobb. Men när jag var liten och familjen hade hund, mellan jag var 5 och 11, var det väldigt strikt. Vår hund hade ett par rum den fick vara i, och aldrig någonsin i möblerna. Den lämnades ensam hemma när vi var på jobbet/skola, och reste vi någonstans var det inte tal om att hunden skulle med utan det fixades hundvakt. Jag vet inte, det känns konstigt att hon ska ha med sin hund överallt hela tiden.
Samtidigt känner jag att hon hanterar sin hund på ett helt annat sätt än andra jag känner med små hundar. Hon gullar och puttenuttar inte med den och bär runt den, som folk gör med småhundar. Hon klär den inte i kläder, den har förstås rejält med päls. På sått sätt känns det mindre konstigt.
Sunte eller osunt att ha med hunden överallt hela tiden?