• Anonym (ovan)

Hennes hund får vara med överallt - sunt?

Träffar en tjej. Vi har känt varandra ett tag som bekanta men har väl börjat dejta lite smått.

När vi träffats innan har det mest varit på tillställningar hemma hos gemensamma bekanta, och då har hon haft sin hund med sig, en riktigt fin liten svartvit shetland sheepdog. Inget konstigt att den varit med, fyra i kretsen har servicehundar och därför är det liksom alltid ok att även sällskapshundar är med. Det brukar vara en sex-sju hundar med i sällskapet totalt om alla är med samtidigt.

Sen tjejen och jag börjat träffas utanför dessa tillställningar har jag märkt att hunden är med överallt hela tiden förutom om vi går på restaurang. Jag har också fått veta att hunden är med på jobbet, jobbrelaterade resor,  semesternresor, osv. Hunden har också fri tillgång till hela huset och alla möbler, även tjejens säng. Den ligger även under bordet när hon äter.

Att servicehundar är med överellt kan jag ju förstå, det är ju deras jobb. Men när jag var liten och familjen hade hund, mellan jag var 5 och 11, var det väldigt strikt. Vår hund hade ett par rum den fick vara i, och aldrig någonsin i möblerna. Den lämnades ensam hemma när vi var på jobbet/skola, och reste vi någonstans var det inte tal om att hunden skulle med utan det fixades hundvakt. Jag vet inte, det känns konstigt att hon ska ha med sin hund överallt hela tiden.

Samtidigt känner jag att hon hanterar sin hund på ett helt annat sätt än andra jag känner med små hundar. Hon gullar och puttenuttar inte med den och bär runt den, som folk gör med småhundar. Hon klär den inte i kläder, den har förstås rejält med päls. På sått sätt känns det  mindre konstigt.

Sunte eller osunt att ha med hunden överallt hela tiden?

• Svar på tråden Hennes hund får vara med överallt - sunt?
  • Anonym (Matte sen 25 år till stora hundar)

Ser inga som helst problem med det.

• Anonym (m)

Om hon mår bra av det så är det sunt

Verkar vara en tjej som inte passar dig

• Anonym (Lisa)

Om hon kanske har sin hund med ovanligt mycket, så hade nog å andra sidan dina föräldrar istället åt andra hållet ganska lite engagemang i sin hund? Om den lämnades ensam hela dagarna och var hänvisad till ett fåtal rum i huset? det låter inte riktigt som en familjemedlem. Jag tror du ska tänka att det vanliga åtminstone ligger någonstans emellan.

• Jemp

Inte osunt i alla fall, och hennes hund verkar ha betydligt bättre liv än hunden under din uppväxt. 

Man måste såklart förhålla sig till sociala och formella regler, acceptera att hunden inte är välkommen överallt, men att ha den med och att uppfylla sitt ägaransvar är bara sunt. 

• Anonym (Ob)

Känns på gränsen till osunt. Ser vissa som idag använder sina djur som en gullig accessoar eller som en slags snuttefilt. Väldigt osexigt och ocharmigt. 

• Anonym (Juno)

Inte osunt för att hunden mår bra och det verkar funka i hennes liv: På hennes jobb, i hennes vänkrets, på hennes fritid och i hennes hem. 

Det behöver inte betyda att det passar dig. No judgment.

• Anonym (Matten)

Hon verkar vara en sund hundägare som planerat för lösningar innan hon skaffat hunden.

Min hund är hos dagmatte när jag jobbar och har sällskap större delen av dygnet.
    Jag lämnar min hund ensam när jag handlar, träffar folk där hon inte kan följa med.
    Annars är hon med mig, ligger hos mig i soffan, under bordet när jag ter, vi promenerar och tränar ihop.
    Hon har en bädd på golvet bredvid min säng där hon sover, (min partner vill inte ha hunden i s
    ängen) Hunden är min bästa vän och jag köpte henne för att umgås med henne.

• Dexter dot com

Låter som hennes hund har ett fantastiskt bra liv till skillnad från alla dessa hundar som ligger ensamma och inaktiva många timmar varje dag. Personligen har jag hund för att jag tycker det är roligt att umgås med den så jag förstår inte varför den skulle lämnas ensam när den kan följa med.

• Anonym (Kattägare)

Jag ser inget fel med det. 

Däremot reagerar jag på hur hunden i ditt barndomshem behandlades. Varför skaffar man ens hund om man behandlar den så, som ett ovälkommet måste? 

Det vanligaste tror jag är att man gör lite mitt emellan tjejen och dina föräldrar. Att lämna hunden ensam under en hel arbetsdag är inte lagligt, så det hoppas jag verkligen att ingen gör. 

Svar på tråden Hennes hund får vara med överallt - sunt?