• Annso0123

Sitter och funderar på hur jag ska tala om för min sambo att det är nog nu.

Har levt ihop i 25 år 2 killar som är 17 och 15 år. Dom första 15 åren var allt bra men de senaste åren har det bara spårat ur. Nu ligger han full all sin lediga tid och han jobbar skift så mycket ledig. När han dricker dricker han tills det tar slut och ingen ånger alls när han nyktrar till. Jag är så less och trött jag gör allt dessutom har han börjat satt oss i ekonomisk knippa trots att vi tjänar bra. Han ska allt det värsta och tjatar värre än ungdomarna så det har blivit många blancolån. HAr bestämt mig säljer vi huset och delar på oss vlir jag helt skuldfri och kan börja om. Men det är så svårt att säga det säger jag det när alkohol finns hemma blir det inte så roligt. 
    Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg men antagligen skriva av mig har tyvärr inte berättat för så många om hans alkohol drickande så det känns som jag bär på en tickande bomb. Vill bara få leva mitt liv.

• Svar på tråden Sitter och funderar på hur jag ska tala om för min sambo att det är nog nu.
  • Anonym (Kim)

Då har han lagt ribban. Lämna honom så snart du kan. Du ska inte leva med honom och ha det så där. 

• Annso0123

Samma visa senna vecka också, han gick av sitt skift igår och började dricka var till bolaget och köpte 1 1/2 låda starköl kom hem nu på lunchen och det är 13 kvar, så 23 öl sedan igår mitt på dagen. Detta ör helt vansinnigt nu sover han väl antagligen tills ikväll och dedan fortsätter tills allt är slut. Får ta samtalet på söndag och hoppas han är nykter då man vet aldrig kan finnas någon gömma någonstans. Är så trist att komma hem när man jobbat och killarna från skolan och det ligger ett jäkla fyllo hemma.
    Förra veckan satt jag funderade på om det fanns något medel man kunde lägga i ölen så han vart så dålig och bara låg och tok kräktes men tror inte det skulle hjälpa i längden heller. 
    Är så trött och less på han, går omkring som ett jäkla halv fyllo om dagarna.

• Anonym (m)
    Annso0123 skrev 2025-03-20 14:13:18 följande:

Samma visa senna vecka också, han gick av sitt skift igår och började dricka var till bolaget och köpte 1 1/2 låda starköl kom hem nu på lunchen och det är 13 kvar, så 23 öl sedan igår mitt på dagen. Detta ör helt vansinnigt nu sover han väl antagligen tills ikväll och dedan fortsätter tills allt är slut. Får ta samtalet på söndag och hoppas han är nykter då man vet aldrig kan finnas någon gömma någonstans. Är så trist att komma hem när man jobbat och killarna från skolan och det ligger ett jäkla fyllo hemma.
    Förra veckan satt jag funderade på om det fanns något medel man kunde lägga i ölen så han vart så dålig och bara låg och tok kräktes men tror inte det skulle hjälpa i längden heller. 

Du måste agera. Sök hjälp om du inte klarar det själv.
  • Annso0123

Ja det kanske är dags att göra det, jag drar och drar på det vet faktiskt inte varför. egentligen skulle jag bara vilja lämna nu ringa mäklaren få huset sålt. Komma hem till hem där det är lugn  och ro både för mig och ungdomarna. 
    Men blir bara på något sätt kvar.

• KimLinnefeldt

Jag håller med den som skrev om att se till att ha stöd från vänner och/eller släktingar, om det skulle bli jobbigt läge. Jag vill tro att soc inte skulle skada saken, men risken finns kanske.

Bra att du inte verkar gå in som något slags alkoholterapeut, alltid risk att bli medberoende. 

Om du älskar honom och han blir nykter så kan ni ju återuppta relationen. 

• Anonym (m)
    Annso0123 skrev 2025-03-20 15:11:03 följande:

Ja det kanske är dags att göra det, jag drar och drar på det vet faktiskt inte varför. egentligen skulle jag bara vilja lämna nu ringa mäklaren få huset sålt. Komma hem till hem där det är lugn  och ro både för mig och ungdomarna. 
    Men blir bara på något sätt kvar.

Tänk på barnen, de förtjänar bättre än att leva såhär. Om du inte klarar själv att ta barnen därifrån så be om hjälp hos antingen kvinnojour eller socialtjänsten.
  • Elis73

Klart du ska lämna!! Du behöver inte "bevisa" hur illa det är eller ha rätt anledning. Dina barn är säkert extremt medvetna om situationen och det räcker. 

Du vill inte längre och går vidare.  

Menar mest att du kanske ska undvika att hamna i en situation där du ska försöka "bevisa" att han dricker nog mycket för att det ska vara motiverat att lämna. Vare sig för honom eller någon annan. Du har fått nog och går vidare för att du vill. Det räcker!

Hitta någon som kan hjälpa dig att fullfölja. Både praktiskt och mentalt. Om det är kvinnojour, social, en vän eller familj beror väl helt på hur du tror att han kan reagera (våldsam?). 

Att barnen är så stora hjälper mycket. (Att du slipper hamna i en varannan vecka-situation där ett fyllo ska ta hand om mindre barn.)

• Anonym (Hin Håle)

Ajdå, jag hade lämnat omgående. 
    Se om du kan hitta någonstans att bo om så bara tillfälligt och sedan ta kidsen och sticka!

• Anonym
    Anonym (Kim) skrev 2025-03-14 21:23:04 följande:

En orosanmälan på din make är ett måste. Detta gör att han ska komma i kontakt med kommunens öppenvård. Eller beroendevård. Han behöver hjälp men han måste fatta det själv. Du kan också rådgöra med din Hälsocentral och förklara läget. HN behöver tas in på behandlingshem. När det är klart görs en krisintervention dvs personal från behandlingshemmet m fl haffar honom och övertygar honom att följa med. Ditt krav ska vara att du gör det här eller så blir det skilsmässa direkt. Antingen eller. Inget att jamsa med utan pang på. Det finns några läkemedel som kan hjälpa honom med suget osv. Terapi också men ffa måste han vilja själv. Om inte så låt honom supa sig sönder och samman. Gå därifrån med grabbarna. 

Tror du att det är så enkelt?

Ts man kommer högst sannolikt inte låta sig skrivas in på något behandlingshem. Ingen kan tvinga någon till en livsstilsförändring.
    Samma med terapi, kommer inte hända.

Vågar lova att han hellre tar skilsmässan.

Som sagt, att dra in soc kommer bara att förvärra saken.
  • Anonym
    Anonym (Hin Håle) skrev 2025-03-20 15:52:36 följande:

Ajdå, jag hade lämnat omgående. 
    Se om du kan hitta någonstans att bo om så bara tillfälligt och sedan ta kidsen och sticka!

Lätt att säga när du inte sitter i situationen själv.
    Och så enkelt är det inte heller som du verkar tro.
  • Anonym (Centiliter)

Och så finns det de som undrar varför kvinnor lämnar relationer.

4,8% av män och 3,1% av kvinnor var alkoholberoende i en stor svensk studie (Sundin 2018).

• Anonym (Centiliter)
    Annso0123 skrev 2025-03-20 14:13:18 följande:

Bara han kan välja annat än sprit.

En kollega till mig trillade dit. Hans fru ställde ultimatum och han fick flytta ut efter att han var fullast av alla och kräktes över hela altanen framför släkten på sin ena sons student. Den scenen kan du kanske bespara dig själv och era söner om du gör nåt nu.

Sen var de inte ovänner som par, men hon pallade inte leva med hans drickande. De åkte t.o.m. på semester ihop några år senare, men till sist hade även jobbet fått nog och han gjorde två varv på behandlingshem innan hans anställning avslutades, p.g.a. fortsatt oförmåga att sluta dricka. Jag vet inte om han fick jobb igen efter det, en del går det ju helt åt helsicke för.
  • Anonym (Hin Håle)
    Anonym skrev 2025-03-20 18:01:22 följande:
    Lätt att säga när du inte sitter i situationen själv.
    Och så enkelt är det inte heller som du verkar tro.
    Du vet inget om vare sig mig, min nuvarande situation eller situationen jag varit i. 
    Så med säkerhet skriver jag, jo jag vet att det är svårt men jag VET att man ska skydda sig själv och sina barn och det är en förälders skyldighet. 

När jag satte det i perspektivet ''skydda våra barn''blev det lättare att ta steget. 
  • Lynx123

Så här ska era barn inte behöva ha det en sekund till. Förstår att det känns som en bomb men berätta för alla vänner och anhöriga och se till att ni avlägsnar er så snabbt som möjligt - antingen själva eller att han måste flytta. Det kommer gå bra och du kommer känna en enorm lättnad så småningom.

Svar på tråden Sitter och funderar på hur jag ska tala om för min sambo att det är nog nu.